Milli azlıqların
hüquqları
Hüquqi dövlətin - plüralist, tolerant, həqiqi demokratiyanın bərqərar olması üçün milli azlıqların mədəni, etnik, dini özünəməxsusluğunun qorunub-saxlanması, onların hüquqlarının müdafiə olunması bəşəriyyətdə sabitlik, demokratik təhlükəsizlik, sülh və əmin-amanlıq üçün olduqca zəruridir.
Milli azlıqlar dövlətin əhalisindən sayca az olan etnik qruplardır. Milli azlıqların hüquqları, dilləri, dinləri, mədəni və etnik özünəməxsusluqları və onların müdafiəsi beynəlxalq aktlarda - Avropa Şurasının Nizamnaməsində (London, 5 may 1949-cu il), Avropa Sosial Xartiyasında (18 oktyabr 1965-ci il), "Bölgə dilləri və azlıqların dilləri haqqında Avropa Xartiyasında" (Strasburq, 5 oktyabr 1992-ci il), Milli Azlıqların Müdafiəsi Haqqında Çərçivə Konvensiyasında (Strasburq, 1 fevral 1995-ci il), ATƏT-in İnsan Meyarı Konfransına dair Kopenhagen Müşavirəsinin sənədində (ATƏT-in 35 iştirakçı dövləti tərəfindən 1990-cı il iyunun 29-da qəbul edilmişdir), Yeni Avropa üçün Paris Xartiyasında ATƏT-in İnsan Meyarı Konfransına dair Moskva müşavirəsinin sənədində (1991-ci il oktyabrın 3-də qəbul edilmişdir), ATƏT-in Helsinki Zirvə görüşü sənədində (1992-ci il 9-10 iyul) İctimai-Siyasi Həyatda Milli Azlıqların Səmərəli İştirakı haqqında Leynd Tövsiyəsində, Milli Azlıqların Təhsil Hüquqları üzrə Haaqa Tövsiyələrində, Milli Azlıqların Dil Hüquqları Haqqında Oslo Tövsiyələrində, Birləşmiş Millətlər Təşkilatının Nizamnaməsində, İnsan Hüquqlarının Ümumi Bəyannaməsində (1948-ci il 10 dekabr), İnsan Hüquqlarının və Əsas Azadlıqlarının Müdafiəsi Haqqında Konvensiyada (Roma, 4 noyabr, 1950-ci il), BMT-nin "İrqi Ayrı-seçkiliyin Bütün Formalarının Ləğv Edilməsi haqqında Beynəlxalq Konvensiyasında (1969-cu il 4 yanvar), BMT-nin "Mülki və Siyasi Hüquqlar Haqqında Beynəlxalq Paktında (1976-cı il 23 mart), BMT-nin "Yetkinlik Yaşına Çatmayanlar barəsində Ədalət Məhkəməsinin İcrasına aid Minimal Standart Qaydalarında ("Pekin Qaydaları" 10 dekabr 1985-ci il), "Uşaq Hüquqları haqqında Konvensiyada" (2 sentyabr 1990-cı il), BMT-nin "Bütün Müasir Zəhmətkeşlərin və Onların Ailə Üzvlərinin Hüquqlarının Qorunması" haqqında Beynəlxalq Konvensiyada (18 dekabr 1990-cı il), BMT-nin "Milli, yaxud Etnik, Din, Dil Azlıqlarına Mənsub olan Şəxslərin Hüquqları Haqqında Konvensiyada (18 dekabr 1992-ci il), Beynəlxalq Cinayət Məhkəməsinin Roma Statusunda, "Azlıqlara Mənsub Şəxslərin Hüquqlarını Təmin etmək haqqında Konvensiya"da (Minsk, 21 oktyabr 1994-cü il) öz əksini tapmışdır.
