Azərbaycanın dövlətçilik
tarixinin, milli adət-ənənələrinin, elm və mədəniyyətinin
təbliği
1991-ci ildə müstəqilliyinə qovuşan Azərbaycan Respublikası ötən 24 il ərzində malik olduğu maddi və mənəvi dəyərlərilə dünya mədəniyyətinə, bəşəri ideallara böyük töhfələrini vermişdir. Məhz polietnik və çoxkonfessiyalı dövlət kimi dünyaya multikulturalizm və tolerantlıq nümunəsi təqdim edən Azərbaycanın beynəlxalq arenaya güclü aktor kimi çıxmasına qədim dövlətçilik tarixi, milli adət-ənənələri və mədəniyyəti təsir etməkdədir. Xüsusilə də, Azərbaycanın qlobal mədəni proseslərdə aktiv iştirakına, onun Qərb və Şərq aləmində tanınmasına səbəb olan mədəniyyət nümunəsindən birini muğam təşkil edir.
Muğam dünya musiqi xəzinəsinin incisidir. Dünyada
mövcud olan musiqi janrlarından fərqli olaraq, muğam bir
çox xalqların milli-mədəni irsinin
formalaşmasında və bugünkü dövrə qədər
gəlib çatmasında mühüm rol oynayıb. Heydər
Əliyev Fondunun prezidenti, YUNESKO-nun və İSESKO-nun xoşməramlı
səfiri, millət vəkili Mehriban xanım Əliyevanın
söylədiyi kimi, təbiət hər zaman təkrarsız
canlandığı kimi, muğam sənəti də heç
bir sərhədlərə sığışmayan, azad,
özü-özündən bəhrələnən bir sənətdir.
Muğam sənəti əsrlər boyu Azərbaycan
xalqının milli tanıtma nişanlarından biri kimi milli-mədəni
irsimizin əsas hissəsini təşkil edib. Bu mənada, bizi millət kimi qoruyub saxlayan bu mədəni
irsi, mədəniyyəti yaşatmaq və təbliğ etmək
hər birimizin mənəvi borcudur.
Muğam, sadəcə hansısa bəstəkar tərəfindən
bəstələnmiş sadə bir musiqi və ya avaz deyil. Muğam insan
ruhunu oxşayan, onun psixologiyasına müxtəlif istiqamətli
təsirlər göstərə bilən unikal bir vasitədir.
Dərin fəlsəfi məna daşıyan poeziyaya əsaslanan
hər hansı muğamı diqqətlə dinləyərkən,
Füzuli, Nəsimi, Seyid Əzim Şirvani, Vahid və
başqalarının qəzəllərinin mənası
üzərində düşünərkən, insan sehrli bir
aləmə dalır, keçirdiyi hisslər həmin
muğamın musiqi obrazlarına uyğun gəlir. Bəli, söylənildiyi kimi, bu heyrətamiz musiqi
bütün hallarda bizim daxili ovqatımıza təsir edir.
O, həmişə yerinə düşür - kədərli və
qüssəli anlarımızda da, sevinc və sevgi
duyğuları aşıb-daşanda da. Muğam
bizi həyatımızın əvvəlindən sonuna qədər
daim müşayiət edir. Muğam fenomeni
də məhz ondan ibarətdir ki, o, əsrlər boyu insanı
müşayiət edib, ona ruhi saflıq və ucalıq bəxş
edərək, ən qədim dövrlərdən bu günə
və gələcəyə körpü olub.
Əlbəttə, muğam
ifaçılığının əsas keyfiyyət
meyarı xanəndənin peşəkarlığıdır. Lakin mütəxəssislər
haqlı olaraq hesab edirlər ki, xanəndənin
ustalığı, onun muğam ifa edərkən dinləyicini
başqa bir aləmə aparmaq bacarığı da az rol oynamır. Muğam sənətinin
ecazkarlığı, sehri məhz bundadır. Burada səsin gözəlliyi çox vacib amildir.
