Sosial-iqtisadi və mədəni hüquqlar
Demokratik-hüquqi dövlətdə sosial-iqtisadi və mədəni
hüquqlar insanın əmək, məişət, məşğulluq,
rifah və sosial müdafiəsi sahəsində
hüquqlarının müdafiəsini nəzərdə tutur.
Sosial-iqtisadi hüququn əhəmiyyəti ondadır ki,
şəxsiyyətin hüquqi statusunu təmin edir. İqtisadi,
sosial və mədəni hüquqlar haqqında Beynəlxalq
Paktda göstərilir ki, hər kəs öz iqtisadi, sosial və
mədəni hüquqlarından öz vətəndaş və
siyasi hüquqları kimi istifadə edə bilər".
Bu mənada BMT-nin Baş Assambleyası
"1986-cı il 4 dekabr tarixli qətnaməsində"
iqtisadi, sosial, mədəni, vətəndaş və siyasi
hüquqların qarşılıqlı
asılılığı və bölünməzliyini bəyan
etdi.
Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasında sosial,
iqtisadi və mədəni hüquqlar da öz əksini
tapmışdır. Buraya ləyaqətli yaşamaq, əmək
hüququ, ədalətli əmək şəraiti və əmək
haqqı sosial-müdafiə və sosial- mənzil hüququ, təminat,
mədəniyyət, yaradıcılıq təhsil və
sağlamlıq hüququ daxildir. Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasında vətəndaşların əmək
hüququ (35-ci maddə), istirahət hüququ (37-ci maddə),
sosial təminat (38-ci maddə), sağlamlığın
qorunması hüququ (41-ci maddə), mədəniyyət
hüququ (40-cı maddə), təhsil hüququ (42-ci maddə),
azad sahibkarlıq (59-cu maddə), yaradıcılıq
azadlığı (51-ci maddə) təsbit olunmuşdur.
Sosial-iqtisadi hüquqların müdafiəsi sahəsində
hüquqi dövlətin vəzifəsi ondan ibarətdir ki,
mütərəqqi sosial-iqtisadi islahatlar həyata keçirir,
öz xalqının əlverişli iqtisadi inkişafda
iştirakçını təmin edir, öz ehtiyatlarından
hamının sosial-iqtisadi hüquqlardan bərabər istifadə
etməsi imkanlarını yaradır. 1974-cü il 12
dekabr "Dövlətin iqtisadi hüquq və vəzifələri
Xartiyasında göstərilir ki, hər bir dövlət
öz xalqının iqtisadi, sosial və mədəni
inkişafına yardım etmək üçün məsuliyyət
daşıyır.
Sosial-iqtisadi hüquq və azadlıqları hüquqi cəhətdən
tənzimləyən bir çox beynəlxalq-hüquqi normalar
mövcuddur. Bəzi universal normalar BMT-nin Nizamnaməsində və
"İnsan Hüquqlarına dair Ümumi Bəyannamədə,
əsas normalar isə Beynəlxalq Əmək Təşkilatı
və "İqtisadi, Sosial və Mədəni Hüquqlar
haqqında Beynəlxalq Paktın" sənədlərində
öz əksini tapmışdır. Beynəlxalq
Əmək Təşkilatı bu sahədə 170 konvensiya qəbul
etmişdir. Bunlardan aşağıdakıların
adlarını çəkmək olar:
"Məcburi
əmək haqqında" (1930-cu il),
"Ədalətli
mükafatlandırma haqqında" (1951-ci il),
"Əmək
və məşğulluq sahəsində ayrı-seçkilik
haqqında" (1958-ci il),
"Məşğulluq
haqqında siyasət haqqında" (1964-cü il),
"Məşğulluğa
yardım və işsizlikdən müdafiə haqqında"
(1988-ci il) və s. konvensiyalar.
Bundan başqa, bəzi regional razılaşmalarda - insan
hüquqları və əsas azadlıqları haqqında
Avropa Konvensiyasında sosial-iqtisadi hüquqları tənzimləmə
normaları mövcuddur. Dövlətlərin milli qanunvericiliyində
də sosial-iqtisadi hüquqlar öz əksini tapır.
İqtisadi hüquqlar - əmək hüququ, mülkiyyət
hüququ, sahibkarlıq hüququ, təşkil hüququ
daxildir. Bundan başqa, əməklə məşğul
olanlar kollektiv müqavilələr bağlamaq, öz
maraqlarını qorumaq üçün milli və beynəlxalq
təşkilatlarda birləşmək hüququna da malikdirlər. İqtisadi hüquqda əsas
yeri əmək hüququ tutur. Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyasının 35-ci maddəsində
əmək hüququ göstərilir:
"Əmək fərdi və ictimai rifahın əsasıdır.
Hər kəsin
əməyə olan qabiliyyəti əsasında sərbəst
surətdə özünə fəaliyyət növü,
peşə, məşğuliyyət və iş yeri
seçmək hüququ vardır.
