Hüquqi dövlətdə və vətəndaş
cəmiyyətində sistemlilik və siyasi sistem
Uzun müddət "sistem" anlayışına konkret tərif vermək sahəsində müxtəlif səpkidə mübahisələr və müzakirələr getmişdir. İndiki vaxtda "sistem" anlayışına yüzlərlə tərif verilmişdir. Yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, sistem nəzəriyyəsi ilə bağlı ciddi elmi araşdırma aparanların hər biri çalışır ki, öz yeni tərifini versin. Amma bu, o demək deyildir ki, bu sahədə hansısa bir xaos mövcuddur. Əslinə qalsa bütün bu tədqiqatçılar eyni bir şey barəsində danışırlar. Amma müxtəlif şəkildə danışırlar. Ontoloji aspektdən bir cür, qnesoloji aspektdən başqa cür, metodoloji aspektənsə tamamilə başqa cür təriflər verilir. Eyni zamanda, əslində, dünyanın mahiyyətini dərk etmək üçün ən mühüm prinsip olan sistemlilik anlayışının özü daha əhatəli şəkildə araşdırıcılar tərəfindən addım-addım dərk olunmaqdadır. Hər araşdırıcı sanki bu prinsipin bir tərəfini daha aydın görüb, öz hiss etdiyini daha qabarıq verməyə çalışır. Ümumilikdə isə, bütün bu axtarışlar ildən - ilə sistemlilik prinsipi barədə daha müfəssəl məlumat almağa kömək edir, "sistem" anlayışının tərifi daha çox dəqiqləşməyə başlayır.
Ə.Qəşəmoğlu yazır: "sistem" anlayışının dərkisahəsindəki bütün bu yanaşmaları adətən üç qrupa bölürlər:
... Sistemlilik dünyanın mahiyyəti kimi; sistemlilik prinsipinə ontoloji münasibət;
* Sistemlilik prinsipi bir idrak prosesi kimi;
qnesoloji münasibət;
... Sistemli təfəkkürün
bir metodoloji tərəfi; metodoloji münasibət;
Ontoloji yanaşmanın tərəfdarları da əsasən
iki yerə bölünür. Sistemə myəyyən
varlıqların küllisi kimi baxanlar və müəyyən
xususiyyətlərin küllisi kimi baxanlar. Ontoloji
baxış "sistem" anlayışını
"şey" anlayışı ilə bağlayır.
Sistem "şeylərə parçalanmış
şey", "şeylərdən ibarət şey",
yaxud "xüsusiyyətləri əks etdirən xüsusiyyət"
və s. kimi qəbul olunur. Sistemə ontoloji mənada
yanaşma onun mahiyyətini elmi olaraq dərk etməyə
lazımi imkan vermir. Eyni zamanda, sistem prinsipindən
metodoloji olaraq da istifadə etmək üçün lazımi
mexanizm yaratmaq imkanı da az olur.
"Sistem"
sözü yunan sözüdür və tərcümə
etdikdə, "təşkil olunmuş" komponentləri
arasında münasibətləri nizamlanmış müəyyən bir
bütöv mənasını verir. Müxtəlif mənbələrdə
bu terminin aşağıdakı kimi tərifləri vardır:
"Sistem - müəyyən müxtəlifliklərin bir tam
halında birləşən və aydın şəkildə
hissələrə bölünmüş elə bütövlüyüdür
ki, hissələrin hər biri bütövə və digər
hissələrə münasibətdə özünə məxsus
bir yer tutur"; Yaxud, "Sistem - obyektin (obyektlərin) elementlərənin
və onlar arasındakı əlaqələrin bütöv
birliyidir".