Yaxşı deyiblər ki, muğamda dinləyicini
ovsunlayan birinci amil ifaçının gözəl səsidir.
Ruhu oxşayan ifa dinləyicinin qəlbində
ülvi duyğular oyadır, onu xəyallar aləminə
aparır, ruhlandırır.
Muğamın əhəmiyyəti söylədiklərimizdən
qat-qat artıqdır. Muğamı daha dolğun şəkildə
ifadə etmək üçün yeni fikirlər tapmaq getdikcə
çətinləşir. Amma bir şey məlumdur
ki, muğam bizim həyatımızın,
varlığımızın bir hissəsidir. Mehriban
xanım Əliyeva muğamı obrazlı şəkildə
çox dəqiq səciyyələndirib: "Biz
muğamı gələcək nəsillərə qəlbimizin
və ruhumuzun bir hissəsi kimi miras qoyuruq. Məhz
muğam bizim varislərimizdə köklərə
bağlılıq, milli ləyaqət, qürur, emosional zənginlik,
iztirab çəkməyi və başqalarının
iztirabına şərik olmağı bacarmaq, muğamın
özünün malik olduğu mənəvi kamillik, tamlıq
kimi keyfiyyətlər aşılamağa qadirdir".
Yazılı musiqi əsərindən fərqli olaraq,
muğam kompozisiyası fərd tərəfindən bəstələnmir,
müəyyən mövcud şifahi sxem üzrə
yaradılır. Əslində, muğam mücərrəd
fikir kimi mövcuddur, ifa edilməyənə qədər o,
yoxdur. İfaçı muğamı ifa edən
zaman bir növ ona nəfəs verir. Muğam
nə vaxtsa kimlərsə tərəfindən bəstələnən
melodiyalardan ibarətdir. Amma ümumilikdə,
muğam sənəti anonimdir. Əvvəllər
olduğu kimi, indi də yaradıcı istedada malik olan
ifaçılar, eyni zamanda, ayrı-ayrı melodiyalar, əsasən
təsniflər və rənglər yaradırlar, amma geniş
kütlə üçün onları bəstələyən
sənətçinin adı bir qayda olaraq qeyri-müəyyən
qalır. Beləliklə, xalqın nəzərində
bu havaların müəllifi muxtəlif fərdlər yox, xalq
özüdür.
Şərq xalqlarının musiqi mədəniyyətində
ümumi cəhətlər daha bariz şəkildə
özünü göstərir. Çünki bu mədəniyyət
böyük bir region əhalisinin müxtəlif formalı və
çalarlı əlaqə prosesi əsasında təşəkkül
tapıb. Məhz bu səbəbdən də,
onlara bir çox mühüm ümumşərq xüsusiyyətləri
xasdır. Bu mənada, Şərq
xalqlarının mədəni həyatında mühüm əhəmiyyət
kəsb edən, onların mənəvi dünyasının
formalaşmasında müstəsna rolu olan muğam sənəti,
əsrlər boyu olduğu kimi, müasir dövrümüzdə
də dünya musiqişünaslarının, sənətsevərlərinin
diqqət mərkəzindədir.
Muğam Azərbaycan klassik xalq
yaradıcılığı musiqisinin əsas janrıdır. Bizim eranın
VI əsrində Azərbaycanda Ərdəbildə
muğamların ifa olunması sübut edir ki, muğam sənəti
ərəb ölkələrində yayılmamışdan əvvəl
Azərbaycan və İranda mövcud olub.
