Qadın
hüquqlarının müdafiəsi insan
azadlıqlarının tərkib hissəsi kimi
İctimai-siyasi, fəlsəfi və hüquqi fikir tarixində insan hüquqları və azadlıqları sahəsində nəzəri təlimlər qədim yunan, qədim Roma, qədim Şərq, sonralar isə ingilis və fransız mütəfəkkirləri tərəfindən ardıcıl olaraq inkişaf etdirilmiş, cəmiyyətin xoşbəxtliyi, ailənin səadəti, dövlətin demokratikliyi, hüquqiliyi və ədalətliliyi məhz bununla əlaqələndirilmişdir. Ümumiyyətlə, qədim Avropada, Qərb ölkələrində, xristian cəmiyyətlərində qadına münasibət kifayət qədər mənfi olmuş, uzun əsrlər boyu o, "şeytan" kimi lənətlənmişdir. Qədim Şərqdə qadına münasibəti yalnız islam dininin inkişafı ilə əlaqədar olaraq zaman-zaman dəyişmiş və inkişaf etmişdir.
Lakin bütün bunlar, heç də o demək deyildir ki, qadın hüquqları və azadlıqları islam ölkələrində yüksək səviyyədə olmuşdur. Buna baxmayaraq, mili və dini mənsubiyyətindən asılı olmayaraq, bütün ağıllı və müdrik insanlar, zamanından və məkanından asılı olmayaraq qadın və kişi hüquqlarının bərabərliyini, bu və ya digər dərəcədə vacib hesab etmiş, bütün təqiblərə baxmayaraq, hətta bəzən uğrunda qətiyyətlə mübarizə aparmaqdan belə çəkinməmişlər.
Səidə Həsənzadə yazır: "Azərbaycan tarixində qadın hüquqlarının və azadlıqlarının qanunvericilikdə təsbit olunması və onun həyata keçirilməsi sahəsində vəziyyət dünyada baş verən proseslərdən əhəmiyyətli dərəcədə fərqlənməsə də, ümumilikdə, qadına münasibət tarixən müəyyən hörmətə və diqqətə əsaslanmışdır. Elə buna görə də, Azərbaycan tarixində bir çox qadın qəhrəmanlar, qadın hökmdarlar, qadın diplomatlar, bəlkə də başqa xalqlara nisbətən daha çox olmuş, sevilmiş və hörmət qazanmışlar. Azərbaycan Demokratik Cümhuriyyətinin, Azərbaycan Sovet Sosialist Respublikasının və müstəqil Azərbaycan Respublikasının qanunvericilik tarixində qadın hüquqlarının və azadlıqlarının konstitusiya ilə tənzimlənməsinə bu və ya digər dərəcədə xüsusi diqqət yetirilmiş, bu isə ilk öncə qadın hüquqlarının və azadlıqlarının dünyada qəbul edilmiş beynəlxalq standartlarına söykənmişdir".
"Azərbaycan Respublikasının Dövlət
Müstəqilliyi haqqında Konstitusiya Aktı"na görə,
Azərbaycan Respublikası 1918-ci il mayın 28-dən 1920-ci il
aprelin 28-ə qədər mövcud olmuş Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətinin varisi elan edilmişdir. Bu
aktın 19-cu maddəsində "İnsan hüquqları
haqqında Ümumi Bəyannamə"də, Helsinki
müşavirəsinin Yekun Aktında və hamılıqla qəbul
edilmiş başqa beynəlxalq hüququ sənədlərdə
nəzərdə tutulan bütün hüquqların və
azadlıqların ölkədə maneəsiz həyata keçirilməsinə
təminat verilmişdir. Konstitusiya mahiyyəti daşıyan bu
mühüm sənəddə qadın hüquqlarının və
azadlıqlarının mükəmməl təsbit olunması
və onlara əməl edilməsi bir vəzifə olaraq
qarşıya qoyulmuşdur. Bununla yanaşı,
ölkəmizdə qadın hüquqlarının beynəlxalq
standartlara uyğunlaşdırılması sahəsində ən
dəyərli və mötəbər hüquqi sənət 12
noyabr 1995-ci ildə referendum yolu ilə qəbul edilmiş Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyası olmuşdur. Konstitusiya (lat. Sonstitutio -
"quruluş") qanunu olmaqla, ali
hüquqi qüvvəyə malikdir. Bu sənəd
dövlətin siyasi, hüquqi, iqtisadi, sosial sisteminin əsasını
təsbit edir, ölkə vətəndaşlarının
hüquqlarını və azadlıqlarını, onların təminatlarını
müəyyən edir. F.Hacıyev yazır:
"Konstitusiya" sözünün hərfi mənası
"qurmaq, yaratmaq, əsasını qoymaq" mənasını
verməklə, aid olduğu dövlətin strukturunun əsasını,
məqsədlərini və vəzifələrini, vətəndaşların
statusunu, dövlətin hakimiyyət qollarını, hüquq
sisteminin əsasını özündə əks etdirir.
