Beynəlxalq humanitar hüquq
Beynəlxalq humanitar hüquq hərbi münaqişələr zamanı insan hüquqlarının müdafiəsinin mühüm vasitələrindən biridir. Beynəlxalq humanitar hüquq üzrə görkəmli mütəxəssis, professor J.Pikte "Beynəlxalq humanitar hüququn prinsipləri və inkişafı" əsərində beynəlxalq humanitar hüququ "müharibə zamanı fərdin müdafiəsinə yönəlmiş və humanizm ruhunun nüfuz etdiyi beynəlxalq hüququn əsas bölməsi" kimi müəyyən etmişdir.
Beynəlxalq humanitar hüququn prinsiplərini aşağıdakı qruplara bölürlər:
1. Qeyd-şərtsiz, hər cür şəraitdə yerinə yetirilməli olan əsas prinsiplər;
2. İnsan hüquqlarının müdafiəsi - onun yaşamaq, fiziki və psixoloji toxunulmazlığı, cəzalandırılmasının, alçaldıcı və qeyri-insani rəftar edilməsinin qadağan edilməsilə əlaqədar olan ümumi prinsiplər;
3. Hərbi konfliktlərin qurbanlarına münasibətin və hərbi əməliyyatlar aparılmasının xüsusi prinsipləri.
Hələ XVIII əsrdə Jan Jak Russo dövlətlər arasında müharibələrə dair aşağıdakı prinsipləri yaradaraq, bu sahəni zənginləşdirmişdir: "Müharibə insanlar arasında mövcud münasibət deyil, bu dövlətlərarası münasibətdir və bu münasibətdə ayrı-ayrı şəxslər yalnız təsadüfən düşmən olurlar, insan və hətta vətəndaş qismində deyil, yalnız əsgər qismində müharibənin məqsədi düşmən dövlətin məhv edilməsi olduğu üçün onun müdafiəçilərinin silah daşıdığı zaman öldürülməsi qanunidir. Lakin silahlarını yerə qoyduqda və təslim olduqda, onlar düşmən və ya düşmənin nümayəndəsi sayılmır. Yenidən adi insan olurlar və onların öldürülməsi artıq qanuni deyil".
1899-cu ildə Fyodor Marteks humanitar hüquqla əhatə olunmayan hallar üçün aşağıdakı prinsipi müəyyən edib: "Mülki əhali və kombatantlar bərqərar olmuş, adətən, humanizm prinsiplərindən və ictimai şüurun tələblərindən irəli gələn beynəlxalq hüququn prinsiplərinin mühafizəsi və qüvvəsi altında qalır".
Russo və Marteks humanizm prinsiplərini müəyyən etdiyi zaman Sankt-Peterburq Bəyannaməsinin müəllifləri açıq şəkildə və dolayısilə fərq qoymaq, hərbi zərurət və lazımsız əzabların qarşısının alınması prinsiplərini bu şəkildə müəyyən ediblər:"Müharibə zamanı dövlətlərin nail olmağa çalışdıqları yeganə qanuni məqsədin düşmənin hərbi qüvvələrini zəiflətmək olduğunu; bu məqsədlə mümkün qədər çox-çox insanın sıradan çıxarılmasının kifayət etməsini; sıradan çıxmış insanların əzablarını gücləndirən və ya onların ölümünü qaçılmaz edən silahların istifadəsi bu məqsəddən kənar çıxmağını nəzərə alaraq..."
Qeyd edək ki, 1977-ci ilin Cenevrə Konvensiyasının Əlavə Protokolları həmin prinsipləri bir daha təsdiqlədi və təkmilləşdirdi, xüsusən, fərq qoymaq prinsipini "münaqişənin tərəfləri hər zaman mülki əhali ilə kombatantlar arasında, eləcə də, mülki və hərbi obyektlər arasında fərq qoymalı və buna uyğun olaraq öz əməliyyatlarını ancaq hərbi obyektlərə qarşı yönəltməlidirlər".
Hüquq sahəsində humanitar hüququn müəyyən prinsipləri hər zaman, hər yerdə və istənilən şəraitdə fəaliyyət göstərir və hətta konvensiyaların iştirakçısı olmayan dövlətlərə də şamil edilə bilər, çünki bu prinsiplər xalqların adətlərini əks etdirir. Bu fakta biz aşağıda humanitar hüququn bəşəri xarakteri ilə əlaqədar nəzər salacağıq. Qeyd etmək lazımdır ki, humanitar hüququn tətbiqi münaqişədə olan tərəflərin hüquqi statusuna toxunmur. Göstərmək lazımdır ki, hər hansı başqa fənn kimi, humanitar hüququn da müəyyən ümumi prinsipləri vardır ki, bütün qalanlar onlara əsaslanır.