Qeyd edək ki, Azərbaycan xalqının qədim etnik
soy-kökündə özünüməxsus yer tutan
tayfaların adının həm də qədim musiqi
janrı-muğamda öz əksini tapması
xalqımızın malik olduğu bu xəzinənin qiyməti
haqqında ilk andaca lazımi təsəvvür yaradır. Tarixi faktlar
sübut edir ki, muğ-mağ kahinləri dövlətin idarə
olunmasında, elmdə, incəsənətdə, təbabətdə,
musiqi sənətində mahir istedada malik insanlar olublar. Onların, eyni zamanda, çox qədim tarixə malik
olmaqla yanaşı, ilk səmavi allahların
yaradıcıları olduqları da isbatlanıb. Dünya tibb elminin insan qəlbinə nüfuz edən
musiqi ilə xəstələri müalicə etməyin, hətta
cərrahi əməliyyat aparmağın
mümkünlüyünün isbatına qalxması muğ
kahinlərinin belə qabiliyyətə malik olmaları haqda nəticələri
təsdiqləmiş olur. Musiqişünas
alimlərin yekdil qənaəti budur ki, müalicə
üçün istifadə edilən musiqi məhz kahinlərin
allahlarla təmasında körpü rolunu oynayan muğam olub.
Muğam
havalarının Muğanla bağlı olması görkəmli
filosof-şair Nizami Gəncəvinin "İqbalnamə" əsərində
də öz əksini tapıb: "Müğənni, qədim
bir hava çal, muğlar kimi bir muğan havası
çal".
İskəndərin yeddi filosofla xəlvətə
çəkilməsi səhnəsində şairin yenə də
muğam havasına işarə edərək, onu qədim hava
adlandırması bu fikri bir daha təsdiq edir.
Digər mənbələrə görə isə,
muğam sözü İran-ərəb-türk dilində
işlədilən "məqam" sözündən
yaranıb. "Məqam" sözü simli alətlərdəki
pərdə mənasına gəlir. Hər
muğamın da əsas notu alətin bir pərdəsində
olduğu üçün bu ad ona verilib.
Muğam təxminən, XIV əsrə qədər
Yaxın Şərq xalqlarının vahid musiqi janrı olub,
lakin sonralar baş verən ictimai-siyasi dəyişikliklər
səbəbindən bu vahid musiqi janrı xalqların mədəniyyətinə
uyğun parçalanıb.
Klassik Şərq muğamı 12 əsas muğam və
6 avazatdan ibarət olub. Əsas muğamlara Üşşaq, Nəva, Busəlik,
Rast, Əraq, İsfahan, Zirəfkənd, Büzürk, Zəngülə,
Rəhavi, Hüseyni və Hicaz, avazatlara isə Şahnaz, Mayə,
Səlmək, Novruz, Kərdaniyə, Güvaştdan aid olub. Azərbaycanda
isə xalqımızın qədim irsi olan muğamın 7 əsas,
3 köməkçi növü var. Əsas muğamlar
"Rast", "Şur", "Segah",
"Çahargah", "Bayatı-Şiraz",
"Şüştər" və "Humayun", köməkçi
muğamlar isə "Şahnaz", "Sarənc" və
"2-ci növ Çahargah"dır...
Ümumiyyətlə, muğamın elmi baxımdan
açımı həmişə bir sirri özündə
ehtiva etsə də, son illər onun sirli və sehirli, mürəkkəb
quruluşu araşdırmaçıların ciddi
marağına səbəb olub. Tarixi mənbələrdə
göstərilir ki, musiqişünaslar, ədəbiyyatşünaslar,
tarixçilər, qədim yunan və orta əsr filosofları
Şərqdə inkişaf edən bu unikal sənətin sirlərini,
muğamların bəşərin inkişafında rolunu və
gərəkliyini daha dərindən öyrənmək
üçün çoxlu araşdırmalar aparıblar.
Muğam Şərq xalqlarının fəlsəfəsində,
ruhunda mühüm yer tutan fenomen olduğu üçün
daim mütəfəkkirlərin, filosofların araşdırma
mövzusu olub.
Əbu Nəsr Fərabi, Əbu Əli ibn Sina, Əlkindi,
Əbdülqadir Marağayi, Səfiyyəddin Urməvi və
başqaları hələ o zaman, klassik Şərq
muğamı barədə nəzəri fikirlər söyləyiblər.
Azərbaycanda isə bəstəkar, professional
musiqisimizin görkəmli nümayəndəsi Üzeyir
Hacıbəyov XX əsrdə Şərq musiqisi və
muğam nəzəriyyəsinə dair əsas fikir sahiblərindən
biri kimi tanınır.
