Dünya sosial-fəlsəfi
fikir tarixində insan haqları ideyası
Aristotel siyasət haqqında elmi hərtərəfli tədqiq etməyə səy göstərmişdir. Onun nəzərində siyasət bir elm kimi etika ilə sıx bağlıdır.
Aristotelə görə, siyasətin elm kimi dərk edilməsi mənəviyyat (fəzilətlər) haqqında təsəvvürlərin, etikanı (əxlaqı) bilməyin inkişafı deməkdir. Məhz gözəl və ədalətli olanlar siyasi elmin obyektləridir. Lakin eyni obyektlər fəzilətlər qismində etikada da öyrənilirlər. Etika siyasətin başlanğıcı ona girişdir. Aristotel "Etika"da spesifik etik mövzu ilə yanaşı, bir sıra əlahiddə siyasi-hüquqi problemləri də tədqiq etmişdir.
Etikanın və siyasətin qarşılıqlı əlaqəsi Aristotelin insan haqları probleminin işıqlandırılmasına dair mülahizələrində hərtərəfli təzahür edir. Mütəfəkkirin fikrincə, ədalət bərabərlikdir, ...ancaq hamı üçün yox, yalnız bərabərlər üçün bərabərlikdir; ...bərabərsizlik də ədalətdir, ...amma yenə də hamı üçün yox; yalnız bərabər olmayanlar üçün bərabərsizlik ədalətdir.
A.Quliyevin fikrincə, Aristotel dövlətdə ali hakimyyətin kimə-xalq kütləsinə, varlılara, yaxud vicdanlı adamlara və ya onlardan ən yaxşı olanlardan birinə, ya müstəbidə məxsus olduğunu təyin etməyin çətinliyinə toxunurdu. Yoxsullar tərəfindən varlıların varının bölüşdürülməsinin ədalətli olub-olmaması sualının cavabını dövlət hakimiyyətinin dili ilə verən Aristotel qeyd edirdi ki, "bəli, ədalətlidir", deyəcəklər, çünki ali hakimiyyət onu ədalətli sayır. Onda bəs ifrat ədalətsizlik anlayışına nə aid ediləcək? Yenə də çoxluq azlığın varını əllərinə alıb aralarında paylaşarsa, dövləti məhv etmiş olar, əxlaqi keyfiyyət özündə olanı məhv etmək, yaxud ədalətlilik dövləti məhv etmək deyildir. Bu qanun ədalətsiz sayıla bilməz.
Mütəfəkkirin ideyasına görə, fəzilət iddiası da ədalətlidir, insan haqları ilə bağlıdır. Ona görə ki, ...ədalət toplum həyatı üçün qaçılmaz fəzilətdir, ədalətin ardınca isə qalan fəzilətlər gəlir. Çoxluğun azlıqdan üstün olması iddiası da ədalətlidir, çünki çoxluq gücünə, varına görə azlıqdan üstündür. Beləliklə, Aristotelin mülahizələrində siyasi ədalət insan haqları hakimiyyətin siyasi formasının prinsipi kimi təzahür edir. A.Quliyev yazır: "Bundan başqa, həm də insanlar arasında münasibətlərin təşkilinin siyasi üsulu hüquqi qismində çıxış edir. Siyasi ünsiyyət cəmiyyət üzvlərinin hakimiyyətində və tabelikdə azadlığını və bərabərliyini nəzərdə tutur. Ellinizm dövrü siyasi-hüquqi fikrinin görkəmli nümayəndələrindən biri olan Epikürün (eramızdan əvvəl 341-270-ci illər) yaradıcılığı qədim yunan dövlətinin tənəzzülü dövrünə təsadüf edir. Eramızdan əvvəl IV yüzilliyin sonuncu rübündə yunan polisləri öz müstəqilliyini itirərək, əvvəlcə Makedoniyanın, sonra isə Romanın hakimyyəti altına düşmüşlər".
Epikür çoxsaylı əsərlərin müəllifi idi. Onun əsas işi olan "Təbiət haqqında" əsəri 37 kitabdan ibarət idi. Lakin onun əsərlərindən dövrümüzə yalnız azsaylı fraqmentlər (bir neçə məktub, çıxışlar və ayrı-ayrı aforizmlər) gəlib çatmışdır.
