Nizami Gəncəvi
yaradıcılığında insan haqlarının təbliği
XII əsr ictimai-siyasi və hüquqi fikrimizin ən görkəmli numayəndəsı Nizami Gəncəvi öz dövrünün və gələcək dövrlərin humanist və demokratik istiqamətli fikirlərinin, habelə sosial ədalət ideyalarının parlaq təbliğatçısı olmuşdur. Nizami söz, fikir və ideyalar dünyamızın əvəzolunmaz simalarından biridir.
İnsan haqlarının təbliği və onların müdafiəsi, şəxsiyyət azadlığı, şəxsiyyətin iradə müstəqilliyi, bəşəriyyətin mədəni tərəqqisində dönüş nöqtələrindən olan İntibah dövrünün mənəvi mahiyyətinin aşkar olunmasına çevrilmiş səlist humanizm təlimi Nizaminin sosial-siyasi görüşlərinin sosial ədalət hissəsində öz parlaq təcəssümünü tapmışdır.
Görkəmli Azərbaycan mütəfəkkiri, söz və fikir aləminin nəhəng karifeylərindən biri olan Nizami sosial ədaləti, azadlığı hüquq bərabərliyini hələ XII yüzillikdə təbliğ etməklə insanlığın xoşbəxt gələcəyini arzu edən dahi şəxsiyyət olmuşdur. Bəşəriyyətin taleyi üçün hər kəsin öz səviyyəsində, imkan və bacarığı daxilində məsuliyyət daşıdığını dönə-dönə müasirlərinə çatdıran böyük mütəfəkkir bütün həyatı boyu ümumbəşəri ideallarla yaşamış və bunun uğrunda mübarizə aparmış, öz zəngin yaradıcılığını insanın taleyüklü problemlərinin həllinə həsr etmişdir. H.Araslı yazır: "Nizami xalqların səadətini, istiqlaliyyətini, onların hər cür zülm və istismardan azad olmasını istəyib bütün ömrünü bu uğurda sərf etmişdir. Nizami əməkçi insanın hüququ uğrunda mübarizə aparmışdır. Nizami öz xalqını bütün dünyada şöhrətləndirmiş və bütün xalqların bərabər hüquqlu mədəni həyatını arzulamışdır".
Nizami öz əsrinin misilsiz humanist mütəfəkkiri
olmuşdur. Bunun onun öz əsərlərində irəli
sürdüyü sosial-siyasi ideyaların məzmunu da təsdiq
edir. Mütəfəkkir lirik əsərləri
ilə yanaşı, "Xəmsə"yə daxil olan əzəmətli
poemalarında da dövrün və sosial-siyasi problemlərinin
həllinə toxunmuşdur.
Nizaminin sosial-siyasi ideyaları Azərbaycanın siyasi və
hüquqi fikir tarixinin inkişafında mühüm rol
oynamış, Yaxın və Orta Şərqin fəlsəfi,
ictimai-siyasi fikrində humanist, demokratik ideyaların
formalaşmasına və inkişafına müstəsna təsir
göstərmişdir.
Nizaminin sosial ədalətə dair ideyalarının
formalaşmasına Azərbaycanın şifahi xalq ədəbiyyatının
böyük təsiri olmuşdur. Belə ki, mütəfəkkirin
sosial-siyasi görüşlərinin demokratik
ideyalarının daşıyıcılarının
böyük əksəriyyəti xalq təfəkkürünün
yaratdıqları obrazlardır. Həmin
obrazlar içərisində xalqın istək və
arzularının daşıyıcısı olan müsbət,
eləcə də nifrət obyekti olan mənfi qəhrəmanlar
da vardır.
H.Araslı yazır ki, "biz Nizamidə şah, vəzir
surətləri ilə yanaşı çoban, əkinçi,
daşkəsən, kərpickəsən surətlərinə,
alim surətlərinə, xüsusən o dövr ədəbiyyatında
müstəsna bir yer tutan müsbət qadın surətlərinə
tez-tez təsadüf edirik". Cəmiyyətdə
mövcud olan ədalətsizlikləri və digər
nöqsanları həmin müsbət qəhrəmanların
aradan qaldıracaqlarına ümid bəsləyən sadə
xalq kütlələri şifahi
yaradıcılığında onların bir-birindən tamamilə
fərqli olan, bir-birini qətiyyətlə rədd edən
müsbət və mənfi keyfiyyyətli obrazları
yaratmışdır.
Azərbaycan şifahi
xalq ədəbiyyatında hökmdar (ədalətli və ya ədalətsiz,
insaflı və ya qəddar, mərhəmətli və ya
müstəbid) obrazlarına xüsusi yer verilmişdir. Şübhəsiz ki, Nizami öz əsərlərindəki
qəhrəmanların mənfi və müsbət keyfiyyətlərini
təsvir edərkən xalq deyimlərindən, xalq
müdrikliyindən və onun şifahi qaynaqlarından
lazımınca bəhrələnmişdir.