Ölkəmizdə ən tanınmış muğam
ifaçılarından olan Seyid Şuşinski muğamı
bütöv bir ümmana bənzədirdi. Xan
Şuşinskinin fikrincə isə, muğam yaralı ürəklərin
məlhəmi, insanlara təsəlli verən, onları ruhən
yüngülləşdirən bir sənətdir. Həqiqətən, bu böyük sənətkarların
ifasında səslənən muğam məhz belə təsirə
malik idi. Xalqımızın əhval-ruhiyyəsini,
onun xarakterini ifadə edən ecazkar muğam
melodiyalarını dinlədikcə insan sanki saflaşır,
qürur hissi keçirir. Təsadüfi
deyil ki, akademik Vasim Məmmədəliyevin dediyi kimi, musiqimizin
Quranı olan muğam Avropa və Amerikada özünə
yüzlərlə, minlərlə pərəstişkar
tapıb. Azərbaycan
muğamlarının bənzərsiz ifaçısı Alim
Qasımovun xarici ölkələrdəki
çıxışlarının necə qəbul edilməsi
buna əyani sübutdur. Vaxtilə bəstəkar
Əfrasiyab Bədəlbəyli tamamilə haqlı olaraq
muğamatı Azərbaycan musiqi dilinin lüğət fondu,
musiqimizin təməli kimi səciyyələndirib. Firəngiz
Əlizadə isə muğamı Azərbaycanın genetik kodu,
ümumbəşəri irs
adlandırıb.
Qədim və orta əsr Şərq musiqi mədəniyyətinin,
folklorunun öyrənilməsində bu gün də əsas
amillərdən biri kimi tədqiqatçıların təhlil
obyektinə çevrilən muğam bir sənət, elm olaraq,
daha çox Azərbaycanda inkişaf edib. Bunu muğama
yönələn dövlət qayğısı, bu sənətin
qorunub saxlanılması və inkişaf etdirilməsi,
dünya miqyasında Azərbaycanın milli irsinin incisi kimi
tanıdılması yönündə irimiqyaslı layihələrin
həyata keçirilməsi söyləməyə əsas
verir.
Gözəllik və məhəbbət rəmzi olan
muğamın yüksəlişi Azərbaycanın müstəqillik
illərinə təsadüf edir. Son 10 ildə
aparılmış məqsədyönlü işlərin nəticəsi
olaraq, muğam sənəti bir daha dünya musiqi incisi kimi təsdiqini
tapdı. Azərbaycan xalqının
muğamı Şərq xalqlarının muğamları
içərisində özünəməxsus yer tutur. Azərbaycanda muğam sənətinə
böyük əhəmiyyətin verilməsi
bütövlükdə Azərbaycanın öz
muğamına sahib çıxması deməkdir. Azərbaycanın
Birinci Xanımı, Heydər Əliyev Fondunun prezidenti,
YUNESKO-nun və İSESKO-nun xoşməramlı səfiri, millət
vəkili Mehriban xanım Əliyevanın fəaliyyəti nəticəsində
muğamımız toyxana, kiçik konsert salonları səviyyəsindən
çıxarılıb YUNESKO səviyyəsinə
qaldırılıb, muğama layiq olduğu beynəlxalq
statusu verilib.
Bir sözlə, bu gün Ümummilli Lider Heydər
Əliyevin ortaya qoyduğu ideyaların
reallaşdırılması, "Muğam Azərbaycanın
milli sərvətidir", - deyən Prezident İlham
Əliyevin dəstəyi, diqqət və qayğısı,
"Biz muğamı gələcək nəsillərə qəlbimizin
və ruhumuzun bir hissəsi kimi miras qoyuruq", - söyləyən
Mehriban xanım Əliyevanın təşəbbüsləri
nəticəsində muğam sənəti yeni inkişaf mərhələsini
yaşayır.
İntizarə
Məmmədova
Səs.-
2015.- 11 dekabr.- S.11