Hüquqi dövlətdə elmi idarəetmə
Ən qədim dövrlərdə insanın
özünü təbiətdən hələ tam şəkildə
ayırmadığı vaxtlarda, dini və mifoloji təfəkkürün
üstünlük təşkil etdiyi vaxtlarda da məhz adi
bilik və faktiki biliklər şüurlu həyatın ilkin zəruri
şərtləri kimi mövcud idi. Faktiki biliklərin
təkrarlanmasından və ümumiləşməsindən əməli
biliklər yaranmışdır. Bunların
hamısının əsasında şəxsi təcrübə
dayanır. Biliklərin başqalarına
ötürülməsi isə nitqin əmələ
gəlməsi ilə paralel surətdə,
onun vasitəsi ilə həyata keçmişdir. Əmək nitqi
isə ictimai əməyi, yaxud
əməli biliklərin başqalarına ötürülməsini
təmin etmişdir.S.Xəlilovun fikrincə, şüur,
məişətdə və işdə istifadə olunan əməli biliklər insanın
formalaşmasında bilavasitə iştirak
etdiyinə görə onların bütün
xalqlar üçün
ümumi olması vacib
şərtdir. Lakin əməli biliklərdən elmi
biliklərə keçidin və elmi biliklərin mənimsənilməsinin tarixən
alternativ formaları mövcud
olmuşdur. Şərti olaraq,
Şərq və Qərb düşüncə tərzi kimi qəbul edilən iki
müxtəlif inkişaf yollarına müvafiq olaraq elmi biliyin ictimai
praktika ilə əlaqəsi də
tarixən fərqli formalarda həyata keçmişdir.
Elm dövlət miqyasında
təşkil olunmuş ictimai
hadisə kimi formalaşmazdan
qabaq da elmi fəaliyyət var idi. Ayrı-ayrı adamlar bu zaman elmlə öz daxili mənəvi
ehtiyaclarını ödəmək üçün
məşğul olurdular. Qədim
yunanların bəziləri elmlə məşğul olsalar da, onun
tətbiqi ilə, praktik məsələlərlə
məşğul olmağı özlərinə
yaraşdırmır, mənsub olduqları yüksək ictimai təbəqənin əxlaqi
meyarlarından çıxış edirdilər. Elmə, alimlərə etinasızlığı xüsusi qeyd etməkdə
məqsədimiz heç də sənət
adamlarının, yazıçıların intellektual
imkanlarını şübhə altına almaqdan
ibarət deyil. Əksinə, son vaxtlarda ədəbiyyatımızda
publisistikaya ciddi meyil duyulmaqdadır ki, bu da yazıçı-vətəndaş
mövqeyinin bədii ədəbiyyat
çərçivəsindən kənara
çıxdığını və hadisələrə daha operativ reaksiyaya
ehtiyac yarandığını göstərir.
Ə.Qəşəmoğlu yazır ki, elmi idarəetmədə
üç mühüm məqama diqqət vermək
lazımdır: 1) bu metodlardan hansı məqsədlərlə
istifadə edilir? 2) bu metodlar nə dərəcədə mükəmməldir?
3) bu metodlardan istifadə
edənin bu sahədə hazırlıq dərəcəsi,
bacarığı hansı səviyyədədir? Mənim fikrimcə,
əslində, o elmi
idarəetmə metodları məqsədəuyğundur ki, onlar ahəngə xidmət
etsin. Yəni problemlər həll olduqca, proseslər istiqamətləndirildikcə
bu, müəyyən bir
sahədə, ümumilikdə, dünyada
ahəng yaranmasına xidmət etməlidir.
Müxtəlif
elm sahələrinin inkişafı
elmi-idarəetmə metodlarını daha da təkmilləşdirməyə,
uğurlarını artırmağa xidmət edir.
