Beynəlxalq hüquq və
beynəlxalq media hüququ
İlk öncə ümumilikdə beynəlxalq hüquq, eləcə də onun yeni və xüsusi sahəsi olan beynəlxalq media hüququnun mahiyyətinə nəzər yetirək.
Müasir dünya ayrı-ayrı dövlətlərin təkbaşına öhdəsindən gələ bilməyəcəyi həyati əhəmiyyətli qlobal problemlərlə üzləşmişdir.
Bu gün insan hüquqlarının daha səmərli təminatı, artıq genişlənməkdə olan nüvə təhlükələri, ekoloji tarazlığın pozulması, kosmik məkandan rasional istifadə və s. konkret bir dövlətin həll etməsi mümkün olmayan məsələlərdir. Onların həlli isə iki əsas və vacib şərtdən - dövlətlərin razılaşdırılmış iradə ifadəsindən və koordinasiya olunan vahid siyasətin həyata keçirilməsindən asılıdır. Birinci missiya beynəlxalq hüquq, ikinci isə beynəlxalq qurumlar vasitəsilə reallaşdırılır.
Beynəlxalq hüquqa müxtəlif ədəbiyyatlarda fərqli anlayışların verilməsinə baxmayaraq, biz onları ümumiləşdirib, bu hüquq sahəsinə dair ortaq mövqeyimizi qeyd etməyi zəruri hesab edirik. Beynəlxalq hüquq - dövlətlər və beynəlxalq hüququn digər subyektləri arasında siyasi, iqtisadi, mədəni, humanitar və s. münasibətləri tənzim edən və onların qarşılıqlı razılığı əsasında yaradılan hüquq normalarının məcmusudur. Bu hüquq müasir beynəlxalq münasibətlər sistemində tənzimləyici funksiyaya malik olmaqla, hazırda onun norma və prinsipləri artıq dövlətlərin milli hüququna da təsirsiz ötüşmür.
İ.İ.Lukaşuk yazır: "Əslində, geniş mənada dövlətlərarası sistem mövcuddur ki, onun komponentləri kimi çıxış edən çoxlu sayda aktorlar (iştirakçılar) arasındakı münasibətlər də müasir beynəlxalq hüququn normaları ilə tənzimlənir. Geniş anlamda dövlətlərarası sistemin dövlətlərdən başqa aşağıdakı elementləri vardır: beynəlxalq hökumətlərarası təşkilatlar, beynəlxalq qeyri-hökumət təşkilatları, beynəlxalq təşkilat xarakteri daşımayan birliklər (məsələn, qoşulmamaq hərəkatı), müxtəlif beynəlxalq orqanlar (beynəlxalq komissiyalar, məhkəmələr, arbitrajlar), beynəlxalq hüquq sistemində mövcud olan digər sosial normalar və bu elementlərarası qarşılıqlı miinasibətlər. Dövlətlərarası sistemin aparıcı elementi dövlətlər hesab olunsa da, cəmiyyət bu sistemi əhatə edən mühit kimi qəbul olunur. Hətta beynəlxalq hüquqi anlamda cəmiyyət dövlətlərarası sistemin özündən daha geniş bir məhfümdur. Ona görə də, beynəlxalq hüquqa təkcə formal müəyyən norma və prinsiplərin məcmusu kimi yanaşmaq doğru olmazdı. Bu, həm də qlobal cəmiyyətdaxili ictimai şüurun dirçəlişi ilə əlaqədar ictimai inkişafın obyektiv qanunauyğunluqları ilə şərtləşir. Yəni müasir beynəlxalq hüquq təkcə dövlətlərarası norma və prinsiplər yox, həmçinin, ictimai şüurun obyektiv forması kimi çıxış edir. O, həm də fərdlərarası qlobal mübarizələrdə formalaşır, müasir informasiya cəmiyyətinin reallıqlarını nəzərə alır, insanların, qrupların dünyagörüşlərinin toqquşmasından qaynaqlanır. Bir sözlə, əsl beynəlxalq hüquq bəşəri inkişafın obyektiv prosesi, ictimai tələbatın nəticəsi olaraq formalaşan həm imperativ (məcburi), həm də dispozitiv və ya "yumşaq hüquq" normaların məcmusu kimi formalaşmaqdadır".