Cəmiyyətin
siyasi sistemi onun siyasi həyatının tarixi təkmülünün
qanunauyğun nəticəsi kimi meydana gəlmiş və
inkişaf etmişdir. Cəmiyyətin
sosial-siyasi təbiətinin, ondakı siyasi münasibətləri,
təsisatları, normaları və hakimiyyətin təşkili
prinsiplərini hərtərəfli açıqlamağa imkan
verən siyasi sistem bütövlükdə ictimai sistemin bir
ünsürü, onun yarımsistemidir. Bu,
o deməkdir ki, ictimai sistem siyasi sistemin mövcudluğu
üçün əsas yaradır, habelə, onun
yarımsistemidir. Bu, o deməkdir ki, ictimai
sistem siyasi sistemin mövcudluğu üçün əsas
yaradır, habelə, onun formalaşması və fəaliyyət
göstərməsi üsulunu müəyyən edir. İctimai sistem siyasi sistemdən əvvəl meydana gəlir
və ictimai həyatın başlıca problemlərinin həlli
imkanlarını şərtləndirir. Siyasi sistemə
ictimai sistemin elə ünsürləri daxil olur ki, onlar bir tərəfdən
cəmiyyətdə siyasi idarəetmənin və sosial
qrupların yanaşı mövcudluğunu təmin edir, digər
tərəfdən isə öz tələbatını və
mənafeyini reallaşdırmaq, ictimai iradəsini təsisatlanlırmaq,
ictimai həyatda öz iştirakını genişləndirmək
üçün sosial qruplara şərait yaradırlar. İctimai inkişafın gedişində ictimai
münasibətlərin və təsisatların müvafiq tiplərinin
meydana gəlməsi və möhkəmlənməsi, öz
növbəsində, siyasi sistemdə dəyişikliklərə,
onun yeni strukturlarının, mexanizmilərinin və
qaydalarının meydana gəlməsinə səbəb olur.
Nəticədə siyasi sistemin təsisatları
və digər elementləri iqtisadiyyata, mədəniyyətə
və ideologiyaya getdikcə daha çox təsir edir,
bütövlükdə, ictimai sistemin normal fəaliyyət
göstərməsini təmin edirlər.
Cmiyyətin
siyasi sistemi dövlət təsisatlarının, siyasi
partiyaların və ictimai təşkilatların mürəkkəb
kompleksidir, onun çərçivəsində cəmiyyətin
siyasi həyatı baş verir, ictimai və dövlət hakimiyyəti
həyata keçirilir.
"Politologiya"
kitabında göstərilir ki,
siyasi sistemin strukturu komponentləri haqqında ədəbiyyatda
mövcud olan fikirləri ümumiləşdirmək əsasında
onun tərkibinə aşağıdakı elementlərin daxil
olduğunu söyləyə bilərik: təsisatlı (təşkilatlar,
müəssisələr); tənzimləyici (normalar); funksional
(funksiyalar, sistemdəki siyasi proses, siyasi rejim); ideoloji (nəzəriyyələr,
baxışlar); kommunikativ (birləşdirici əlaqələr).
Buradan belə bir qənaətə gəlmək
olur ki, siyasi sistem hakimiyyətin sosial məzmununun səciyyəsini
onun daşıyıcısını, iqtisadi quruluşla
qarşılıqlı əlaqələrini birləşdirir;
hakimiyyətin həyata keçirildiyi və siyasi münasibətlərin
tənzim edildiyi təsisatlar və təşkilatlar sistemini
göstərir; siyasi hakimiyyət təsisatlarının fəaliyyət
prinsiplərini, normalarını, bu fəaliyyətin
yönümünü müəyyən edir.
Siyasi sistemin əsası cəmiyyətin siyasi təşkilatıdır. Hakimiyyətin
təsisatlı quruluşu prinsipi onda öz əksini tapır.
