Hüquq və
azadlıqların müdafiəsinin əsas yolları
Amerikanın dünyaya aşılayacağı əsas insan azadlıqlarına o, dörd azadlığı aid edirdi və bununla əlaqədar yazırdı: "Təhlükəsiz etmək istədiyimiz gələcəkdə biz dörd mühüm insan azadlığına əsaslanan dünya yaratmağa çalışacağıq. Birinci azadlıq - dünyanın istənilən hissəsində söz azadlığı və öz fikrini ifadə etmək azadlığı. İkinci azadlıq -dünyanın istənilən hissəsində hər bir adamın istəyincə ibadət etmək azadlığı. Üçüncü azadlıq - dünyanın istənilən hissəsində ehtiyac əsarətindən azadlıq; (daha sadə dildə bu, hər bir ölkə üçün onun xalqının sağlam, dinc həyatını təmin edən iqtisadi razılaşmaları bildirir). Dördüncü azadlıq - dünyanın istənilən hissəsində qorxu hissindən azadlıq; (daha sadə dildə bu, silahların elə tərzdə və elə səviyyəyə qədər ümumi ixtisar edilməsidir ki, heç bir ölkənin öz qonşusuna fiziki təcavüz etmək imkanı olmasın).
Bu, uzaq minilliklərin perspektivi deyildir. Bu, belə bir
dünyanın artıq bizim dövrümüzdə və nəslimiz
tərəfindən yaradılması üçün real təməldir".
Müasir
Azərbaycan tədqiqatçısı, siyasi elmlər doktoru
Hikmət Babaoğlu yazır ki, insanın cəmiyyətdə
vəziyyətinin beynəlxalq-hüquqi tənzimlənməsinin
nəticələrinin pozitiv olması həmin cəmiyyətin
daxili həyatı və bütövlükdə siyasi sistemindən,
dövlətin suveren iradəsindən, digər tərəfdən
isə, onun sosial-iqtisadi, siyasi, mədəni və b.
xüsusiyyətlərindən asılıdır. Dövlətin sosial təcrübəsində insan
hüquqları və azadlıqlarına dair müvafiq beynəlxalq
sazişlərdəki bu və ya digər hüquqi
normaların reallaşdırılması üçün təkcə
onların məzmununu ölkənin qanunvericiliyinə
transformasiya etmək deyil, həm də, ilk növbədə
onlardakı şəraitin yaradılmasına yönələn
müvafiq sosial-iqtisadi siyasətin həyata keçirilməsi
zəruridir. Bu baxımdan, yalnız
demokratik cəmiyyətdə insan hüquqları və
azadlıqlarının reallaşması üçün əlverişli
şərait yaranır və onlara tam təminat verilir. ABŞ politoloqu İ.Şapiro yazır ki,
"demokratiya azadlığı qoruyan nemətdir, rifahdır
və demokratik politologiyanı bu məqsədi nəzərə
almaqla qurmaq lazımdır".
H.Babaoğlunun fikrincə, insan hüquqları nəzəriyyəsi
və təcrübəsinə aid olan hər bir məsələ
bilavasitə və ya dolayı surətdə daha ümumi, bir
qayda olaraq, dərin siyasi məzmunlu məsələlərin
necə həll olunmasından asılı olur. Məsələn,
şəxsiyyətin vəzifəli şəxslərin,
dövlət orqanlarının və ictimai təşkilatların
qanunsuz hərəkətlərinə görə məhkəməyə
şikayət etmək hüququnun (heç də siyasi olmayan)
ölkənin dövlət-hüquqi təcrübəsində,
bütövlükdə siyasi həyatında nə dərəcədə
məhkəmə hakimiyyətinin müstəqilliyi prinsipinin həyata
keçirilməsindən, cəmiyyətdə məhkəmənin
nüfüzu və rolundan asılıdır. Ümumiyyətlə, insan hüquqları problemi
obyektiv və genetik olaraq siyasi məzmuna malikdir. Lakin məsələnin bu şəkildə
qoyuluşu heç də insan hüquqları probleminin tam
şəkildə siyasətlə bağlanması demək deyil.
İnsan hüquqları probleminin, sözsüz
ki, əxlaqda, fəlsəfədə, ideologiya və dində
dərin kök salmış ən müxtəlif ifadəsi
vardır. Bununla belə, bu problemin
xüsusi siyasi məzmunu daha əhəmiyyətli olmaqla onun əsas
elementi kimi çıxış edir. Əlbəttə,
bəzi müəlliflər hesab edir ki, insan
hüquqlarının siyasizləşdirilməsi və
ideologiyasızlaşdırılması onların
reallaşdırılmasının ən yaxşı
variantı olardı. Bu halda qeyri-stabil,
ziddiyyətli və bəzən açıq neqativ faktor kimi
çıxış edən praktiki siyasətin və siyasi
ideologiyanın müxtəlif təzahürlərinin təsirindən
təcrid oluna bilərdilər. Lakin belə
halların hipotetik (istənilən) situasiya kimi nəzəri
konstruksiyasında da müəyyən problemlər yaranır.