Amma təəssüflə qeyd etmək lazımdır ki,
indiki vaxta, yer üzünün
müxtəlif güc mərkəzləri
tərəfindən qlobal səviyyədə
elmi idarəedilməsi prosesində
yuxarıdakı hər üç suala məyusedici cavablar
alırıq. Belə ki, təbii
qlobollaşma prosesinə subyektiv
müdaxilə zamanı əksər hallarda
nə yer üzündəki proseslərin
idarə edilməsində istifadə olunan
elmi metodların qarşısına
ümumən bəşəri maraqlara cavab verən məqsədlər qoyulur, nə də istifadə olunan
elmi metodlar hər zaman təkmil olur, nə də
ki, bu elmi metodlardan istifadə edənlərin
bir çoxunun
hazırlıq səviyyəsi lazım olan
dərəcədə olur. Hər üç məsələdə olduqca ciddi səhvlərə
yol verilir.
Ə.Qəşəmoğlu göstərir ki, indiki
dövrdə, ümumiyyətlə, dünyəvi elmlərlə
məşğul olmağın metodologiyasında bir çox
yanlışıqlar vardır. Bir
az sonra qeyd edəcəyimiz kimi,
dünyəvi elmlərdə Avropa dəst-xətti
güclənəndən sonra elm sahələrində bir
özünün öz
sahəsində təcridolunma prosesi
başladı. Yəni bir zamanlar
deyək ki, yunan alimləri
Pifaqorun, Sokratın, Platonun,
Aristotelin, Orta Şərq
islam, türk alimləri Fərabinin,
İbn Sinanın, Bəhmənyarın, İbn Ərəbinin, N. Tusinin
və b.k. alimlərin elmlə məşğul
olmaları tamamilə başqa bir metodologiyaya uyğun idi. Onlar qarşıya konkret olaraq bir problem
qoyur və bu problemin həll olunması üçün
bir çox bilik sahələrini kompleks
olaraq tədbiq edirdilər. Başqa bir vaxta isə bu istifadə
etdikləri elm sahələrinin hər biri üzərində düşünür
və onları öz imkanları daxilində
inkişaf etdirməyə
çalışırdılar. Avropa elmi inkişaf etdikcə isə
mənzərə dəyişdi. Elmlər biri- birindən aralandı. Eyni
zamanda, hər bir alim artıq bir elm sahəsində, əksər hallarda müccərəd olaraq
məşğul olmağa başladı. Bütün elmlərin inkişafında bir şam rolu
oynayan riyaziyyat
artıq reallığın sifarişi ilə
yox, tamamilə mücərrəd
anlayışların, əməliyyatların
aləminə çevrildi. Əgər qədim
dövrdə riyaziyyatçı üçün
hər bir rəqəmin arxasında
dünyanın fəlsəfı bir aləmi
dayanırdısa, Avropa alimlərinin əksəriyyəti
üçün rəqəm sadəcə
olaraq simvolik bir işarə oldu. Bir çox hallarda universitetləri bitirən, alimlik dərəcəsi alan
riyaziyyatçılar belə rəqəmlərin, əməliyyatların
fəlsəfi mahiyyətinə elə bir əhəmiyyət
verməməyə başladılar. Onlar üçün riyaziyyatın mücərrəd
bir aləmi var. Beləliklə,
ilk növbədə, riyaziyyatın özü belə real aləmin
tələblərini hiss etməkdən məhrum
oldu. Halbuki reallıq bu riyazi metodları cilalamaq, təkmilləşdirmək üçün olduca zəruridir.
Bir maraqlı məqamın
üzərində də dayanmaq istəyirəm.
İndi əslən azərbaycanlı olan amerikalı alim
Lütfizadə dünyanın ən nüfuzlu
alimlərindən biri hesab
olunur. Mənə elə gəlir ki, Lütfizadə fenomeninin
bir sirri var. Görkəmli bir riyaziyyatçı olaraq
riyaziyyat aləmində dərinlərə
getdikcə onun şərqli ruhu rəqəmlərin bu
Qərb aləmində qurumuş, mücərrədləşmiş
çərçivəsinə sığmadı. Qanun yaddaşı, ruhu ona dedi ki,
bu rəqəmlər üzdə
görüən quru simvollar
deyildir. Onlar sirli alimlərin reallıq aləmində
kölgələridir və onların nə özü,
nə üzərlərinda aparılan əməllər elə
adiləşdirilə bilməz. Lütfizadə
təkcə rəqəmləri yox, o rəqəmlərdən bir
işıq kimi şüalanan
aləmləri də hiss etdikcə, bu qənaətə gəldi ki,
bu rəqəmlər üzərində
aparılan əməllər sadəcə rasional
düşüncənin ifadə etdiyi sahələri,
aləmləri əhatə etmir. Bu əməllər nəticəsində
alının nəticələr də rasional
məntiqin çərçivələrindən
kənara çıxır. Ona görə
də böyük alimin
"qeyri-səlis riyaziyyat nəzəriyyəsi"
ortaya çıxır.
