Şəfaət Mehdiyevin
şeir yaradıcılığı
Poeziya, ilk növbədə insan və dünya münasibətlərinin hissi - emosional müstəvidə təzahürüdür. Buradakı ritm, ahəng, vəzn, qafiyə, duyğu və düşüncələrin sığına bildiyi real məkandan, gerçək qəlibdən başqa bir şey deyil. Amma bir həqiqət də var ki, sevgisiz, cisimsiz ruh özündə nə qədər mükəmməl mənəvi - əxlaqi, etik-estetik dəyərlər daşısa da, o, yalnız müəyyən formaya dolduqdan, həqiqi yerini tapdıqdan sonra öz varlığını və bu var olmağın gözəlliyini, əfsun və cilvəsini hiss etdirə bilir. Şeir, əslində, Aristotelin ruhlar dünyası adlandırdığı irreal məkanla gerçək aləm arasındakı ortaq nöqtədə şairlərin eşitdiyi qayibanə səsdir. Volter yazırdı ki, poeziya ruhun musiqisidir. Böyük Nizami isə bu məqamı əsas götürərək şairləri az qala peyğəmbərlərlə yanaşı qoyurdu. Onun qənaətincə, həmin səs peyğəmbərlərə çatanda vəhyə, şairlərə çatanda isə misra və beytə çevrilir. Məhz bu məqamda əbədiyaşar Füzulinin də "Elmsiz şeir əsassız divar olur, əsassız divar qayətdə bietibar olur" kəlamı da yada düşür...
Akademik Şəfaət Mehdiyevin şeir yaradıcılğında irreal məkanla gercək aləm, hissi-emosional tərəflə elmi-rasional tərəflərin özünəməxsus vəhdətini və əlaqəsini görürük... Məlumdur ki, Şəfaət müəllim ədəbiyyatın müxtəlif janrlarında qələmini sınamışdı. Onun bədii yaradıcılığının bir qolunu da poeziya, şeir təşkil edirdi...
Akademik Şəfaət Mehdiyevin poetik ruhunun məzmun və mahiyyətini qiymətləndirən, onun "Ərk qalası" kitabına Anar müəllimdən sonra ikinci ön söz yazan filologiya elmlər doktoru, professor Qulu Məhərrəmli isə "Tarix və müasirlik bədii düşüncə işığında" məqaləsində yazır: "Böyük alim tez-tez deyirdi ki, əsl geoloq müşahidə etdiyi təbiət mənzərələrini olduğu kimi qələmə almağı bacarmalı, təbiətin qoynunda gördüyü lövhələrin sözlə rəsmini çəkə bilməlidir. O, belə hesab edirdi ki, geologiya bu üzdən yaradıcı sənətdir. Ədəbiyyatda və incəsənətdə olduğu kimi romantik vüsət, pafos ona da yad deyildir. Bəlkə elə buna görədir ki, geoloqun elmi axtarışları ilə bir sıra hallarda kəsişib qovuşur, bir-birini tamamlayır. Təbii ki, bu prosesdə poeziyaya da ayıq, duru münasibət yaranır."
Azərbaycan poeziyasında ən çox işlənən, ən çox müraciət olunan mövzu sevgidir, insana məxsus ali hissin tərənnümüdür, sevgi, məhəbbət lirikasıdır... Çox populyar olan bu mövzu bütün məlum şairlərin yaradıcılığının qızıl xəttini təşkil edir.
O da məlumdur ki, dünyaya göz açan hər üç şeirdən biri sevgidəndir, məhəbbətdəndir... Bu mövzuda yazılan şeirlərdə sevən insanın könül duyğuları, sevgi yolunda keçirdiyi hiss və həyəcanlar, iztirablar, əzablar, ruhi dərd-kədər əsas motivi təşkil edib. Və bu duyğular insana xas olan ən ali duyğulardandır ki, biz bunu Şəfaət Mehdiyevin şeirlərində bariz şəkildə müşahidə edirik:
İlk məhəbbət- əlvan çiçək,
Hər kəs ondan bil, dərəcək.
Yarpaqları solsa belə,
Ətri daim məst edəcək.
