İnsan hüquq və
azadlıqlarının müdafiəsində beynəlxalq təşkilatların
rolu
Vətəndaş cəmiyyəti və hüquqi dövlət ideyası, nəzəriyyəsi və praktikası Qərbdən bütün dünyaya yayıldığı kimi, bu sahədə böyük təcrübəsi olan beynəlxalq təşkilatların əksəriyyəti də Avropa və Amerikada yerləşir. Bu mənada, ən böyük səlahiyyətləri və dünya dövlətlərinə təsir gücü olan beynəlxalq qurumlardan BMT-nin Avropa Şurası (onun ixtisaslaşmış qurumları), Avropa İttifaqı və başqalarının adlarını çəkmək olar.
Politoloqlar BMT-nin Azərbaycanda vətəndaş cəmiyyəti və hüquqi dövlət quruculuğunda oynadığı roldan bəhs edərkən göstərirlər ki, ümumbəşəri və qlobal problemlərin həlli ayrılıqda götürülmüş bir və yaxud bir neçə dövlətin təcrübəsinə əsaslanmaqla deyil, dünya dövlətlərinin bu istiqamətdəki birgə səylərindən asılı olduğundan dövlətlərarası təşkilatların müasir dövrdəki rolu kəskin şəkildə artır. Demokratik, hüquqi və dünyəvi dövlət və ən nəhayət, öz coğrafi məkanında sosial tələbat olan vətəndaş cəmiyyəti quruculuğunu əsas məqsədlərindən biri kimi bəyan etmiş Azərbaycan Respublikası da bu təşkilatlarla geniş fəaliyyət qurur. Belə ki, dövlətlərarası beynəlxalq təşkilatların bu istiqamətdə önəminin artırılması Azərbaycan üçün prioritetdir. Belə təşkilatlardan ən böyüyü və mötəbəri Birləşmiş Millətlər Təşkilatıdır (BMT). BMT-nin tribunası dövlətin öz məqsəd və məramlarını dünyaya bəyan etmək, istər xarici, istərsə də daxili problemlərin həlli üçün digər ölkələri əməkdaşlığa çağırmaq, təcrübə mübadiləsi məqsədilə istifadə edə biləcəyi ən ali kürsüdür. Azərbaycan 1992-ci il martın 2-də BMT Baş Məclisinin 46-cı sessiyasında üzvlüyə qəbul edilmişdir. 1992-ci il martın 6-dan BMT-də Azərbaycan daimi nümayəndəliyi fəaliyyət göstərir, elə həmin ilin yayından isə BMT-nin Azərbaycanda nümayəndəliyi fəaliyyət göstərir.
BMT ilə Azərbaycanın əlaqələri, əsasən, onun ixtisaslaşmış qurumlarının vasitəsilə həyata keçirilir. BMT-nin ixtisaslaşmış qurumlarının Azərbaycanla əlaqələrini aşağıdakı kimi qruplaşdırmaq olar:
- Siyasi sahədə əməkdaşlıq,
- İqtisadi sahədə əməkdaşlıq (maliyyə və kənd təsərrüfatı üzrə də),
- Sosial sahədə əməkdaşlıq,
- Təhsil, elm və mədəniyyət sahəsində əməkdaşlıq və s.
- Humanitar
sahədə əməkdaşlıq və s.
Siyasi sahədə:
Azərbaycan müstəqil bir dövlət olaraq BMT-nin üzv
dövlətləri sırasında təmsil olunur. Odur ki, BMT Azərbaycanın ərazi
bütövlüyünü və suverenliyini tanıyır.
