Hüquqi dövlətin enerji təhlükəsizliyi
Hüquq dövlət quruculuğu ilə inamla irəliləyən Azərbaycan özünün enerji təhlükəsizliyini təmin etməklə yanaşı Avropanın enerji təhlükəsizliyinə də təsir edir
Ekspertlərin hesablamalarına görə, Xəzər
akvatoriyasında 200 mlrd tondan yuxarı karbohidrogen ehtiyatları
mövcuddur ki, buranı dünyanın ən nəhəng
enerji mənbəyi sırasına daxil etmək olar. Həmin
ehtiyatların 5 mlrd tona yaxını Azərbaycanın
payına düşür ki, belə böyük sərvətin
ələ keçirilməsi uğrunda mübarizə
artıq 20 ildir ki, tam gücü və dinamizmi ilə davam
edir. ABŞ-ın "Nyu-Yok Tayms" qəzeti qeyd edirdi ki,
"Azərbaycan neftinə görə öldürməyə
dəyər. Azərbaycanın Xəzər dənizində
malik olduğu üç neft yatağı dünyanın
ağzı hələ açılmamış sonuncu neft xəzinələri
sırasındadır. Dörd milyard barrel neft ehtiyatı
İran körfəzinə alternativ sayıla bilər".
Müasir geopolitakada Xəzər regionu dünyada
böyük əhəmiyyətə malik regionlardan hesab edilir. Bu region Avropa ilə Asiyanı,
Mərkəzi Asiya ilə Qafqazı birləşdirir, eyni
zamanda, Çin, Hindistan, Yaxın və Orta Şərqə
yol buradan keçir. Bu regiondan keçən Böyük
İpək Yolu üzərində müasir dünyanın
inkişaf etmiş 33 ölkəsi yerləşir və
onların hər birinin bu yolla bağlı konkret konsepsiya və
elmi-nəzəri baxışları var. Hələ XX əsrin
birinci yarısında əsas geosiyasi oyunçuların Xəzər
dənizi regionuna maraqlarının artması strateji və
iqtisadi amillərlə bağlı idi.
Azərbaycan
sovetləşdikdən sonra Bakı neftinin satılması
üçün 1922-23-cü illərdə Genuya və Haaqa konfranslarında
göstərilən cəhdlərə baxmayaraq,
sovet quruluşu qapalı cəmiyyət
olduğu üçün Bakı neftinin konsessiyaya verilməsi
məsələsi gündəmdən
çıxarıldı, lakin unudulmadı.
S.Ə.Kavtaradze göstərir ki, SSRİ-nin süqutundan
sonra Cənubi Qafqaz müxtəlif transmilli nəhənglərin
və dövlətlərin rəqabət mərkəzinə
çevrildi.
Bu, onun karbohidrogen ehtiyatlarından irəli gəlirdi.
Müstəqil Azərbaycanın meydana çıxması, həmçinin,
Qazaxıstan və Türkmənistanın da müstəqillik əldə
etməsi nəticəsində Rusiya beş
Xəzəryanı dövlətdən birinə çevirdi. Geosiyasi vəziyyətin belə dəyişməsi
ABŞ-ı da bu istiqamətdə öz geosiyasi xəttini
yenidən işləməyə vadar etdi. ABŞ
bu regionu öz həyati maraqları zonasına daxil etmişdi.
İradə Muradova yazır ki, Xəzər hövzəsi
öz neft-qaz ehtiyatlarına görə, 30-dan artıq regional
və dünya miqyaslı dövlətin geosiyasi maraqları
dairəsinə daxil olmuşdur. Təsadüfi deyil ki,
Xəzəryanı dövlətlərin rəhbərləri Xəzərin
karbohidrogen ehtiyatlarını öz ölkələrinin
rifahı üçün alət kimi qəbul edir, həmçinin,
regionda sabitliyin və müstəqilliklərinin təminatı
kimi görürlər. Eyni zamanda, Xəzəryanı
dövlətlər neftin gücü ilə Rusiyadan siyasi və
iqtisadi asılılıqlarına son qoymaq istəyirdilər.
Həm Azərbaycan, həm də Qərbin böyük
dövlətlərinin geosiyasi maraqları Xəzər neftinin
satışı nəticəsində əldə olunacaq gəlirlərdə
ifadə olunur. Təsadüfi deyil ki, müasir dünyanın
kütləvi informasiya vasitələrinin - qəzet və
jurnalların, radio və televiziyanın, xəbər agentliklərinin,
internetin və s. daimi mövzuları sırasında Azərbaycan
nefti ilə bağlı materiallar mühüm yer tutur.