Etika Epikür təliminin əsas hissəsini təşkil
edir. Epikür etikasının aparıcı prinsipi fərdi
zövqdən ibarətdir. Epikür
"dövrü" hər cür hissi ləzzətdən
deyil, yalnız zəkalı insanın, məxsusi olaraq
müdrikin nail olduğu rifahdır.
Epikür
idraka mühüm etik məna verir: təbiəti dərk etmədən,
hansı hadisənin zəruri, hansının isə təsadüfi
xarakter daşıdığını bilməyən insan,
"taleyin qulu" olur. Epikürə görə,
insanın azadlığı onu öz həyat tərzini
ağılla seçməsinə görə məsuliyyətidir.
İnsan azadlığı sferası insanın
özünə görə, onun məsuliyyəti
sferasıdır.
Dövlət və qanun Epikürün izahında insanlar
arasında onların ümumi faydası -
qarşılıqlı təhlükəsizliyi haqqında
müqavilənin nəticəsi kimi dərk edilir. Mütəfəkkir ədlalətə,
insan haqlarına da məhz bu kontekstdən yanaşır və
yazırdı: "Ədalət təbiətdən doğan və
bir-birinə zərər vurmamaq, zərərə dözməmək
məqsədilə faydalı olan haqqında müqavilədir".
Epikürün interpretasiyasında ədalət (elə
onun ardınca, həmçinin dövlət və qanunlar)
şərti və süni hadisədir. Ədalət,
dövlət və qanunlar təbiətin hökm və zərurətlərinə
uyğundurlar. Lakin heç bir ilkin, əbədi
və dəyişməz təbii ədalət
öz-özlüyündə insanların
qarşılıqlı təhlükəsizliyinin faydalı
olması haqqında sazişdən asılı deyil. Mütəfəkkir qeyd edir ki, "ədalət
öz-özlüyündə heç nə deyil, lakin həmişə
və harada olursa-olsun, insanların bir-birilə
qarşılıqlı ünsiyyətinə zərər
vurmamaq və zərərə dözməmək haqqında
müqaviləsidir".
"Ədalət" anlayışının
özü dəyişkəndir. Bu və ya digər
ölkənin zaman-zaman dəyişən fərdi xüsusiyyətlərindən
asılı olaraq ədalət də dəyişir. Lakin özünün bütün dəyişikliyi
ilə "hamı üçün ümumi olan ədalət
eynidir, çünki o, insanların bir-biri ilə
qarşılıqlı ünsiyyətində faydalı
olandır". Burada insan haqlarına da
toxunulur.
Hər yerin və hər zamanın öz ədaləti -
"ədalət haqqında öz təbii təsvvürləri
vardır".
Lakin bütün bu dəyişkən "ədalətlər"
üçün ümumi olan budur ki, onların
hamısının mahiyyətini müqavilə
iştirakçılarının ümumi faydası
haqqında saziş təşkil edir.
Epikürün etik-siyasi konsepsiyasında qanunla
qarşılıqlı əlaqədə olan "ədalət"
dəyişkən məzmunlu təbii hüquqdan ibarətdir. Qarşılıqlı
ünsiyyətin ümumi faydası da belə məzmuna
malikdir. Təbii hüququn qanunla qarşılıqlı
əlaqəsinin bu konstruksiyasında "ədalət
haqqında təbii təsəvvürlərin" hərəkətdə
olan başlanğıcını və bununla yanaşı
onun mənbəyini "insanların qarşılıqlı
ünsiyyətinin" dəyişkən praktiki "tələbatları"
təşkil edir. Həmin tələbatların
dəyişməsi nəticəsində ümumi fayda
haqqındakı təsvvürlər, yəni ədalətin məzmununu
təşkil edən təsəvvürlər də dəyişirlər.
Qədim Yunanıstanın mənəvi irsinin
ümumdünya tarixi əhəmiyyəti onunla əlamətdardır
ki, qədim yunan mütəfəkkirləri insan
idrakının çoxsaylı sahələrində mənəvi
sərvətlərin ilk ixtiraçısıdırlar. Sosial-siyasi və
hüquqi təlimlər həmin sərvətlərin tərkib
hissəsidir. Burada söhbət qədim
yunanların fəlsəfi, siyasi və hüquqi fikir tarixinə
təkcə dəyərli töhfə vermələri deyil, həm
də onların nəzəriyyə və təcrübənin
müxtəlif sferalarında əsas ideya və
konsepsiyalarının təməlini qoymaları haqqında gedir.