Milli azlıqların hüquqları 1990-cı il iyunun 29-da qəbul edilmiş ATƏT-in İnsan Meyarı Konfransına dair Kopenhagen Müşavirəsinin sənədində belə müəyyənləşdirilmişdir: "Milli azlıqlara mənsub şəxslərin öz etnik mədəniyyət, dil, yaxud din özünəməxsusluğunu azad surətdə ifadə etmək, qoruyub-saxlamaq və inkişaf etdirmək, öz iradəsinin əksinə olaraq, heç bir assimilyasiya təşəbbüsünə məruz qalmadan bütün cəhətləriylə öz mədəniyyətini azad surətdə dəstəkləmək və onu inkişaf etdirmək hüquqları var. Xüsusilə, onlar aşağıdakı hüquqlara malikdirlər:
- şəxsi və ictimai həyatda öz ana dilindən azad surətdə istifadə etmək;
- milli dövlət qanunvericiliyinə uyğun olaraq könüllü maliyyə yardımını və digər yardımları, eləcə də, dövlət dəstəyi axtara biləcək xüsusi təhsil, mədəniyyət və dini müəssisələrini, təşkilat və ya assosiasiyalarını yaratmaq və dəstəkləmək;
- öz dininə etiqad etmək, o cümlədən, dini materialı əldə etmək, ona sahib olmaq, ondan istifadə etmək və öz ana dilindəki təhsil sahəsində dini fəaliyyəti həyata keçirmək;
- öz ölkəsinin hüdudları daxilində öz aralarında, eləcə də, digər dövlətlərin ümumi etnik və ya milli mənşəyi, mədəni mirası və ya dini etiqadı olan vətəndaşları ilə maneəsiz əlaqələr qurmaq və əlaqələri davam etdirmək;
- öz ana dilində məlumatı yaymaq, ondan istifadə yoluna malik olmaq və məlumat mübadiləsi etmək;
- öz ölkəsinin hüdudları daxilində təşkilatlar, yaxud assosiasiyalar yaratmaq və dəstəkləmək, beynəlxalq qeyri-hökumət təşkilatlarının fəaliyyətində iştirak etmək.
Milli azlıqlara mənsub şəxslər öz hüquqlarını həyata keçirməkdə və onlardan istifadə etməkdə fərdi qaydada, eləcə də, öz qrupunun digər üzvləri ilə birlikdə həyata keçirə bilərlər. Belə hüquqlardan istənilən birinin həyata keçirilməsi və ya keçirilməməsi milli azlıqlara mənsub şəxslər üçün heç bir mənfi nəficələr doğura bilməz".
Demokratik-hüquqi dövlətlərdə
bütün xalqlar, hüquqca bərabərdirlər. Dünyada 3 minə yaxın millət və formalaşmaqda olan potensial millət, 10 min etnik qrup mövcuddur.
Hüquqi dövlət quruculuğu yolu ilə gedən
Azərbaycan Respublikasında
bütün xalqlar və milli azlıqlar
qardaşlıq və
dostluq ailəsində
yaşayırlar. Əsrlər boyu Azərbaycanda
mehriban, dinc yanaşı yanaşma şəraitində yaşayan
xalqlar, ölkəmiz müstəqilliyi bərpa
etdikdən sonra, daha geniş hüquqlar və azadlıqlar əldə etdi, bütün çətinlikləri və
maneələri azərbaycanlılarla
birgə dəf edərək, bugünkü
inkişafımıza öz
töhfələrini verdilər.
Müstəqilliyin bərpasının
ilk illərində 1992-ci ildə
Azərbaycan Respublikası
Prezidenti "Azərbaycan
Respublikasında yaşayan
milli azlıq, azsaylı xalq və etnik qrupların
hüquq və azadlıqlarının qorunması,
dil və mədəniyyətlərin inkişafı
üçün dövlət
yardımı haqqında"
Fərman verdi.
Fərmanda deyilir:
"Azərbaycan Respublikasının
ərazisində yaşayan
milli azlıq, azsaylı xalq və etnik qrupların
nümayəndələrinin Azərbaycan Respublikasının
Konstitusiyasında müəyyən
edilən siyasi- iqtisadi, sosial-mədəni
hüquqlarını və
azadlıqlarını qorumaq,
onların həyata keçirilməsinə yaxından
kömək göstərmək
məqsədi ilə nazirlik və idarələrin fəaliyyət
çərçivəsində milli münasibətlərlə
bağlı məsələlərə,
bu Fərmandan irəli gələn vəzifələrə hərtərəfli
baxılsın.