Gözəllərdə bir adətdir,
Naz eyləyər sevsə səni.
Hər uğursuz məhəbbətin,
Saçımızda qalır dəni.
("Unudulmur ilk məhəbbət")
Şəfaət Mehdiyevin şeirlərinin əksəri, demək olar ki, hamısı məhəbbət lirikasına aiddir, insanın azad, sərbəst sevgi hisslərinin fərdi lirik etiraflarıdır... Əlbəttə, burada "məhəbbət konsepsiyası" axtarmağa lüzum yoxdur. Bu şeirlər bir insanın, fərdin özünəməxsus, azad sevgi hisslərinin tərənnümüdür, özünün məhəbbət dünyasının müxtəlif məqamlarındakı hənirləridir... Bu şeirlərdə qarşılıqlı ünsiyyət əsasında yaranan sevgi, bu sevgidən yaranan adi, insani duyğular tərənnüm edilmişdir:
Könlünü alsaydım şivəli gözəl,
Hüsnünə qoşardım şirin bir qəzəl.
Elə bir qəzəl ki, bilərdi aləm,
Leylidən, Şirindən mənə sən əfzəl.
Könlümü alsaydın nazənin mələk,
Məhəbbət qönçəsi açardı çiçək.
Elə bir çiçək ki, ətirli, əlvan,
Hər incə yarpağı min arzu, dilək.
("Könlümü alsaydın")
Şeirin leytmotivində adi, həyati, insani
münasibət durur. Burada uydurma, xəyal, romantika yoxdur.
Şeirdə canlandırılan məhəbbət
platonik və əlçatmaz deyil, qarşılıqlı
ünsiyyət əsasında yaranan sevginin poetik-lirik təqdimidir,
iki tərəfin bir-birindən sevgi umacağıdır, istəyidir...
Şəfaət müəllimin məhəbbət
şeirlərində sevgi üçbucağı, deyək ki,
"əğyar" obrazı yoxdur. Burada iki əks
qütb yox, bir-birinə meyilli iki tərəf var. Bu lirikada "Sən
və Mən" münasibətləri daha geniş anlamda dərk
olunur. Filosoflardan biri Dekartın "Mən
düşünürəm,-deməli,-mövcudam" fikrini
"Mən sevirəm-deməli, yaşayıram" şəklində
ifadə edib. Ona haqq qazandırırıq.
Çünki sevgidə məqsəd əzab çəkmək,
bu əzabın "şirinliyini" dadıb
ömrünü pərvanə kimi şamın alovuna
çırpmaq", ya da vüsala yetməməkdən ibarət
deyil, vüsala yetmək əsas məqsəddir:
Gözəlim,
dilinə dəyməmiş dilim,
İstərdim busənin dadını bilim.
İncə
bir təbəssüm o gül camalda -
İstərdim könlümü dindirsin, gülüm.
("İstərdim...")
XX əsrin
60-70-ci illərinin məhəbbət lirikasına xas olan bir
çox əsas cəhətlər Şəfaət müəllimin şeirlərinə
də xasdır. Bu dövrün lirikasında sevgi daha geniş
anlamları ifadə edir: sevgi insanın özünü dərk
etməsi, durulması, daxilən yeniləşməsi, zənginləşməsi
deməkdir, sevgi Həqiqətdir, Vicdandır, Xoşbəxtlikdir,
sevgi ağılla ürəyin vəhdətidir...
Hicran
insana əzab, dərd gətirir, vüsallı sevgi isə
yaşamağa stimul verir, insanı ucaldır, yaşadır,mənəvi cəhətdən təmizləyir...
Zərif harmoniya hissi alimi, özü də təbiət
alimini - geoloq akademikini bəstəkar, yaxud şairlə
qohumlaşdırır. Pifaqor ədədlər nisbəti ilə
musiqi ahəngini kəşf etmişdi. Rübailər
ustası Ömər Xəyyam ciddi riyazi əsərlər
yazmışdı... Bu anımları
şöhrətli alim Şəfaət Mehdiyevin poeziyaya meyilli
olmasında da görürük.
