Polietnik və multikultural cəmiyyətlərdə
siyasi anlaşma və
insan hüquqları
Demokratik ölkələrdə müxtəlif etnik submədəniyyətlər arasında qarşılıqlı siyasi anlaşmanın lazımi səviyyəsinin təmin edilməsi üçün yaradılmış institutları şərti olaraq iki qrupa bölmək olar: konsosiativ demokratiya" sistemləri (consociate - ingiliscə: dostluq ittifaqında birləşmək va seçki sistemləri).
"Konsokiativ demokratiya" sistemləri proporsional nümayəndəlik sistemi üzrə seçilmiş siyasi liderlərdən ibarət koalisiyanın təşkili nəticəsində yaranır. Bu cür nümayəndəlik hər bir etnik-mədəni birlik üçün parlamentdə verilmiş səslərin sayına uyğun olan yerləri təmin edir.
Robert Dahl yazır:
"Bu məsələdə aparıcı mütəxəssis
Arend Leyphart sayılır. O, sözügedən
problemi "Plüralist
cəmiyyətdə demokratiya:
müqayisəli təhlil"
kitabında geniş işıqlandırmışdır (Arend Lijphart. Democracy in
Plural Societies: A Comparative Explorati- on.
"Konsokiativ demokratiya" sistemləri İsveçrə,
Belçika və Niderlandda təxminən
1917-ci ildən 1970-ci ilə
qədər, Avstriyada
isə 1945-1966-cı illər
arasında qüvvədə
olmuşdur. Bu ölkələrdə polietnikliyin
müxtəlif modelləri
və müvafiq olaraq konsensusa şərait yaratmalı olan müxtəlif siyasi institutlar vardır. İsveçrəlilər müxtəlif dillərdə
danışır (almanca,
fransızca, italyanca və retoromanca), miixtəlif dinlərə etiqad edir (katolik
və protestant), müxtəlif
kantonlarda yaşayırlar.
Linqvistik və dini fərqlər müəyyən dərəcədə
üst-üstə düşür:
germandilli isveçrəlilərin
bir qismi katolik, bir qismi
protestant olduğu halda,
frankofonların bir qismi katolikliyə, digər qismi isə protestantlığa
etiqad edir. Bu fərqlər bir
vaxtlar dil və din zəminində çoxsaylı münaqişələrə
səbəb olurdu, lakin müasir İsveçrədə bu
cür çəkişmələrə,
faktiki olaraq rast gəlinmir. Kiçik kantonların əhalisi bir qayda olaraq
daha yüksək dərəcədə dil və din yekcinsliyinə malikdir ki, bu
da həm tarixi halların, həm də hakimiyyətin şüurlu
fəaliyyəti nəticəsində
mümkün olmuşdur.
Ölkədə mövcud olan
siyasi konsensus sisteminın əsas xüsusiyyətlərinin İsveçrə
Konfederasiyasının Konstitusiyasında
əks olunması ilə yanaşı, bu sistem həm
də ölkənin ictimai rəyi və onun vətəndaşlarına
xas olan yüksək siyasi mədəniyyəti tərəfindən
güclü şəkildə
dəstəklənir."
Müəllif
göstərir ki, belçikalılar dil (fransız və flamand dilləri), din üzrə və regional fərqlərə görə
bir-birlərindən seçilirlər.
İki əyalətin (Valloniya və Flandriya) əhalisi kifayət qədər yekcinsdir.
Fransa ilə həmsərhəd
olan Valloniyada fransızca danışan protestantlar və ya dinlə maraqlanmayan
vətəndaşlar yaşayır;
Hollandiya ilə həmsərhəd olan Flandriyada isə flamand-katoliklər məskunlaşıb;
ölkənin mərkəzində
qarışıq əhalisi
olan Brüssel qərarlaşıb. Konsensusa
əsaslanan siyasi sistem koalision hökumətlərdən ibarətdir;
onların tərkibinə bir
qayda olaraq əhalinin hər iki seqmentinin nümayəndələri daxildir.
