Hüquqi dövlətdə prezident idarə
üsulu
Hazırda dünyada müxtəlif demokratik rejimlər mövcuddur. Müasir politologiyada demokratik rejimlərin üç səciyyəvi əlamətini ayırmaq qəbul olunmuşdur. Bunlar aşağıdakılardır:
- müntəzəm keçirilən vicdanlı, müxtəlif qrupların və fərdlərin azad surətdə bəhsləşdiyi seçkilər;
- hökumətin seçkilərdən doğması;
- ayrı-ayrı əhali qruplarının, yaxud azlıqların hüquqlarının müdafiəsi.
Demokratik
rejimin geniş yayılmış iki əsas forması məlumdur:
prezident idarə üsulu; parlament rejimi.
Almaniyada
fəaliyyət göstərən Federal Siyasi Təhsil Komitəsinin
sifarişi ilə hazırlanmış "Parlament
demokratiyası" adlı kitabçaya əsaslanaraq, biz
prezident idarə üsulu ilə parlamentli respublikanı
aşağıdakı şəkildə bir-birindən fərqləndirə
bilərik:
- Prezident
idarə üsulu Amerika Birləşmiş Ştatlarında
klassik formada inkişaf etmişdir. Burada prezident
və Konqresin tərkibi ayrı-ayrı seçkilərdə
seçilir. Parlament idarə formasında isə
seçkilər eyni vaxtda həm parlamentin və həm də
hökumətin təşkili məsələsini həll edir,
habelə müxtəlif koalisiyalar üçün imkan
yaradır.- Parlament idarə formasında
hökuməti parlament təyin edir və onun tərəfindən
də geri çağırıla bilir. Adi şəraitdə
ABŞ Konqresinin bu cür hüququ yoxdur. Siyasi
fikirlərin bir-birinə uyğun gəlməməsi, yaxud
Konqresdə əksəriyyətin dəyişilməsi
ucbatından o, prezidenti hakimiyyətdən kənar edə bilməz.
Yalnız fövqəladə hallarda - Konstitusiyanı
pozduğuna görə, cinayətdə ittiham olunduqda nümayəndəli
orqan Senata ondan şikayət edir və Senat üçdə
iki səs çoxluğu ilə onu hakimiyyətdən məhrum
edə bilir (bu prosedura "impiçment" adlanır).- Və ya əksinə: ABŞ prezidentinin
Konqresi "intizama dəvətedici" vasitələri yoxdur.
O, Konqresi buraxa bilmir. Bunun əksi olaraq, məsələn,
İngiltərənin baş naziri parlamenti buraxa və yeni
seçkilər təyin edə bilir."Politologiya"
kitabında qeyd edilir ki, bu və ya başqa bir ölkədə
təşəkkül tapan dövlət idarəçiliyi
forması onun tarixi, ənənələri, sosial-iqtisadi,
siyasi və mənəvi vəziyyəti və i. a. ilə
şərtlənir. Buradan
çıxış etsək, onda respublikamızda dövlətçilik
və demokratiya ənənələrinin nisbətən zəif
olması, digər tərəfdən isə ictimai həyatın
demək olar ki, bütün sahələrini əhatə edən
dərin böhran xalqımızın məqsəd və məramına
uyğun dövlət quruluşunu yaratmağı xeyli çətinləşdirir.