Cəmiyytədə qərarlaşan siyasi
qüvvələrin nisbətini səciyyələndirərək,
o, həm hakim qüvvələr, həm də müxalifət
qüvvələri tərəfindən yaradılan dövlət
və qeyri-dövlət təşkilatları və müəssisələrinin
məcmusudur. Bəzi politoloqların fikrincə, cəmiyyətin
siyasi təşkilinin ilkin tipləri sivilizasiyadan
çox-çox əvvəllər mövcud olmuşdur. (Siyasi sistemdə hakim yer dövlətindir. O,
bütün cəmiyyətin təşkilati çərçivələrini
müəyyən edir, hüquq normalarının köməyi
ilə öz vətəndaşlarının
davranışını formalaşdırır, mülki təşkilatların
fəallıq formalarını müəyyən edir. İctima-siyasi təşkilatlar (partiyalar və i.a.)
mənafeyinin ifadəçisi olduqları qruplarla dövlət
arasında vasitəçi rolunu oynayırlar).
Siyasi sistemə daxil olan təşkilatların fəaliyyəti
və qarşılıqlı əlaqələri ictimai təşkilatların,
siyasi partiyaların, sosial-siyasi hərəkatların
müvafiq aktlarında öz əksini tapan sosial-siyasi
normalarla, hüquq normaları ilə tənzim olunur. İctimai
münasibətlərin başlıca normativ tənzimləyicisi
olan hüquq burada əsas rol oynayır. Normativ
dövlət sistemi normativ siyasi sistemlə birgə
çıxış edir.
Lakin davranış ancaq normativ yolla tənzim olunmur. Siyasi proses iştirakçılarının
davranışını ənənələr, əxlaq,
siyasi həyat etikası, habelə, qeyri-formal normativ sistem, məsələn,
ictimai diskussiyaları və parlament diskussiyalarını
keçirməyin qəbul olunmuş qaydaları və s. də
tənzim edir. Siyasi sistemin mühüm təsisatlarından
biri adətən dördüncü hakimiyyət hesab edilən
kütləvi informasiya vasitələridir. Onlar həm dövlət müəssisələri, həm
də partiyaların və təşkilatların orqanları
kimi çıxış edirlər. Siyasi
sistem cəmiyyətin siyasi şüurunun təsiri altında
fəaliyyət göstərir və müvafiq siyasi mədəniyyəti
özündə birləşdirir. Nəhayət,
siyasi münasibətlər siyasi sistemin ayrı-ayrı elementlərini
birləşdirir və böyük insan qruplarının
kütəlvi hakimiyyətə münasibətini müəyyən
edirlər. Siyasi sistem öz dinamikliyi ilə
seçilir və daim inkişaf edir. Müvafiq
cəmiyyətin inkişaf səviyyəsi orada qərarlaşmış
siyasi sistemin dəyişikliklərə olan reaksiyası, onlara
uyğun surətdə dəyişilməsi ilə müəyyən
olunur.
Müasir siyasi sistemlər ancaq dövlət hakimiyyəti
altında olan cəmiyyətlərə xasdır. Cəmiyyətin
siyasi sistemi altında olan müəyyən mənada müstəqilliyyə
(muxtariyyətə) malikdir. İlk
baxışda belə görünə bilər ki, onun bu
müstəqilliyi (muxtariyyəti) mütləqdir, guya onun fəaliyyəti
ancaq öz daxili məntiqindən irəli gəlir.
"Politologiya"
kitabında qeyd edilir ki, siyasi sistemin müstəqilləşməsi
tədricən baş verən bir prosesdir. Bu, onun getdikcə artmaqda olan rolunun,
siyasi vasitələrlə həll olunan problemlərin
sayının çoxalması, müasir cəmiyyətlərin
(dövlətlərin) həyatını mərkəzləşdirən
və əlaqələndirən orqanizmilərin özünəməxsus
bütövlüyünün obyektiv ifadəsidir. Onun ifrat müstəqilliyi isə ictimai orqanizmin
mövcudluğu üçün təhlükəyə
çevrilə bilir. Buna görə də
cəmiyyətdə siyasi sistemin muxtariyyatı
üçün müəyyən məhdudiyyətlər fəaliyyət
göstərir.