Hüquq sistemi olaraq, beynəlxalq hüquq özünəməxsus keyfiyyətlərə malikdir. Ümumiyyətlə, sosioloji anlamda "sistem" termini qarşılıqlı əlaqə və asılılıqda olan elementlərin məcmusu kimi başa düşülür. Bu mənada, müasir beynəlxalq hüquq yuxarıda qeyd etdiyimiz komponentlərin geniş spektrdə birləşdirici amili kimi çıxış edir. Çünki hazırda beynəlxalq hüquq qlobal sistemdə özünün lazım olan imperativliyini diqtə edə bilmir. Məsələn, dövlətlər BMT qətnamələrindən daha çox, AŞ Nazirlər Komitəsinin tövsiyələrinə effektiv şəkildə riayət etməyə daha hazır görünürlər. Bu isə o deməkdir ki, beynəlxalq hüquq iradələri zorlamayan və hamının qəbul edə biləcəyi prinsiplər əsasında işləməlidir.
"Beynəlxalq hüquq" kitabında göstərilir: "Bunun üçün müasir beynəlxalq hüquq sistemi aşağıdakı bir sıra mühüm xüsusiyyətləri özündə ehtiva etməlidir:
1) Qlobal mənada inteqrativ (birləşdirici) keyfiyyəti özündə əks etdirmək. Bu, beynəlxalq hüququn müasir dünyada ümumbəşəri dəyərlərin, bütün hüquq sistemlərinə məxsus ümumi prinsiplərin və sosial normaların məcmusu kimi ortaya çıxması deməkdir. Məsələn, beynəlxalq hüquq islam hüququ prinsiplərinin, kanonik (xristian) hüquq dəyərlərinin, iudaizmin elementlərinin, ümumilikdə Şərq və Qərb hüquq norma və prinsiplərinin inteqrativ sistemi kimi daha üzunömürlü və tətbiqə yararlı ola bilər.
2) Bəşəriyyət qlobal siyasətdə beynəlxalq hüququn primatını (üstünlüyünü) şərtsiz təmin etməlidir.
3) Total nüvə müharibələrinin qlobal informasiya müharibələri ilə əvəzlənməsi yeni norma və prinsipləri şərtləndirdiyindən, beynəlxalq hüquq bu tələbata adaptasiya olunmalıdır".
Beynəlxalq hüquq bütöv bir sistem kimi ayrı-ayrı müstəqil sahələrdən ibarətdir. Məsələn, beynəlxalq dəniz hüququ, insan hüquqları, beynəlxalq təhlükəsizlik hüququ, beynəlxalq ekologiya hüququ və s. Qeyd olunan sahələrin mövcudluğunun özünəməxsus meyarları var. Birinci meyar, müvafiq sahənin tənzimetmə obyektinin spesifikasıdır. İkinci meyar isə, yalnız uyğun sahənin əsasını təşkil edən prinsiplərin varlığıdır.
Beynəlxalq hüquqdan başqa, dövlətlərarası sistemdə beynəlxalq xüsusi hüquq normaları da fəaliyyət göstərir. Bu hüquq daha çox xarici fiziki və hüquqi şəxslərin mülki hüquq və vəzifələri, eləcə də dövlətin xarici elementlə bağlı münasibətlərini tənzimləyir.
Beynəlxalq xüsusi hüquq dedikdə, beynəlxalq sferada mövcud olan xarici elementli mülki, ailə, əmək, mülki-prosessual və s. münasibətləri tənzim edən hüquq normalarının sistemi başa düşülür. Mülki, ailə-nikah, əmək, müəlliflik və prosessual hüquqlarla əlaqədar olaraq, xarici element üç formada təzahür edə bilər: 1) münasibətin subyekti xarici fiziki və hüquqi şəxs olduqda; 2) münasibətin obyekti xaricdə olduqda; 3) hüquq münasibətinin yaranmasına, dəyişməsinə və xitamına səbəb olan hüquqi fakt xaricdə baş verdikdə. Qeyd edək ki, bəzi ədəbiyyatlarda beynəlxalq ümumi hüquq və beynəlxalq xüsusi hüquq vahid sistemdə - beynəlxalq hüquq sistemində birləşdirilir.
Reallığın şərtlərindən irəli gələn inkişaf, qarşılıqlı hüquqi resepsiyalar (mənimsəmə) və sahələrarası normativ-hüquqi inteqrasiya müasir beynəlxalq hüquqa xas olan keyfiyyətlərdən biri kimi çıxış edir. Bu mənada media sferası da özünün normativ elementləri baxımından müasir beynəlxalq hüquq üçün innovativ sahə olaraq qəbul edilir. Beynəlxalq media hüququnun ayrıca beynəlxalq hüquq sahəsi kimi formalaşma zərurəti yuxarıda qeyd etdiyimiz sahəvi meyarlara tam cavab verməsi ilə şərtlənir. Birincisi, beynəlxalq media hüququnun müvafiq təzimetmə obyektini dövlətlərarası sistemdə mövcud olan media hüquq və azadlıqları, KİV siyasəti, eləcə də fikri ifadə və informasiya azadlığı ilə bağlı yaranan münasibətlər təşkil edir. İkincisi, bu sahəyə aid artıq kifayət qədər beynəlxalq konvensiya, presedent və çoxlu sayda tövsiyə xarakterli normalar dövlətlərarası media praktikasında tanınır.