H.Araslının yazdığı kimi, "ümumiyyətlə,
xalq ədəbiyyatında iki cür şah surətinə təsadüf
edilir: müsbət və mənfi. Həyatı
ağır keçən, yaşadığı dövrün
üsul- idarəsindən narazı qalan xalq kütlələri
dövlət quruluşu haqqındakı tələblərini
bu surətlər vasitəsilə ifadə etmişlər".
Ümumi tarixdən, o cümlədən
ümumdövlət və hüquq tarixindən məlumdur ki,
hər bir ictimai-iqtisadi formasiya (ibtidai cəmiyyət istisna
olmaqla) özünəməxsus idarəçilik
formalarına malik olmuşdur. Dövlətin
və hüququn tarixi tipləri (növləri) də məhz
insan cəmiyyətinin formasiyalar üzrə inkişafı (məsələn,
quldarlıq dövləti və hüququ, feodal dövləti
və hüququ, burjua dövləti və hüququ) ilə
müəyyən edilir. Bu nöqteyi-nəzərdən
quldarlıq dövlət tipi üçün əsasən, qeyri-məhdud
monarxiya idarəçilik forması səciyyəvi
olmuşdur.
İdarəçiliyin bu formasında dövlətdə
bütün hakimiyyət, o cümlədən məhkəmə
hakimiyyəti bir şəxsin-monarxın əlində cəmləşir. Feodalizm
iqtisadi formasiyasında da qeyri-məhdud monarxiyanın hələ
mövcud olmasına baxmayaraq, cəmiyyətin tarixi
inkişafının bu pilləsində silki nümayəndəli
monarxiya idarəçilik forması üstünlük təşkil
edir. Bu idarəçilik formasında monarx
dövlət hakimiyyətinin yeganə
daşıyıcısı olsa da, bir çox dövlət əhəmiyyətli
məsələlər (məsələn, müharibə və
sülh məsələsi) kollegial şəkildə həll
edilir. Kollegiallıq monarxın səlahiyyətlərini
nisbətən məhdudlaşdırsa da, bu siyasi dövlət
quruluşunda da hakimiyyət irsən keçir.
A.Quliyev qeyd edir ki, dövlətin ən demokratik idarəçilik
forması burjuaziya sosial-iqtisadi formasiyasında təzahür
edir. Bu, respublika (seçkili dövlət hakimiyyəti)
idarəçilik formasıdır. İdarəçiliyin
bu formasında əsas dövlət vəzifələri
seçkili xarakter daşıyır. Doğrudur,
burjuaziya formasiyasında mütləq monarxiyanın (mütləqiyyətin)
mövcudluğu istisna olunmur. Lakin bu idarəçilik
formasında monarxın səlahiyyətləri xeyli məhdud
olur. Belə ki, o, əsasən dövlətin
başçısı funksiyasını (xüsusilə də,
xarici siyasət sahəsində) yerinə yetirir. Qanunvericilik hakimiyyətini parlament, məhkəmə
hakimiyyətini isə məhkəmə həyata keçirir.
Yuxarıda qeyd olunanları göstərməkdə məqsəd
ondan ibarətdir ki, Nizaminin yaşayıb-yaratdığı
dövrdə orta əsrlər Azərbaycanı ancaq qeyri-məhdud
feodal monarxiyası idarəçilik formasını
tanıyırdı. Dövlətin başında şah
dururdu. O, həm dövlət qanunverici, həm də məhkəmə
hakimiyyətinin daşıyıcısı idi. Nizaminin
həyat və yaradıcılığının təhlili
ilə əlaqədar bu məqama toxunan H.Araslı yazır ki,
"orta əsrlərdə yaşayan xalq kütlələri
dövlət quruluşunda şahlıqdan başqa üsul-idarə
tanımırdılar. Onlar "ölkə
şahsız idarə oluna bilməz" təsəvvüründən
xaricə çıxa bilmədikləri kimi, dövrün
zülmkar hökmdarları ilə də razılaşmaq istəmirdilər.
Odur ki, xalq mövcud şahlara qarşı
öz istək və arzularına, öz tələblərinə
uyğun ədalətli şah surətləri qoyurdu. Belə şahlar ya əməkçi xalq içərisindən
çıxıb zülmkar şahla mübarizə aparır,
ya da haqsızlığa məruz qalmış şahzadələrdən
olub ölkəni ədalətlə idarə edirlər".