Azərbayanla BMT arasında əlaqələrə
aid materialların politoloji təhlili göstərir ki, ilk
dövrlərdə respublikanın fəaliyyəti Ermənistan
təcavüzünün bu mötəbər təşkilatın
tribunasından dünyaya yaymaq istiqamətində köklənmiş
və onun mahiyyətinin açılması ilə
bağlı cəhdlərlə səciyyələnir. BMT-nin müxtəlif konfranslarına, seminar və
müşavirələrinə dəvət olunmuş Azərbaycan
nümayəndəliyinin öz çıxışlarında
diqqəti Qarabağ probleminə yönəltməsi həqiqətlərin
beynəlxalq ictimaiyyətə çatdırılmasında müəyyən
mənada müsbət rol oynayıb. Bu səbəbdən,
bu qurumlarla olan əlaqələrin əsas istiqamətləri
arxa plana keçmişdir. Bununla belə,
BMT ilə əlaqələrin ilk dövrlərində
Qarabağ probleminin bütünlüklə BMT çərçivəsinə
çıxarılması 1992-ci ilin ortalarında reallaşdı.
Ümumilikdə isə, Dağlıq Qarabağ problemi ilə
bağlı BMT Təhlükəsizlik Şurasının
(TŞ) 4 qərarı mövcuddur: 1993-cü ilin 30 aprelində
822-ci qətnamə, 29 iyulda 853-cü qətnamə, 14 oktyabrda
874-cü qətnamə və 11 noyabr 1993-cü ildə
884-cü qətnamə qəbul olunubdur. Bu qətnamələrin
heç biri reallıqda öz təsdiqini tapmayıb. Həmçinin, 1999-cu ilin 15 dekabrında BMT Baş
Məclisinin 54-cü Sessiyasında Dağlıq
Qarabağın Azərbaycan ərazisi olduğu faktı bir
daha təsdiq olunubdur.
Bir çox siyasi-hüquqi məsələlərin həllində
BMT-nin bir sıra ixtisaslaşmış qurumları
böyük rol oynayır. Əsirləri xəstəliyi ilə
ÜST-ə, onların arasında azyaşlı
uşaqların olmasına istinad edib YUNİSEF-ə,
qadınlara görə YUNİFEM-ə QVK-yə
(Qadınların Vəziyyəti üzrə Komissiyaya), təsərrüfat
işiylə məşğul olan dinc əhaliyə əsaslanıb
FAO-ya, BKİF-ə, YƏP-ə, BƏT-ə və s. qurumlara
müraciət etmək mümkündür.
İqtisadi
sahədə: BMT-nin ixtisaslaşmış qurumlarının
Azərbaycanla iqtisadi sahədə əməkdaşlığı
sənaye, maliyyə və kənd təsərrüfatı
üzrə reallaşdırılır, BMT Azərbaycanın
bazar iqtisadiyyatı yolu ilə inkişaf etməsinə dəstək
verir və özünün müxtəlif qurumları vasitəsilə
bu dəstəyi genişləndirir. BMT-nin
müvafiq ixtisaslaşmış qurumlarının bir
çoxunun fəaliyyəti son illərdə genişləndirilmiş,
Azərbaycanda sənaye və kənd təsərrüfatının,
nəqliyyatın və səhiyyənin inkişafı məsələləri
gündəliyə çıxarılır. Qeyd edək ki, YUNİDO-nun bu və ya digər
ölkədəki fəaliyyəti çox vaxt BMT İP
(İnkişaf Proqramı) ilə əlaqəli olur. Azərbaycan
bu proqram-layihəyə 1992-ci il mayın
26-dan qoşulmuşdur. BMT İP öz fəaliyyətini
qurmazdan əvvəl, həmin ölkələrin
iqtisadiyyatının, sosial-iqtisadi durumunu öyrənir. Həmçinin, iqtisadi inkişafla bağlı
hazırlanan layihələri nəzərdən keçirir və
qiymətləndirir.
Sosial sahədə:
Azərbaycan SSRİ-dən ayrıldıqdan sonra bütün
sferalarda təcəssüm edən keçid
dövrünü yaşamalı oldu. Bu
keçid dövründə, bir çox sahələrdə
olduğu kimi, sosial sahədə də, yeni-yeni problemlər
meydana çıxmışdır. Bütün bu
problemlər mədəniyyət, təhsil, səhiyyə və
s. sahələrə də təsir göstərmiş, vətəndaşların
məskunlaşdığı ərazilərdə vəziyyətin
və məişət şəraitinin dözülməz həddə
çatmasına səbəb olmuşdur. Azərbaycanda
sosial vəziyyətin yeni-yeni problemlərlə üzləşməsinin
əsas səbəblərindən biri də ölkəmizin
zorla müharibəyə cəlb edilməsi və regional
münaqişə ocağının genişlənməsidir.