Müharibələrə son qoymaq iqtidarında olduğunu iddia etməyən, humanitar hüquq müharibənin həddən artıq amansızlığını azaltmağa səy göstərir. Müharibə edən tərəflərin qarşılıqlı maraqları, öz növbəsində, onları hərbi əməliyyatlar zamanı müəyyən "oyun qaydaları"na əməl etməyə təhrik edir. Müharibə hüququ və humanitar hüququn mənbələri bunlardır. Lakin bizim dövrümüz hər şeyi öz məqsədlərinə, zəruri olduqda isə, hətta silah gücünə də nail olmağa səy göstərən siyasi ideologiyaların yaranması ilə əlamətdardır.
Eyni zamanda, mövcud rejimləri güc ilə devirməyi öz qarşısına məqsəd qoyan hərəkatlar meydana gəlir. Can Pikte bu münasibətlə yazır: "Beləliklə, biz getdikcə daha çox əmin olmağa başlayırıq ki, beynəlxalq hüququn humanistlik hüququ adlana bilən, hərbi müharibələr hüququ və insan hüquqlarını əhatə edən bu hissəsi bütün insanları istər müharibə zamanı, istərsə də dinc şəraitdə, heç olmazsa minimum təminatlar və humanizmlə təmin etməlidir."
Hüquqşünas və diplomat olan Orotius xalqlar hüququnun banisi idi. Avropada xristian kilsəsinin
bölünməsinə gətirən
reformasiyadan sonra o, belə fikrə gəldi ki, hüquq artıq İlahi haqqın ifadəsi deyil, insan dərrakəsinin məhsuludur və o, əməldən əvvəl
deyil, əməlin özündən yaranır.
Buradan beynəlxalq münasibətlər
üçün digər
birləşdirici prinsip
tapmaq ehtiyacı əmələ gəlir.
Xalqlar hüququ bu prinsipi yaratmalı idi. "De-yure
belli as nelcis" adlanan
kitabında Qrotus müharibə hüququnun
ən mükəmməl
əsasları arasında
olan qaydaları sadalamışdı.
Beynəlxalq humanitar hüquq silahlı münaqişələr
hüququ və müharibə hüququ ifadələri eynimənalı
ifadələr sayıla
bilər. Beynəlxalq təşkilatlar, universitetlər və hətta dövlətlər
beynəlxalq humanitar hüquq (və ya humanitar hüquq)
ifadəsinə üstünlük
verir, digər iki ifadə isə daha geniş
silahlı qüvvələr
tərəfindən istifadə
edilir.
İndi isə beynəlxalq humanitar hüququn əsas qaydalarının izahından bəhs edək. Qeyd etmək lazımdır
ki, münaqişə
tərəfləri hər
zaman mülki əhalinin və mülki sərvətlərin
qorunması məqsədilə
mülki əhali və komponentlər arasında fərq qoymalıdır. Nə bütünlükdə
mülki əhaliyə,
nə də, həmçinin, ayrı-ayrı
mülki şəxslərə
qarşı hücum edilə bilməz. Hücumlar yalnız hərbi obyektlərə qarşı
edilə bilər.
Döyüş əməliyyatlarında iştirak etməyən və ya artıq
iştirak edə bilməyən insanların
həyatlarına və
onların fiziki və mənəvi toxunulmazlığına hörmət
edilməlidir. Belə şəxslər
bütün bu hallarda qorunmalı və onlara heç bir fərq qoyulmadan insani rəftar edilməlidir. Təslim olan
və ya döyüşdə artıq
iştirak edə bilməyən düşməni
öldürmək və
ya yaralamaq qadağandır.
Nə münaqişə
tərəfinin, nə
də onların silahlı qüvvələri
üzvlərinin müharibə
aparmasının üsul
və vasitələrini
seçmək hüququ
hədsiz deyil. Lazımsız
itkilərin və ya həddən artıq əzab-əziyyətlərin
səbəbi ola biləcək müharibə üsullarının
və ya silahların istifadəsi qadağandır. Yaralılar və xəstələr
toplanmalıdır və
onları öz əsarətində saxlayan
tərəf həmin şəxslərə qayğı
göstərməlidir.