Şəfaət müəllim həqiqətən həddindən
artıq həssas, həddindən artıq zərif, insana, təbiətə
qayğıkeş bir şəxsiyyətdir. Yəqin o, təbiətin
qoynunda doğulduğuna, az da olsa yaşadığına, dağlarla,
qayalarla, sıldırımlarla
təmasda olduğuna
görə belədir... Təbiətdə olan təzadlı,
faciəli hadisələrin özünü daxilən
yaşamaq böyük insani keyfiyyət, həm də
şairliyə məxsus zəriflikdir. Başqasının
kədərli taleyinə acımaq duyğuların
saflığını, nəcibliyini qoruyur. İnsanın bu ürək yaşantısında təbiət
varlığı istisna deyil. Bu cəhətdən
"Yaşamır hər yanan" şeiri
daşıdığı həyəcana, təlaşa görə
oxucunu mütəəssir edir:
..Kəhkəşan,
Kəhkəşan, nəhəng Kəhkəşan,
Yerləri-göyləri odur yaşadan.
Od-alov
püskürüb, süzən Günəş də,
Məhv olar ayrılsa, bir anlıq ondan.
Yer də
bir səyyarə, insana ana,
Günəşdən nur alır o, yana-yana.
Yanır
yer, yanır göy, yanmasa insan,
Mümkünmü odlara qarşı dayana.
("Yaşamır
hər yanan")
Burada təbiətin qlobal harmoniyası, bir-birinə
bağlılığı, biri-digərinin yaşamına əsas
olması poeziyanın dili ilə verilir, təbiətlə
insanın vahid cövhərə malik olması, məhəbbətin
də bundan nəşət etməsi önə çəkilir. Sanki ulu
Nizaminin "Eşqdir mehrabı uca göylərin, Eşqsiz,
ey dünya, nədir dəyərin?!" - beytinin
yaratdığı ənənəni və mənanı yeni
dövrdə, başqa bir bucaqdan işıqlandırır...
Şəfaət
müəllim burada da, dünyanın
bütövlüyünü dərindən hiss edən,
dünyanın maddi və ruhi təzahürlərinin
qarşılıqlı əlaqəsini anlayan və duyan
insanlardan biri kimi özünü göstərir...
Şəfaət
Mehdiyev poeziya
ənənələrinə sadiqliklə yanaşı, həm də ona yeni tərəfdən
yanaşır. Bu yenilik özünü Şəfaət
müəllimin ümumən bədii
yaradıcılığında, həmçinin şeirlərində
söz və canlı mənanın dialektik vəhdətində
göstərir.
Məhəbbət
klassik şeirdə olduğu kimi ən ali,
müqəddəs bir hiss kimi tərənnüm olunur. Lakin zaman dəyişdiyi kimi insanın sevgiyə
münasibəti də bir çox yeni çalarlarla diqqəti
cəlb edir. Beləliklə, biz
"müasir sevgi" anlamına gəlib
çıxırıq.
Müasir sevgi isə dəyişilən, yeniləşən
insan münasibətlərini özündə əks etdirir. Bunu iki mənada şərh
etmək olar: birincisi - Leyli və Məçnun epoxası
çoxdan başa çatıb, insan azaddır, sevmək-sevilmək
qadağası yoxdur. Sevgi ictimai münasibətlərdən
fərqli olaraq sırf fərdi, intim duyğuları
özündə əks etdirsə də, həyatın,
gerçəkliyin hər sahəsini əhatə edir. İki insan arasında yaranan münasibətlər isə
həm dramatik, həm lirik, həm də fəci hallarla şərtlənir.
Onun klassik məhəbbət mövzusunda
yazdığı şeirlərinə sakitlik və həlimlik
xasdır. Bu şeirlərdə haylı-küylü, dəbdəbəli,
çox bər-bəzəkli fikirlərə, demək olar ki,
rast gəlinmir. Bu sakitlik bəlkə də
zahiri xüsusiyyətdir. Əslində isə, zahiri
qatın arxasında qəribə bir təlatüm gizlənmişdir...
