Hüquqi dövlətdə
yaradıcılıq azadlığın təzahür
formalarından biri kimi
Hər bir yaradıcılıq azaddır, əgər belə olmasaydı, o, yaradıcılıq olmazdı, fərdiyyət aşkara çıxarılmazdı. Dünyanın ziddiyyətləri insan fikirlərinin səylərində kristallaşır, cəmləşir, "sıxlaşmış" şəkidə ifadə olunur. Yaradıcılıq fəaliyyətində tətbiq edilən, əməkdə cismaniləşən fikir bu ziddiyyələri ən səmərəli və dolğun şəkildə həll edir. Yaradıcılıq azadlığın sinonimi və zirvəsidir, buna görə də yaradan insanlar ən xoşbəxt insanlardır. İnsan həyatı nə qədər müxtəlif və rəngarəngdirsə yaradıcılıq da bir o qədər çoxcəhətlidir, hər bir əmək səyi özündə yaradıcı yanaşmanı, axtarışı və yeniliyi birləşdirir. Yaradıcılıq ünsürləri hər yerdə mövcüddür, çünki əmək həmişə sərvət istehsal edir, zənginlik yaradır və xidmət göstərir. Lakin elə fəaliyyət növləri də vardır ki, onlar xüsusi yaradıcı, məhsuldar fəaliyyətdir, yaratmaq, qurmaq onun əsasını və daxili mahiyyətini təşkil edir. Elmi tədqiqat, konstruktor fikri, ixtiraçılıq, rəhbər təşkilatçılıq fəaliyyəti, tərbiyə və nəhayət, bədii yaradıcılıq olmadan bir addım da irəli atmaq olmaz. Əlbəttə, istisnalar da vardır. Əbəs yerə deməmişlər ki, peşədə şair, poeziyada isə peşəkar olmaq olar. Elmdə pinəçi, incəsənətdə sətirdüzəldən, dramquraşdıran, pediqogikada müqəvva, idarələrdə qayğısız çinovnik olmaq halları az deyildir. Əlbəttə, bu adamlar layiq olmadan düşdükləri fəaliyyət sahəsini heç də səciyyələndirə bilməz.
V.Davidoviç göstərir ki, yaradıcılıq və azadlığı bir-birinə yaxınlaşdıran çox səciyyəavi əlamətlərdən biri odur ki, bunların hər ikisində biz obyektiv zərurətin subyektiv ifadəsi ilə rastlaşırıq. Bu halda yaradıcı adam sanki təbiətin ifadəçisinə çevrilir, qarma-qarışıqlıq içərisində aləmə daxilən xas olan hadisələr məntiqini aşkara çıxarır. Deyə bilərlər ki, yaradıcılığı insan öz məqsədlərinə uyğun olaraq həyata keçirir. Bu, belədir. Lakin insanın məqsədləri də obyektiv cəhətdən şərtlənmiş olur. Bu mənada bütün yaradıcılıq növlərinə xas olan ümumi cəhətlər vardır. Məsələn, elmi və bədii yaradıcılığı götürək. R.Oppenheymer deyir: "Elm və incəsənət adamları həmişə ağlasığmazlıq aləmində yaşayırlar. Onların hər ikisi yeniliklə artır məlum olanı uyğunlaşdırmalı, ümumi hərc-mərclik içərisində müəyyən qayda yaratmaq uğrunda mübarizə aparmalıdırlar".
Belə bir "qayda yaratmanı" sərbəst deyil, subyektivcəsinə deyil, prosesin obyektiv məntiqinə uyğun olaraq aparmaq üçün bu prosesin əsasını təşkil edən ən adekvat ifadəsi olan azad seçmə tələb edilir. Elmi yaradıcılıq, əslində elə bundan ibarətdir. Onun əsaslı zəmini dünyanın öz qanunlarıdır. Həmin qanunların kəşf edilməsi, aşkara çıxarılması elmi yaradıcılığın mahiyyətini təşkil edir. Qanunlar məlum olduqda hərc-mərclik sistemləşir, təsadüflilik zərurətin forması kimi meydana çıxır, sərbəst axtarış qanunauyğunluğun bir vəsiləsinə çevrilir.
