Hüquqi dövlətin sosial
təhlükəsizlik sisteminin əsas
istiqamətləri
Hüquqi
dövlətdə əhalinin sosial müdafiəsi ilə
bağlı anlayışlar çoxluğu ilə diqqəti
cəlb edir. Bu anlayışlar istər elmi ədəbiyyatda,
istərsə də normativ aktlarda geniş istifadə olunur. Azərbaycan
Respublikasının Milli Məclisinin Sosial Siyasət Daimi
Komissiyasının sədri Hadi Rəcəbli yazır ki,
sosial-müdafiə və ya sosial təhlükəsizlik terminləri
ilk dəfə XX əsrin əvvəllərində ABŞ-da
istifadə edilmiş, sonralar inkişaf etmiş ölkələrdə
yayılmışdır. Sosial-müdafiə ölkənin hər
bir vətəndaşını iqtisadi və sosial deqradasiyanın
nəticələrindən müdafiə edən tədbirlər
toplusunu əhatə edir. Sosial deqradasiya işsizlik, gəlirin
itirilməsi və ya kəskin azalması, xəstəlik,
uşağın doğulması, əmək xəsarətləri,
yaxud peşə xəstəlikləri, əlillik, qocalıq,
valideynin itirilməsi və bu kimi oxşar halları əhatə
edir. Sosial müdafiə, sosial təminat, sosial kompensasiya,
sosial ödəniş, sosial müavinat, sosial subsidiya belə
terminlərdəndir.
Normativ
aktlarda və qanunlarda bu anlayışların müəyyən
qisminə tərif verilir. Elmi ədəbiyyatda bu normativ
aktlarda anlayışlara verilən təriflər arasında
uyğunsuzluq özünü göstərir. Bununla əlaqədar
müxtəlif anlayışların strukturunu,
qarşılıqlı əlaqəsini və
iyerarxiyasını aydınlaşdırmaq lazım gəlir.
Əhalinin
sosial müdafiəsinə aid bir çox termin və anlayışlar
Azərbaycan elmində kifayət qədər dəqiq
aydınlaşdırılıb. Sosial hüquq cəmiyyətin
sosial qrupunun və şəxsin inkişafı
üçün məqsədəuyğun sayılan,
adamların həyat fəaliyyətini təyin edən
hüquqi normaları toplusudur.
Sosial hüquqlara
aşağıdakı hüquqlar daxildir:
-
Əmək hüququ; iş yerini sərbəst seçmək
hüququ; dövlətin hüdudları daxilində sərbəst
yerdəyişmə və yaşayış yerini sərbəst
seçmə hüququ: ədalətli və sərfəli əmək
şəraiti, işsizlikdən müdafiə hüququ; sosial
təminat və sosial sığorta hüququ; ədalətli və
qənaətləndirici haqq almaq hüququ; bərabər əməyə
görə bərabər əmək haqqı hüququ; nikaha
girmək və ailə qurmaq hüququ; ailənin, anaların,
körpələrin, uşaqların, ahılların müdafiə,
eləcə də müvafiq sosial və maddi təminat
hüququ; insanın və onun ailəsinin müvafiq zəruri
rifah halını, sağlamlığını saxlayan həyat
səviyyəsi hüququ; istirahət və asudə vaxtı
keçirmək hüququ; təhsil hüququ; mədəni həyatda
iştirak hüququ; sosial və tibbi yardım hüququ.
Sosial
hüquqlar heç bir diskriminasiyaya yol vermədən cəmiyyətin
bütün üzvlərinə (vətəndaşlar,
qaçqınlar və vətəndaşlığı
olmayan şəxslər) aiddir.
Sosial
hüquqlar adamların yaşayış yerinin dəyişməsindən,
məşğulluq müddətindən (əmək
stajından, peşə fəaliyyətindən, sığorta
dövründən), sığorta haqlarını ödəmədən,
ölkədə yaşamaq müddətindən və bu şərtlərin
müxtəlif kombinasiyasından asılı olmur.
H.Rəcəblinin
fikrincə, əhalinin sosial müdafiə sistemi yeni
yaranmış müstəqil dövlətlərdə
özünün inkişaf dövrünü yaşayır.
