Mədəniyyət hüququ
İqtisadi-sosial və mədəni hüquqlar uzun müddət insan hüquqları sahəsinə daxil edilmirdi. Buna səbəb olaraq isə burda göstərilən hüquqi müddəaların daha çox proqram xarakteri daşıması göstərilir və qeyd olunurdu ki, onlara praktikada əməl edilməsi o qədər də asan deyil. Eyni zamanda, bu hüquqların əsas insan hüquqları sırasına daxil edilməsi digər insan hüquqlarının təsir gücünü azalda bilər. İlk dəfə olaraq 1966-cı ildə "İqtisadi, sosial və mədəni hüquqlar haqqında beynəlxalq paktda" bu hüquqlar bir sistem halına salınmış və onların yerinə yetirilməsi bütün dövlətlərə tövsiyə olunmuşdur. Bu paktda mədəni hüquqlara da geniş yer verilmişdir. Bundan sonra ayrı-ayrı dövlətlərin qanunvericiliyində mədəni hüquqlar müxtəlif şəkildə öz əksinin tapmışdır.
Mədəniyyət hüququ ümumbəşəri mədəniyyətin ən güclü qatıdır. Onsuz mürəkkəb siyasi-sosial, iqtisadi-hüquqi və beynəlxalq münasibətlərin bütün sistemini qiymətləndirmək qeyri-mümkündür. Mədəniyyət hüququ XXI əsrdə həyatın ümumi normalarından biri kimi universal dəyərlərdən hesab olunur.
Yüksək səviyyəli mədəniyyət hüququnun öyrənilməsinin nəzəri-metodoloji və praktik əhəmiyyəti vardır. Mədəniyyət hüququ mədəniyyətin tərkibinə daxil olmaqla hüquq anlayışı insan hüququ ilə bağlıdır.
Mədəniyyət anlayışı əvvəllər bilik və təcrübənin əldə olunması ilə əlaqədar olmuşdur. Orta əsrlərdə mənəvi-əqli mədəniyyət, XIV-XVI əsrlərdə isə humanitar mədəniyyət anlayışları meydana gəlmişdir.
Professor D.A.Siliçevanın fikrincə, "mədəniyyət" üç əhəmiyyət kəsb etmişdir:
1) yaradıcılıq, istehsalat, becərmə;
2) təhsil, tərbiyə, inkişaf;
3) ehtiram, dini mədəniyyətə sitayiş.
Müəllif mədəniyyət dedikdə, daha çox təhsili, tərbiyəni və inkişafı nəzərdə tutur.
R.Aslanovanın fikrincə, mədəniyyət insanın mahiyyət qüvvələrinin inkişafi üçün adamların yaradıcılıq fenomeninin başa düşülməsinə yardımçı olur. Yer kürəsində mədəniyyətin tarixi təqribən 30-40 min illik bir dövrü əhatə edir. Elə buna görə də mədəniyyəti homo sapiens-in (ağıllı insanın) yaşıdı hesab edirlər. Təsadüfi deyildir ki, onların hər ikisi Yer üzərində yeni hadisə hesab olunur və dialektik cəhətdən qarşılıqlı əlaqədə və qarşılıqlı asılılıqdadır. Bir tərəfdən, mədəniyyətin yaranması ilə, əslində, şüurlu insan tipinin tarixi yolu başlanmışdır, digər tərəfdən, ağıllı insanın formalaşması ilə onun mədəniyyətinin inkişafı başlanmışdır. Doğrudan da, həmin dövrdən başlayaraq, insanın təkamülündə bioloji inkişaf tempi enir, sonra isə tamamlanır. Bu mərhələnin axırında onun sosial varlıq kimi tarixi təkmilləşmə prosesi başlayır. Bütün bu dövr ərzində bəşəriyyət unikal fenomenin mahiyyətini - insanların ictimai varlığını başa düşməyə, dərk etməyə cəhd göstərmişlər. Bunsuz isə onları insan deyil, insanaqədərki canlılar hesab etmək olar.
"Kultura" - "mədəniyyət" sözü ilk dəfə XVIII əsrdə işlədilmişdir. Ancaq həmin əsrdə İ.X.Adelunq (1739-1806) "İnsan nəslinin mədəniyyət tarixinin təcrübəsi" (1782) adlı kitabında mədəniyyət haqqında "insan ruhunun tarixi" kimi söhbət açmışdır. Görünür, onun bu fikirləri ilə razılaşmaq lazımdır ki, mədəniyyət nəinki xalqın və onun ayrı-ayrı nümayəndələrinin ruhudur, o, həm də onların ağlı və vicdanıdır. Yaradıcı şəkildə düşünməyən, məsuliyyəti və yaradıcı qabiliyyəti olmayan adamlarda mədəniyyət ola bilməz. XVIII əsrin görkəmli maarifçisi İ.Herder (1744-1803) mədəniyyətə aşağıdakı tərifi vermişdir: "Biz insanın bu genezisini istədiyimiz kimi adlandıra bilərik, ikinci mənada, bunu mədəniyyət adlandırmaq olar. Daha dəqiq desək, torpağın becərilməsini, işığı yada salaraq, maarif adlandıra bilərik, bu zaman mədəniyyət və maarif zənciri dünyanın o başına qədər çata bilər".