Poeziyasına
xüsusi bir fəlsəfi düsüncə hakim olan Şəfaət
müəllimin şeirlərində həyatla ölüm,
xeyirlə şər, yaxşı ilə yaman, sevinclə
intizar, kədərlə güman, günəşlə
zülmət, zalımlıqla mərhəmət,
böyüklə kiçik, enişlə yoxuş təzadlı
bir şəkildə qarşılaşdırılır, insan
həyatındakı nostalji hisslər oxucusuna təsir edə
bilir:
Bəzən
xəyal aləmində ötən günlər
düşür yada,
Qanad çalır könül quşu, getməyibsə
ömür bada.
Düşür
yada sevinc, kədər, o günlərin səadəti,
Düşür yada bahar seli, pıçıldaşan
çinarlar da.
("Ötən
ötdü...")
Şəfaət
müəllim bu qəbildən olan şeirlərində ictimai və məişət
planında müxtəlif gündəm mövzularını əxlaqi
dəyərlər müstəvisində verməyi bacarır. Belə şeirlərdə lirik-məişət
planı önə keçir, məsələn,
"Qaynanaymış qaynana" şeirində olduğu kimi.
Burada indinin özündə də ictimai rezonans
doğuran, bir çox məişət dramlarının əsasında
duran, hətta bir sıra əsərlərin mövzusu olan (Məcid
Şamxalovun "Qaynana" komediyasını və bədii
filmini yada salın) ailə-məişət konflikti əksini
tapıbdır.
Amma Şəfaət müəllimin bu süjetli
şeirində qəribə bir dramatizm, süjetdə hadisələrin
gərgin inkişafı öndədir. Şeir ailə-məişət
mövzusundadır. Buradakı hadisələr
mehriban bir ailədə baş verir. Qaynana-
gəlin münasibəti şeirin əsas süjet xəttini təşkil
edir. Müəllif mövzuya orijinal yanaşmış,
hadisələr üçbucaq şəklində hərəkət
etdirilir. Əgər bu səpgili əsərdə, məsələn,
Məcid Şamxalovun məşhur "Qaynana"
komediyasında konflikt gəlin və qaynana arasında heç
kimin müdaxiləsi olmadan baş verirsə və onların
qonşusu müsbət, barışdırıcı planda təqdim
edilirsə, burada ilkin mərhələdə
gəlin-qaynana ikiliyi mehriban, ana-bala münasibətindədirlər:
Gülər
üzlü, şirin sözlü bir ana,
Gənc yaşında oldu bir gün qaynana.
Gəlinciyin
əzizlədi, bəslədi,
Xoş keçinib, yaşadılar yan-yana.
Gəlin
dedi: A qaynana!
Səndə mənə oldun ana.
Niyə bilməm əbəs yenə.
Bədnam olur hər qaynana.
("Qaynanaymış, qaynana")
Şeirin süjetinə gəlin və qaynana obrazları
ilə yanaşı, bir qonşu personajı da daxil olur. Bu qonşu
xaraktercə xəbisdir, paxıldır. Onun özü də
qaynanadır, amma qonşuluğunda olan bu mehriban gəlin-qaynana
münasibətlərinə paxıllıq edir,
yavaş-yavaş onların arasını vurmağa
başlayır:
Xoşlanmadı
bundan qonşu qaynana,
Gündə
bir söz atıb, ötdü bir yana,
Dama-dama
damlalardan sel oldu,
Yoldan oldu həm gəlincik, həm ana.
Konflikt getdikcə ciddiləşir, gərginlik artır,
gəlinlə qaynana arsındakı mehribanlıq getdikcə
korlanır və ciddi ziddiyyətə çevrilir. Gəlin neyləyirsə
qaynanasını inandıra bilmir, həmişə hər
işdə günahkar olur, qaynana hər məqamda onda
qüsur axtarır, onu acılayır, ağ
gününü qara-göy əskiyə bükür. Gəlin
ha çalışır ki, qaynanasını ana kimi sevsin,
neynəsin ki, bu
alınmır, bədxahlıq öz işini görür:
Məlun
şeytan girdi hər gün araya,
Tufan qopdu, gəlmədilər haraya.
Ana deyil,
qaynanaymış qaynana,
Məlhəm qoyan tapılmadı yaraya.