Sosial müdafiə termininin müxtəlif şəkildə
izah edirlər. Sosial müdafiə anlayışını
sovet dövründə istifadə olunmuş sosial təminat
termini ilə eyniləşdirirdilər. Sosial cəmiyyətində
sosial təminat sosial müdafiənin, bilavasitə, dövlət
tərəfindən həyata keçirilən xüsusi təşkilati-hüquqi
formasını özündə birləşdirirdi. Müasir
şəraitdə əhalinin sosial baxımdan daha artıq;
müdafiəyə ehtiyacı olan təbəqələrinə
yardımı nəzərdə tutan digər təşkilati-hüquqü
formaların inkişaf etdirilməsi tələb olunur.
Dünya təcrübəsində çoxdan tətbiq olunan
sosial müdafiə termini də buna görə irəli
sürülmüşdür.
Müəyyən
sosial və iqtisadi problemlərin həllinə yönəldilən
sosial və iqtisadi tədbirlərin toplusu olan sosial-müdafiə,
sosial təsisat olaraq beynəlxalq kontekstdə əhalinin
qanunvericiliklə təyin olunmuş elə kateqoriyasını
əhatə edir ki,. onlar əmək qabiliyyətini itirmək,
işsizlik və digər səbəblər ucbatından
özlərinin və ailələrinin əmək qabiliyyətli
olmayan üzvlərinin zəruri həyati tələblərini
ödəyə bilmirlər. Əlverişsiz şərait
yarandıqda belə vətəndaşlar qanunvericiliklə
müəyyənləşdirilmiş sosial-müdafiə
sistemi çərçivəsində pul və ya natural, eləcə
də müxtəlif xidmətlər formasında kompensasiya səciyyəli
yardımlar göstərilir. Bundan başqa sosial-müdafiə
sistemli əlverişsiz şəraiti aradan qaldırmaq
üçün profilaktik tədbirlərin həyata
keçirilməsini nəzərdə tutur. Sosial müdafiənin
fərdi məsuliyyəti, sığorta, sosial sığorta,
ünvanlı sosial yardım, dövlət sosial təminatı
və sair formalar daxil olmaqla müxtəlif təşkilati-hüquqi
formalarda həyata keçirilir.
Məsələn, pensiya verilməsi texnologiyası tibbi
yardım göstərilməsi, sosial-reabilitasiya və ya
işsiz, vətəndaşları işə təminetmə
texnologiyasından əhəmiyyətli dərəcədə
fərqlənir. Sosial- müdafiə təsisatının
xarakteri haqqında ümumi təsəvvür olmaması, bu təsisatın
mənasını açmağa xidmət göstərəcək
müxtəlif kateqoriya, termin və anlayışların fərqli
şəkildə şərhinə imkan yaradır.
Bazar
iqtisadiyyatı inkişaf yoluna keçmiş ölkədə
mərkəzləşdirilmiş şəkildə
planlaşdırılan təsərrüfat sistemində
sosial-müdafiənin təşkili xüsusiyyətlərini
özündə birləşdirən sosial təminat termini nə
sosial-müdafiə sahəsindəki bütün iqtisadi-sosial
münasibətlər toplusunu, nə də sosial müdafiənin
yeni funksiyalar daşıyan inzibati strukturlarını təyin
etmək üçün istifadə oluna bilər.
H.Rəcəbli
göstərir ki, Azərbaycanda sosial müdafiənin məqsədyönlü
inkişafı bu təsisatın kateqoriya, anlayış və
terminlərini müəyyən sistemə salmağı tələb
edir. Bu sahədə ilk addım atılmışdır.
Əldə olunan anlayışlar sisteminin nizama
salınması, unifikasiyası və
standartlaşdırılması isə aktual problem kimi həllini
gözləyir.
Sosial-müdafiə
pulla pensiya və müavinət formasında, natural formada, eləcə
də, sosial-müdafiə obyekti olan şəxslərə
göstərilən müxtəlif xidmətlər yolu ilə
həyata keçirilə bilər. Sosial-müdafiə həm
kompensasiya, həm də profilaktik xəbərdaretmə səciyyəsi
daşımalıdır. Sosial-müdafiənin dövlət
hüquqi formalarından biri əmək qabiliyyətli olmayan əhalinin
bilavasitə dövlət təminatıdır. Bilavasitə
dövlət təminatının əsas əlamətləri
xərclərin dövlət büdcəsi tərəfindən
ödənilməsi, bu şəkildə təminat alan şəxslər
kateqoriyasının, onların təmin olunma səviyyəsinin
dövlət hakimiyyəti orqanları tərəfindən
müəyyənləşdirilməsidir.