Rusiyalı alim A.Medvedko, "mədəniyyət", "kultura" sözünün
İraqdakı Ur məbədi ilə
bağlı olmasını irəli sürür.
O yazır
ki, "kult"Ur"a",
"Ur kultu", Ur şəhərinin
kultu deməkdir. "Ur kultuna" sitayiş deməkdir.
Herderin fikrincə, əgər insan cəmiyyətdə yaşayırsa və fəaliyyət göstərirsə,
o, mədəniyyətdən xali ola
bilməz. Həqiqətən də, yalnız
mədəniyyət insana
bəşəri (mənəvi)
sima verir və yaxud onun
yoxluğu insanı daha da eybecərləşdirir.
Ona görə də mədəniyyətin başlıca
mənası və əsas təyinatı insanı yüksəltmək
və xeyirxah etmək, eləcə də, onda ən
yaxşı hisslər
və fikirlər doğurmaqdır. Əks təqdirdə,
insan kobud olmaq, eləcə də, amansızlaşmaq təhlükəsi qarşısında
qalır.
Nə vaxtsa Yer kürəsində
mədəniyyət (kultura)
adı altında yaranmış və o qədər də sadə olmayan ictimai hadisənin fəlsəfi təhlilinə
başlayarkən, hər
şeydən əvvəl,
diqqət onun ayrıca bir adamın və bütövlükdə bəşəriyyətin
rolunun, daha dəqiq desək, insanın mahiyyət qüvvələrinin daimi
aydınlaşdırılmasına yönəldilməsidir. Ernst Kassirerin (1874-1945) fikrincə,
mədəniyyətin fəlsəfi
cəhətdən aydınlaşdırılması
diqqətimizi onun son məhsul kimi təminatı ödəməməsinə
və həmin məhsulun istehsal üsulunu başa düşməyə cəlb
edir. Axı həmin məhsuldar fəallıqdan, ruhun uzun sürən və daim təzələnən
işindən təkcə
dil deyil, həm də mif, din və incəsənət asılıdır.
İnsanın mənəvi fəaliyyətinin
ayrı-ayrı sahələrini
aydınlaşdırmaq, onun
fərdi xüsusiyyətlərini,
mövcudluğunun üsul
və təkrarolunmaz formalarını başa düşmək üçün
vacib olan fəlsəfə elmidir.
Çünki mədəniyyətin həqiqi mənasını,
onun insanın hansı yaradıcı qüvvəsi ilə doğulmasını ancaq fəlsəfə aydınlaşdırır.
Mədəniyyətin bir fenomen kimi
dərk edilməsi nəinki böyük alimlərin, yazıçıların,
sənətkarların elmi
və bədii yaradıcılığını nəzərdə tutur, eyni zamanda, onların
maarifçilik fəaliyyətini
də tələb edir. Harada kütlələr
mədəniyyətə yiyələnibsə,
orada mədəniyyət
vardır. Ona görə
də mədəniyyət
üzvi surətdə
görkəmli maarifçilərin
adları ilə əlaqədardır. Onlardan
Hobbs (1588-1679), Lokk (1632-1704), Volf (1679-1754), Volter
(1694-1778), Didro, D.Alamber,
Russo, Kant, M.F.Axundov, A.N.Radişşev
və bir çox başqalarını
göstərmək olar.
Onlar, insanın fizioloji-mədəni
funksiyalarının vəhdəti
haqqında fikri inkişaf etdirərək,
insanın həyat və fəaliyyətinin əsas növləri sırasına, həm də yaradıcılığı
daxil etmişlər.
Onlar mədəniyyəti təbiətdən
asılılığı aradan qaldırmağın
yaradıcılıq aktı,
instinktin hüdudlarından
kənara çıxma,
təbiət üzərində
yüksəlmə kimi
başa düşürdülər.
Elə buna görə də onlar mədəniyyəti
şəxsiyyətin azad
özünü reallaşdırmasının
təcəssümü kimi
başa düşürdülər.
Mədəni adam öz gələcəyini müəyyənləşdirmək
və bunun uğrunda çalışmaq
qabiliyyətinə malik
olur. İnsan şəxsiyyətinin formalaşması mədəniyyətin
əsas vəzifəsi
və əsas məqsədi kimi dərk olunurdu.