Məhz neft amilinin təsiri ilə XX əsrin sonu-XXI əsrin
əvvəllərində Xəzər dənizi regionunun mərkəzi
dövləti olan Azərbaycan böyük dövlətlərin
rəqabət meydanına və dünya siyasətinin vacib
geostrateji mərkəzlərindən birinə çevrildi. Amerika
politoloqu Z.Bzejinski göstərirdi ki, "məhdud ərazisinə
və azsaylı əhalisinə baxmayaraq, Azərbaycan öz zəngin
enerji resursları ilə geosiyasi planda açar rolunu
oynayır. O, Xəzər dənizi və Mərkəzi
Asiyanın sərvətlərini özündə saxlayan
şüşə qabın tıxacıdır." Müəllif
fikrini davam etdirərək yazırdı: "Əgər Azərbaycan
bütünlüklə Moskvanın nəzarətinə tabe
olsa, onda Orta Asiya dövlətlərinin müstəqilliyinə
praktik olaraq mənasız bir şey kimi baxmaq olar. Əgər Azərbaycanın müstəqilliyi ləğv
olunsa, onun əhəmiyyətli neft ehtiyatları Rusiya nəzarətinə
tabe edilə bilər."
Müasir politoloji fikirdə Cənubi Qafqazın ətrafında
cərəyan edən hadisələr, burada geosiyasi
maraqların toqquşması və regionun karbohidrogen
ehtiyatlarının istehsalı və ixracı ətrafında
gedən oyunlar son dərəcə ciddi şəkildə təhlil
edilir. ABŞ-ın mövqeyini sərgiləyən R.Qobl
Qafqaz regionunda Azərbaycanın əhəmiyyətini
xüsusi qeyd edərək göstərirdi ki, "Azərbaycan
heç də Qərblə Orta Asiya arasında körpü
deyil, həm də xammalla zəngin Şərqlə Rusiya
arasında bir ciddi səddir."
Məlum
olduğu kimi, Azərbaycan
Neft Sənayesi üzrə İnformasiya və Resurs Mərkəzinin
məlumatına görə, Azərbaycanın payına Xəzərin
enerji resurslarından 5 milyard tona yaxın neft və 5-6 trilyon
kubmetr qaz ehtiyatları düşürdü ki, dünya enerji
ehtiyatlarının təxminən 4%-ni təşkil edən bu
göstərici həm dünya səviyyəsində, həm də
milli səviyyədə çox böyük əhəmiyyət
kəsb edir və Azərbaycanın dünya dövlətləri
sırasındakı mövqeyinə xüsusi təsir göstərir.
Hazırda başlıca vəzifə olan neft
satışından əldə edilən gəlirlərin səmərəli
idarə olunması dövlətçiliyimizin gələcəyi
ilə bağlıdır, ümumilikdə isə cəmiyyəti
düşündürən aktual problemlərdən biri kimi bu
istiqamətdə ciddi elmi-tədqiqat işləri
aparılmalıdır.
Regionun geosiyasi və geoiqtisadi əhəmiyyəti nəinki
Rusiya siyasətçiləri tərəfindən etiraf olunur,
habelə bu istiqamətin Rusiyanın milli təhlükəsizliyində
mühüm əhəmiyyətə malik olduğu xüsusi
vurğulanırdı. Rus tədqiqatçılarından K.Hacıyev
yazırdı ki, Xəzər dənizi - Qafqaz regionunda mərkəz
rolunu Azərbaycan oynayır. Azərbaycan həm
strateji cəhətdən əlverişli mövqedə yerləşir,
həm də onun əlində olan əsas üstünlük Xəzər
neftidir. Ona görə də Azərbaycan
amilini nəzərə almadan regionda ayrı-ayrı dövlətlərin
və maraqların qarşılıqlı əlaqəsini dərk
etmək olmaz.
Azərbaycan Respublikasının neft siyasətində
Ümummilli Lider Heydər Əliyevin "neft və kommunikasiya
diplomatiyası" mühüm rol oynayır. Heydər Əliyevin Azərbaycanın
zəngin karbohidrogen ehtiyatlarının istehsalı və
ixracı prosesinə daha çox ölkəni, xüsusilə
də, Qərb dövlətlərindən ABŞ-ı,
Yaponiyanı və Türkiyəni, habelə, dünyanın nəhəng
transmilli şirkətlərini cəlb etmək istəyi azərbaycanlı
politoloqlardan Ə.Həsənova görə,
aşağıdakı səbəblərlə bağlı
idi:
- müstəqilliyini
yenicə əldə etmiş, ciddi siyasi, iqtisadi və sosial
böhran keçirən Azərbaycan üçün xarici
investisiya qoyuluşu və qabaqcıl texnologiyanın tətbiqi
mühüm əhəmiyyət kəsb edirdi;
- hələ
dünya dövlətləri sırasında öz yerini tapmayan
və ərazisinin 20%-i işğal altında olan Azərbaycanın
xarici dövlətlərlə müstəqil surətdə əlaqələrə
girməsi vacib idi. Azərbaycanla iqtisadi əlaqələrə
daxil olacaq hər bir xarici ölkə, xüsusilə də,
nüfuzlu Qərb dövlətləri, əslində Azərbaycanın
suveren hüquqları və dövlət müstəqilliyi
üçün əlavə qarant rolunu oynaya bilərdi;
Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ
münaqişəsində Azərbaycan özünə beynəlxalq
tərəfdaş axtarırdı. Xəzər nefti bu istiqamətdə
çox mühüm bir amil ola bilərdi. Postsovet məkanındakı ölkələrin
siyasi müstəqilliyinə, eləcə də, Azərbaycanın
yeni neft siyasətinə dəstək verən, habelə, Xəzər
regionunun neft və qaz ehtiyatlarına ilk maraq göstərən
dünyanın aparıcı ölkələri - ABŞ və
Qərbi Avropa dövlətləri oldular. Azərbaycan
Qərbin bu marağından öz dövlət müstəqilliyinin
möhkəmləndirilməsi, sosial-iqtisadi islahatların
aparılması, Dağlıq Qarabağ probleminin mahiyyətinin
bütün dünyaya çatdırılması və onun həllində
dünya dövlətlərinin ədalətli mövqe
tutması üçün istifadə etməyə
çalışırdı. Məhz neft
diplomatiyasının gücü ilə bəzi dövlətləri
bitərəfləşdirmək, digərlərinin
maraqlarını isə Azərbaycanın maraqları ilə
daha sıx bağlamaq mümkün olmuşdu.