İnsanları azadlara və kölələrə
bölmək şəraitində təşəkkül
tapmış antik siyasi-hüquqi fikir azad adamların
ideologiyası kimi formalaşmış və inkişaf
etmişdir. Azadlıq bütün qədim yunan siyasi nəzəriyyə
və praktikasının təməli sərvəti, əsas və
başlıca qayğı predmeti olmuşdur. Əlbəttə bu, ümumi deyil, məhdud
azadlıq idi, kölələr həmin azadlıqdan kənar
idilər.
Siyasətin azad münasibətlər və azad
insanların həyat forması kimi dərk edilməsi qanunun həqiqi
azadlığın ifadəçisi, siyasi ədalətin
ağıllı norması qismində izah edlilməsi ilə əlaqədar
olmuşdur. Azad və bərabər insanların
qarşılıqlı münasibətlər qaydası polis həyatının
əsasını təşkil etməklə yanaşı,
öz təzahürünü həm də qanunlarda tapan sosial
ədalətə söykənirdi.
Yuxarıda göstərilən nöqteyi-nəzərindən
belə demək mümkündür ki, nə ədalət, nə
də ədalətsizlik insana verilmir. Heç Tanrı da
insanı xəlq edəndə onu nə ədalətli, nə
də ədalətsiz yaratmır. Ədalətlilik
və ya ədalətsizlik insanın daxili məziyyətlərindən
təzahür edən mənəvi keyfiyyət göstəricisidir.
Əgər belə keyfiyyəti insana Allah versəydi,
o zaman Yer üzündə ədalətsiz insan, ümumiyyətlə,
ədalətsizliklər olmazdı. Deməli,
bütün ədalətli olanların və ədalətsizliklərin
əsl səbəbkarı insandır. Ona
görə insanı xeyirxahlıqlarının müqabilində
qiymətləndirən də onu törətdiyi ədalətsizliklərə
və bədxahlıqlara görə cəzalandıran da məhz
insandır.
Artıq insan şüurunda belə bir aksioma
formalaşmışdır ki, heç kəs anadan cinayətkar,
yaxud zülmkar və qaniçən doğulmur. İstər
cinayət, istərsə də hər hansı zülm
insanın sosial həyatdakı qeyri-əxlaqi hərəkətlərinin
mənfi təzahürüdür. Doğrudur,
insan hər hansı haqsızlığı etməyə,
yaxud cinayəti törətməyə təhrik edilə bilər,
lakin onun belə qeyri-əxlaqilikləri etməsinin vacib zərurətdən
irəli gəldiyini təsdiq etmək olmaz. Cinayət heç bir fərdə "mütləq
addım atmaq" qismində verilmir. O, insanın mənfi
daxili niyyətlərinin aşkara çıxıb iradəvi
aktı kimi təzahür edir.
Beləliklə, cəmiyyətdə istər ədaləti,
istərsə də ədalətsizliyi yaradan insan fəaliyyətidir. Kiminsə
haqsız, yaxud haqlı olduğunu ulu Tanrının adı ilə
əlaqələndirmək tamamilə səhvdir. İslam dünyagörüşünə uyğun
olaraq Allah insanları fəzilətli əməllərlə məşğul
olmaq, sosial ədalətsizliklərlə mübarizə aparmaq
üçün yaratmışdır.
Romanın
süqutu ilə (476-cı il) "Qədim
dünya tarixi" dövrü başa çatmış və
"Orta əsrlər" tarixi başlanmışdır. IX-X yüzilliklərə doğru Qərbi Avropa,
faktiki olaraq mərkəzi hakimiyyətdən asılı
olmayan çoxlu xırda feodal dövlətlərə
parçalanmışdır. Bununla da, cəmiyyətin
feodal strukturu təşəkkül tapmışdır.