Yüz altmış ildən artıq bir müddətdə
tərkibində olduğumuz imperiyanın "hədsiz
azadlığının" daim "hədsiz köləliklə,
hədsiz sərsəriliklə, hədsiz durğunluqla nəticələndiyini"
(ifadələr N.Berdyayevindir) nəzərə alsaq, onda
imperiya əsarətinin beynimizdə möhkəmləndirdiyi
"kapitalizmə qədərki ruhun" (M.Veber) demokratik həyat
formalarına hansı səviyyədə hazır olduğunu
aydınlaşdırmaq çox da çətin olmur. Məsələnin
məhz bu cəhətini nəzərə alan Qərb alimləri,
"inkişaf etmiş sosializmi təkmilləşdirdiyimiz"
80-ci illərin ortalarında sovet imperiyasını inkişaf
etməkdə olan ölkələr sırasına aid edir və
yazırdılar ki, inkişaf etmiş ölkələrdən
fərqli olaraq, burada sosial və iqtisadi sahələrdə
parçalanma və dağılma meyilləri daim təkrar
istehsal olunur. Onların fikrincə, bu qəbildən olan
ölkələrdə irəliyə doğru
sıçrayış və geriyə doğru ildırım
sürətli çəkilmə imkanlarının nisbəti
bərabərdir, onlara ənənələrin və bir-birinə
zidd olan baxışların və mənafelərin toqquşması
xasdır.Təcrübə göstərir ki, "inkişaf
etməkdə olan ölkələr sindromu" bir neçə
əsas istiqamətdə inkişaf edə bilir: birincisi, tam və
dağıdıcı özünüreallaşdırma ilə
səciyyələnən inqilabi sarsıntı (1917-ci il
Rusiyası, 1978-ci il İranı); ikincisi, həmin sindromun nisbətən
yumşaldılması (Braziliya); üçüncüsü,
onun tamamilə dəf edilməsi (İspaniya,
Yaponiya).Respublikamızın hazırkı rəhbərliyi
haqlı olaraq ümummilli miqyasda mülki konsensusa və vətəndaş
həmrəyliyinə nail olmaq yolu ilə radikal islahatlar
keçirtmək və nəticədə demokratik rejimi bərqərar
etməyə çalışır. Hadisələrin
təhlili göstərir ki, biz hazırda həmin prosesin
artıq ikinci mərhələsindəyik və ölkə
parlamenti bir-birinin ardınca lazım olan qərarları qəbul
etməkdədir. Qeyd etdik ki, bu mərhələdə
müvafiq dövlət quruluşunun, idarə formasının
axtarılıb tapılması ilə nəticələnməlidir.
Şübhə yoxdur ki, gələcək
inkişafımız bir çox cəhətdən məhz bu
işi necə görəcəyimizdən
asılıdır.Artıq iki ildir ki, respublikamızda prezident
idarə üsulu fəaliyyət göstərir. Buna baxmayaraq hələlik respublikamızı xalis
prezident idarə formasına aid etmək tezdir. Dövlət quruluşumuz haqqında müxtəlif
səviyyələrdə davam edən mübahisələr məhz
bundan irəli gəlir və respublikamızın real gerçəkliyinə
onun uyğun gəlməsinə şübhə yaradır.Təcrübə
göstərir ki, prezident idarə forması yalnız
ABŞ-da hərtərəfli şəkildə
özünü doğrulda bilmişdir. Prezident
idarə üsulunun bərqərar olduğu ölkələrin
əksəriyyəti siyasi və iqtisadi həyatın
qeyri-sabitliyi ilə səciyyələnir. Həmin
ölkələrdə tez-tez baş verən dövlət
çevrilişləri bunu bir daha sübut edir. Məlumdur ki, prezident idarə formasında prezident həm
dövlətin və həm də hökumətin
başçısı hesab olunur. Hətta ABŞ-ın
özündə də bu hal (xüsusilə prezident ikinci
müddətə seçildikdən sonra) bir çox arzuedilməz
nəticələrə (Uotorgeyt əhvalatı, İrangeyt və
s.) səbəb ola bilir. Parlamentli
respublikada isə, hətta bir şəxs bir neçə
müddətə hakimiyyətdə olsa belə, sadalanan hallar
orada baş verə bilmir."Politologiya" kitabında
göstərilir ki, parlamentli respublikada yalnız öz
ömrünü siyasətə həsr etmiş peşəkarlar
hakimiyyət başına gələ bilirlər. Prezidentli respublikada isə, əksinə, qeyri-peşəkarlar
da hakimiyyət başına gələ bilir və bir çox
hallarda bu, peşəkar olmayan hökumətin təşkil
olunmasına gətirib çıxarır. Bir qayda olaraq, prezident seçilən şəxslər,
müvafiq qanunvericilik məhdudiyyətləri olmadıqda, uzun
müddət hakimiyyətdə qalırlar. Demokratik ənənələrin olmadığı
bizim respublikada bu hal nəzarətsiz şəxsi hakimiyyətin
qərarlaşmasına gətirib çıxara bilər.