Beynəlxalq media hüququ - beynəlxalq hüququn müstəqil və yeni sahəsi olub, dövlətlər və beynəlxalq hüququn digər subyektləri arasında kütləvi informasiya vasitələri azadlığı ilə bağlı münasibətləri tənzim edən hüquq normalarının məcmusudur.
Beynəlxalq media hüququnun əsas elementlərini ifadə azadlığı, o cümlədən, informasiya, onun əldə olunması, yayılması və ötürülməsi, habelə diffamasiya məsəbləri təşkil edir. Bu missiyanın həyata keçirilməsində isə mühüm faktor sayılan KİV (media) bu prosesdə cəmiyyətdaxili əlaqələndirici və hüquqi benefısiar qismində çıxış edir.
C.Məcidli qeyd edir ki, müasir beynəlxalq
hüquq ədəbiyyatlarında bu sahə bəzən
"beynəlxalq informasiya hüququ" da
adlandırılır. Bəzi alimlər isə beynəlxalq
media hüququnu beynəlxalq informasiya hüququnun xüsusi sahəsi
hesab edirlər. Biz informasiya texnologiyalarının mövcud
inkişaf durumu üçün bu anlayışlara hələ
ki, sinonim kimi yanaşmanı üstün tuturuq. Əlbəttə,
cəmiyyət həyatı üçün informasiyanın
hüquqi yükü və sosial mahiyyəti olduqca genişdir.
Lakin müvafiq informasiyanın beynəlxalq və milli səviyyədə
reallaşması (əldə olunması, ötürülməsi
və yayılması) da məhz KİV vasitəsilə
baş tutur. Hətta
müasir informasiya cəmiyyətinin əsas aləti hesab
olunan internet
özü də media sayılır. Digər
tərəfdən bu hüquq sahəsi müasir beynəlxalq
hüququn digər sahələri ilə
qarşılıqlı əlaqə və asılılıqda
inkişaf edir. Məsələn, ifadə
və informasiya azadlığına aid normalar, həm də
insan hüquqları ilə, informasiya təhlükəsizliyi məsələləri
isə beynəlxalq təhlükəsizlik hüququ ilə
bilavasitə əlaqəli olmaqla, eyni zamanda beynəlxalq media
hüququnun da tənzimetmə sferasına aiddir.
Beynəlxalq media hüququnda daha mühüm hüquqi
element ifadə azadlığıdır. İfadə
azadlığı demokratik toplumda hər kəsə aid edilən
hüquqi imkandır və onun üçün nəzərdə
tutulan məhdudiyyətlər yalnız qanunla yolveriləndir.
İfadə azadlığı mühüm əhəmiyyət
daşıyan hüquq olmaqla, hüquqi dövlətdə
demokratiyanın bərqərar edilməsində və
bütün digər insan hüquqlarının
reallaşmasında mühüm rola malikdir. Bu hüquq
bütün dünyada İnsan Hüquqları haqqında Umumi
Bəyannamənin 19-cu maddəsi, həmçinin insan
hüquqlarına dair üç regional sənəddə -
İnsan Hüquqlarının Müdafiəsi haqqında Avropa
Konvensiyasının 10-cu, İnsan və Kollektiv Hüquqlar
haqqında Afrika Xartiyasının 9-cu və İnsan
Hüquqları haqqında Amerika Konvensiyasının 13-cü
maddələri ilə də qorunur. İfadə
azadlığı bu regional müqavilələrin hər
birində mühüm statusa malikdir.
Beynəlxalq Media Hüququnda ikinci mühüm hüquqi
element, qeyd etdiyimiz kimi informasiyadır. İnformasiya
ilə davranma xüsusi hüquqi bacarıq və mədəniyyət
tələb edir.
