N.Gəncəvinin ideal, ədalətli hökmdar
konsepsiyası və insan haqları
Humanist
mütəfəkkirin ideyasına görə, "dünyada zülm etmək
qoçaqlıq deyil". Hökmdarın
mərdanəliyi xalqa qayğı ilə
yanaşmasında, yaxşı və faydalı işlər
görməsindədir.
Görkəmli
alim Aqşin Quliyev yazır: "Nizaminin
fikrincə, cəmiyyətin rifahını yüksəltmək
asan iş olmasa da, bu,
hökmdarların gündəlik qayğısı
olmalıdır. Ona görə də, ilk növbədə hökmdar
xalqa pislik etməkdən
həmişə uzaq olmalı, pisliyin əvvəl-axır bir
gün pisliklə cavablanacağını
heç vaxt
unutmamalıdır.
Nizami
ədaləti, onun tələb və
şərtlərinə əməl edilməsini, xalqa insanpərvər münasibəti və insan haqlarına hörmətlə
yanaşılmasını dövlətlərin möhkəmliyinin
mühüm amillərindən biri hesab edirdi.
Mütəfəkkir bu ideyasını
"Xosrov və Şirin"
poemasında da inkişaf
etdirir, dövlətin uzun
müddət yaşaya bilməsini
hökmdarın xalqa qarşı
münasibətinin məzmunu ilə əlaqələndirir".
A.Quliyevin
fikrincə, Nizaminin məntiqinə uyğun olaraq
hökmdarların, hətta uğurlu siyasətləri
onların, bilavasitə xalq kütlələrinə
soyuq və qayğısız münasibəti
nəticəsində, sanki heçə enmişdir. Şübhəsiz ki,
mütəfəkkir bu mövqeyini
tarixi təcrübə ilə əsaslandırırdı.
Çünki hökmdarların fəaliyyətini
həmişə zaman özü
qiymətləndirmiş, tarix onların
siyasətini saf-çürük etmişdir. Başqa
sözlə, şahlara, sultanlara
və xaqanlara qiymət, əsasən
onların əməllərinə görə verilmişdir.
Mütəfəkkirin
siyasi düşüncəsinə görə,
cəmiyyət, o cümlədən sadə
xalq kütlələri ali
mənsəb sahiblərinin həm yaxşı, həm də pis əməllərini özündə əks
etdirən güzgüdür.
Hökmdarların fəaliyyətinin və əməllərinin
bəhrəsini, nəticələrini insanların sosial-maddi şəraitindən, yaxud ölkədə mövcud
olan iqtisadi-siyasi vəziyyətdən
asanlıqla görmək olar. Təbii olaraq ölkə siyasətini, cəmiyyət
işlərini zorakı üsullarla həyata
keçirən hökmdarın müdrikliyindən və ədalətindən
danışmaq qeyri-mümkündür. Cəmiyyət
işlərinin özünün gedişi ölkədəki ümumi
sosial-siyasi iqlimi qiymətləndirməyə
imkan verir. Hökmdarın pis fəaliyyətindən
həm cəmiyyət, həm də, bilavasitə onun özü ziyan çəkir. Çünki
cəmiyyətdə hökm sürən ədalətsizliklərin,
idarəetmədə yol verilən
nöqsanların birinci səbəbkarı
hökmdar və onun əmrlərini
icra edən məmurlardır. Buna görə də pisliyin
nəticələrini, ilk növbədə
pislik törədənlərin özləri
hiss edirlər.
A.Quliyev
yazır: "Nizami bütün
əsərlərində olduğu kimi, "Leyli və Məcnun"
poemasında da zülm
və zorakılıq əleyhinə çıxır. O,
insanı təhqir edən və alçaldan
hər şeyin düşmənidir.
Mütəfəkkir insanı hər cür
boyunduruqdan azad olmağa, zülm və
zorakılığa qarşı mübarizə etməyə
çağırır. Ən uca zirvələri
fəth etməyə qadir olan
insan heç bir kəsin qarşısında
alçalmamalıdır. Zülm və
zorakılıq sonsuz ola
və əbədi davam edə bilməz.
Müstəbidin zülmü nə qədər
ağır olsa da, dünya bu zülmə
qarşı çıxanlardan xali deyildir. Bütün
bunları cavabsız qoymaq istəməyən
Nizami rəzil və nadanların təhqirlərinə
dözülməzlik göstərməyə
çağırır, zalımların və müstəbidlərin
zülmü qarşısında əyilməyi
qəbul etmirdi. Zülmü və
zorakılığı ədalətsizliyin ən
alçağı kimi qiymətləndirən
humanist mütəfəkkir zülmə
dözməyi, zülmkarın qarşısında müti olmağı rəzalət hesab edir və bunu son həddə
özünə hörmətsizliyə bərabər tuturdu".