Məsələn, amerikalı filosof A.Qevirz belə bir məntiqi
nəticəyə gəlir ki, müasir dünyada insan
hüquqlarının mövcudluğu və
reallaşdırılması insan hüquqları Bəyannaməsindən
və insan hüquqları paktlarından asılıdır və
insan hüquqlarının bu sənədlərdə pozitiv
tanınmasından əvvəl onlar ola bilməzdi
və sadəcə olaraq, yox idi.
İnsan hüquqları probleminə ictimai mənafelər
və dəyərlərin prioritetini nəzərə almaqla
daha ədalətli və humanist yanaşmanın işlənilməsi
və inkişaf etdirilməsi nöqteyi-nəzərdən, bir
tərəfdən, dəyişən maraqların, digər tərəfdən
isə, mənəvi dəyərlər və imperativlərin
xeyli sabitliyinin dəyişməz əhəmiyyəti
vardır. Bizim fikrimizcə, bu faktorların birləşdirilməsi
bəşəriyyətin hüquqi və sosial
inkişafının sözsüz və əsas tələbatı,
insan hüquqları nəzəriyyəsi və təcrübəsinin,
müasir dövlətlərin daxili və xarici siyasətinin
prinsipial məsələsidir. İnsan
hüquqları ideyasına əsaslanan demokratiya konsepsiyası
daha geniş şəkildə politoloq Larri Dayamond tərəfindən
işlənilmişdir. Onun fikrincə,
insan hüquqlarının nəzərə alınması
demokratiya konsepsiyasını zəiflədir, insan hüquqlarına
əsaslanan liberal demokratiya modeli demokratik fikir və təcrübəni
zənginləşdirir. Bu model fərdi və
qrup azadlığı ilə yanaşı, siyasi və vətəndaş
plüralizminin təmin edilməsini də tələb edir.
Dayamond
insan hüquqlarının demokratik modelinin əsas əlamətlərinə
aşağıdakıları aid edir:
- real hakimiyyət konstitusiya ilə faktiki olaraq
seçilmiş vəzifəli şəxslərə və
onların təyin etdiyi şəxslərə (ölkə
daxilində məsul olmayan qüvvələrə yox) mənsubdur;
- icra hakimiyyəti konstitusiya ilə məhdudlaşdırılır
və müstəqil məhkəmə, parlament, insan
hüquqları üzrə müvəkkil-ombudsman təsisatı
digər təsisatlar qarşısında məsuldur;
- seçkilərin nəticələri əvvəlcədən
müəyyən olunmur, müxalifət mövcuddur və tədricən
hökuməti formalaşdıran alternativ imkanlar ola bilər;
- mədəni, etnik, dini və digər
azadlıqların öz maraqlarının siyasi prosesdə ifadə
edilməsində və öz dini və mədəniyyətinin
istifadə olunmasında imkanları məhdudlaşdırmır;
- vətəndaşların partiyalar və
müntəzəm seçkilərdən başqa öz
maraqlarını və dəyərlərini ifadə və təmsil
etməsi üçün çoxlu daimi kanallar və vasitələrin
olması, o cümlədən onların yarada biləcəyi
müxtəlif muxtar assosiasiyalar, hərəkat və qruplar;
- assosiasiyalar azadlığına və
plüralizmə əlavə olaraq vətəndaşların
siyasi cəhətdən azad əlaqəsi olan müstəqil
kütləvi informasiya vasitələri də daxil olmaqla,
alternativ informasiya mənbələrinin mövcud olması;
- fərdlər əsas azadlıqlara - etiqat,
fikir, diskussiya aparmaq, mətbuat, yığıncaqlar,
nümayişlər və petisiyalar və s. azadlıqlara
malikdirlər;
- vətəndaşlar siyasi cəhətdən
qanun qarşısında bərabərdirlər və
onların azadlıqlarını, qərarları digər
hakimiyyət mərkəzləri tərəfindən hörmətlə
qarşılanan və dəstəklənən məhkəmə
sistemi müdafiə edir;
- qanunların idarə etməsi vətəndaşları
ədalətsiz həbsdən, sürgündən, terrordan,
işgəncələrdən, onların şəxsi həyatına
təkcə dövlətin deyil, həm də mütəşəkkil
qeyri-dövlət qüvvələrin hədsiz müdaxiləsindən
müdafiə edir.