Adi həyat hadisələrindən, insanların gündəlik
qayğılarından, ailə-məişət problemlərindən
bəhs edən bu əsər, həmçinin
dövrümüzə yad olan köhnə adət-ənənələrin
də zərərli tərəflərini açıb göstərir.
Şeirin
süjeti tanış həyat səhnəciklərini və
doğmalarımızın xasiyyətini əks etdirir, ətrafımızda
ailə-məişət zəminində baş verən hadisələrin
mənasını anlamağa, onları təhlil edərək
nəticə çıxarmağa yardımçı olur, ailələrin
dağılmasına səbəb olan faciənin köklərini
araşdırmağa sövq edir,
sanki hər bir ailə üçün bir aynaya
çevrilir. Bu aynaya bax, qüsurları düzəlt!
Beləcə
Şəfaət müəllimin şeirlərində metafora səciyyəsi
alan "şair yolu" arzudan, həsrətdən, inamdan
keçərək "müdrikləşir", ictimai siqlət
alır, şairin poetik fikir və duyğuları səmimiyyət
notunda, lirik ladda təqdim edilir, asanlıqla mahnıya
çevrilir. Elə buna görə də onun "Oxu gözəl",
"Unudulmur ilk məhəbbət", "Nazənin
olsa" qəbildən şeirləri asanlıqla mahnı mətninə
çevrilir və onlara mahnı bəstələnir... Bu cəhətdən
üç bənddən ibarət "Nazənin olsa"
şeiri lirizmi və poetik leksikonuna görə fərqlənir,
zərif duyğular yaradır, klassik poeziyaya məxsus gözəlin
canlı obrazı canlanır, görsənən portreti
yaradılır:
Yar əgər
nazənin olsa, bilirəm işvəsiz olmaz,
Naz ilə nəzakət olsa, işvəsiz, qəmzəsiz
olmaz.
Qaməti
sərv tək olsa, kəmərin taxmasa olmaz,
Mehriban bir mələk olsa, ahu tək baxmasa olmaz.
Sonra
şeirin iki misradan ibarət nəqəratı gəlir:
Gəl, gəl,
gəl nazlı yarım gəl,
İlk sevgim, ilk baharım gəl.
Burada maraqlı bir cəhəti qeyd edək. Əsasən mahnı
janrında nəqərat vahid mətndən ibarət
olur və təkrarlanır. Müəllif burada orijinallıq
etmiş, hər bəndin poetik ruhuna, bədii məntiqinə
uyğun nəqərat seçmiş, amma vahid ritmi, musiqili
intonasiyasını saxlamaq xatirinə nəqəratın birinci
misrasının
başındakı "gəl, gəl, gəl"
söz təkrarını saxlamışdır.
Ənənəvi olaraq məhəbbət mövzusu
Şərq şeirinin canı, sütunudur. Bu cəhətdən zəngin
klassik poeziyamızın ənənəsinə söykənən
Şəfaət Mehdiyev sevgi qəhrəmanını
şeirinin baş, həm də şəriksiz qəhrəmanı
etdi və bu şeirində klassik aşıq poeziyasından gələn
"olsa - olmaz" təsdiq və inkar perefrazından istifadə
edərək poetik məntiqə və bu məntiqdən
çıxan nəticəyə əsaslandı:
Yar əgər vəfalı olsa, (nə olar?)
Könüldə
ahu-zar olmaz!
Gülməsə yarın üzü, (nə olar?)
Sevgi bir dəm
bahar olmaz!
Qaməti sərv tək olsa, (nə olar?)
Kəmərin
taxmasa olmaz!
Can alan bir mələk olsa, (nə olar?)
Ahu tək
baxmasa olmaz!
("Nazənin
olsa")
Şəfaət
müəllimin sevgi şeirlərində real həyatın, bu
günün insanının sevgisinin dəqiq ünvan və
motivləri aydın
görsənir. Onun aşiqi, sevdalısı
göydən Ay gətirən adam deyil, amma
sevdiyinə "nə istəyirsən, sənin
üçün eləyim" hökmünü verməyə
gücü çatır. Onun mənəvi
gücü inamındadır, çünki sevgisində
inamlıdır. Bu sevginin mənəvi
mühitini vermək üçün Şəfaət müəllim
sələfləri kimi, Azərbaycanın bir çox klassik sənətkarları
kimi sevginin obyekti və subyekti olaraq ilahi obraz yaratmaq istəmir.