Heç kəs zorla işlədilə bilməz.
Əmək müqavilələri sərbəst
bağlanılır. Heç kəs əmək müqaviləsi
bağlamağa məcbur edilə bilməz.
Məhkəmə qərarı əsasında şərtləri
və müddətləri qanunla nəzərdə tutulan məcburi
əməyə cəlb etmək, hərbi xidmət zamanı səlahiyyətli
şəxslərin əmrlərinin yerinə yetirilməsilə
əlaqədar işlətmək, fövqəladə vəziyyət
və hərbi vəziyyət zamanı vətəndaşlara tələb
olunan işləri gördürmək hallarına yol verilir.
Hər kəsin
təhlükəsiz və sağlam şəraitdə işləmək,
heç bir ayrı-seçkilik qoyulmadan öz işinə görə
dövlətin müəyyənləşdirdiyi minimum əmək
haqqı miqdarından az olmayan haqq almaq hüququ vardır.
İşsizlərin dövlətdən sosial müavinət
almaq hüququ vardır.
Dövlət işsizliyin aradan qaldırılması
üçün bütün imkanlardan istifadə edir."
Hər bir Azərbaycan vətəndaş azad və
müstəqil əmək seçmək hüququna malikdir,
ölkəmizdə məcburi əmək qadağan
edilmişdir.
Azərbaycanda hər kəs azad sahibkarlıq hüququna
malikdir. Azad
sahibkarlıq hüququ Azərbaycan Respublikası
Konstitusiyasının 59-cu maddəsində təsbit
edilmişdir: "Hər kəs
qanunla nəzərdə tutulmuş qaydada öz
imkanlarından, qabiliyyətindən və əmlakından sərbəst
istifadə edərək təkbaşına və ya
başqalarilə birlikdə azad sahibkarlıq fəaliyyəti
və ya qanunla qadağan edilməmiş digər iqtisadi fəaliyyət
növü ilə məşğul ola bilər".
Azərbaycan Respublikası Konstitusiyasının istirahət
və tətil hüquqları da öz əksini tapıb.
Hər kəsin təkbaşına və
ya başqaları ilə birlikdə tətil etmək hüququ
vardır. Əmək müqaviləsi əsasında
işləyənlərin tətil etmək hüququ yalnız
qanunla nəzərdə tutulmuş hallarda məhdudlaşdırıla
bilər. Azərbaycan Respublikasının
Silahlı Qüvvələrində və digər silahlı
birləşmələrdə xidmət edən hərbi
qulluqçular və mülki şəxslər tətil edə
bilməzlər.
Fərdi və kollektiv əmək mübahisələri
qanunla müəyyənləşdirilmiş qaydada həll
edilir. Hər kəsin istirahət hüququ vardır.
Əmək müqaviləsi ilə işləyənlərə
qanunla müəyyən edilmiş, lakin gündə 8 saatdan
artıq olmayan iş günü, istirahət və bayram
günləri, ildə azı bir dəfə 21 təqvim
günündən az olmayan ödənişli
məzuniyyət verilməsi təmin edilir. Azərbaycan
vətəndaşları azad iqtisadi fəaliyyət göstərmək
hüququna da malikdirlər. Sosial hüquq
insanın ləyaqətli həyat şəraitini və sosial
müdafiəsini təmin edir. Buraya sosial təminat, sosial
sığorta, pensiya təminatı və tibbi xidmət
daxildir. Yaşa, xəstəliyə,
əlilliyə, uşaqları tərbiyə etməyə
görə qanunla müəyyən edilmiş sosial təminat
hüququnun mahiyyəti ondan ibarətdir ki, dövlət vətəndaşlara
işləmək imkanlarını və ya əməkdən
gəlir əldə etmək kimi iş qabiliyyətini itirdikdə
kifayət qədər vəsait ayırır. Bu
hüquqlar insan hüquqlarının Ümumi Bəyannaməsinin
maddələrində, eləcə də, iqtisadi, sosial və
mədəni hüquqlar haqqında Paktın 9-12-ci maddələrində
öz əksini tapıb. Azərbaycan Respublikası
Konstitusiyasının 38-ci maddəsində göstərilir:
Hər kəsin sosial təminat hüququ vardır.
Yardıma möhtac olanlara kömək etmək, ilk
növbədə, onların ailə üzvlərinin borcudur.
Hər kəs qanunla müəyyən edilmiş yaş həddinə
çatdıqda, xəstəliyinə, əlilliyinə, ailə
başçısını itirdiyinə, əmək qabiliyyətini
itirdiyinə, işsizliyə görə və qanunla nəzərdə
tutulmuş digər hallarda sosial təminat hüququna malikdir.
Təqaüdlərin və sosial müavinətlərin
minimum məbləği qanunla müəyyən edilir.