Ən ümumi şəkildə konstitusiya - ali hüquqi
qüvvəyə malik olan, bir tərəfdən insan və cəmiyyət,
digər tərəfdən insan və dövlət arasında
münasibətləri, dövlətin özünün təşkili
əsaslarını tənzimləyən hüquq
normalarının sistemi olmaq etibarilə onun tənzimləmə
obyektləri sırasında dövlətin və şəxsiyyətin,
insanın və vətəndaşın hüquqları və
azadlıqları, onların konstitusiya təminatları
mühüm əhəmiyyət kəsb edir. Dövlətin
əsas qanunu hesab edilən konstitusiyada qadının statusunun
- hüquqlarının, azadlıqlarının, vəzifələrinin,
məsuliyyətinin təsbit olunması bir insan, bir vətəndaş
və bir şəxsiyyət kimi qadına qoyulan böyük
hörmətin, diqqətin və qayğının nəticəsi
kimi qiymətləndirilməlidir. Konstitusiyamızın
ikinci bölməsinin üçüncü fəsli
bütünlüklə "Əsas insan və vətəndaş
hüquqlarına və azadlıqlarına" həsr
olunmuş, kişinin və qadının eyni hüquqları və
azadlıqları olduğu təsbit olunmuşdur. Burada
göstərilmişdir ki, Azərbaycan dövləti irqindən,
milliyyətindən, dinindən, dilindən, cinsindən, mənşəyindən,
əmlak vəziyyətindən, qulluq mövqeyindən, əqidəsindən,
siyasi partiyalara, həmkarlar ittifaqlarına və digər
ictimai birliklərə mənsubiyyətindən asılı
olmayaraq, hər kəsin hüquqlarının və
azadlıqlarının bərabərliyinə təminat verir. İnsanın və vətəndaş
hüquqlarını və azadlıqlarını irqi, milli,
dini, cinsi, mənşəyi, dili, əqidəsi, siyasi və
sosial mənsubiyyət əlamətlərinə görə məhdudlaşdırılması,
bu göstəricilərə görə ayrı-seçkilik
qadağan edilmişdir. Ümumiyyətlə,
konstitusiyada bir insan kimi qadının hüquqlarının və
azadlıqlarının geniş təsbit olunması mükəmməl
formada təmin edilmişdir.
S.Həsənzadə
yazır: "Ölkəmizdə müstəqillik illərində
cəmiyyətin əsas özəyi kimi ailə dövlətin
xüsusi himayəsinə götürülmüş, insan
hüquqlarının və azadlıqlarının müdafiəsi
sahəsində beynəlxalq standartlara cavab verən müdafiə
mexanizmlərinin, İnsan Hüquqları üzrə Müvəkkilin
(Ombudsman), Konstitusiya Məhkəməsinin, üçpilləli
məhkəmə sisteminin, hüquq-mühafizə
orqanlarının, vətəndaş cəmiyyətinin
çoxsaylı müxtəlif təsisatlarının təşəkkülü
və inkişafı sahəsində bu vaxta qədər olmayan
uğurlu nailiyətlər əldə edilmişdir. Ulu Öndər
Heydər Əliyev 19 sentyabr 1994-cü ildə
"Qadınların IV Ümumdünya Konfransına
hazırlıq"la əlaqədar olaraq "Azərbaycan qadınlarının
Milli Komitəsinin yaradılması haqqında" Fərman
imzalamışdır. Nəticədə, 1995-ci
ildə Pekində keçirilən IV Ümumdünya