Feodal cəmiyyətinin sinfi bölgüsü təbəqə
quruluşu ilə təsbit edilirdi. Hər bir təbəqə
feodal iyerarxiyasında ciddi müəyyən edilmiş yerə
malik idi. Hüquqlar (imtiyazlar) və vəzifələr
həmin iyerarxiyada qabaqcadan müəyyən edilirdi. Qərbi Avropanın feodal cəmiyyətində
katolik kilsəsi xüsusi yer tuturdu. Kilsə
ən böyük feodal idi. O, siyasi hakimiyyət elementlərinə,
öz məhkəmələrinə, silahlı qüvvələrinə,
kilsənin müəyyən etdiyi və hüquqi məna kəsb
edən (kanonik hüquq) bir sıra normalara malik idi.
Kilsənin mövqeyinə və əmllərinə haqq
qazandırılması üçün "əxlaqi
qanun", "katolik ədaləti" kimi dəlillərdən
istifadə olunurdu. Təkcə xristian kimi deyil, həm hakimyyətin
daşıyıcısı kimi, imperatorun ədalətli və
ya ədalətsiz olub-olmamasını yalnız kilsə müəyyənləşdirə
bilərdi. Bu, katolik kilsəsinin prioritet
hüquqlarından biri idi.
XIII yüzillikdə orijinal fəlsəfi-hüquqi
konsepsiya xristian teologiyası mövqeyindən Foma Akvinat
(1226-1274) tərəfindən işlənib
hazırlanmışdı. O, orta əsr katolik kilsəsinin
böyük müdafiəçilərindən biri
olmuşdur.
Hüquq, qanun, etika və ədalət problemləri
F.Akvinat tərəfindən xristian dini - sxolastikası
kontekstində izah olunmuşdur. Akvinatın
konsepsiyasına uyğun olaraq azad iradə, eyni zamanda da xeyirxah
iradədir. Ədaləti və
xeyirxahlığın təntənəsində insanın azad
iradəsi aparıcı rola malikdir. Buna isə
ilahi qanunlara - (Allahın müəyyən etdiyi qanunlara) əməl
etməklə nail olunur.
Qanunları əbədi qanun, təbii qanun, bəşəri
qanun, və ilahi qanun kimi təsnifləşdirən
Akvinatın izahında bəşəri qanun, onun pozuntuları
əleyhinə məcburiyyət sanksiyaları ilə təchiz
edilmiş müsbət qanundur. Ancaq təbii qanuna (təbii
hüquqa) uyğun olan bəşəri göstərişlər
bəşəri (müsbət) qanun qismində
çıxış edə bilər. Akvinatın
ədalətli və ədalətsiz bəşəri (müsbət)
qanunu fərqləndirməsi də bununla bağlı idi.
F.Akvinata görə, hüquq ədalətin insan birgəyaşayışında
ilahi qaydada hərəkətdir. Fəzilətlərin əxlaqi
elementlərindən biri olan ədalət hər kəsə
ona məxsus olanı vermək ədaləti dəyişməz
və daimi iradə kimi səciyyələndirir. Aristotel kimi F.Akvinat da ədaləti bərbərləşdirici
və bölüşdürücü ədalətə
ayırırdı.
Fəlsəfi-hüquqi ideyalar tarixinin zəngin səhifələrindən
birini orta əsr hüquqşünaslarının
yaradıcılığı təşkil edir.
XI
yüzilliyin sonundan XIII yüzilliyin ortalarınadək fəaliyyət
göstərmiş qlossatorlar məktəbinin İrneri, Bulqar,
Rokerius, Alberikus, Bassianus, Pilmus, Vakarius, Odofredus və Atso kimi
hüquqşünasları hüquq və qanunun, ədalətin
qarşılıqlı əlaqəsi problemlərini dərindən
araşdırmışdır.
XIII-XV yüzilliklərin yurisprudenisyasında
postqlossatorlar (və ya şərhçilər) üstün
mövqeyə malik olmuşlar. Ravanis, Lulli, Bartolus, Baldus və
başqaları postqlossatorlar məktəbinin görkəmli
nümayəndələri idi. Təbii hüquq
ideyalarına yenidən müraciət edən postqlossatorlar ədalətli
qanunla bağlı problemlərin də şərhi üzərində
dayanmışlar.
Vahid
ÖMƏROV,
fəlsəfə
üzrə fəlsəfə doktoru
Səs.-
2016.- 16 fevral.- S.15