Lakin ölkə Prezidenti İlham Əliyevin bu
sahədə apardığı uğurlu siyasət Azərbaycanın
sosial sahədə üzləşdiyi problemlərin həlli də
xüsusi rol oynayır.
Təhsil,
elm, mədəniyyət və humanitar sahədə: Bu sahələrdə
BMT-nin ixtisaslaşmış qurumları kimi UNİSEF, VNESCO,
USF, UNOP, UNHCR və b. qurumlar fəallıq göstərirlər.
Humanitar sahədə isə əməkdaşlığın
səbəbləri, əsasən, təbiətdə və cəmiyyətdə
cərəyan edən irimiqyaslı böhran hadisələri
ilə bağlıdır. Bunu, əsasən, təbii və
texnogen fəlakətlər, müharibələr, demoqrafik
"partlayış"lar, yoluxucu xəstəliklərin
yayılması və s. belə hadisələrə aid etmək
mümkündür. BMT-nin bu istiqamətdə
olan fəaliyyətinin (miqrasiyanın) əsas vacib
qollarından biri qaçqın və köçkün
problemi ilə bağlıdır. Azərbaycanda
bu fəaliyyət birbaşa humanitar yardımların göstərilməsini
və bunun hesabına qaçqın və köçkünlərin
sosial problemlərinin tədricən tam aradan
qaldırılmasını əhatə edir.
Azərbaycanda qaçqınlar problemi ilə
bağlı beynəlxalq humanitar yardımın istifadə
olunmasında BMT-nin BƏT, YUNESKO, YB və ÜST
ixtisaslaşmış qurumlarının tövsiyələrinin
əsas götürülməsi daha yaxşı nəticələr
verə bilərdi. BMT-nin ixtisaslaşmış
qurumlarının Azərbaycana göstərdiyi yardımlar
daha çox maddi səciyyə daşımışdır.
BMT-nin
FAO, BKİF, ÜST, YB, YUNİDO, BVF ixtisaslaşmış
qurumları qaçqın və köçkünlərə
humanitar yardım göstərilməsi prosesində yaxından
iştirak etmişlər.
Yeri gəlmişkən, ölkənin birinci
xanımı Heydər Əliyev Fondunun pezidenti Mehriban xanım
Əliyevanın müstəqil beynəlxalq qurum olan YUNESKO ilə
çoxşaxəli əlaqələrindən geniş
danışmaq olar. Onu xatırlatmaq lazımdır ki, 2005-ci il
avqustun 24-də Mehriban Əliyevanın təşəbbüsü
əsasında "YUNESKO - Azərbaycan: gələcəyə
körpü" mövzusunda keçirilən ikinci konfrans da
milli təhsilimizin inkişafı baxımından önəmli
bir tədbir kimi yadda qaldı. Bu müşavirənin
YUNESKO-nun tarixində ayrıca bir ölkəyə həsr
olunmuş ilk belə tədbir olduğunu diqqətə
çatdırsaq, Mehriban Əliyevanın böyük əzmkarlığı
hesabına baş tutmuş həmin toplantının əhəmiyyəti
barədə ətraflı danışmağa, yəqin ki,
lüzum qalmır. Xatırladaq ki, təhsil
sahəsində Azərbaycanla YUNESKO arasında bir neçə
istiqamətdə əməkdaşlıq əlaqələri
qurulmuşdur. Bu əlaqələr, əsasən, "Təhsil
hamı üçün" proqramını, "Assosiativ məktəblər",
texniki peşə təhsili sahəsində əməkdaşlıq,
inklüziv təhsil layihəsi, ali məktəblərdə
YUNESKO kafedralarının yaradılması və digər sahələri
əhatə edir. Təhsilin məzmunca yeniləşməsi,
məktəblərdə informasiya texnologiyalarının
geniş tətbiqi və digər bu kimi planlar da əməkdaşlığın
çərçivəsinə daxil olan məsələlərdir.