Dövlət xeyriyyəçilik fəaliyyətinin,
könüllü sosial sığortanın və sosial təminatın
başqa növlərinin inkişafı üçün
imkanlar yaradır.
Sağlamlığın
mühafizəsi və tibbi yardım hüququ Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının 41-ci maddəsində
öz əksini tapıb:
Hər kəsin sağlamlığını qorumaq və
tibbi yardım almaq hüququ vardır.
Dövlət müxtəlif mülkiyyət növləri
əsasında fəaliyyət göstərən səhiyyənin
bütün növlərinin inkişafı üçün zəruri
tədbirlər görür, sanitariya-epidemiologiya
salamatlığına təminat verir və tibbi
sığortanın müxtəlif növləri
üçün imkanlar yaradır.
İnsanların həyatı və
sağlamlığı üçün təhlükə
törədən faktları və halları gizlədən vəzifəli
şəxslər qanun əsasında məsuliyyətə cəlb
edilirlər.
Azərbaycan
Respublikası vətəndaşlarının
sağlamlığının qoruması hüququnun əsas
prinsipləri qanunvericiliklə müəyyən edilib:
1.
Sağlamlığın qorunması sahəsində insan və
vətəndaşların hüquqlarına riayət
olunması;
2.
Profilaktik tədbirlərin keçirilməsi;
3.
Sağlamlığını itirən vətəndaşların
sosial müdafiəsi;
4.
Tibbi-sosial yardımın edilməsi;
5.
Mülkiyyət formasından asılı olmayaraq idarə,
müəssisə, təşkilat, dövlət orqanları və
vəzifəli şəxslərin vətəndaşların
sağlamlığının qorunması sahəsində məsuliyyət
daşıması.
Bu sahədə beynəlxalq təşkilatların -
BMT-nin, İqtisadi və Sosial Şuranın fəaliyyəti qənaətbəxşdir.
Sosial-iqtisadi
hüquqlar bir tərəfdən əhalinin müvafiq fəallığını
təmin edir, digər
tərəfdən mümkün risklərdən onu
qoruyur. İqtisadi azadlıq, bərabərlik
hüquqi dövlət - vətəndaş cəmiyyətində
insan hüquq və azadlıqlarının ayrılmaz tərkib
hissəsi kimi sosial ədalət, inteqrasiya, dövlət və
vətəndaşın qarşılıqlı məsuliyyətilə
sıx əlaqədardır. Sosial-iqtisadi
hüquqların təminatı hüquqi dövlətin
demokratik və sosial formalarının stabil mövcudluğu
üçün mühüm zəmindir.
Mədəni hüquqlar insanın mənəvi
inkişafını təmin edir, hər kəsin mənəvi,
sosial, mədəni və siyasi tərəqqidə faydalı
iştirakına yardım edir. Mədəni
hüquqlara təhsil hüququ, cəmiyyətin mədəni
inkişafında azad iştirak etmək hüququ,
yaradıcılıq hüququ, elmi tərəqqinin nəticələrindən
istifadə etmək hüququ və onları praktikaya tətbiq
etmək hüququ daxildir.
Beynəlxalq
təşkilatların sənədlərində hamı
üçün məcburi, pulsuz ibtidai təhsil, orta, ali təhsil, valideynlərin öz
uşaqlarının dini və mənəvi
inkişafını təmin etmək üçün məktəbləri
azad seçmək hüququnun həyata keçirilməsi, təhsil
sahəsində ayrı-seçkiliyin qadağan olunması
öz əksini tapıb. Azərbaycan Respublikası
Konstitusiyasının 42-ci maddəsində təhsil hüququ
haqqında göstərilir:
Hər bir vətəndaşın təhsil almaq
hüququ vardır.
Dövlət pulsuz icbari ümumi orta təhsil almaq
hüququnu təmin edir.
Təhsil sisteminə dövlət tərəfindən nəzarət
edilir.
Maddi vəziyyətindən asılı olmayaraq,
istedadlı şəxslərin təhsili davam etdirməsinə
dövlət zəmanət verir.
Dövlət minimum təhsil standartlarını müəyyən
edir.
Şəxsiyyətin
hüquqi statusunun əsas cəhətlərindən biri də
azad elmi, bədii, ədəbi və s. yaradıcılıq
növlərilə bağlı mədəni həyatda hər
kəsin sərbəst iştirak etmək hüququdur.
Hər kəsin mədəni həyatda iştirak etmək,
mədəniyyət təsisatlarından və mədəni sərvətlərdən
istifadə etmək hüququ vardır.
Hər kəs tarixi, mədəni və mənəvi irsə
hörmətlə yanaşmalı, ona qayğı göstərməli,
tarix və mədəniyyət abidələrini
qorumalıdır.
Vahid Ömərov,
fəlsəfə
üzrə fəlsəfə doktoru
Səs.- 2015.- 24 oktyabr.- S23.