Bazar
iqtisadiyyatına keçmiş ölkələrdə bilavasitə
dövlət təminatı kiyafət qədər dar miqyasda tətbiq
olunur. Sosial-müdafiənin digər təşkilati-hüquqi
forması sosial sığortadır. Bu forma bazar
iqtisadiyyatına keçmiş ölkələrin
böyük əksəriyyətində digər formalarla
müqayisədə geniş istifadə olunur. Sosial
sığorta anlayışının əsasında sosial
risklər və onların məcburi və könüllü
sığortalaşdırılması durur. Sosial
sığorta üzrə ödəmələrin maliyyələşdirilməsi
işləyən vətəndaşların, işverənlərin
bərabər paylarla ödəmələri hesabına həyata
keçirilr. Sosial sığorta sisteminin maliyyələşdirilməsində
bəzən dövlət də iştirak edir.
Azərbaycanda
mövcud sosial-müdafiə sistemi əsasən pensiya təminatından
və sosial yardımdan ibarətdir. Mövcud sosial-müdafiə
sisteminin əsasları Azərbaycana sovet dövründən
miras qalmışdır. 1997-ci ildən etibarən kommunal-nəqliyyat
və digər xidmətlər üzrə güzəştlər
daha çox ehtiyacı olan əhali qrupları
üçün pul kompensasiyası ilə əvəz
edilmişdir. Lakin nə sosial yardım, nə də sosial
sığorta sahəsində əsaslı islahatlar
aparılmamışdır. Beləliklə, sosial-müdafiə sistemi köklü şəkildə
dəyişmiş olan sosial-iqtisadi mühitə
lazımınca uyğunlaşmamışdır.
H.Rəcəbli
qeyd edir ki, sosial-müdafiə tədbirləri əsas etibarilə
sosial sığorta və sosial yardım növlü tədbirlərə
ayrılır. Pensiya təminatı xüsusi sosial hallar
zamanı fərdlərin yoxsulluq təhlükəsindən
müdafiə olunmasına istiqamətləndirilmişdir (məs.,
qocalıq, əlillik və s.). Pensiya təminatı işləyən
əhali (o cümlədən, işəgötürənlər)
tərəfindən ödənilmiş sosial sığorta
halları hesabına maliyyələşdirilir. Yoxsul əhalinin
minimum səviyyəsini təmin edə bilmək
üçün vəsaitlərin
bölüşdürülməsi tələb olunur. Azərbaycanda
əsasən problemlərdən biri ondan ibarətdir ki,
artıq bu iki sosial-müdafiə növü arasında
xüsusilə, yaşa görə pensiyalar baxımından
bölgü yoxdur. Bunun səbəbi odur ki, sosial
sığorta haqlarının ödənilməsi hesabına
həyata keçirilir.
Sosial
yardım sistemində isə vəsaitlərinin ehtiyacdan
çox, əhali kateqoriyalarına əsaslanan
bölüşdürülməsi qalmaqda davam edir. Nəticə
sosial yardımın ünvanlılıq prinsipi təmin olunur,
mövcud resurslar daha az sayda yoxsul əhali qruplarına zəruri
olan yardımı göstərmək əvəzini, geniş əhali
kütlələrini əhatə edir. İndiyə kimi
yoxsulluğun və ehtiyacların araşdırılması
üçün lazım olan heç bir məlumat bazası
sorğu məlumatları və yoxsulluq həddi üzrə
göstəricilər olmamış, əhalinin ən həssas
təbəqələrinin müəyyən edilməsi
üçün ehtiyacların ödənilməsi üzrə
səmərəli mexanizm mövcud deyildir. Digər bir problem
sosial yardım müavinətlərinin çoxsaylı
olması ilə əlaqədar onların tətbiqində
meydana çıxan mürəkkəbliklə əlaqədardır.