Hollandiyada
neçə-neçə nəsil
öz dəqiq çərçivəsi olan
dörd müxtəlif
seqmentə bölünürdü:
katolik, protestant, sosialist
və liberal. Bu fərqlər qarşılıqlı
insan münasibətlərinin
demək olar ki, bütün sahələrini - siyasətdən
tutmuş nikaha, qonşu icmalara, klublara, həmkarlar ittifaqlarına, qəzetlərə
və sairəyə qədər - müəyyən
edirdi. Dövlət məktəblərində dini təlim zəminində yaranmış
münaqişə - iki
dini bölümün
nümayəndələrini iki dünyəvi bölümə qarşı
hiddətlə çıxış
etdiyi mübahisə Niderland demokratiyasının
təməlini sarsıtmağa
başlamışdı. Yalnız uzun illərdən sonra -
1917-ci ildən başlayaraq,
ölkədə "konsosiativ"
sistem inkişaf etdirilməyə başladı
- hər dörd qrup hökumətdə təmsil olunur və qərarlar yalnız konsensus əldə edildikdən sonra qəbul olunurdu (bax: Arend Lijphart. The Politics of
Accommodation: Pluralist and Democracy in the Netherlands. Berkley
University of California Press, 1968). Nəhayət,
məktəblərdə də
münaqişə həll
edildi: qərara alındı ki, dövlət cəmiyyətin
dörd seqmentinin hər birinin ayrı-ayrı məktəblərinə,
yəni şagirdlərin
seqmentlər üzrə
bölgüsünə şərait
yaratmalı və buna dəstək verməlidir. XX əsrin
70-ci illərində dini
fərqlərin kəskinliyi
tədricən azalmağa
başlayandan sonra dörd bölgülü hökumət koalisiyasına
daha ehtiyac qalmadı. Bununla belə, çoxpartiyalı
sistem və proporsional nümayəndəlik
sistemi etibarlı şəkildə təminat
verirdi ki, Niderland hökuməti bir çox partiyalardan ibarət olan koalisiya kimi qalacaqdır.
"Konsokiativ demokratiyalar"
nadir hallarda uğurlu olur. Çünki çox az
hallarda elə şərait yarana bilər ki, onun təsir qüvvəsini təmin edə bilsin (Arend Leyphart "Democracy in
Plural Societies” kitabında bu
cür doqquz əlverişli şərti
sadalayır).
R.Dahl yazır: "Multimədəni
ölkələrdə qərarların
qəbul edilməsinin
konsokiativ üsulunun yaranması aşağıdakı
problemlərlə qarşılaşa
bilər:
1.
Bir çox multimədəni ölkələrdə
onun mövcud ola bilməsi
üçün vacib
olan (bəlkə də zəruri olan) şərtlər çox zəifdir, ya da yerli-dibli
yoxdur.
2. Konsokiativ
quruluş idarəetmənin
demokratik forması çərçivəsində müxalifətin rolunu xeyli azaldır (bax: Courtney Jung and Lan Shapiro
"South Africa's Negotiated Transition: Democracy, Opposition, and New
Constitutional Order", Shapironun kilabında: "Democracy's Place".
3. Bəzi
tənqidçilərin fikrincə,
veto hüququ və konsensusun əldə edilməsi zərurəti bir sıra hallarda
qərarların qəbul
edilməsini ləngidir.
Məsələn, Hollandiyada cəmiyyətin
bütün seqmentlərinin
nümayəndələrindən ibarət olan çoxpartiyalı hökumətin
təşkil edilməsi
üçün bəzən
aylarla vaxt gedir.
Bəzi politoloqlar
sübut edirlər ki, bunun mümkün
alternativi - siyasi liderləri parlament və ya prezident
seçkiləri zamanı
və ondan öncə fəaliyyət
göstərən uzunmüddətli
seçki koalisiyalarını
təşkil etməyə
sövq edə biləcək seçki sistemlərinin yaradılmasıdır
(bax, məsələn,
Donald L.Horowitz. Ethnic
Groups in Conflict, Berkeley və Democratic South
Africa? Constitutional Engineering in a Divided
Society, Berkeley. Məsələ yalnız ondadır
ki, bunun həyata keçirilməsi
nə dərəcədə
mümkündür. Təbii
ki, "hansısı
qalibə çatır"
(HQC) tipli seçki sistemi daha az münasib və sərfəlidir, çünki bu cür sistem hansısa bir qrupa parlamentdə yerlərin elə böyük əksəriyyətini
almağa imkan verir ki, bundan
sonra danışıqlara,
kompromislərə və
koalisiyaların yaradılmasına
ehtiyac qalmır.