"Leyli və Məcnun" Nizami
yaradıcılığının çiçəkləndiyi
dövrünün məhsuludur. Əsərdə
pak və xeyirxah hisslər,
insan haqlarının müdafiəsi mövcud ənənələrlə ziddiyyətdə
verilir. O dövrün
qabaqcıl düşüncəli müasir
gəncliyi feodal quruluşunun
patriarxal adətlərilə barışa
bilmirdi. Həyata, insana
və dünyaya baxışlardakı
müxtəliflik ziddiyyətsiz və münaqişəsiz
ötüşə bilmirdi.
Haqsızlıqlara və ədalətsizliklərə
qarşı mübarizə möhkəm iradə tələb edirdi. Belə iradə nümayiş
etdirənləri isə amansız təqiblər gözləyirdi.
Deməli, Məcnun tək deyildi. O, Nizami düşüncəsinin, etiraz fəryadının ümumiləşdirilmiş
obrazı idi. "Məcnun məhv olsa da, əzilsə də
zəmanəsinə ağır bir zərbə
endirmiş, onun
alnına dəhşətli bir damğa basmışdır. Məcnun öz böyüklüyü
ilə artıq adama, zəmanə üçün "bəd övlada"
çevrilmişdir. Məcnuna cəmiyyətin
etdiyi zülm talevin hökmü, fələklərin
gərdişi kimi qiymətləndirilir".
A.Quliyev
qeyd edir ki, cəmiyyətdə baş
verən hadisələri diqqətlə izləyən və onlardan müəyyən nəticə
çıxaran Nizami səbri və təmkini
mövcud ziddiyyətlərin aradan qaldırımasında mühüm
şərtlərdən biri hesab edirdi.
Mütəfəkkirin ideyasına görə, təmkinlilik və
möhkəm iradə bütün
müşküllərin həllində insana
qalırdı. Çünki
yaşadığı mühit müasiri olduğu dövrün gerçəklikləri idi. Elə buna görə
də mütəfəkkir heç də
şahlıq və şahın tamamilə yer
üzündən götürülməsi məsələsini
qoymurdu, qoya da bilməzdi. O, ədalətlə
və ağılla məmləkəti idarə edə bilən
hakimlər haqqında düşünürdü.
Nizami məhz ədalətli və müdrik hökmdarın zülmü
məhv edəcəyinə, məcnunlar üçün
həqiqi azadlığın bərqərar olacağına,
leylilərin hüquqsuzluğunun aradan qalxacağına ümid
edirdi. Ədalətli və müdrik hökmdar Nizami üçün təkcə
bir məmləkətin deyil,
bütün dünyanın
firavanlığı demək idi.
A.Quliyev
yazır: "Nizami "Xəmsə"yə
daxil olan digər
poemalarında olduğu kimi,
"Leyli və Məcnun" əsərində
də haqsızlıq və özbaşınalıqların aradan qaldırılmasında ədalətli və
müdrik hökmdarın qüdrətinə
inamını nümayiş etdirir. Ədalətli hökmdar
mütəfəkkirin nəzərində insanların ədalət
axtarışının nəticəsi kimi
canlanır. Məhz ədalətli hökmdar
sadə insanların firavan və xoşbəxt
gələcəyi ola bilər. Ədalətli
hökmdar insanların gələcəyə
inamının təcəssümüdür. "Leyli və Məcnun"da hökmdarlara
nəsihət Məcnunun dilindən səslənməsə də,
feodal quruluşu
elitasının bu qəhrəmana, qəhrəmanın
isə həmin elitaya münasibətində
mövcud hakimiyyətə dikilən nəzərlər
içərisində bir cüt
göz də Məcnuna məxsusdur.
Məhz bu Məcnun elə Nizaminin
özüdür. Həmin Nizaminin
dünyanın işlərinə məsul olan
hökmdarın ədalətinə inamı dərindir".
