İnsan hüquq və azadlıqlarının müdafiəsinin zəruriliyi

 

İnsan hüquq azadlıqlarının müdafiəsi demokratiyanın əsas əlamətlərindən olub bəşəriyyəti qədim dövrlərdən indiyədək düşündürən ciddi problemlərdən biridir. Qərb tədqiqatçısı Robert Dahl yazır:

"Demokratiyaya dair ideyaların nəhəng, bəzi hallarda isə keçilməz qalağı içindən elə meyarları tapmaq mümkündürmü ki, birliyimizə rəhbərliketmə prinsipi (birliyın bütün üzvləri onun siyasəti üzrə qərarların işlənib hazırlanmasında bərabərhüquqludur) bu meyarlara uyğun gəlsin? Fikrimcə, azı beş bu cür meyar var.

1. Səmərəli iştirak. Birliyin siyasəti onun üzvləri tərəfindən qəbul edilməzdən öncə, bu siyasətin mahiyyəti üzrə öz baxışlarını birliyin digər üzvlərinə bəyan etmək üçün bütün üzvlərin bərabər və səmərəli (effektiv) imkanları olmalıdır.

2.  Səsvermədə bərabərlik. Birliyin siyasəti haqqında qərar qəbul edilərkən, onun bütün üzvlərinə səsvermədə iştirak etmək üçün bərabər və real imkanlar verilməlidir, özübütün səslər eyni qüvvəyə malik olmalıdır.

3. Məlumatlılığa əsaslanan dərketmə. Birliyin hər bir üzvünün siyasi alternativlər və bunların ehtimal olunan nəticələri ilə sağlam məntiq çərçivəsində tanış olmaq üçün bərabər və real imkanları olmalıdır.

4.  Gündəliyə nəzarət. Birlik üzvlərinin hansı məsələnin və hansı qaydada müzakirə edilməsi barədə qərar qəbul etmək üçün real imkanları olmalıdır. Deməli, əvvəlki üç meyarla nəzərdə tutulmuş demokratik prosedurlar bununla bitmir. Birliyin siyasəti onun üzvlərinin istəyi halında dəyişikliklər üçün həmişə açıq olmalıdır.

5. Yetkinlik yaşına çatanların iştirakı. Birlik üzvlərinin hamısı və ya heç olmasa onların yetkinlik yaşına çatanlarının böyük hissəsi birincidördüncü meyarlarla nəzərdə tutulmuş mülki hüquqlara tam dərəcədə malik olmalıdır.

Demokratiyanın verdiyi imkanlar:

1.  Səmərəli iştirak.

2.  Səsvermədə bərabərlik.

3.  Məlumatlılığa əsaslanan dərketmə.

4.  Gündəliyə nəzarətin həyata keçirilməsi.

5.  Yetkinlik yaşına çatanların iştirakı.

 Robert Dahl demokratiyanın üstün cəhətlərinə aid aşağıdakıları göstərir:

 1. Tiraniyadan qurtulma.

2. Əsas hüquq və azadlıqlara riayət etmə.

3. Şəxsi toxunulmazlıq hüququ.

4. Öz müqəddəratını təyin etmə.

5. Mənəvi muxtariyyət.

6. Şəxsiyyətin inkişaf etmə imkanları.

7. Şəxsiyyətin təməl mənafelərinin qorunması.

8. Siyasi bərabərlik.

Bunlardan əlavə, müasir demokratiyalar nəzərdə tutur:

9. Sülhə can atma.

10. Firəvan yaşama.

 İran tədqiqatçısı Əliəsgər Nəhavəndian göstərir ki, azadlıq insan varlığının başlıca əlamətlərindən biri olmaqla yanaşı, həm insan fəaliyyətinin təbiətindən doğan onu heyvanların davranışından, yaxud texniki sistelərin işləməsindən fərqləndirən bir xüsusiyyətdir. Demək olar ki, azadlıq insanın insanlıq rəmzidir.

Azadlıq insanın məqsədyönlü, seçkili fəaliyyətinin nəzərdə tutduğu üçün insanın azadlığından, onun iradəsindən o vaxt söhbət açmaq olar ki, insan öz hərəkətinin əməlinin məqsəd yönümünü ixtiyari olaraq seçə bilsin.

Azadlıq problemi bilavasitə insanın şüurunun, onun davranışının tədqiqi ilə məşğul olan elmlərin mövzusudur. Əlbəttə, bu elmlərdən hər biri həmin problemin yalnız özünə xas aspektini öyrənir, məsələn, estetika bədii yaradıcılıq azadlığı, etika insanlar arasındakı münasibətlərdə rəftarın seçilməsi azadlığı, pedaqogika azadlıq duyğusunun tərbiyə edilməsi ilə maraqlanır. Deməli, azadlıq problemini sırf fəlsəfi, eləcə sosial, ideoloji, siyasi, mədəni, psixoloji bir çox başqa tədqiqat səpkilərində təhlil etmək olar. Azərbaycan tədqiqatçısı Hikmət Babaoğlu insan hüquq azadlığının müdafiəsinin zəruriliyini möhkəm əsaslandıraraq yazır ki,  isanlar öz tələbatına mənafeyinə uyğun olaraq ya fərdi qaydada, ya da bu ya digər sosial qrupun tərkibində iştirak edir, siyasi münasibətlərə təsir göstərir eyni zamanda müvafiq təsirə məruz qalırlar. Hələ sofistlər belə hesab edirdilər ki, "hər şeyin meyarı insandır". Hər bir sivilizasiyalı cəmiyyətdə siyasət insanlar üçün insanlar vasitəsilə həyata keçirilir. Siyasətdə sosial qrupların, siyasi partiyaların, kütləvi ictimai hərəkatların rolu qədər böyük olsa da, son nəticədə onun əsas subyekti kimi insan, şəxsiyyət çıxış edir. Hər bir insanın hakimiyyətin mənbəyi, siyasətin əsas ilkin subyekti statusuna, hər bir vətəndaşın siyasətin bütövlükdə ictimai həyatın real potensial iştirakçısına çevrilməsinə təminat verən insan hüquqlarıdır. İstənilən müasir cəmiyyətin demokratikliyi vətəndaşların konstitusiya hüquqlarının qorunması ilk növbədə insan hüquqlarının müdafiəsi ilə ölçülür.