Nizaminin sosial-siyasi görüşlərində
xalqın istəyi ilə hakimiyyət başına gələn
və ölkəni ədalətlə idarə edən
hökmdar, yəni ağıllı, müdrik və ədalətli
hökmdar probemi isə, mütəfəkkirin utopik
ideyalarının əsas məzmununu təşkii edir. Mütəfəkkirin "xalq hakimiyyəti"
arzusu onu müasiri olduğu dövrdə utopiya olaraq
qalırdı.
A.Quliyev
yazır: "Yüksək insani və əxlaqi keyfiyyətlərə
malik olan və mənəviyyat aləminə qulluq edən bir
mühitdə (ailədə) dünyaya göz
açmış, öz fitri istedadı və intkellektual səviyyəsi
ilə dövrün, zəmanənin köklü problemlərinin
mahiyyətini dərindən dərk etmiş Nizami
özünün bütün
yaradıcılığını insanlığa xidmətə
həsr etmişdi. Mütəfəkkirin humanizmi
zəmanəsinin qüdrətli mənəvi silahına
çevrilərək, bütövlükdə sosial-iqtisadi və
siyasi quruluşun qüsur və nöqsanlarına qarşı
çevrilmişdi. Bu, artıq ictimai-siyasi
fikrimizdə orijinal bir istiqamət idi. Nizami
özünün sosial-siyasi ideyalarında hökmdarlar haqqa, ədalətə,
özlərinin qeyri-insani instinktlərini boğaraq həyatın
bütün nemətlərinin yaradıcısı olan insana və
insanlığa xidmət etməyə
çağırmışdır."
Zülm və zalıma qarşı mübarizə
ideyası Nizami humanizminin baş xətti kimi onun bütün
ictimai-fəlsəfi qəsidələrindən keçib
gedir. Mütəfəkkir problemin həlli
üçün burada bəzən dolayı vasitələrdən
istifadə edir, dini etiqad və inamlara müraciət yolu ilə
dövrün kəsirlərini-möhnət və
haqsızlıqları qamçılayırdı. Mütəfəkkir dini görüş və
şüarların öz demokratik ideyalarına xidmətə
yönəldir, güc və hökm sahiblərini heç
olmasa həmin yolla xeyirxah işlər görməyə,
ölkə və xalqın asayişini gözləməyə
səsləyirdi.
Nizami özünün
sosial-fəlsəfi lirikasında olduğu kimi, "Xəmsə"yə
daxil etdiyi əsərlərində də humanist bir mütəfəkkir,
vətənpərvər vətəndaş mövqelərindən
çıxış edərək, öz zəmanəsinin məruz
qaldığı bəlalarında dərin narahatlıq hissləri
keçirmiş, cəmiyyəti düçar olduğu
müsibətlərdən xilas etməyin yollarını
axtarıb-aramışdır. İnsanpərvər
mütəfəkkirin bu yolda "... yeganə silahı-həkim
bıçağı mənəvi-əxlaqi təkamül təlimi
idi".
Məlum olduğu kimi, Nizaminin dövrü elmin müxtəlif
sahələrinin sürətli inkişafı ilə
yanaşı, sosial ziddiyyətlərin kəskinləşdiyi
bir dövr olmuşdur. Elmi tərəqqi nöqteyi-nəzərindən
ayrı-ayrı bilik sahələrinin meydana gəlməsi
öz qabaqcıl və mütərəqqi
dünyagörüşlü
daşıyıcılarının da formalaşmasına
şərait yaradırdı. XII əsrdə
xüsusilə də fəlsəfənin ayrı-ayrı
istiqamətlərdə inkişafi öz nümayəndələrinə
malik olan məktəb və cərəyanların meydana gəlməsinə
səbəb olmuşdur.
Nizaminin sosial-siyasi məsələlərdən bəhs
edən fikirlərində, müxtəlif həyati suallar
doğuran əsərlərində toxunulan problemlər öz
həlli nöqteyi-nəzərindən ciddi cavabların verilməsini
zəruri edirdi. Nizaminin özü məhz belə mürəkkəb
və təlatümlü mühitdə yetişdiyinə
görə, mövcud ziddiyyətlərin mənasını dərindən
dərk etməyə səy göstərmişdir. İctimai həyatın sosial ziddiyyətlərinin
özü, eləcə də elmi və mədəni mühitin
mütərəqqi təsiri Nizaminin sosial-siyasi, o cümlədən
sosial ədalətə dair ideyalarının
formalaşması üçün mükəmməl zəmin
hazırlamışdır.