Təqdim olunan demokratik modeli tədqiqatçılar
insan hüquqları, azadlıq və demokratiyanın inkişafı
səviyyəsinin analizi üçün geniş istifadə
edirlər. Bu model Dayamond tərəfindən artıq mövcud
olan empirik tədqiqatlar təcrübəsi əsasında
qurulmuşdur.
H.Babaoğlu yazır ki, milli azlıqların öz
müqəddəratlarını təyin etmək
azadlığı heç də ölkə
bütövlüyünün pozulmasına və sərhədlərin
yenidən müəyyən edilməsinə əsas verə
bilməz.
Beynəlxalq sənədlər, habelə 1975-ci il
Helsinki Yekun Aktının müddəalarına görə
Avropa ölkələrinin sərhədləri dəyişməz
olaraq qalmalıdır. Ona görə də kiçik
azsaylı xalqlar öz müqəddəratlarını vahid
ölkə daxilində müəyyən etməli, özlərinin
dil və mədəniyyətlərini, adət-ənənələrini,
tarixi keçmişi və abidələrini və s.
yaşadıqları ölkənin daxilində və
onların imkanları həddində inkişaf etdirməlidir. Avropa Şurasının tamhüquqlu üzvü olan
Azərbaycanın parçalanmasına yönələn milli
müqəddərat hüququ pərdəsi altında baş
verən millətçi separatçılığın
qarşısının alınması istiqamətində
düşünülmüş dövlət siyasəti Azərbaycan
Prezidenti Heydər Əliyevin ölkə rəhbərliyinə
qayıtdıqdan sonra həyata keçirilərək bu cəhdlərə
son qoyulmuşdur. Kökündə Azərbaycana
qarşı ərazi iddiası duran Ermənistan təcavüzünün
başlanğıcını təşkil edən erməni
separatizminin aradan qaldırılması, Ermənistan-Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin dinc yolla həll
edilməsi, ölkənin ərazi
bütövlüyünün bərpa edilməsi Azərbaycan
Respublikasının sabiq Prezidenti Heydər Əliyevin fəaliyyətinin
ən başlıca istiqamətini təşkil edirdi.
İstər
ermənilər, istərsə də bir sıra ermənipərəst
beynəlxalq təşkilatlar tərəfindən bu
ağrılı problemin həllini qəsdən
dolaşığa salsalar da, Azərbaycanın sabiq Prezidenti
Heydər Əliyev tərəfindən bu sahədə
aparılan çətin və yorulmaz iş davam etdirilir.
Ancaq sülh və əmin-amanlıq olmadan insan
hüquqlarına tam riayət edilməsi mümkün deyil. BMT Baş Məclisi tərəfindən
12 noyabr 1984-cü ildə 39/11 saylı qətnamə ilə qəbul
edilmiş "Xalqların sülh hüququ haqqında" bəyannaməsinin
1-ci maddəsində göstərilir ki, planetimizin
xalqlarının müqəddəs sülh hüququ var. Bəyannamənin
2-ci maddəsində əsasən, xalqların sülh
hüququnun qorunub saxlanılmasına və onun həyata
keçirilməsinə yardım göstərmək hər
bir dövlətin əsas vəzifələrindən biri hesab
edilir. Bu baxımdan, Ermənistanın Azərbaycana
təcavüzü ilə bağlı qaçqın
düşmüş insanların pozulmuş
hüquqlarının bərqərar edilməsi problemi
xüsusi diqqət tələb edir. Ermənistanın
Azərbaycana təcavüzü nəticəsində
hüquqları pozulmuş bir milyon Azərbaycan vətəndaşı
didərgin düşüb. Bu məsələ ABŞ
Dövlət Departamentinin 2003-cü il
martın 31-də açıqlanmış son hesabatında da
öz əksini tapmış, burada Ermənistanın təcavüzü
nəticəsində yüz minlərlə azərbaycanlının
qaçqın və məcburi köçkünə
çevrilməsi insan hüquqlarının pozulması kimi
qiymətləndirilmişdir. Əsir və İtkin
Düşmüş, Girov Götürülmüş Vətəndaşların
İşi üzrə Dövlət Komissiyasının verdiyi
arayışa görə, Ermənistanın təcavüzü
nəticəsində 4965 nəfər Azərbaycan vətəndaşı
əsir və itkin düşmüş, girov
götürülmüş, onların da 320 nəfərini
qadınlar, 69 nəfərini uşaqlar, 253 nəfərini isə
qocalar təşkil edir.
Vahid ÖMƏROV
Səs.-
2015.- 25 noyabr.- S.- 15