XIX əsrdə mədəniyyətə
təkamül yanaşma
nəzəriyyəsi meydana
gəldi. Həmin kulturoloji konsepsiyanın
görkəmli nümayəndələrindən
biri ingilis etnoqrafı və tarixçisi E.B.Teylor
(1832-1917) olmuşdur. E.Teylora
görə, mədəniyyət
yalnız mənəvi
mədəniyyətdir: bilik,
incəsənət, etiqad,
hüquqi və əxlaqi normalar və s. Deməli, mədəniyyətdə təkcə
ümumbəşəri yox,
həm də ayrı-ayrı xalqlar üçün spesifik olan dəyərlər vardır. E.Teylor mədəniyyətin inkişafında təkcə
onun daxili təkamülünün deyil,
həm də tarixi təsirin və tarixi dinamikanın əhəmiyyətini
göstərmişdir. Onun fikrincə, mədəni inkişaf düzxətlə
gedə bilməz.
Lakin təkamülçü kimi,
o, bütün və əsas diqqətini bəşəriyyətin mədəni
inkişafının vəhdətdə
olmasını sübut
etməyə yönəltməklə
yanaşı, tənəzzül
imkanını, geriyə
hərəkəti, mədəni
deqradasiyanı da inkar etmirdi. Tənəzzül və tərəqqi
münasibətlərini təhlil
edərkən o, tərəqqinin
qələbəsinə şübhə
etmədiyini bildirirdi.
Mədəniyyət hüququ geniş bir anlayışdır. Bu hüquq fərdin mədəni-mənəvi tələbatının
ödənilməsində ən
əsas rol oynayan hüquqdur. Bu anlayış o qədər ümumidir ki, başqa hüquq və azadlıqların predmetinə
daxil olan davranışları belə,
dolayı yolla mədəniyyət hüququ
ilə əlaqələndirmək
olar. Mədəniyyət maddi və mənəvi mədəniyət
olmaqla iki yerə bölünür. Mədəniyyət anlayışı kimi mədəni həyat da mürəkkəb
anlayışdır. Bura mədəni
dəyərləri mənimsəmək
və onlardan istifadə etmək daxildir. 6 fevral
1998-cı il "Mədəniyyət haqqında"
Azərbaycan Respublikası
Qanunu mədəniyyət
fəaliyyətini dəqiqləşdirir. Mədəni fəaliyyət növlərinə
muzey, ədəbiyyat,
tətbiqi və yaradıcı sənət,
teatr, musiqi və s. aid edilir. Lakin bu fəaliyyət növləri
eyni qaydada tənzimlənmir (memarlıq
sənəti üçün
xüsusi icazə lazımdır, amma rəssamlıq fəaliyyəti
üçün icazəyə
ehtiyac yoxdur). Dövlət bütün vətəndaşların
mədəni dəyərlərdən
istifadəsi üçün
bərabər imkanlar təmin etməlidir.
Yaradıcılıq şəxsin elə intellektual-psixoloji keyfiyyətidir
ki, bu zaman
yeni bir şey yaradılır.
Yaradıcılıqla məşğul olan şəxslər üçün müstəsna
əhəmiyyətə malik
olan bu hüquq
başqaları üçün
digər hüquqlardan
heç nə ilə fərqlənmir.
Konstitusiyada göstərilir ki,
yaradıcılıq adı
altında dini-irqi, sosial ziddiyyətlərin qızışdırılması, dövlət çevrilişinə
çağırışlar yolverilməzdir. Konstitusiyada ədəbi-bədii
(daha çox insanların zövqünü
oxşamaq üçün
yaradılır) və
elmi yaradıcılıq
(tədqiqatlara və ciddi elmi məntiqə
əsaslanır) növləri
göstərilir.
Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının
40-cı maddəsinin I hissəsinə
uyğun olaraq hər kəsin mədəni həyatda iştirak etmək, mədəniyyət təsisatlarından
və mədəni sərvətlərdən istifadə
etmək hüququ vardır.
Mədəni sərvətlərdən istifadə
hüququ yalnız Azərbaycan Respublikasının
qanunvericiliyi ilə müəyyən edilmiş
hallarda və qaydada məhdudlaşdırıla
bilər.
Azərbaycan Respublikasının ərazisində
əcnəbilər və
vətəndaşlığı olmayan şəxslər Azərbaycan Respublikasının
vətəndaşları ilə
bərabər mədəniyyət
hüququna malikdirlər.
"Mədəniyyət haqqında" Azərbaycan
Respublikasinin Qanununda mədəniyyət və
yaradıcılıq fəaliyyəti
ilə məşğul
olan subyektlərin hüquqlarının və
azadlıqlarının müdafiəsi
təmin edilmişdir.
Dövlət mədəniyyət və
yaradıcılıq fəaliyyəti
ilə məşğul
olan subyektlərin hüquqlarına və azadlıqlarına təminat
verir.
Müvafiq dövlət orqanları mədəniyyət və
yaradıcılıq fəaliyyəti
ilə məşğul
olan subyektlərin hüquqlarının və
azadlıqlarının pozulmasına
yönəldilmiş hərəkətlərin
qarşısını almalıdırlar.
Vahid Ömərov,
fəlsəfə
üzrə fəlsəfə doktoru
Səs.- 2015.- 26 avqust.-
S.15.