Ə.Qəşəmoğlunun fikrincə, Lütfizadənin
"qeyri-səlis" adlandırdığı, əslində,
təbii olaraq qeyri-səlis deyildir. Rasional
düşüncə tərzinə görə qeyri-səlisdir,
müasir elmin
imkanları baxımından qeyri-səlisdir. Lütfizadənin
dahiliyi ondadır ki, o elmi, insanları
rasionallıq çərçivəsindən
çıxararaq, bütöv aləmə
baxmağa, bütöv
aləmlərin tələbləri ilə elmi
araşdırmalar aparmağa yönəldib.
Onun nəzəriyyəsini müəyyən
mənada insanın kosmosa
çıxması ilə müqayisə etmək olar. Böyük alimin nəzəriyyəsi dünya
ilə dünyanın öz dilində - ahəng
dilində danışmaq sahəsində atılan olduqca mühüm
addımdır. O insanları elmin kosmosuna gətirmişdir. Bu
kosmosun nə dərəcədə
öyrəniləcəyi elmin sonrakı
inkişafından- ahəng yolunda
atacağı addımlarından asılıdır.
Böyük təəssüf
hissi ilə demək lazım gəlir ki, indi bütün
dünyada ortada olan elmi metodların bir çoxu
yarımçıq olduqca nöqsanlı, bir sıra hallarda isə
məqsədyönlü şəkildə təhlükəli
bir vəziyyətdədir. Ortada olan fəlsəfənin olduqca
səthi, nöqsanlı olması hesabınadır ki, istər qlobal səviyyədə,
istərsə də milli - regional
səviyyədə sosial - iqtisadi
proseslərin mahiyyəti lazımi şəkildə
qavranıla bilmir. Dünyada
qloballaşma prosesi təbii
axarında yox, subyektiv
müdaxilələrlə gedir. Bu subyektiv müdaxilə, milli, özəl maraqların nəzərə
alınmasına, elmin daha
düzgün istiqamətdə inkişaf etməsinə mane
olur.
Bugünkü elmin heç insan barədə də lazımi təsəvvürü
yoxdur. Bu hesaba da
"sosial" anlayışı da düzgün olaraq qavranılmır. İnsanın yer üzünün səadəti
üçün hansı iqtisadi
amillərin daha zəruri olduğu
barədə də lazımi təsəvvür yoxdur. İnsanın tələbatı barədə
indi dünyəvi elmdə olduqca
qorxunc bir qənaət
var. Müasir elm maddi tələbatı
mənəvi tələbatdan ön plana çəkir və bunun
hesabına da olduqca təhlükəli
qənaətlərə gəlir. Təəssüf ki, müasir elm mədəniyyət və mənəviyyat
məsələlərini qədim Şərqdəki kimi duya, qiymətləndirə
bilmir. Sosial - iqtisadi proseslərin idarə olumasının
ideyarları barədə aydın təsəvvür yoxdur və s. və i.a. Yüzlərlə belə iradlar
sadalamaq olar. Bütün bu
çatışmazlıqlar isə müasir
sivilizasiyaya çox mənfi
təsir edir.