Təşbehlərini, bənzətmələrini
yerdən-göydən gətirmir. Onun təqdim
elədiyi, bizə tanıtdığı adamlar özünə
nə qədər doğmadırsa, bizim özümüzə
də elə bir o qədər doğmadır. Həmin adamları biz də tanıyırıq.
Şühbəsiz, bir elm adamı, təhsil təşkilatçısı
olaraq zəhməti və zəkası ilə özünü
təsdiq etmiş Şəfaət Mehdiyev bircə misra
yazmasaydı belə, yenə də adı hörmət və
iftixarla çəkiləcək
ziyalılarımızdandır. Ancaq Tanrı ona səmimiyyətlə
silahlanmış poetik istedad da bəxş edib. 30-40 il ərzində elmin dərinliklərinə
doğru yeridikcə şairliyi, poetik istedadı onun mənəvi
qida mənbəyi, ruhunun daşıyıçısı
olub. Dünyanı gəzə-gəzə bu mənəvi
gücə tapınıb. Həyatın
ona qucaq açdığı sevincli günlərdə də,
kədərli anlarında da onun poetik nəfəsi həmişə
qəlbində yaşayıb. Klassik təbircə
desək, onun həbibi, munisi olan poeziyası, bununla bərabər
ümumən bədii yaradıcılığı bir qayda
olaraq tənhalığında onun çiyinləri
üstünə qanad gərib. Və beləcə Şəfaət
müəllim həmişə şeirlə, bədii sözlə
nəfəs alıb...
Ümumən,
Şəfaət Mehdiyevin bədii yaradıcılığını
izləyəndə, onun ayrı - ayrı vaxtlarda qələmə
aldığı şeirlərini, pyeslərini, hekayələrini
təhlil edəndə cəmiyyətin taleyi üçün
daim narahat olduğunu duyuruq. Şəfaət
müəllimin yüksək intellektini, mədəniyyətini,
əxlaqını, nəcib təbiətini onun şeirlərində
də görürük. Və bu intellekti
o, təkcə məhəbbət lirikasında deyil,
ictimai-sosial, əxlaqi-mənəvi məzmunlu lirikasında da əks
etdirir.
Onun xalq
şairi Bəxtiyar Vahabzadənin məşhur poetik-fəlsəfi
şeiri olan "Yaşamaq yanmaqdır..." şeirindən
təsirlənərək yazdığı "Yaşamır
hər yanan..." şeirində biz bu intellektual təfəkkürün
bir sıra mühüm cizgilərini müşahidə edirik:
Yaşamaq
yanmaqdır düşündüm mən də,
Göyləri alışıb yanan görəndə.
Xırda bir şam nədir? Kəhkəşan yanır,
Fəlakət
labüddür bu od sönəndə...
Burada Şəfaət müəllim Bəxtiyar müəllimə
nisbətən məsələni daha geniş miqyasda
götürür. Bəxtiyar Vahabzadə şeirində
poetik məna mikro-detalın - "şam" obrazının
vasitəsilə təqdim edilir. Şəfaət
müəlim problemi makro-mühit vasitəsilə şərh
edir, məsələnin miqyasını genişləndirir,
qloballaşdırır. Kosmik məkana
köçürür və fərq də burada meydana
çıxır. Yüksək intellekt sahibi olan müəllif
sanki sübut edir ki, zərrədə olan külli aləmdə,
aləmdə olan zərrədədir və həyatın hikməti
də burada özünü göstərir və dərin
ictimai məzmun kəsb edir... Yeri düşmüşkən,
Ş.Mehdiyevin əvvəldə haqqında söhbət
açdığımız "Yaşamır hər
yanan" şeiridə B. Vahabzadənin misal gətirdiyimiz bu
şeiri arasında bir uyğunluq, oxşarlıq, məzmun, məna
yaxınlığı vardır. Demək olar
ki, hər üç şeirdə eyni ab-hava, eyni ruh hakimdir.