Tibbi heyət
və tibb müəssisələri nəqliyyat
və avadanlıq qorunmalıdır. Ağ fonda yerləşən
qırmızı xaç
və qırmızı
aypara insanlara və obyektlərə hörmət edilməsini göstərən fərqləndirici
nişandır. Düşmənə əsir düşmüş
kombatantların və
mülki əhalinin həyatına, ləyaqətinə,
şəxsi hüquqlarına,
onların siyasi, dini və digər
əqidəsinə hörmət
edilməlidir. Onlar bütün
zorakılıq əməllərindən
və ya əvəzçıxma tədbirlərindən
qorunmalıdır. Onların öz
ailələrinə xəbər
vermək və onların xəbər almaq, həmçinin, kömək almaq hüququ var. Onlar əsas məhkəmə təminatlarına malik olmalıdırlar.
Beynəlxalq Qırmızı Xaç
Komitəsi tərəfindən
tərtib olunmuş bu qaydalar beynəlxalq
humanitar hüquqi mahiyyətin xülasəsini
təşkil edir. Onlar huquqi
sənədin qüvvəsinə
malik deyil və qüvvədə olan müqavilələri əvəz edir. Onlar Beynəlxalq Humanitar Hüququn yayılmasına
kömək göstərmək
məqsədilə tərtib
edilmişdir.
Beynəlxalq humanitar hüquq sahəsində Azərbaycan
Respublikası müvafiq
beynəlxalq təşkilatlarla
sıx əməkdaşlıq
edir.Bu yaxınlarda Beynəlxalq Qırmızı
Xaç Komitəsinin
nümayəndə heyəti
Milli Məclisdə olub. Nümayəndə heyəti
vitse-spiker Bahar Muradova ilə keçirdikləri görüşdə
itkin düşmüş
şəxslərlə bağlı
qanunvericilik sahəsini
müzakirə ediblər.Milli
Məclis sədrinin müavini Bahar Muradova Beynəlxalq Qırmızı Xaç
Komitəsi ilə əməkdaşlıqdan razılığını
bildirərək, deyib
ki, təşkilatın
Bakı nümayəndəliyi
işini yüksək
səviyyədə qurub.
Milli Məclisin itkin düşmüş şəxslərlə
bağlı qanunvericiliyin
formalaşdırılması istiqamətində gördüyü
tədbirlərdən danışıb.
Bildirib ki, bu məsələ
ölkəmiz üçün
olduqca həssasdır.
Həyata keçirilən proqram və layihələr getdikcə
genişləndirilməlidir. İtkin düşmüş şəxslərlə
bağlı qanun layihəsinin hazırlanmasının
vacib olduğunu vurğulayaraq, bu sahədə lazımi addımlar atmağa, məsləhətləşmələr aparmağa hazır olduğumuzu deyib. Beynəlxalq Qırmızı Xaç
Komitəsinin Beynəlxalq
Humanitar Hüquq üzrə regional məsləhətçisi
Mariya Tereza Dutli Azərbaycanın dövlət və hökumət nümayəndələrinin
onların fəaliyyətinə
verdikləri dəstəyi
yüksək dəyərləndirdi
və buna görə təşəkkür
edib. Ölkədə, eləcə də,
beynəlxalq aləmdə
reallaşdırdıqları proqram və layihələr, itkin düşmüş şəxslərlə
bağlı hazırladıqları
model qanun, sənəddə
əksini tapan mühüm məsələlər
barədə geniş
məlumat verib.
2011-ci il oktyabrın
25-də Azərbaycan Respublikasının
səhiyyə naziri Oqtay Şirəliyev Beynəlxalq Qırmızı
Xaç Komitəsinin
Azərbaycandakı nümayəndəliyinin
rəhbəri xanım
Şerin Pollini və Müdafiə Proqramının koordinatoru
xanım Paula Paulettini
qəbul edib.
Nümayəndə heyətinin rəhbəri
Şerin Pollini Azərbaycanda son illər ərzində həyata keçirdiyi və gələcəkdə nəzərdə
tutduğu layihələr
haqqında qısaca məlumat verərkən bildirdi ki, müharibə
şəraitində olan
Azərbaycanda 3700 itkin
düşmüş azərbaycanlının
axtarıb tapılması
üçün yeni layihə hazırlanır.
Xanım
Şerin Pollini Beynəlxalq Qırmızı
Xaç Komitəsi tərəfindən həyata
keçiriləcək layihənin
tətbiqi üçün
yeni layihə hazırlandığını bildirdi.
2012-ci ildə başlanacaq bu layihənin həyata keçirilməsində bir
necə dövlət qurumun, o cümlədən,
Səhiyyə Nazirliyinin
xüsusi dəstəyinə
ehtiyac olduğu vurğulandı.
Vahid Ömərov,
fəlsəfə üzrə fəlsəfə
doktoru
Səs.- 2015.- 10 sentyabr.- S.15.