Ölkənin müqəddəratını
düşünən, bağlı olduğu əməkçi
xalqı, zülmkar hakimlərin, sərxoş darğaların
talanından qorumağı arzu edən mütəfəkkir həmisə
ədalatli şah arzusunda olmuşdur. Elmin, mədəniyyətin
inkişafında dövlətin əhəmiyyətini başa
düşən Nizami, bu zaman dövlət quruluşunun əsasını
şahlıqda görürdü. Lakin onun
arzuladığı şah xalqın, vətənin qeydinə
qalan, ədalətli şah idi. O, yalnız
yaradıcılığının son zirvəsində
"İsgəndərnamə" əsərinin sonunda yeni
dövlət quruluşu olaraq xəyali, hökmdarsız xalq
hakimiyyəti fikrinə gəlib çıxmışdır. Əslində, bu, xalqın öz istəyinə
uyğun qurduğu, xəyalında şəxsiyyətini
canlandırdığı ədalətli hökmdarın icra
etdiyi hakimiyyət idi. Bu dövlətin
demokratikliyi onda idi ki, o, insanın hüquqlarını qoruyur,
onun əməyini müdafiə edir və qiymətləndirir.
Nizaminin təsəvvür etdiyi xalq hakimiyyəti
şəxsiyyətlə dövlət və hökmdar
arasında ahəngdarlığın və
qarşılıqlı vəhdətin bərqərar
olmasına rəvac verən siyasi hakimiyyət idi.
Tədqiqatçıların fikrincə, Nizami
dühasının böyüklüyü ondadır ki, o,
xalqla hökmdar arasındakı münasibətləri və
bu münasibətlərin kölgəli cəhətlərini
qorxmadan cəsarətlə açıb göstərə
bilir. İbrətləndirmək, qorxutmaq, öyrətmək,
xəbərdarlıq etmək yolu ilə onları ədalətə,
insanlığa ... istiqamətləndirir. Əsərlərində
şahların ədalətini təsvir etmək Nizami
üçün az əhəmiyyətlidir, dövrünün
hökmdarlarını isə ... utandırmaq,
... ağıllandırmaq yolu ilə ədalətə
yönəltmək, onların ədalətli olmasına nail
olmaq mütəfəkkirin böyük ... irsinin əsas qayələrindən
birini təşkil edir. Bu, eyni zamanda Nizaminin
siyasi idealı, onun nail olmaq istədiyi, yaxud bərqərar
olacağına ümid etdiyi məqsədlərindən biridir.
Mütəfəkkirin müasiri olduğu
hökmdarlara xəbərdarlıqları, müəyyən mənada
kəskin vahimələndirici qınaqları, hər şeydən
əvvəl, tövsiyə xarakteri daşıyır. Mütəfəkkirin ideyasına görə,
hökmdar ilk növbədə aqil, ləyaqətli və nəcib
insan olmalıdır. O, alicənablığı ilə
seçilməli, nümunəvi və əxlaqlı bir fərd
kimi insan, insanlıq adını uca tutmalıdır. Hökmdar xalqın etimadını siyasi cəhətdən
səbatlı və tədbirli, ədalətli olması ilə
qazanmalı, xalqın hakimiyyət iradəsinə
arxalanmalıdır.
A.Quliyev qeyd edir ki, "Humanist mütəfəkkirin belə
mövqeyi onun insan şəxsiyyətinə atəşin
vurğunluğundan və sonsuz hörmətindən irəli gəlirdi. Nizami
üçün insan ən uca varlıqdır. Həyatın bütün nemətləri və
gözəllikləri yalnız insan naminə mövcuddur.
Ömür insana şərəfli və layiqli
yaşamaq üçün verilmişdir. İnsan
yaşamalı və yaratmalıdır. Mütəfəkkirin
məntiqinə görə, nəinki əmək və öz
zəhməti ilə yaşamaq, hətta ləyaqətli və
məğrur yaşamağın özü insan
üçün şərəf işidir.
Lakin insan özü üçün şərəfli həyatı
heç də həmişə yarada, təmin edə bilmir. Daha
doğrusu, insanlıq şərəfinə nail olmaq
yollarının qarşısını kəsənlər onun
özünə sədd çəkənlər vardır ki, cəmiyyət
belələrinə öz qoynunda yer verməməlidir. İnsanlıq şərəfini ucuz tutanları və
bu şərəfi ayaqlar altına alanları sosial ədalətin
qorunması üçün təhlükə hesab edən
Nizami, onları rəzil və riyakar, şərəfsiz və
ləyaqətsiz adamlar kimi qiymətləndirir. Cəmiyyət məhz belə xislətli tiplərdən
həmişə ziyan görmüşdür. Öz nəfsinin əsiri olan, zəhmətkeş
insanların əməyi hesabına yaşayan və hətta
varlanan adamlarda insaf və dəlalət keyfiyyətləri
axtarmaq əbəsdir.
VAHİD ÖMƏROV
Səs.-
2016.- 11 fevral.- S.15