Təsadüfi deyil ki, hər iki böyük
şəxsiyyət həyatda da dost-yaxın olmuş, bir-birilərinə
məhrəm olmuşlar.
Şəfaət
Mehdiyevin dərin ictimai-əxlaqi məzmunlu şeirlərindən
biri də böyük satirik M.Ə.Sabirə nəzirə
yazdığı "Səninki belə düşdü"
satirik şeiridir və bu şeirin bədii -estetik gücü
o qədər qüvvətlidir, o qədər təsirlidir ki,
təəssüf edirsən, Şəfaət Mehdiyev şeir
yaradıcılığında bu qolu niyə inkişaf etdirməyibdir!...
M.Ə.Sabirin şeirinin adı "Mənimki belə
düşdü" adlanır. Türkiyə sultanı II Əbdülhəmidin
taxtdan salınması münasibətilə yazılan bu
şeir ilk dəfə "Molla Nəsrəddin" jurnalında (03.05.2009, say: 18)
"Əbunəsr Şeybani" imzası ilə çap
olunmuşdur. Bu satirada iki satirik obraz var - Sultan
II Əbdülhəmid və İran şahı Məmdəli
(Məhəmmədəli). M.Ə.Sabirin bu
satirası da nəzirədir - böyük türk şairi
Abdulla Cövdətin "İqbal zəbun oldu, mənimki belə
düşdü" şeirindən təsirlənərək
qələmə alınmışdır. Bu satirada
M.Ə.Sabir bədii fənd kimi II Sultan Həmidin dilindən
poetik monoloq söyləyir və hər bəndin sonunda
üç misralıq "cığa" bəndlə
İran şahı Məmdəliyə (Məhəmmədəliyə)
güya məsləhət verir:
...Qafilmişəm
əhvalimə sövdayi-sərimdən,
Sövdayi-sərim
etdi məni taci-zərimdən,
Məşrutəyi
salmaqda ikən mən nəzərimdən -
Ol
nürülüyun oldu, mənimki belə düşdü!
"İqbal" zəbun oldu, mənimki belə
düşdü!"
Sən, Məmdəli,
qaçma!
Naəhlə
əl açma!
Meydan
özünündür!...
Sabirin yaratdığı poeziya Azərbaycan ədəbiyyatında
bir inqilab idi.
Məzmun etibarı ilə bu möhtəşəm
poeziya özünün bənzərsiz dərin xəlqiliyi ilə
seçilir, formaca isə ictimai-inqilabi satira xarakteri
daşıyırdı. Dahi şairin
yaradıcılığında biz, xalq həyatının
bütün çalarlarının bədii əksini
görürük. Sabir
yaşadığı cəmiyyətdə ikrah doğuran nə
var idisə, hamısının qəddar düşməni
olmuş, bu yanaşma tərzi ilə xalq həyatının ən
üstün, tərəqqiedici və uca keyfiyyətlərini sənətinin
dili ilə əks etməyə
çalışmışdır. Şairin
yaradıcılığında Azərbaycan poeziyasının
bütün janr və növləri öz əksini
tapmışdır.
Böyük demokrat şair mövhumat və cəhalətə
qarşı təkcə Azərbaycanda deyil, İranda,
Türkiyədə və çar Rusiyasında da
amansızcasına vuruşmuşdur. Sabir özünün
nəhəng poeziyasını nadanlığa, geriliyə, cəhalətə
qarşı olan bir qüdrətli mübarizə
süngüsünə çevirmiş, həmin kəsərli,
azman silahla da xalqın gözəl, mədəni və
xoşbəxt gələcəyi uğrunda
çarpışmışdır.
Şəfaət
Mehdiyev M.Ə.Sabir yaradıcılığını mükəmməl
bilirdi, onun həyatı və yaradıcılığı
barədə "Sabir" adında pyes də
yazmışdı... Və bu dərin məzmunlu "Səninki
belə düşdü" ictimai-əxlaqi satirasını
M.Ə.Sabir kimi nəhəngdən təsirlənərək
yazması da təbii idi... Müəllif bu
şeirini "Nəzirə" kimi oxucuya təqdim edir.
Lakin bizim fikrimizcə, bu şeir nəzirə
deyildir.