H.Rəcəbli
göstərir ki, hökumət sağlam bazar şəraitini
təmin etmək məqsədilə enerji sektorunda islahatlar həyata
keçirmək, dolayı və aşkar enbudasiyaları ləğv
etmək niyyətindədir. Lakin bu enerji haqlarının nəzərə
çarpacaq dərəcədə artmasına gətirib
çıxaracaq və bir çox ailələr dəyəri
artırılmış, haqları ödəyə bilməyəcək.
Buna görə də yeni sosial yardım proqramının
hazırlanması və onun enerji sektorunun islahatı ilə
paralel şəkildə həyata keçirilməsi zəruridir.
Həmin yeni proqramda sosial yardım, əsasən, aztəminatlı
ailələri ünvanlamalıdır.
Pensiya
təminatında əsas problem ondan ibarətdir ki,
pensiyanın məbləği ilə ödənilən sosial
sığorta haqları arasında yaxın əlaqə yoxdur.
Pensiyaların ümumi məbləği müxtəlif növ
sosial yardım müavinətləri ilə tamamlanır ki, bu
da sosial sığorta ödəmələri ilə sosial
yardım arasında fərqləri olduqca qeyri-müəyyən
edir.
Pensiya
və müavinətlərinin məbləğinin yenidən
müəyyən edilməsi şərti ilə
artırılması labüddür. Buna ilk növbədə,
sosial müdafiəyə ayrılmış vəsaitin səmərəliliyinin
artırılması sosial-müdafiə tədbirlərində
ayırmalarının məbləğini tədricən və
mövcud resursların geniş əhali kateqoriyalarının
deyil, yardıma ehtiyacı olan əhaliyə
çatdırılması yolu ilə nail olmaq olar.
Digər
bir problem ödəmələrin toplanması, eləcə də
müavinət və xidmətlərin təmin edilməsi ilə
müxtəlif təşkilatların məşğul
olması səbəbindən həm sosial sığorta, həm
də sosial yardım müavinətlərinin qeyri-səmərəli
şəkildə idarə olunmasından ibarət idi. Belə
ki, bu işlə DSMF, ƏƏSMN Əlillər Fondu, Məşğulluq
Fondu məşğul olurdular, hökumət bu probelmi inzibati
funksiyaların çoxunun bir orqanda, yəni DSMF-də birləşdirilməsi
yolu ilə həll etmiş oldu.
Sosial
sığorta üzrə aparılacaq islahatların əsas məqsədləri
aşağıdakılardan ibarətdir:
- Vətəndaşların
pensiya ödənişlərinin etibarlı maliyyə təminatına
nail olunması;
-
Pensiya təminatı sistemini bazar iqtisadiyyatı prinsiplərinə
uyğunlaşdırmaqda əhalinin rifahının
yaxışlaşdırılmasında onun rolunun
artırılması;
- Pensiya və müavinət ödənişləri
üçün nəzərdə tutulan vəsaitin tam
yığılmasının məqsədyönlü istifadəsinin
təmin edilməsi; pensiya təminatı sisteminin idarə
olunmasını təkmilləşdirməklə onun səmərəliliyinin
artırılması; sosial sığorta haqları ilə
pensiya məbləğləri əlaqələrin
uyğunlaşdırılması.
Azərbaycan
Respublikası Prezidenti 17 iyul 2001-ci ildə Pensiya və Sosial
Sığorta İslahatı üzrə Konsepsiya sənədini
təsdiq etmişdir. Konsepsiyada hər bir
iştirakçının ödədiyi məcburi dövlət
sosial haqqının məbləğinə uyğun
pensiyanın təyin olunması nəzərdə tutulur. Bu məcburi
pensiya sığortası ilə sosial yardım müavinətlərinin
funksiyalarını bir-birindən ayırır. Sosial yardım
sistemi işlədikləri müddət ərzində sosial
sığorta pensiyası almaq hüquqi əldə edə bilməyən
vətəndaşların müdafiəsini təmin etmək məqsədi
daşıyır.
Sonrakı
mərhələdə sosial sığortada könüllü
iştiraka əsaslanan özəl pensiya sisteminin
yaradılması və inkişafı nəzərdə tutur.
Konsepsiya
pensiya islahatını keçirmək üçün
hökumətin yerinə yetirməli olduğu tədbirlər
müəyyənləşdirilmişdir.
1.