Avropa
Şurası və Azərbaycan: Azərbaycanın Avropaya
inteqrasiyası Avropanın regional təşkilatlarının,
o cümlədən, Avropa Şurası və Avropa
İttifaqının təşkili və fəaliyyətinin
daha dərindən öyrənilməsini zəruri edir. Avropa Şurası dünyada siyasi və mədəni
inteqrasiyasının unikal formasıdır. Azərbaycan Respublikasının da Avropa
Şurasına daxil olması xüsusi əhəmiyyət kəsb
edir. Azərbaycan Respublikası 2001-ci il
yanvarın 25-də Avropa Şurasına üzv seçilmişdir.
Hələ ki, şuranın üzvlərinin
sayı 43-ə çatıb və Azərbaycan üzvlüyə
qəbul olan sonuncu ölkədir. Avropa
Şurasının qarşısında duran əsas məqsəd
və vəzifələr aşağıdakılardır:
- Xalqlar
arasında sülh və əməkdaşlığın təmin
olunması;
-
İqtisadi, sosial, mədəni əlaqələr;
- Milli
inkişafın tarazlığı;
-
İnsanların hüquq və azadlıqlarının təmin
olunması;
- Ölkə
sərhədlərinin bütövlüyü və təhlükəsizliyi;
- Milli
azlıqların, azsaylı xalqların, etnik qurumların azad və
bərabər inkişafı;
- Qanunun
aliliyinin təmin olunması;
-
Demokratik idarə sisteminin tətbiqi;
-
Xalqların, ölkələrin hərtərəfli
inkişafı və imkan daxilində
tarazlaşdırılması;
- Qəbul
olunmuş Konvensiyalarda iştirak;
-
Yığcam "Avropa Evi"nin
yaradılması, onun iqtisadi, sosial, siyasi və ideoloji təhlükəsizliyi.
Avropa
Şurasının quruluşunda 4 qurum fəaliyyət göstərir:
1.
Hökumət nümayəndəliyi Komitəsi;
2. Məşvərət
Məclisi;
3. Avropa
Komissiyası;
4. Avropa Məhkəməsi.
Avropa
Şurası, hər şeydən əvvəl, "Avropa
Evi"nin yaradılmasını
qarşısına məqsəd qoyub. "Avropa
Evi" sülh zonasına çevrilmiş, sosial cəhətdən
təmin olunmuş, siyasi sabitliyə malik olan ölkələr
birliyidir.
Avropadan ümumbəşəri dəyərləri vətəndaş
cəmiyyətin hüquqi dövlət quruculuğu təcrübəsini
əxz edən və milli ənənələrə söykənən
Azərbaycan Respublikası bu sahədə 20 ildir ki, uğurla
addımlayır. Çox təəssüf ki, beynəlxalq təşkilatlar
bu yolda Azərbaycana öz tövsiyələri, yardımı
ilə yanaşı, ikili standart mövqeyində duraraq
haqqı, ədaləti görmək istəmir, Ermənistanın
vəhşiliklərini görmək istəmədiyi halda, bizdə
demokratiya pozuntularından münaqişələrin həllində
millətlərin öz müqəddəratını təyin
etmək hüququndan dəm vururlar. Bu yerdə Ulu Öndər
Heydər Əliyevin müdrik kəlamları yerinə
düşür: "Vahid Avropada ikili standartlara yol verilməməlidir.
Bizim məkanımız bölünməzdir və
bütün münaqişələrə eyni dərəcədə
ciddi və prinsipial münasibət göstərilməlidir".
Vahid Ömərov,
fəlsəfə üzrə fəlsəfə doktoru
Səs.-2015.- 5 avqust.-
S. 15.