Hüquqi anlamda informasiya dedikdə yaranma tarixindən, təqdimat
formasından və təsnifatından asılı olmayaraq, istənilən
fəaliyyət nəticəsində yaradılan, yaxud əldə
olunan faktlar, rəylər, bilgilər, xəbərlər və
ya digər xarakterli məlumatlar başa düşülür. Analoji anlayış -
informasiya əldə olunması haqqında Azərbaycan Respublikası
Qanununda da nəzərdə tutulmuşdur.
Geniş mənada informasiyanın hüquqi tənzimlənməsi
informasiya hüquq normaları vasitəsilə
mümkündür. İnformasiya hüququ - informasiya ilə əlaqədar
ictimai münasibətləri tənzim edən hüquq
normaların məcmusudur. Ona görə də,
informasiya ilə davranma metodlarının legitimliyi, onun
hüquqi şərtlərinə dürüst riayət olunma
müasir dövlətlərin və cəmiyyətlərin
demokratik ölçü vahidi hesab edilir. İnsanlar
özlərinin təmsil olunduğu cəmiyyətdə nə
baş verdiyini bilməyəndə, onları idarə edənlərin
hərəkətləri gizli qaldıqda ictimai və dövlət
işlərində dolğun iştirak edə bilmirlər.
Hüquqi dövlətdə informasiya vətəndaşlara
sadəcə lazım deyil, həmçinin demokratik hökumətin
ən əsas və zəruri göstəricisi olmaqla, onun fəaliyyətini
izləməyə və sonrakı gedişatını
müzakirə etməyə şərait yaradır. Bu mənada informasiya, əslində hüquqi dövlətin
təməl ünsürlərindən biri və ən
başlıcası hesab oluna bilər.
S.Məcidli yazır ki, beynəlxalq media hüququnda
üçüncü hüquqi element informasiya
azadlığıdır. Çünki
informasiya azadlığı olmadan informasiyanın özü gərəksiz
bir faktor kimi dəyərləndiriləcək. İnformasiya azadlığı nəinki dövlət
orqanlarının sorğuya cavab olaraq informasiyanı təqdim
etməsi, həmçinin onların özlərinin mövcud
resurs və imkanlardan istifadə edərək, ictimaiyyətin
geniş marağını doğuran sənədlərin
çap olunub yayılmasını nəzərdə tutur.
Burada həm də dərc olunan informasiyanın
növü onun məxsus olduğu dövlət
orqanının spesifikasından asılıdır. Dövlət orqanları informasiyanı təqdim etməyə
borcludur və cəmiyyətin hər üzvünün bu məlumatı
əldə etmək hüququ var. Dövlətin
hüdudlarında olan hər bir şəxs bu hüquqdan
istifadə edərkən informasiyanı əldə etmək səbəbini
əsaslandırmaq məcburiyyətində deyildir.
İnformasiyanın soruşulması və informasiya ilə
bağlı hüquqlar İnsan Hüquqları haqqında
Ümumi Bəyannamədə, Mülki və Siyasi Hüquqlar
haqqında Paktda, Avropa İnsan Hüquqları
Konvensiyasında, Avropa Məhkəməsinin qərarlarında
əsaslandırılır, eləcə də, Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının 50-ci maddəsi ilə,
kütləvi informasiya vasitələri, məlumat
azadlığı, vətəndaşların müraciətlərinə
baxılması qaydaları, informasiya əldə etmək
haqqında və digər qanunlarla tənzimlənir.
Beləliklə,
fikri ifadə azadlığı ilə bağlı bəşəri
prinsipləri, hüquq sistemləri arasındakı fərqləri,
məlumat və ideyaların zəruriliyi ilə bağlı
müasir beynəlxalq reallıqları, informasiyanın
transmilli xarakterini, qlobal informasiya şəbəkələrinin
genişlənməsini, xalqlararası və dövlətlərarası
sistemdə ifadə azadlığı problemlərinin
mövcudluğunu nəzərə alaraq, qeyd edə bilərik
ki, bu məsələlərin beynəlxalq hüquqları tənzimlənməsi
obyektiv zərurətin nəticəsi kimi
çıxış edir. Eyni zamanda, fransız hüquq alimi
prof. Ş.Jironun "hüquq siyasətin
uşağıdır" fikrinə əsaslanaraq, qeyd etmək
lazımdır ki, hazırda yetkin qlobal media siyasəti
formalaşıb ki, bu siyasətin nəticəsi kimi, yeni beynəlxalq
hüquq normaları da təbii olaraq yaranmaqdadır. Bu prosesin obyektiv forması isə müasir beynəlxalq
hüququn müstəqil sahəsi olan beynəlxalq media
hüququdur.
Vahid
ÖMƏROV
Səs-
2015.- 15 dekabr.- S.8-9