Nizaminin
sayca dördüncü
olan "Yeddi gözəl"
poeması öz daxili
məzmunu nöqteyi-nəzərindən mütəfəkkirin
siyasi idealının parlaq
təzahürlərindən biridir. Poemada qarşıya qoyulmuş
əsas məqsəd insanı kamilləşdirməkdən, onu ideal bir
varlığa çevirəcək zirvəyə yüksəltmək
üçün bir
sıra bəşəri problemləri həll etməkdən
ibarətdir. Bundan ötrü
düşündürücü ən mühüm məsələlərdən biri insanı ideallaşdıra bilən, onun şəxsiyyətini
formalaşdırmağa xidmət edən mükəmməl həyat
şəraitinə malik ədalətli cəmiyyət
qurmaq idi. "Bütün Nizami
yaradıcılığından keçib
gedən, bütövlükdə bəzən açıq, bəzən
dolayı yolla Nizami irsinin məntiqi vurğusu,
Nizami humanizminin baş çıxış nöqtəsi olan xoşbəxt cəmiyyət quruluşu ideyası... mütəfəkkirin bu əsəri üçün
məqsəddir, amaldır".
A.Quliyev
yazır: "Nizaminin məntiqinə
görə, azad, xoşbəxt, ahəngdar
cəmiyyəti yalnız o zaman
qurmaq olar ki, insanlığın taleyinə məsul olan hökmdarların xisləti fədakarlıq
və özünütərbiyə, alicənablıq və fəzilətlərə
yiyələnmə yolu ilə daxili-mənəvi
rəzalətlərdən, eybəcər və çirkin niyyətlərdən, alçaq vərdişlərdən, qeyri-insani şəhvət və ehtiraslardan, qəsbkarlıqdan, insanlara
qarşı biganəlikdən, ədalət qanunlarına
hörmətsizlikdən və hakimiyyət hərisliyindən
təmizlənsin. Mütəfəkkir şah hakimiyyətinin təbiətinə xas olan qəddarlığı,
ədalətin tələblərinə məhəl
qoyulmamasını kəskin tənqid edir
və belə bir qənaətə gəlirdi
ki, hökmdarlıq və hakimiyyət səlahiyyətləri
bəzən təbiətcə həlim və mülayim,
xeyirxah olan insanı da müstəbidə çevirə bilər. Nizaminin bu etirafı bir qədər ziddiyyətli görünsə
də, danılmaz həqiqət ondan ibarətdir
ki, o, bu
nəticəyə gördükləri və müşahidələri
əsasında gəlmişdir". Ona
görə də Nizami "Yeddi gözəl" poemasında cəmiyyətin
istismar edən və istismar
olunanlara bölünməsinə etiraz edir, dünyanı qəssab
dükanına bənzədir. Nizami
dövründəki ictimai
haqsızlıqlara etiraz edir,
insanları belə zülmə, ədalətsizliyə
dözməməyə, ildırım kimi
amansız olmağa dəvət edir.
"Yeddi gözəl"in baş
qəhrəmanı Bəhram cəsur, ağıllı və ədalətli
hökmdardır. Bəhramın ədaləti zülmə və
zorakılığa qarşı amansızlığında daha parlaq əks olunur. A.Quliyevin fikrincə,
"Yeddi gözəl"in süjet xəttinin müəyyən əyləncəliliyinə
baxmayaraq, mütəfəkkir Bəhram-Gur
obrazında məsələnin etik cəhətinə-sosial
ədalət probleminə böyük diqqət
yetirmişdir. Bəhram Nizaminin
ədalətli ideal hökmdar
haqqında tələblərinə yalnız qismən cavab verir. Bəhram məhz
hakimiyyət başına gəldikdən sonra
ölkəni ədalətlə idarə edir.
Əslində isə, bu, Nizaminin
özünün istəyidir. Hökmdar Bəhramın ədalətsizliyi Nizaminin ədalətli şah
idealı ilə daban-dabana ziddiyyət təşkil
edərdi. Lakin mütəfəkkir ona sanki ədalət dərsi
verir. Bəhram bundan düzgün nəticə çıxarır,
ədalətsiz hökmdarların səhvlərini təkrarlamaq
istəmir. Nizami ona mənalı
ömür sürməyi, tarixdə
yaxşı ad qoymağa
nail olmağı öyrədir.
Bəhramın
tərcümeyi-halı, onun həyat
tarixçəsi Nizamiyə ideal hökmdar haqqında öz
fikirlərini bir daha
söyləməyə, habelə özünün
humanist təlimini, insanpərvərlik
ideyalarını çatdırmaq imkam verirdi. Ova və həyatın
nəşələrinə aludə olan Bəhram,
eyni zamanda İranda baş verən
hadisələri diqqətlə izləyir. Atası
Yəzdigürdün ölümündən sonra
iranlıların mülayim xasiyyətli bir qocanı taxta
çıxardıqlarından xəbər tutan
Bəhram onlara hədələyici bir məktub yazır, iranlılar isə ona cavab verirlər ki, o, ədalətsizliyinə
və müstəbidliyinə görə hakimiyyətdən məhrum
edilib.