Bəzən şübhə ilə deyirlər ki, elmi tədqiqət doğurdandamı yaradıcılıqdır, axı alim heç bir şey yaratmır, o, yalnız nə isə aşkara çıxarır. İngilis alimi J.Bronovski bir neçə il bundan əvvəl məhz bu mövqedən çıxış etmişdi. O, "kəşfi" və "ixtiranı" yaradıcılığa qarşı qoyaraq açıqcasına deyir: "Amerikanın kəşfinin və telefonun ixtira edilməsinin əksinə olaraq biz hiss edirik ki, "Otello"nun yaradılması məhz yaradıcılıq idi". J.Bronovskinin dediyindən belə çıxır ki, Kolumb və ya Bell əsla yaradıcı deyillər. Onlar azad deyillər, çünki onların vəzifəsi artıq mövcud olanı axtarıb tapmaqdan ibarət olmuşdur. Onun fikrincə, yalnız nəzəriyyəçilər azad yaradıcılığa malikdirlər, yalnız onların hər biri üçün "nəzəriyyə ancaq onun özü üçün məcburidir: bu, onun sevib-seçməsidir, onun zəkasının, hamıya mövcud olan imkanlar içərisindən onun şəxsiyyətinin seçməsidir".
Biz bu
tezislərdə çox səciyyəvi və
zəmanəmiz üçün son dərəcə aydın olan
belə fikirlə rastlaşırıq ki,
elmdə yaradıcılıq, zəkanın heç
bir obyektiv momentdən
asılı olmayan sərbəst oyununun eynidir. Buradan belə çıxır ki, bundan kənarda olan heç bir şey
yaradıcılıq adlandırılmağa layiq
deyildir. Heorealizm ruhunda olan bir cür
subyektiv idealist fikirlər
yeni deyildir. Məsələn, yaradıcılıq
azadlığını A.Eynşteynin
necə başa düşdüyünü götürək.
O yazır: "Bizim işimiz sərbəst yaranan anlayışlardır...
Lakin burada seçmək azadlığı
xüsusi bir şəkildədir: bu,
roman yazan yazıçının
azadlığı ilə
qətiyyən oxşar
deyildir. Bu azadlıq diqqətlə tərtib edilmiş krossvordu həll edən adamın malik olduğu azadlığa daha çox bənzəyir. Krossvordu tapan adam hər
hansı bir sözü təklif edə bilər (yoxlaya bilər), amma əslində bütövlükdə krossvordu
həll etmək üçün hər bir damada müəyyən
bir sözü tapmaq lazımdır".
"Tapmaq" sözü
yaxşı seçilmişdir.
Bu sözdə hər
hansı bir həqiqi yaradıcılıq
içində əridilib
vəhdət halına
salınmış məntiqi
və intiutiv, rasional və emosional cəhətlər
sanki birləşmişdir.
Burada Eynşteyn yaradıcı azadlığı
yalnız bir mənada tədqiqatçının
fərdi fikrinin muxtariyyatı kimi, onun öz axtarışlarının
müstəqilliyi, əyani-hissi
cəhətlərlə bağlı
olmamaq nöqteyi-nəzərindən
götürür.
Müasir
elmi yaradıcılıq
elə məntiqi konstruksiyalar yaratmaqdan ibarətdir ki, bunlar dünyanın "aşkar surətdə deyil", lakin daha dolğun və dərin dərk edilməsinə imkan yaratsın. Elmdə yaratmağın dərin mahiyyəti, orijinal ideyalar istehsalı adlandırıla
biləcək şeydir.
Yeniliyi ilə fərqlənən yaradıcı
elmi ideya bir növ qnoseoloji
ideal, gerçəkliyin bədii
surətdə mənimsənilməsinin
yüksək forması
kimi səciyyələndirilə
bilərdi. P.V.Kopnin yazır: "İdrakın
vəzifəsi elə
bilik əldə etməkdən ibarətdir
ki, burada fikir öz məzmunu
etibarilə həyatla
qovuşsun. İdeya təfəkkürün elə
bir formasıdır ki, burada belə
bir qovuşma idrakın inkişafının
müəyyən səviyyəsində
ən dolğun bir surətdə əldə edilir. Qnoseoloji ideal, hər bir idrakın ideal obrazı, eyni zamanda həm də realdır, bu, əldə edilir, yəni daha ideal olmur aə yenidən idrakın can atdığı
ideal kimi meydana çıxır". İlk
kəşfçilər tərəfindən
söylənmiş ideyalar
nəzəriyyələrin yaradılmasında çox
mühüm rol oynayır. Onlar tam mənasilə evristikdir və buna görə
də bu ideyalar irəli sürən adam, şübhəsiz ki, yaradıcıdır, axı
onun zəkası bu ideyaların məğzini ətraf aləmdən götürmüş
və bu aləmin daha artıq dərk edilməsi üçün
yol açmışdır.