Məlumdur ki, nəzirə bir şairin bir şerinə
təqlidən yazılan, ya söylənən şeirdir,
ikinci mənada isə bənzətmə kimi də
adlandırılır. Bir çox hallarda təqlidçi, epiqon nəzmlər
qələmə alan təqlidçilər
də olmuşdur...
Lakin
istedadlı şairlərin bir-birindən təsirlənərək
müstəqil, yeni ideyalı və bədii dəyəri fərqli
olan nəzirələr ədəbiyyatımızı zənginləşdirmişdir
ki, buna çoxlu misallar çəkmək olar və bunun ən
bariz nümunəsi M.Ə.Sabirin
yaradıcılığıdır...
Adətən, deyilir ki, təsirlənmək qəbahət
deyil, ancaq təsirlənərək ortaya orijinal bir əsər
qoymaq vacibdir.
Şəfaət müəllim bu satirik şeirini M.Ə.Sabirdən
təsirlənərək yazmış, lakin onun həm
formasını, həm məzmununu dəyişmiş, beş bənddən ibarət, dərin, ictimai-əxlaqi
məzmunda satira nümunəsi yaratmışdır.
M.Ə.Sabirdə rədif "mənimki belə
düşdü" kimidir, burada isə "səninki belə
düşdü" şəklində təqdim edilmişdir. Müəllif
yaşadığı cəmiyyətə yad satirik obrazı
"səninki belə düşdü" müraciəti ilə
xarakterizə edir:
Tale sənə
yar olmadı, iş müşkülə düşdü,
Qəm çəkmə, nə etmək ki, səninki belə
düşdü.
Mənsəb
deyə, illər boyu quyruq buladın sən,
Hər
yerdə ki, saldın yuva, çapdın-taladın sən,
Hərdən
ki, ilişdin, sürünüb hey uladın sən,
Pırtlaşdı
şələ, iş dolaşıb
müşgülə düşdü.
Qəm çəkmə, nə etmək ki, səninki belə
düşdü.
...Ömrün
uzunu özgələrə sən ləkə vurdun,
Şərbazlar
ilə əlbir olub, hey üzə durdun,
Kim ki sənə
yar olmadı, tez bir tələ qurdun,
Öz
qismətinə indi görürsən tələ
düşdü,
Qəm
çəkmə, nə etmək ki, səninki belə
düşdü...
Şeirdəki satirik obrazın xarakterik cizgiləri
aydın bir dillə, bütün tipik cəhətləri ilə
təsvir edilir. Satirada "zahirdə" quzu, əslində canavar
olan", rüşvətxor - indiki anlayışla korrupsiyaya
uğrayan, hiyləgər, yeri düşəndə ona-buna,
düz-doğru adamlara ləkə vuran, "tələ"
quran, sonra da öz qurduğu tələyə özü
düşən (xalq misalıdır - "öz
qazdığı quyuya özü düşdü") sonda
isə ifşa olunan bir ictimai müzürün,
böhtançının, acgözün, əxlaqsızın,
vəzifəpərəst kələkbazın
tipik satirik xarakteri yaradılır... Bu satira ictimai-əxlaqi, mənəvi
siqləti ilə bu günümüzün özündə,
daha aktual və müasir səslənir...
Göründüyü
kimi, Şəfaət Mehdiyevin şeir-poeziya
yaradıcılığı da, müəllifin
istedadından, poetik şeir dünyasından xəbər
verir, onun bədii təxəyyülündən süzülən
lirik, ibrətamiz duyğularını əks etdirir. Onun
şeirləri mövzusuna görə nə qədər
müxtəlif olsa da, onları bir xətt birləşdirir:
insanlıq sevgisi və məncə, şairin xoşbəxtliyi
də ondandır ki, bütün ziddiyyət və təzadlarına,
əzab - əziyyətlərinə və sevincinə baxmayaraq,
o, bu sevgidən doymur, bu sevginin yanğısıyla
yaşayıb-yaradır...
Tərlan
Cabbar oğlu NovruzovFilologiya elmləri doktoru, professor,əməkdar müəllim.
Səs-
2015.- 15 dekabr.- S.3