Təəssüf ki, idarəetmə prosesində
qarşıya qoyulan məqsədlər, tədbiq olunan metodlar
qənaətbəxş vəziyyətdə
olmadığı kimi, bu metodlardan istifadə etmək sahəsində
hazırlanan mütəxəssislərin də səviyyəsi
arzu olunan dərəcədə deyil. Bir
çox mütəxəssislər bu metodlardan avtomatik olaraq istifadə
edirlər. İndi inkişaf
səviyyəsi geridə olan, inkişaf etməkdə olan
ölkələrin əksəriyyətində bu
elmlərin mahiyyətini dərindən duymadan
sadəcə olaraq onun
tətbiqi ilə məşğuldurlar.
Ə.Qəşəmoğlu
göstərir ki, artıq bir
çox elmi nəzəriyyələrin
təsdiq etdiyi kimi, kainat bir sistemdir
və yer kürəsi də onun kiçik bir alt sistemidir.
Belə olduqda, həqiqi, daha
təkmil elm bütün
bu kainat sistemini nəzərə alaraq,
bu sistemin xüsusiyyətlərinə
uyğun olaraq
qurulmalıdır. Elm insanlara
həqiqəti dərk etmək, onların
qarşılaşdığı problemləri həqiqəti əks
etdirən meyarlara uyğun
olaraq həll etmək yolunda
kömək etməlidir. Yalnız belə olduqda
elm mükəmməl, daha
etibarlı sayıla bilər. Ortada olan müasir elmi sistem bu
tələbləri ödəyirmi? Təəssüf ki, yox. Bir
zaman, hələ eramızdan əvvəl
Şərqdə yaranan, inkişaf
edən elmi sistem doğrudan da kainat sisteminin tələblərinə
uyğun olaraq qurulurdu. Təəssüf ki,
elmin sonrakı inkişaf
mərhələlərində bu prinsipləri
lazımi dərəcədə saxlamaq mümkün olmadı. Elm
kainatı təbiəti lazımi şəkildə əhatə
edərək formalaşa, inkişaf
edə bilmədi.
İndi elmin özünün
inkişafının metodologiyasında ciddi
problemlər yaranmışdır. Ortada olan elm kainatın, təbiətin
ayrı- ayrı xüsusiyyətlərini öyrənə bilsə
də, əksər hallarda öyrəndiyi
sahəni lazımi qədər əhatə edə bilmir. Bir çox
hallarda əldə edilmiş
nəticələr fraqmental xarakter daşıyır. Yəni öyrənilən
obyekt barədə əhatəli yox, onun müəyyən
fraqmentləri üzrə biliklər verilir.
Bu isə elmin öz funksiyasını yerinə yetirməyə
- insanların həqiqəti dərk etməsinə, onların
qarşılaşdığı problemləri həqiqəti əks
etdirən meyarlara uyğun
olaraq həll etməsinə mane olur.
İndi artıq hər bir ciddi alimə aydındır
ki, dünya təkcə rasional aləmdən ibarət deyildir.
Rasional yanaşma ilə duyula bilməyən
aləmlərin hər kəsin həyatına, müxtəlif
təbiətli proseslərə ciddi təsir
etdiyi də heç
kimdə şübhə doğurmur. Dini kitablarda,
nağıllarda, müxtəlif folklor
nümunələrində işlədilən "mələklər",
"cinlər", "divlər" və bu
kimi mövhumların arxasında sirli aləmlərin durduğunu
da görmək bir o qədər çətin deyil.
Müasir dövrdə dünyəvi elmlərin
köməyi ilə yaranmış müəyyən cihazlar muxtəlif- əvvəllər fanatizm kimi qəbul edilən
bir çox məsələlərin
aydınlaşmasına imkan verir. Bunlar hələ həmin
aləmlər barədə primitiv təsəvvürlərdir.
Artıq aydındır ki, dünyəvi
elmlər inkişaf etdikcə, bu cür daha
həssas sahələr barədə daha
aydın məlumatlar əldə ediləcəkdir. Deməli, daha mükəmməl elm
təkcə rasional yanaşma
ilə duyulan aləmi yox,
həm də hələlik çətin duyula
bilən aləmi doğru olaraq
daha çox əhatə
edə bilən elmdir.
VAHİD
ÖMƏROV,
fəlsəfə üzrə fəlsəfə
doktoru
Səs.-2015.- 19 fevral.- S.15.