Elmi yaradıcılığın bu
cür başa düşülməsi onun
"insan bütün
şeylərin ölçüsüdür"
deyən Protaqor aforizminə müncər edilən subyektivist izahına təfsirin əksidir. Belə bir orijinal vəziyyət
meydana çıxır:
hədsiz fikir azadlığı üçün
hamıdan çox canfəşanlıq edənlən,
nəticə etibarilə
bütün fikri, bütün yaradıcılığı
subyektin daxilində qapayıb saxlayırlar. A.Eddinqtonun məkan-zamanı
bzim qavrama aparatımızın xüsusiyyətlərinin
bir növ surəti kimi şərh etdiyini xatırlayaq: "Naməlum
sahildə biz qəribə
ayaq izi tapdıq. Bunun mənşəyini izah etmək üçün
- biz bir-birinin ardınca
çoxlu nəzəriyyə
yaratdıq. Nəhayət, biz həmin izin
mənsub olduğu məxluqu quraşdıra bildik. Aşkar
oldu ki, bu, biz özümüzük".
Müasir
elmdə yaradıcılıq zərurəti olaraq
"yarat"mağı da, məhz təkcə ideyaların
deyil, nəzəriyylərin də, öyrənilən obyektlərin
modellərinin də yaradılmasını, həmin obyektlərin
dialektik ziddiyətliliyinin mühüm əlamətlərinin
bu modellərdə əks olunmasını da nəzərdə
tutur. Yenidən yaratma prosesləri olmayan bu gün heç bir
"kəşf" mümkün deyildir. Elmi-tədqiqat metodu
olmaq etibarilə modelləşdirmənin surətlə
inkişafı, onun elmin ön cərgəsinə çəkilməsi
elmi yaradıcılığın əksetdirici passiv rolunu
deyil, fəal, yaradıcı, qurucu xarakterini aşkara
çıxarır. Reallaşdırma üsulunda orijinalın əks
etdirilən cəhətlərinin xarakterinə görə
bir-birindən fərqlənən müxtəlif modellərin:
maddi və ideal, substansional və struktur, funksional və
qarışıq modellərin hamısı öz
qurucularının yaradıcı təxəyyülünün
bəhrəsidir. İlham və fantaziya axtarışlı
fikrin azad fəaliyyəti olmasaydı, şeylərin mahiyyəti,
onların daxili obyektiv məntiqi həmişəlik çox
müşkül bir sirr olaraq qalardı.
Bəzən,
elmin əsl yaradıcı xarakterini inkar edərkən, belə
bir fakta istinad edirlər ki, elmi-tədqiqatın nəticələrində
tədqiqatçının şəxsiyyəti bir növ itib gedir. Bu, doğurdan da
belədir. Elmin nəticələri şəxslikdən kənardır.
Elmi həqiqətə doğru səy göstərilməsi
şəxsi momenti subyektivlikdən məhrum etməyi, aradan
qaldırmağı tələb edir. Alimin şəxsiyyəti
axtarış prosesində "iştirak edir", elmi
axtarışın xarakterinə şəxsilik
möhürü vurur, lakin elmi nəticələrdə əldə
edilmiş obyektiv həqiqətdə yox olub gedir. Burada bir
qeyd-şərt yürütmək lazımdır: söhbət,
ümumiyyətlə subyektivlikdən deyil, şəxsi momentdən
gedir. Elmi nəticələrin formulə edilməsində fərqli
əlamət saxlana bilər. Lakin bu nəticələrin məzmunu
şəxsilikdən maksimal dərəcədə uzaq
olmalıdır. Buna tamamilə nail olmaq hes bir zaman
mümkün olmur. Nəzəriyyə və onun əks
etdirdiyi əlaqələr eyni ola bilməz. Buna görə də,
hətta bir cərəyan çərçivəsi daxilində,
özündə yaradıcısının təsirini müəyyən
dərəcədə əks etdirən elmi məktəblər
təşəkkül tapa bilər. Lakin hər halda,
A.Kitayqorodskinin haqlı olaraq demişdir: "Hər bir
yaxşı elmi əsər (yaxşı əsər isə
odur ki, aydın olmayan bir çox şeyi həll edir) öz
ardıcıllarının içərisində əriyib
gedir. Bir müəllifin elmi fikrinin ünsürləri, onun
elmi məqaləsini oxumuş olan tədqiqatçıların
yüzlərlə və minlərlə əsərlərində
vardır". O elmi əsərin spesifikası bizi bu cəhətdən
maraqlandırır ki, alimlərdən hər biri, elmin
binasına öz kərpicini qoyarkən, ondan bir növ
"ayrılır". Amma yenə də tədqiqatçılıq
fəaliyyəti haqlı olaraq, həqiqi intellektual
azadlıqsız mümkün ola bilməyən bir
yaradıcılıq hesab edilir. Bir çox görkəmli
alimlər tədqiqatçılıq
axtarışlarının azad xarakterindən bəhs
etmişlər. Akademik B.Engelqardt deyir: "Elmi
yaradıcılıq bizim daxilimizdə fəaliyyət göstərən
instinktin nəticəsidir, təbiətin bizə verdiyi daxili tələbatın
- insan bilikləri dairəsini genişləndirmək, əvvəllər
dumanlı olan şeyləri aydınlaşdırmaq, bizi əhatə
edən nümayəndəlik hərc-mərcliyinə nizam
ünsürləri gətirmək tələbatının
ödənməsinə səy göstərməyin nəticəsidir".