O yazır: "Bəzi
alimlər "A" Əlavəsində təsvir edilmiş alternativ səsvermə
("AS") sistemində bir çox məziyyətlər görürlər.
Burada qanun prezidentliyə namizədin üzərinə
vəzifə qoyur ki,
həmin ölkədə mövcud olan əsas submədəniyyətlərin və
ya etnik qrupların ən
azı ikisinin nümayəndələrinin
səsinin müəyyən bir minimumunu qazansın (yeri gəlmişkən,
Keniyada "prezidentliyə namizədin
ölkənin səkkiz əyalətindən
heç olmasa
beşində səslərin 25 faizini
alması" tələbinə baxmayaraq,
1992-ci ildə dağınıq müxalifət Daniel Arap Moyiyə cəmi
35 % səslə prezident olmağa
imkan vermişdir (Andrew Reynolds & Ben Reilly. The İnternational
İDEA: Handbook of Electoral System Design. Stockholm: İnternational
İnstitute for Democracy and Electoral Assistanco).
Yaxud məsələn, başlıca dövlət vəzifələri əsas etnik qrupların nümayəndələri arasında razılaşdırılmış müəyyən formula uyğun olaraq bölüşdürülə bilər. Bununla belə, yuxarıda sadaladığımız üsulların heç biri mədəniyyətlərarası münaqişələrin kəsilməsinə təminat vermir. Vaxtilə Livan, Nigeriya, Şri- Lankada tətbiq edilmiş və müəyyən müddətə bu ölkələrə sabitlik gətirmiş belə sistemlər sonralar, böyüyüb vətəndaş müharibəsinə çevrilən etnik nifaqın və ya avtoritar idarəetmənin təzyiqi altında dağılmışdı.
Bir nəticə şübhə doğurmur: məsələnin bütün multimədəni ölkələr üçün münasib olan ümumi həlli yolu yoxdur. Hər bir ölkə bu məsələni öz xüsusiyyətlərini nəzərə almaqla, özünə uyğun şəkildə həll edir.
Görəsən, dünyada nə qədər demokratik ölkə var? Hansı əlamətlərə görə müəyyən etmək oiar ki, yaşadığınız ölkə "demokratikdir", yoxsa "avtoritar"?
Mən başa düşürəm ki, bu kitabın oxucuları arasında az adam tapılar ki, dünyada demokratik ölkələrin dəqiq sayı ilə maraqlanmış olsun. Bu mənada, ikinci sual daha böyük maraq doğurur. Lakin ona cavab vermək üçün birinci sualı nəzərdən keçirmək lazım gələcək.
Bu isə göründüyü qədər də asan məsələ deyil, belə ki, bir var deyəsən ki, ölkədə poliarxik demokratiyanın bütün institutları olmalıdır, bir də var müəyyən etməyə çalışasan ki, həmin ölkədə bu institutlar var, ya yoxdur. Burada ən azı iki mülahizə yürütmək lazımdır: biz hər şeydən əvvəl bilməliyik ki, həmin ölkədə poliarxik demokratiya institutları, həqiqətən də mövcuddur və onlar "qeyri-demokratik ölkə" səviyyəsindən yüksəkdə durur; müstəqil müşahidəçilərin dünya ölkələri haqqında verdikləri çox geniş həcmdə informasiya birinci tezisi tərtib etməyə kömək edir.
İkinci mühakimə daha böyük səy tələb edir və müəyyən qədər sərbəst xarakter daşıyır. Belə fikir mövcuddur ki, bu demokratiyanın minimal səviyyəsi Avropada və ingilis dilli ölkələrdə, yəni "qocaman demokratiya" ölkələrində demokratiyanın inkişaf səviyyəsinə uyğundur. Mənə elə gəlir ki, bu standart düzgün seçilib: biz hər hansı bir ölkəni o zaman "demokratik" hesab edə bilərik ki, bütün əsas demokratik institutlar orada mövcuddur və lazımi səviyyədədir.
VAHİD
ÖMƏROV, fəlsəfə üzrə
fəlsəfə doktoru
Səs.- 2016.- 16 mart.- S.15