Müstəqilliyin ilk illərindən Qərb dövlətlərinin
və dünyanın transmilli neft şirkətlərinin Azərbaycana
olan marağının artması ilk növbədə regionun
gələcəyi, onun enerji resurslarının Avropanın
enerji təchizatında oynayacağı rolla bağlı idi. Azərbaycanlı müəlliflərdən
V.Quluzadə qeyd edirdi: "Dünyanın böyük dövlətlərinin
bizim regionda iştirakı burada sabitlik yaradacaqdır,
çünki onların maddi marağı sabitliyin
pozulmasına yol verməyəcəkdir. Biz Ermənistana
da neft verə bilərik, ancaq onlar bizim torpaqlardan
çıxmalıdırlar. Ermənistan ABŞ-dan
yardım alan ölkələr arasında
İsraildən sonra ikinci yerdə gedir. Ona
görə də Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin
həlli daha çox ABŞ-dakı neft və erməni lobbisi
arasındakı mübarizədən asılıdır.
Ümummilli Lider Heydər Əliyevə görə, Azərbaycanın
milli sərvəti sayılan neft nəinki iqtisadi, habelə,
siyasi məqsədlər üçün də istifadə olunmalıdır. Neft
diplomatiyasında başlıca məqsəd kimi o,
Dağlıq Qarabağ probleminin Azərbaycanın xeyrinə həll
olunmasını nəzərdə tuturdu. O, yaxşı
başa düşürdü ki, ölkədə cərəyan
edən siyasi xaos və qeyri- sabitlik, bilavasitə, neft
diplomatiyası ilə bağlı düzgün siyasətin
yeridilməməsinin nəticəsidir. Heydər Əliyevin
yeritdiyi məqsədyönlü xarici siyasət xətti
çox tezliklə müsbət nəticələr verdi. Azərbaycanda çox böyük
maraqları olan Qərb dövlətləri, o cümlədən,
ABŞ Dövlət Departamenti, Böyük Britaniya hökuməti
bir-birinin ardınca Dağlıq Qarabağa dair bəyanat verərək,
erməni tərəfinin təcavüzkarlıq
aksiyalarını pislədilər. Qarabağ
münaqişəsində açıq şəkildə Ermənistana
qarşı çıxış edən Qərb dövlətləri
bununla Azərbaycanın yeni hökuməti ilə neft
müqaviləsi ətrafında danışıqları davam
etdirmək istədiklərini nəzərə
çatdırırdılar.
Uzun
sürən diplomatik-siyasi danışıqlar 1994-cü il sentyabrın 20-də Bakıda "Əsrin
müqaviləsi" adlı ilk neft müqaviləsinin
imzalanması ilə başa çatdı. Həmin gün BP
şirkətinin prezidenti Con Braun çıxışında
bildirdi: "İndi bütün dünyanın nəzərləri
Bakıya dikilmişdir. Çünki bu
müqavilə yeni mərhələnin, yeni beynəlxalq
münasibətlərin rəmzidir. Elə münasibətlər
ki, onlar yeni dünya qurmağa kömək edə bilər... Bu gün biz yeni yüzilliyin ən iri layihələrindən
birinin əsasını qoyuruq. Elə bir
layihə ki, enerji təchizatı sahəsində
işgüzar münasibətlərin formaları və məzmununun
dəyişdirilməsinə və ümumən Azərbaycan
xalqının uzun müddət ərzində tərəqqisinin
təmin olunmasına kömək edəcəkdir."
VAHİD
ÖMƏROV,
fəlsəfə
üzrə fəlsəfə doktoru
Səs.- 2015.- 26
may.- S.13.