Yaradıcılığın instinkt ilə müqayisə
edilməsi heç də tamam dəqiq xarakter (daha doğrusu
obrazlı xarakter) daşımasa da, bizim üçün
mühüm cəhət budur ki, elmdə yaradıcılıq
şəxsiyyətin üzvü və ictimai tələbatının
aşkara çıxarılması kimi çıxış
edir. Bu tələbat həm daxil (məqsəd
aydınlığı, ehkamların buxovlarından xilas olmaq),
həm də xarici azadlığın (zəkaların azad
yarışması şəraiti, açıq və səmimi
rəy mübarizəsi) olmasını tələb edir.
Rəddedilməz
ehkamlar, mütləq avtoritetlər mühiti yaradıcı
fikir azadlığına qarşı durur. Elm adamları bunu hələ
qədimlərdən başa düşüpdülər. Sələflərin
çıxarmış olduqları nəticələrin, gətirdikləri
dəlillərin elmi fikrin inkişafı üçün
çox böyük əhəmiyyəti olmuşdur. Onlar elmi
idrakın varisliyini və fasiləsizliyini yaradırlar. Alimlər
öz fəaliyyətində M.Larinin yaratdığı surətdən
birinə - heç bir zaman heç bir şey oxumamış,
heç bir şey deyilməmiş, amma həmişə
yalnız özünün "orijinal" fikrini söyləyən
həmin adama bənzədilə bilməzlər. Əldə
edilmiş olanlara əsaslanmaq azad olmamaq demək deyildir.
Avtoritetlərə və sitatlara isnad edilməsi yalnız o
zaman yaradıcılıq azadlığına mane ola bilər
ki, onlar "ondan ki, yaxşı olmayacaqsan" devizi ilə
son hədd kimi götürülsün. Sələflərin
çıxardığı nəticələrin
qanunlaşdırılması, onlara müntəxəbat
görkəmi verimək, onların əsərlərini yeganə
kəşflər mənbəyinə çevirmək
yaradıcılıq azadlığı üçün fəlakətlidir.
Demək lazımdır ki, ifrat biliklilik, çoxlu məlumatlarla
təfəkkürün həddən artıq yüklənməsi
bəzən hətta tədqiqi fikir üçün bir maneə
olur. Yaradıcılıq azadlığı üçün
bütün zahiri şərtlər təmin edlən yerdə ən
yüksək məqsəd aydınlığı ilə,
topluluq, əla şəxsi intizam ilə eyniyyət təşkil
edən daxili azadlıq həlledici əhəmiyyət kəsb
edir. Bu cür özünü məhdudlaşdırmalar olmadan
nə yaradıcılıq, nə də azadlıq
mümkün deyildir. Yaradıcılıq problemini izah edərkən N.Viner belə deməkdə
haqlıdır ki, "istədiyini etmək və istədiyin
kimi etmək üçün tam azadlıq, əslində
ümumiyyətlə heç bir şey etməmək
azadlığından başqa bir şey deyildir". Biz
azadlığı müəyyən məqsəd ehtiva edən
bir fəaliyyət kimi başa düşərək deyə
bilərik ki, mənəvi, yaradıcı azadlığın
miqyası idrak məqsədini əzəmət və möhtəşəmliyi
ilə bizə daxilən verilmişdir. Əldə edilmiş
azadlığın meyarı isə dərk edilmiş
olanın əhəmiyyət və samballı ilə, yəni
ümumi bəşər biliyi xəzinəsinə alimin gətirdiyi
töhfə ilə ölçülür. Elmi cəsarət,
əqli rəşadət, mərdlik və əqidəlik -
bütün bunlar elmdə yaradıcılıq
azadlığının zəruri şərtləri və
komponentləridir.
Vahid Ömərov,
fəlsəfə
üzrə fəlsəfə doktoru
Səs.- 2015.- 3 fevral.- S15.