Yeni sosial sığorta sisteminin səmərəli idarə
edilməsi və pensiyaların
çatdırılmasının effektli təşkilinin təmin
edilməsi;
2. Fərdi
uçot sisteminə əsaslanan
avtomatlaşdırılmış sosial sığorta və
pensiya sisteminin qurulması.
Sosial
sığorta sistemində həyata keçirilməsi nəzərdə
tutulmuş islahatların ən çox vəsait tələb
edən hissəsi fərdi uçotda əsaslanan
pensiyaların və sosial sığorta sahəsində idarəetmənin
avtomatlaşdırılmış sisteminin yaradılması və
həyata keçirilməsidir. Bu sahədə böyük sərmayələr
tələb olunur. Hökumət artıq Azərbaycanda fərdi
uçotun həyata keçirilməsinə imkan verəcək
qanunvericiliyi hazırlamış və AB MDBTY
proqramının köməyi ilə bəzi hazırlıq
işləri yerinə yetirilməsidir. Bu sahədə
planlaşdırılmalıdır və bu planı zəruri
avadanlıq və proqram təminatını, məlumat
göstəricilərinin idarə olunması metodlarını
və maliyyə mənbələrini müəyyən edəcək.
Nümunə ofisə əsaslanaraq hökumət yeni tam
avtomatlaşdırılmış, inzibati sistem
üçün ehtiyatları planlaşdırır. Amma arzu
olunan sistemin yaradılması və həyata keçirilməsi
üçün hökumətə əlavə yardım
lazım olacaqdır. Fərdi uçot saxlanılmasına və
idarə olunmasına imkan verən inzibati sistem olduqda fərdi
pensiya nömrələri verilə bilər və sosial
sığorta sistemin üzvlük haqlarının ödənişi
üçün stimullar yaratmaqla, onu maliyyə cəhətdən
daha da davamlı etməklə, müavinətin formuluna yenidən
baxıla bilər.
H.Rəcəbli
qeyd edir ki, sosial yardım islahatlarının həyata
keçirilməsində əsas məqsəd subsidiyaları və
23 növ kiçik müavinətin ləğv olunması və
onların yoxsul ailələrə ünvanlanma sosial yardım
müavinətlərdən ayrılması üçün
onun yalnız dövlət büdcəsində maliyyələşdirilməsi
nəzərdə tutulur. Strateji sənədin
hazırlanması yenidən işlənməsi sosial yardım
sisteminin səmərəliliyini dəyərləndirməyə
imkan verəcək monitorinq göstəriciləri müəyyən
edilməlidir. Nəticələr müavinətilərin təkmilləşdirilmiş
siyahısıdır. Gözlənilən dəyərləndirmə
və sosial büdcənin müəyyən edilməsi
metodları yeni müavinətlərin məbləğini və
xərclərini müəyyən etməyə kömək
etməklə müavinətlər üçün hüquqi
qaydaları müəyyən edəcək.
Dövlət
büdcəsinin məhdudluğunu nəzərə alaraq gələcəkdə
yeni sosial yardım müavinətləri (məbləği və
hüquqi qaydaları) hökumətin maliyyə imkanlarına əsaslanacaqdır.
Sosial-müdafiə
sektorunun islahatı üçün müəyyən
olunmuş əsas siyasi prioritetlərindən biri sosial
yardım müavinətlərindən
ünvanlığını təkmilləşdirməkdən
ibarətdir. Mövcud vəsaitlərin məhdudluğu səmərəli
təhlükəsizlik şəbəkəsi siyasətini təmin
etmək üçün daha yaxşı ünvanlılıq
və əhalinin ən yoxsul və ən zəif qruplarına
çatmağı tələb olunur. Adam başına
düşən gəlirin hədlərini müəyyən
etmək üçün yoxsulluq haqqında daha dəqiq məlumat
lazımdır. Əgər məqsəd ailədə
adambaşına düşən gəliri müəyyən səviyyəyə
çatdırmaqdısa, onda bu səviyyə maliyyə məhdudiyyətlərini
nəzərə alaraq müəyyən olunmalıdır.
Hazırda bunun üzərində iş aparılır. Gələcəkdə
bu iş daha da inkişaf etdiriləcəkdir.
VAHİD ÖMƏROV,
fəlsəfə üzrə fəlsəfə
doktoru
Səs.- 2015.- 18 fevral.- S15.