Nəhayət, çoxmillətli ölkə
şəraitində prezident idarə üsulu müəyyən
dərəcədə özünü doğrultmur. Çünki burada azlıqda qalan millətlərin
nümayəndələrinin prezident seçilməsi
ehtimalı azdır.Deyilənləri nəzərə alaraq,
hazırda dünyanın bir sıra ölkələri (Cənubi
Koreya, Braziliya və s.) parlamentli respublikaya keçməyə
hazırlaşırlar. Respublikamızın
tarixi inkişaf xüsusiyyətlərini və real gerçəkliyini
nəzərə alaraq, biz belə hesab edirik ki, prezident idarə
üsulu ölkəmiz üçün labüddür. Lakin bəzi ölkələrdə prezident idarə
üsulu bir şəxsin əlində cəmləşmiş
hakimiyyət forması kimi özünü göstərir.
İran tədqiqatçısı S.Musavilari belə
üsul-idarəni tənqid edərək yazır ki, milli idarə
adı altında qanunlar tətbiq edilir. Lakin həqiqət
budur ki, müasir cəmiyyətlərdə də həmin
qanunlar bir qrup şəxsin iradəsilə müəyyənləşdirilib
tətbiq edilir.İngilis yazıçısı Henri Ford
dünyada demokratiyanın atası sayılan öz ölkəsinin
vəziyyəti barədə belə deyir: "1926-cı ildə
İngiltərədə baş verən ümummilli tətil və
nümayişlər hələ də yadımdan
çıxmır. Dövlət var qüvvəsilə
bu kütləvi çıxışları yatırmağa
çalışırdı. Varlı sinfi
müdafiə edən qanun elan edildi ki, belə tətil və
nümayişlər ölkəmizin xeyrinə deyil. Polis və ordu hissələri odlu silahlarla xalqın
canına düşmüşdülər. Eyni zamanda, radio və qəzetlər təbliğat
apararaq, dövləti fəhlələrin tərəfdarı
kimi tanıtdırırdı. Sonra isə
fəhlə sinfinin həmkarlar ittifaqını əmlaklarının
müsadirə edilməsi və
başçılarının zindana salınması ilə
qorxudurdular".Sov. İKP-nın 22-ci
qurultayındakı çıxışında Kommunist
Partiyasının baş katibi Xruşşov belə deyirdi:
"Şəxsiyyətə pərəstiş dövründə
(Stalin dövrü) partiya və dövlət rəhbərliyində
qanunsuzluq baş alıb gedirdi. Qanunları
öz istəklərinə uyğun təyin edənlər
özləri onları kobud şəkildə pozurdular. Qorxu hissi bütün cəmiyyəti
bürümüşdü. Bu dövrdə
çoxlu yaltaq, yalançı və
fırıldaqçı adamlar ortaya çıxıb,
ölkəni idarə edirdilər".Belə bir forma Qərb
və bəzi Şərq hökumət sistemləri
üçün adi bir haldır. Onlar xalq,
parlament və demokratiya maskaları altında öz hiyləgər
siyasətlərini yürüdürlər. Həmin
quruluşlar Allahın bəndələr üçün təyin
etdiyi qanunların ziddinə olduğu üçün, istər-istəməz
bir qrup hakimlər tərəfindən şəxsi mənafe və
meyillərə uyğun qanunlarla idarə olunurlar.Jan-Jak Russo
belə deyirdi: "Millətin problemlərini həll edə
biləcək ən yaxşı qanunları kəşf etmək
üçün kamil bir ağıl lazımdır ki, o,
insanın bütün istəklərini, həvəslərini,
meyillərini görsün, amma bunlar ona heç bir təsir
etməsin. Təbiəti kamil şəkildə
tanısın, lakin təbiətdən asılı olmasın.
Onun səadəti bizimlə bağlı
olmasın, amma bizim xoşbəxtliyə
çatmağımıza kömək etməyə hazır
olsun".
Vahid
ÖMƏROV,
fəlsəfə
üzrə fəlsəfə doktoru
Səs.- 2015.- 11 aprel.- S.15