Azərbaycan muğamı bu
gün bütün
dünyanı fəth edir
Bu gün Beynəlxalq
Azərbaycan Muğamı Günüdür
Artıq dünya ölkələrində Azərbaycan muğamı birmənalı olaraq qəbul edilmiş, dünyanın mədəni irs siyasında nadir əsər tək qorunur və təqdim olunur. 26 avqust tarixi bütün muğamsevərlərin, xüsusilə də, bu sənət növünü yaşadan və onun təbliğinə daim yaradıcılıq və həyat yolunu həsr edən şəxslərin bayramıdır. Muğam sənəti Azərbaycanın professional musiqi mədəniyyətinin şifahi irsinin mühüm qismini təşkil etməklə, Azərbaycan xalqının mədəni ənələrində və tarixində dərin köklərə malikdir. Bu mədəni ənənənin Azərbaycanda köklərinin olması ölkədə onun daşıyıcılarının sayı, eləcə də onun Azərbaycan bəstəkarlarının, rəssamlarının, heykəltəraşlarının və şairlərinin tükənməz ilham mənbəyi olan milli mədəniyyətdə mühüm rolu ilə təsdiqlənir.
Muğam sənəti azərbaycanlılar tərəfindən milli özünüdərk və özünü eyniləşdirmənin əsasını təşkil edən başlıca mədəni dəyərlərdən biri kimi qavranılır. Bu sənət Azərbaycan ərazisində yaşayan talışlar, dağlı yəhudilər, ermənilər, ləzgilər, gürcülər, avarlar kimi etnik qruplar arasında da populyardır.
Həm milli mədəniyyət üçün, həm də bütün bəşəriyyətin mədəniyyəti üçün Azərbaycan muğamının bədii dəyəri, onun yüksək mənalılığı 2003-cü ildə YUNESKO kimi nüfuzlu beynəlxalq təsisat tərəfindən etiraf olunmuşdur. YUNESKO muğamı "bəşəriyyətin şifahi və qeyri-maddi irsinin şah əsərlərindən biri" elan etmişdir.
Muğam - Azərbaycanın ənənəvi musiqisinin ən iri janrının ümumi adıdır, muğam formalarının bütün növlərinə şamil olunur, hərçənd onlardan hər birinin öz ayrıca adı mövcuddur. Bu janrı təmsil edən başlıca musiqi formaları - dəstgah, muğam və zərbi-muğamdır.
Azərbaycan musiqisində mövcud olan bütün muğam formaları arasında öz miqyasına və bədii ideyasına görə ən böyüyü dəstgahdır. Professional muğam sənətinin tarixinə mənbələr əsasında diqqət yetirsək, görərik ki, 1922-ci ildə muğamın tədrisi Bakıda açılmış ilk Avropa tipli musiqi tədris müəssisəsinin dərs proqramına daxil edilmişdir. Tədris proqramının tərtibi sonda Azərbaycan dəstgahlarının strukturunda xeyli islahatlara və ənənəvi məhəlli məktəblərin nisbi unifikasiyasına gətirib çıxardı. Muğamın tarixinə diqqət etdikdə, görürük ki, Üzeyir Hacıbəyovun göstərişinə əsasən, o vaxtın ən nüfuzlu musiqiçilər qrupu dəstgahların ixtisar edilmiş tədris versiyalarını işləyib hazırlamışdır. 20-ci və 30-cu illərdə tədris versiyaları ilə yanaşı olaraq, böyük sənətkarların - o vaxtın ustadlarının genişləndirilmiş versiyaları da mövcudluğunu davam etdirirdi. Muğam ifaçılığının yayılmasında və onun professional şəkil almasında XIX yüzilin 20-ci illərindən XX yüzilin əvvəllərinə qədər Azərbaycan şəhərlərində yaranmış ədəbi və musiqi məclisləri böyük rol oynamışlar. Onlardan ən məşhuru Şuşada "Məclisi-Fəramuşan", "Məclisi-üns", Musiqiçilər Cəmiyyəti, Şamaxıda "Beytüs-səfa" və Mahmud ağanın musiqi məclisi, Bakıda "Məcmə-üş-şüəra", Gəncədə "Divani-hikmət", Ordubadda "Əncümən-üş-şüəra", Lənkəranda "Fövcül-füsəha" idi. Bu məclislərdə şairlər, ədiblər, musiqiçilər, sadəcə ziyalı şəxslər, klassik poeziyanın və musiqinin sərrafları və biliciləri toplaşır, muğamları diqqətlə dinləyir, musiqinin və şeirin incə ifası ətrafında müzakirələr aparırdılar. Məclislər özlüyündən XIX yüzil - XX yüzilin əvvəlində Azərbaycan musiqiçilərinin professional baxımdan kamilləşmələrində güclü stimul rolunu oynamışdı.
XX yüzilin 20-ci illərindən
başlayaraq - sovet
dövründə Azərbaycanda musiqi təhsili,
o cümlədən, muğamın tədrisi
3 mərhələli sistem üzərinə
köçürüldü: məktəb
- texnikum - konservatoriya.