Qadınlar Konfransında Azərbaycan qadınları geniş
şəkildə təmsil olunmuş və konfransın
işində fəal iştirak etmişlər. İlk dəfə olaraq Azərbaycan qadınları
"beynəlxalq səviyyəli tədbirdə bu qədər
geniş tərkibdə və yüksək səviyyədə
təmsil olunmuşlar". 30 iyun 1995-ci ildə Azərbaycan
Respublikası Birləşmiş Millətlər Təşkilatının
18 dekabr 1979-cu il tarixli "Qadınlar barəsində
ayrı-seçkiliyin bütün formalarının ləğv
edilməsi haqqında" Konvensiyasına qoşulmuş və
öz üzərinə müvafiq öhdəliklər
götürmüşdür. Eləcə də ölkədə
qadın siyasətinin əsas istiqamətlərini müəyyən
etmək, bu sahədə məqsədyönlü iş
aparmaq, problemləri həll etmək, qadınların kişilərlə
bərabərliyini, xüsusi ilə onların dövlət
idarəçiliyində fəal iştirakının təşkil
və təmin olunmasını həyata keçirmək məqsədi
ilə Heydər Əliyevin 14 yanvar 1998-ci il tarixli 668 saylı
Fərmanı ilə, ölkədə "Qadın problemləri
üzrə Dövlət Komitəsi" yaradılmış,
14 yanvar 1998-ci il tarixdə "Azərbaycanda qadınların
rolunun artırılması tədbirləri haqqında" 727
¹-li Sərəncam imzalanmışdır. Bunun
ardınca 25 sentyabr 1998- ci ildə Müstəqil Azərbaycan
Respublikası qadınlarının ilk Qurultayı
keçirilmişdir. Bu tədbir cəmiyyətdə
qadınların rolunu əhəmiyyətli dərəcədə
artırmışdır. Nikah və ailə münasibətlərinin
tənzim olunmasında 28 dekabr 1999-cu il
tarixdə qəbul edilmiş Ailə Məcəlləsinin
böyük tarixi əhəmiyyəti və rolu olmuşdur. 6 mart 2000-ci ildə Ümummilli Lider Heydər
Əliyev "Azərbaycan Respublikasında dövlət-qadın
siyasətinin həyata keçirilməsi haqqında" 289
saylı Fərman imzalanmışdır. Buna
müvafiq olaraq elə həmin vaxt Azərbaycan Respublikası
Nazirlər Kabinetinin 33 saylı Qərarı ilə
"2000-2005-ci illər üçün Azərbaycan
Respublikasının Qadın Problemləri üzrə Milli Fəaliyyət
Planı" təsdiq edilmişdir. Belə
fəaliyyət proqramlarının hazırlanması, qəbul
edilməsi və icrası sonrakı illərdə də ənənə
şəklini almışdır. Bu da
dövlətin qadın siyasəti sahəsində konkret vəzifələrinin
müəyyən edilməsi, onların
planlaşdırılması və həyata keçirilməsi
sahəsində səmərəli fəaliyyətin uğurla
davam etdirilməsinə imkan yaratmışdır. 2003-cü ilin sentyabr ayında keçirilən Azərbaycan
qadınlarının II Qurultayı qarşıda duran
mühüm vəzifələri geniş müzakirə
etmiş və müvafiq qərar qəbul olunmuşdur. Ümumiyyətlə, Azərbaycan
qadınlarının I, II və III Qurultayları müstəqillik
dövründə ölkənin qadın siyasətinin əsas
istiqamətlərini və hədəflərini konkretləşdirmişdir.