Siyasi sistemin muxtariyyatını məhdudlaşdıran ilk vasitə iqtisadiyyatdır. Belə ki, siyasi sistemin ayrı-ayrı təsisatları ictimai ehtiyatları, məhsuldar qüvvələrin imkanlarını daim nəzərə almalı olurlar. Bu işdə səhlənkarlıq ictimai ehtiyatların ya hədsiz israf olunmasına, ya da təsərrüfat əlaqələrinin pozulmasına gətirib çıxara bilir. Eyni sözləri ictimai həyatın başqa sferaları haqqında da desək olar. Məhz buna görə də cəmiyyətdə iqtisadiyyat, siyasət və mənəvi həyat vəhdətdə olur.
Sadaladığımız xarici vasitələrdən əlavə, siyasi sistem öz daxili elementləri tərəfindən də məhdudlaşdırılır. Bunlardan biri ayrı-ayrı siyasi təsisatların fəaliyyət istiqamətləri, müxtəlif ictimai qrupların siyasət sahəsindəki səyləri arasındakı ziddiyyətlərdir. Bu baxımdan, siyasi sistemi öz tələbat və mənafeləri ilə fərqlənən sosial qrupların mübarizə səhnəsi kimi nəzərdən keçirmək olar.
Siyasi sistemin başlıca funksiyası cəmiyyəti səmərəli idarə etməkdir. İdarəetmə müvafiq dövlət orqanları tərəfindən qərarların qəbul edilməsi və yerinə yetirilməsi prosesidir. Qərarların məzmununa və onların reallaşması üsullarına öz xüsusi təşkilatları vasitəsi ilə müxtəlif sosial qruplar təsir edirlər. İdarəetmə ilə xüsusi adamlardan ibarət rəhbər qrup məşğul olur. Bura siyasi partiyaların və mənafe qruplarının nümayəndələri daxil olur. İdarəetmə ilə məşğul olan bu qrupun əsas ictimai funksiyası hüquqi normaların, inandırmanın və manipulyasiyanın köməyi ilə ilə dövlətə daxil olan fərdlərin və qrupların yanaşı mövcudluğunu təşkil və tənzim etməkdən ibarətdir.
Siyasi sistemlərin klassik təsnifatı ilk dəfə 1956-cı ildə Q.A.Almond tərəfindən irəli sürülmüşdür. O, siyasi sistemləri dörd əsas kateqoriyaya bölür: ingilis-amerikan siyasi sistemləri, kontinental Avropa siyasi sistemləri; sənaeyəqədərki siyasi sistemlər; totalitar siyasi sistemlər. Onun fikrincə, ilk iki tip demokratik siyasi sistemlərdir.
Bəzi müəlliflər siyasi sistemləri onlarda mövcud olan siyasi partiyaların sayına (miqdarına) əsasən tiplərə ayırmağı təklif edirlər. Ümumiyyətlə, mövcud ədəbiyatda siyasi sistemlərin çoxlu təsnifatına rast gəlmək olur. Politoloqlar yalnız inkişaf etməkdə olan ölkələrdə onlarla siyasi sistemin olduğunu qeyd edirlər. Bəzi Amerika və ingilis alimləri hətta hər şəhərin, firmanın, həmkarlar ittifaqının, klubun fikrincə, hazırda dünyada dövlət quruluşuna əsaslanan yüzlərlə siyasi sistem vardır.
Bəzi politoloqlar siyasi sistemlərin tarixi təsnifatını verməyi məqsədəuyğun hesab edir və bu zaman dövlət quruluşuna əsaslanan cəmiyytələrldə tarixən aşağıdakı siyasi sistemlərin olduğunu göstərirlər: imperiya, müasir milli dövlət və konfederasiya.
VAHİD
ÖMƏROV,
fəlsəfə
üzrə fəlsəfə doktoru
Xalq Cəbhəsi.- 2015.- 14 aprel.-
S15.