Beləliklə, muğam
sənətinin tədrisi
prosesi indi formal olaraq 14-15 il
vaxt aparır. İfaçılar özləri
hesab edirlər ki, professional yetkinlik musiqiçiyə 5-10 il praktik çıxışlardan tez
olmayaraq çatmaq olar. Beləliklə, muğam ifaçısının
ustad, yəni öz peşəsində əsl professional olmasından
ötrü 20-25 il vaxt tələb
olunur. Tələbin bu səviyyəsi
özlüyündə muğamı
şifahi ənənəli
professional sənət səviyyəsinə
qaldırır.
Azərbaycanda sovet rejimi qurulduqdan
sonra, xüsusən də, 30-cu illərdən
başlayaraq, musiqi mədəniyyəti tamamilə
dövlətin nəzarəti
altına keçir. Sovet dövlətinin
yürütdüyü "dəmir pərdə" siyasəti uzun müddət Azərbaycan musiqisi üçün beynəlxalq musiqi məkanına çıxışı
bağlamışdı. XX yüzilin əvvəllərində,
Şərq incəsənəti
Qərb auditoriyasında
maraq doğurduğu vaxtlarda Azərbaycan musiqiçiləri məlum
siyasi vəziyyətə
görə ona sərbəst çıxışa
malik olmadıqları
kimi sovet Şərqinin ənənəvi
musiqiçiləri də
belə bir çıxışa malik
deyildilər. Müvafiq olaraq
Qərbin bədii məkanında müsəlman
Orta Şərqinin musiqi mədəniyyətlərindən
daha çox yeri ərəb, İran və türk ənənəvi musiqisi tutmuşdur. Xarici mədəni məkanda Azərbaycan muğamının
mövqeyinin itirilməsi
ilə yanaşı, Azərbaycanın özünün
daxilində də keçən yüzilin
20-30-cu illərin məlum
şüarlarında ifadə
olunmuş nihilist tendensiya
("doloy tar!", "doloy
muğam!") tədricən
muğam sənətinin
ictimai statusunu laxlatdı.
XX yüzilin 30-cu illərindən
başlayaraq, 70-ci illərədək
olan dövrdə Azərbaycan cəmiyyətində
muğamata primitiv sənət kimi baxış tədricən
möhkəmlənməyə başladısa da, hər halda cəmiyyətdə, onun müəyyən bir hissəsində muğamatın
populyarlığını azaltmadı. Muğam sənətinə münasibət yalnız
XX yüzilin 70-ci illərində,
YUNESKO-nun himayəsi altında
ənənəvi musiqinin
ilk beynəlxalq simpoziumları
və festivallarının
keçirilməsindən və
bu hadisələrin sovet cəmiyyətində
geniş əks-səda
doğurmasından sonra
dəyişməyə başlayır.
Bu tədbirlər ənənəvi
musiqi sənətinə
marağın oyanmasına
və ona yüksək dərəcəli
professional sənət olaraq
baxışların formalaşmasına
rəvac verdi.
XX yüzilin 90-cı illərindən
başlayaraq Azərbaycan
muğam sənəti
dünyanın hər
yerində dinləyicilərin,
mütəxəssislərin və menecerlərin diqqətini get-gedə daha geniş şəkildə özünə
cəlb etməyə başlayır. Azərbaycanın ənənəvi musiqiçiləri beynəlxalq
festivallarda iştirak edir, dünyanın hər yerinə qastrollara çıxır,
onların diskləri Qərbin ən iri səsyazma studiyalarında buraxılır.
Muğam sənəti XX yüzil Azərbaycan bəstəkarlarının
yaradıcılığına ilham verən qaynaq olmuş və olaraq qalır. 1908-ci ildən - Bakıda Azərbaycan bəstəkarı Üzeyir
Hacıbəyovun Azərbaycanda
professional musiqi teatrının
başlanğıcı olan
ilk operasının səhnəyə
qoyulduğu tarixdən
muğamlar Azərbaycan
musiqisindən bir çox musiqi əsərlərinə və
yeni janrlara həyat vermişdir.
Sonuncular
sırasında - muğam
operası, simfonik və xor muğamları,
sonata-muğam, caz-muğam
göstərilə bilər.Azərbaycan
bəstəkarlarının ayrı-ayrı əsərlərinin
bu gün də böyüməkdə
olan çox uzun bir siyahısı
muğam ənənələrinə
əsaslanır.
Müasir dövrümüzdə özünün
yeni bir inkişaf dövrünü
yaşayan Azərbaycan
muğamı dövlət
tərəfindən qorunur
və təbliğ edilir. Azərbaycan xalqının mədəni
ənənələri və
tarixində dərin köklərə malik olan muğam sənətinin inkişafına
və təbliğinə
xüsusi önəm verilir. Muğamı
qorumaq, inkişaf etdirmək, onun gözəlliyini və dərin fəlsəfəsini
gələcək nəsillərə
çatdırmaq məqsədilə
Heydər Əliyev Fondu tərəfindən irimiqyaslı layihələrin
həyata keçirildiyini
qeyd etməliyik. "Azərbaycan
muğamları" layihəsi
çərçivəsində "Qarabağ xanəndələri"
musiqi albomunu nəfis şəkildə
nəşr etmişdir.