Azərbaycan Respublikası dövlət müstəqilliyini
bərpa etdikdən sonra qadın hüquqları ilə
bağlı zəruri olan bütün beynəlxalq Konvensiyalar
ratifikasiya edilmiş, Milli Qanunvericiliyin beynəlxalq standartlara
uyğunlaşdırılması sahəsində geniş tədbirlər
həyata keçirilmişdir. BMT-nin "İnsan alverinə
və üçüncü şəxslər tərəfindən
fahişəliyin istismarına qarşı" 2 dekabr 1949-cu
il tarixli Konvensiyasının 31 may 1996-cı ildə,
"Qadınların siyasi hüquqları haqqında" 20
dekabr 1952-ci il tarixli Konvensiyasının 4 avqust 1992- ci ildə,
"İrqi ayrı-seçkiliyin bütün
formalarının aradan qaldırılması haqqında"
21 dekabr 1965-ci il tarixli Konvensiyasının 31 may 1996-cı ildə,
"Qadınlar barəsində ayrı-seçkiliyin
bütün formalarının ləğv edilməsi
haqqında" 18 dekabr 1979-cu il tarixli Konvensiyasının 30
iyun 1995-ci ildə, "İşgəncələrə və
digər qəddar, qeyri-insani və ya ləyaqəti
alçaldan davranış və cəza növlərinə
qarşı mübarizə haqqında" 10 dekabr 1984-cü
il tarixli Konvensiyasının 31 may 1996-cı ildə,
"Ərdə olan qadının vətəndaşlığı
haqqında" 29 yanvar 1957-ci il tarixlı Konvensiyasının
31 may 1996-cı ildə ratifikasiyası Milli Məclis tərəfindən
həyata keçırilmişdir. Avropa
Şurasının, digər beynəlxalq və regional təşkilatların
qadın hüquqları ilə bağlı sənədləri
ölkəmizdə ratifikasiya edilmiş və milli qanunvericilikdə
bütün bunların nəzərə alınması təmin
olunmuşdur. Qürur hissi ilə qeyd etmək
lazımdır ki, Ulu Öndərimiz Heydər Əliyevin hələ
1969-cu ildən başlayaraq əsasını qoyduğu,
müstəqillik illərində tam
formalaşdırılmış qadın siyasəti və bu
sahədə ictimai münasibətlərin hüquqi tənzimlənməsi
tədbirləri, Cənab Prezidentimiz İlham Əliyev tərəfindən
də uğurla davam etdirilməkdədir. Belə ki, ölkə
Prezidenti Cənab İlham Əliyevin 6 fevral 2006-cı il tarixli 361 saylı Fərmanı ilə
"Qadın problemləri üzrə Dövlət Komitəsi"nin
statusu daha da təkmilləşdirilərək "Ailə,
Qadın və Uşaq Problemləri üzrə Dövlət
Komitəsi" yaradılmış, onun səlahiyyətləri,
hüquqları və fəaliyyət dairəsi genişləndirilmişdir.
Komitənin müxtəlif istiqamətlərdə
keçirdiyi tədbirlər ölkədə qadın
hüquqlarının möhkəmləndirilməsinə əhəmiyyətli
təsir göstərmişdir.
Ölkəmizdə qadın hüquqlarının və
azadlıqlarının konstitusiya hüququ tədqiqi indiyə
qədər müstəqil araşdırma mövzusu
olmamışdır. Müstəqillik illərində demokratik-hüquqi,
dünyəvi və unitar respublika quran, insan və vətəndaş
hüquqlarının və əsas azadlıqlarının təmin
olunmasını, vətəndaşlarına layiqli həyat səviyyəsinin
təmin edilməsini başlıca və şərəfli vəzifəsi
hesab edən Azərbaycan Respublikasında, qadının
konstitusiya statusunun elmi-nəzəri tədqiqinə və
hüquqi tənzimlənməsinə dair mükəmməl təkliflərin
verilməsi, son dərəcə aktual və vacibdir. Bu problemin konstitusiya hüququ ilə beynəlxalq
hüququn müqayisəli, kompleks və sistemli tədqiqi əsasında,
ümumelmi və xüsusi elmi tədqiqat metodlarından, nəzəri-təcrübi
təlimlərdən I beynəlxalq ənənələrdən
və elmi yanaşmalardan yaradıcılıqla istifadə etməklə
araşdırılması milli elmimiz qarşısında duran
mühüm vəzifələrdən biridir. Bu gün
ölkəmizdə qadın hüquqlanın və
azadlıqlarının konstitusiya tənzimlənməsi yüksək səviyyədə
təmin edilmiş və beynəlxalq hüquqi standartlara
uyğunlaşdırılmışdır. Azərbaycan
Respublikasının Ailə Məcəlləsinin "Uşaq
hüquqları haqqında" Qanunun qəbul edilməsi,
müstəqil Ailə, Qadın və Uşaq Problemləri
üzrə Dövlət Komitəsini"n yaradılması və
fəaliyyəti Azərbaycan qadınının hüquq və
azadlıqlarına verilən böyük töhfədir.
Əminliklə demək olar ki, bu sahədə
növbəti Dövlət Proqramı uğurla həyata
keçiriləcək və ölkəmizdə qadın
hüquqlarının etibarlı şəkildə təmin
olunması həyata keçiriləcəkdir.
Vahid Ömərov.
Səs.-
2016.- 18 aprel.- S.15