Məsələ
burasındadır ki, İranda
şah hakimiyyətinin nəzəriyyəçiləri
belə bir təlimi müdafiə edirdilər
ki, yalnız ilahi
qüvvə tərəfindən hünər bəxş edilmiş, şah nəslindən
olan xüsusi adamlar hökmdar ola bilərlər.
Lakin Nizami bu təlimi birdəfəlik
rədd edib, feodalizm dövrü üçün
demokratik hesab olunan belə bir ideya irəli sürürdü
ki, hər bir
ağıllı, müdrik və ədalətli,
hünərvər və rəşadətli şəxs hökmdar olmağa layiqdir.
A.Quliyev
daha sonra yazır: "Məsələnin digər və həm də ən
mühüm cəhəti Nizaminin
yaradıcılığında xalqa
yaxınlıq və bağlılıq, o
cümlədən hökmdarın sadə xalq
kütlələri ilə qarşılıqlı ünsiyyətinin
olması problemidir. Təsadüfi deyildir ki, "xalqla yenidən qarşılaşmaq Bəhrama
həqiqi çıxış yolunu
göstərir. Burada da
Nizami hadisələrə təbii
axarı ilə getmək imkanı verir. Çobanla Bəhramın
qarşılaşması zahirən təsadüfidir, lakin zəruridir, ədalətli Bəhramın
yenidən özünə qayıtmasıdır". Bu qayıdış Nizaminin
ideallarına cavab verirdi.
İztirab
və narazılıqlarla dolu olan dünyada insan həyatı həmişə təhlükə
qarşısında olmuşdur.
Hökmdarı müstəbid, qanunları ədalətsiz olan cəmiyyət, əslində özünün hər bir
üzvü üçün
həbsxananı xatırlatmışdır. Nəinki onlarla və yüzlərlə insanın
azadlığını məhdudlaşdıran hökmdar zindanları,
özbaşınalıq və haqsızlıqların hökm sürdüyü
cəmiyyətin özü sadə insanlar üçün
qaranlıq bir zindana çevrilmişdir. Haqsızlıqlar səltənətində
hər bir insanı vahimə və dəhşətli
qorxu hədələyir, sanki
özünün dəmir pəncəsi
arasında sıxaraq əzirdi. Bəhram-Gur dinlədiyi məhbusların
şikayətlərindən yalnız bunları eşitmişdi.
Nizaminin
ideyasına görə, ədalətsiz cəmiyyətin yetirmələri
də öz xislətləri etibarilə
haqsızlıq məkanında yetişənlərdir. Ədalətsiz
cəmiyyətdə xeyirxah xasiyyətdə
olan insan tapmaq o qədər də asan deyildir. Deməli, belələrindən
sadiqlik, fədakarlıq və alicənablıq
gözləmək əbəsdir. Gücün
və qüvvənin qarşısına mütilik
göstərib məzlumlara qarşı vəhşiliklər nümayiş etdirənlərdən heyvani davranışdan savayı heç nə gözləmək olmaz".
"Yeddi gözəl" poemasının əsas
obrazının arzu olunan
zirvəyə qalması sanki Nizami dühasının, Nizami
ədalətinin zülm və
zorakılıq üzərində qələbəsidir. Ədəbiyyatda
qeyd olunduğu kimi "İntibah
dövründə xeyirlə şərin mübarizəsi və
xeyirin qələbəsinə inam məsələsi mühüm yer tuturdu. "Yeddi gözəl"də
də bu məsələyə geniş yer verilmişdir. Xeyirlə şərin mübarizəsi
və xeyirin qələbəsinə inam, əslində poemanın əsas pafosunu təşkil edir".
Əsərdə
Nizamini dərindən
düşündürən bir məqam da tədqiqatçıların diqqətini
özünə cəlb etmişdir. Bu, müəlliflərin düzgün
olaraq aşkar etdikləri
"yeni insan
axtarışı" ideyasıdır. Haqlı olaraq qeyd edilir
ki, "Yeddi gözəl"
insana yeni İntibah dövrünün
münasibətini əks etdirən bir
poemadır. "İnsan necədir və
necə olmalıdır" fikrini geniş planda əks etdirmək
Nizaminin daha çox bu əsərdə
poetik qayəsi olmuşdur.
Ona görə də humanist
mütəfəkkir bədxahları və xəyanətkarları,
peşəsi yalnız pislik olanları yaşamağa haqqı olmayanlar
kimi səciyyələndirmişdir.
Vahid ÖMƏROV,
fəlsəfə üzrə
fəlsəfə doktoru
Səs.-
2016.- 24 fevral.- S. 15.