H.Babaoğlunun fikrincə, hələ qədim dövrlərdə insanın, şəxsiyyətin siyasətə dövlətə münasibətinə, onun hakimiyyətlə qarşılıqlı əlaqəsinə müxtəlif qiymət verilirdi. Sosial- siyasi fıkrin tarixində ilk dəfə olaraq liberalizm fərdin cəmiyyətdən dövlətdən ayrılmasını, bütün vətəndaşların siyasi bərabərliyini bəyan etmiş şəxsiyyətin siyasi sistemin əsas elementi olduğunu təsdiq etmişdir. Liberalizm, həmçinin dövlətin hakimiyyət obyekti kimi çıxış edən şəxsiyyətə təsiri sferasını səlahiyyətlərini məhdudlaşdırmışdır. Liberalizmə görə, siyasi quruluşun əsas prinsiplərinə şəxsiyyət azadlığı, insan hüquqlarının dövlət hüquqları üzərində üstünlüyü, hakimiyyət bölgüsü, qanunçuluq s. aid edilir.

Bu gün dünya birliyi tərəfindən hər bir insan hakimiyyətin mənbəyi siyasətin ilkin subyekti kimi tanınmışdır. İnsan hüquqlarını qorumaq onlara hörmət etmək, bu sahədə müvafiq siyasət həyata keçirmək hər bir ölkənin daxili işi kimi deyil, ümumi qayğı məsuliyyət predmeti kimi qəbul olunan hər bir ölkədə hüququn aliliyi ilə yanaşı, insan hüquqları dövlətin demokratikliyinin əlaməti beynəlxalq əməkdaşlığın demokratik əsasını təşkil edir. Demokratiya insan hüquqlarının birbaşa əks-əlaqə olduqca sadədir: insan hüquqlarına hörmət olmadan demokratiya ola bilməz əksinə, əsl demokratiyanın bərqərar olması insan hüquqlarının təmin edilməsi üçün şərait yaradır.

Hikmət Babaoğlu yazır: "İnsan hüquqlarının dövlətin konstitusiyasına daxil edilməsi konsensusun siyasi stabilliyin əldə olunması prosesinin başlanğıc nöqtəsidir. Onların konstitusiya səviyyəsində təsbit edilməsi ayrı-ayrı hakimiyyət strukturları eləcə bütövlükdə dövlət hakimiyyəti tərəfindən hakimiyyətdən sui-istifadə imkanlarını məhdudlaşdırır totalitar idarəetmə formasının təşəkkülünün qarşısını alır.

İnsan hüquqlarının inkişafı prosesi bir-birinə qarşılıqlı təsir edən istiqamətlərdə baş verir. İnsan hüquqlarının milli sistemləri fərdin azadlıqlarının həyata keçirilməsinə özünün bəzən spesifık olan yanaşmasını müəyyən edir. Beynəlxalq səviyyədə isə insan hüquqları standartlarının unifikasiyası baş verir.

Beləliklə, tamamilə aydın görünür ki, bir tərəfdən, insan hüquqları problemi hər bir insana aid olan mövzudur, digər tərəfdən isə bu problem ayrıca olaraq bir dövlət çərçivəsində mövcud deyil, beynəlxalq hüquqi-siyasi fəaliyyətin obyektidir onun tədqiqi sahəsinin genişləndirilməsi ictimai proseslərin müasir inkişafında vacib istiqamət kimi çıxış edir".

Müəllifin fikrincə, demokratik cəmiyyətdə mövcud olan milli hüquq-müdafiə mexanizmlərinin səmərəliliyi, ilk növbədə dövlətin bu sahədəki fəaliyyətindən onun müvafiq istiqamətdə həyata keçirdiyi siyasətdən asılıdır. Çünki birincisi, dövlətin insan hüquq azadlıqlarının müdafiəsi üzrə fəaliyyətlə məşğul olmağa borclu olan orqanlar sistemi vardır. İkincisi, dövlətin öhdəsində təkcə pozulmuş hüquq azadlıqların müdafiəsi bərpa edilməsi üçün deyil, həm belə pozuntulara yol verməmək üçün səmərəli vasitə vardır. Üçüncüsü, təkcə dövlət orqanının qəbul etdiyi normativ akt bütün digər aktlara münasibətdə zəruri mütləq qüvvəyə malikdir. Dördüncüsü, dövlətin əlində insan hüquq azadlıqlarının pozulmasında günahkar olanları məsuliyyətə cəlb etmək üçün məcburetmə aparatı vardır.

 

Vahid Ömərov,

fəlsəfə üzrə fəlsəfə doktoru

 

Səs.-2015.- 1 iyul .- S.15.