Albomda 24
virtuoz muğam ifaçısının səsləndirdiyi
muğam parçaları
qədim və zəngin mədəniyyətimiz
barədə dinləyicilərdə
geniş təsəvvür
yaradır.
Milli-mənəvi dəyərlərin qorunması
və Azərbaycan mədəniyyətinin təbliği
sahəsində həyata
keçirilmiş layihələr
arasında Azərbaycan
muğamının dünyada
geniş təbliği
məqsədilə Bakı
şəhərində Beynəlxalq
Muğam Mərkəzinin
yaradılması önəmli
yer tutur. Regionlarda da
muğam mərkəzlərinin
yaradılmasına dəstək
verən Heydər Əliyev Fondunun təşəbbüsü ilə
Ağcabədi şəhərində
Qarabağ Muğam Mərkəzi inşa olunmuşdur. Daha sonra
fondun təşəbbüsü
ilə Bakıda Müasir İncəsənət
Muzeyi açılmışdır.
Heydər Əliyev Fondunun təşəbbüsü,
Mədəniyyət və
Turizm Nazirliyi və YUNESKO-nun dəstəyi
ilə Bakıda Lətif Kərimova adına Azərbaycan
xalçası və
xalq tətbiqi sənəti Dövlət
Muzeyi inşa olunub.
Heydər Əliyev Fondu tərəfindən Azərbaycan
muğamının inkişafı
və dünyada tanıdılması məqsədilə
müxtəlif müsabiqələr
və beynəlxalq festivallar təşkil edilərək həyata keçirilir. Belə ki, ilkin olaraq fondun birbaşa dəstəyi ilə keçirilən və Azərbaycan muğam sənətinin inkişafına və təbliğinə böyük
töhfələr verən
muğam müsabiqələrini
və beynəlxalq festivalları qeyd etmək lazımdır.
2005-ci ildə görkəmli
Azərbaycan bəstəkarı
Üzeyir Hacıbəylinin
anadan olmasının
120 illik yubileyi münasibətilə Heydər
Əliyev Fondu tərəfindən keçirilən
muğam müsabiqəsi
Azərbaycan tamaşaçıları
ilə yanaşı, xaricdə yaşayan soydaşlarımız tərəfindən
də razılıqla
qarşılandı. Qədim muğam
sənətinin qorunub
saxlanılması, zəngin
tarixə malik ifaçılıq sənətinin
gələcək nəsillərə
çatdırılması, yeni ifaçılar nəslinin yetişdirilməsi
məqsədilə fond 2007-ci ildə də muğam müsabiqəsi keçirmişdir.
Bakıda Heydər Əliyev Fondunun təşəbbüsü
və təşkilati
dəstəyi ilə,
dünyada ilk dəfə
olaraq, "Muğam aləmi" Beynəlxalq Muğam Festivalının
keçirilməsi təqdirəlayiq
bir haldır. Festival çərçivəsində
keçirilən Respublika
Muğam Müsabiqəsi,
Beynəlxalq Muğam Müsabiqəsi və Beynəlxalq Elmi Simpoziumda muğamsevərlər,
elmi tədqiqatçılar
və dünyanın bir çox ölkələrindən dəvət
olunmuş xarici qonaqlar iştirak etmişlər.
300-dən çox ifaçının
iştirak etdiyi Respublika Muğam Müsabiqəsinin qalibləri
fond tərəfindən hədiyyə
və diplomlarla mükafatlandırılmışdır. Festival çərçivəsində keçirilən beynəlxalq
elmi simpoziumda isə 20-dək ölkəni
təmsil edən alimlərin 80-ə yaxın
məruzəsi dinlənilmişdir.
Heydər Əliyev Fondunun
prezidenti Mehriban xanım Əliyevanın Azərbaycan muğam sənətinə bu diqqət və qayğısı muğamın
təbliği, tədrisi,
peşəkar musiqi ifaçılığının, müasir dinləyici mədəniyyətinin formalaşdırılmasında
əvəzsiz rol oynayır.
2008-ci ildə, həmçinin,
fondun Azərbaycan muğamına həsr olunmuş yeni nəşri - "Azərbaycanın
muğam ensiklopediyası"
(iki cilddə) Azərbaycan, rus və ingilis dillərində nəşr
edilmişdir.
Bu gün Azərbaycan
muğam sənətinin
nüfuzlu simaları dünya miqyasında Azərbaycan muğam sənətini təbliğ
edərək bu sənəti nadir əsər
tək tamaşaçılar
çatdırırlar. Müasir
dövrümüzdə demək
olar ki, Azərbaycan
muğamı dünyanı
fəth edib. Bu sənətin qocaman,
yaşlı, gənc sənətkarları hər
zaman öyrənir, öz üzərilərində
çalışır və
Azərbaycan muğamını
çoxsaylı tamaşaçıya
təqdim edirlər.
Belə bir sənət növü ilə hər bir azərbaycanlı
qürurlanmaqda haqlıdır.
ZÜMRÜD
Səs.- 2015.- 26 avqust.- S.12