Fərmanda daha sonra deyilir: "Milli azlıq, azsaylı xalq və etnik
qrupların nümayəndələrinin
peşə hazırlığına
uyğun olaraq və heç bir ayrı-seçkiliyə
məruz qalmadan bərabər hüquqlara malik olmasını nəzərə alaraq, həmin hüquqların həyata keçirilməsi
üçün hərtərəfli
şərait yaradılsın,
onların pozulmasına
yönəldilmiş hər
hansı bir hərəkətin, yaxud hərəkətsizliyin qarşısı
alınsın, ərizə
və şikayətlərin
baxılmasına və
vətəndaşların qəbulunda
həmin məsələlərin
həllinə diqqət
artırılsın". Fərmanda
Azərbaycan Respublikasının
Prezident Aparatına, Azərbaycan Respublikası
Nazirlər Kabinetinə,
Azərbaycan Respublikasının
nazirliklərinə və
idarələrinə, yerli
icra hakimiyyəti başçılarına aşağıdakı
istiqamətlərdə dövlət
yardımının və
hökumət siyasətinin
həyata keçirilməsi
bir vəzifə kimi tapşırılır;
- milli azlıq,
azsaylı xalq və etnik qrupların
mədəni, dil və dini özgünlüyünün
qorunub-saxlanılması və
inkişaf etdirilməsi;
- milli ənənə
və adətlərə
əməl, dini mərasim və ayinlərin tam azad icra edilməsi, ibadət yerlərinin qorunub-saxlanılması və
onlardan istifadə edilməsi;
- milli sənətkarlığın,
peşəkarlıq və
özfəaliyyət yaradıcılığı
və xalq sənətlərinin sərbəst
inkişaf etdirilməsi;
- bütün millətlərin tarix və mədəniyyət
abidələrinin qorunması;
- əhali üçün
əhəmiyyətli olan
yerlər, qoruqlar, parklar və digər təbiət obyektlərinin mühafizə
olunub saxlanılması.
Ulu Öndər Heydər Əliyevin hakimiyyətə
ikinci gəlişilə
hüquqi dövlət
və vətəndaş
cəmiyyəti quruculuğu
milli azlıqların hüquqlarının müdafiəsi
sahəsində yeni dönüş baş verdi. Hələ milli
konstitusiyamızın layihəsini
hazırlayan komissiyanın
iclasındakı çıxışında
konstitusiyanın Azərbaycanda
bütün xalqlar, azsaylı etnik qruplar üçün də demokratik şərait yaradacağını
qətiyyətlə bəyan
etdi.
Ulu Öndər Azərbaycan Respublikasının insan hüquq və azlıqlarının, eləcə
də, milli azlıqların hüquqlarının
müdafiəsinə dair
beynəlxalq konvensiyalara
qoşulmasına dair fərmanlar verdi.
Milli azlıqların
hüququnun qorunması
üçün xüsusi
təminat tələb
olunur. Azərbaycan Respublikasında belə
təminat dövlət
səviyyəsində verilmişdir.
Respublikanın 1995-ci ilin
12 noyabrında qəbul
etdiyi əsas sənəd (konstitusiya) və digər hüquqi aktlar buna misal ola bilər. Konstitusiyanın 5-ci maddəsində göstərilir ki, Azərbaycan xalqının
vəhdəti onun dövlətinin əsasını
təşkil edir.
Azərbaycan Respublikasında yaşayan
bütün vətəndaşlar
üçün bu respublika ümumi və ayrılmaz bir vətəndir. Yenə də həmin sənədin 25-ci və
45-ci maddələrində milli
azlıqların hüquqları
nəzərdə tutulur.
Məsələn, 45-ci maddədə
göstərilir ki, hər bir şəxs
öz ana dilində, istədiyi xarici dillərdə təhsil almaq və danışmaq hüququna malikdir və heç kim bu hüquqdan mərhum edilə bilməz. Göründüyü kimi, bu sənəddə irəli
sürülən hüquq
və azadlıqlar ancaq milli azlıqlar
üçün nəzərdə
tutulmamışdır. Yəni hər bir şəxs
öz dilində yazıb-oxumaqda, danışmaqda,
kütləvi informasiya
vasitələri yaratmaqda,
qəzet və jurnal buraxmaqda, tarixi mənbələri öyrənməkdə, öz
milli mənşəyini
tədqiq etməkdə,
milli-mənəvi irsini
mənimsəməkdə və
s. azaddır. Lakin bütün
bunlar milli azlıqların yaşadıqları
ölkədə ümumi
mənafe və maraqlarına zidd olmamalı, etnotəəssübkeş
millətçiliyə xidmət
etməməlidir. İkinci bir
tərəfdən, onlar
ölkədə yaşayan
digər millət və xalqların arasında olan dostluğa və qardaşlığa xələl
gətirməməlidir.
"Azərbaycanda milli azlıqlar: sosial-iqtisadi və siyasi şərait. Demokratik islahatlar uğrunda" kitabında göstərilir
ki, demokratik-hüquqi dövlət quruculuğu yolu ilə inamla
irəliləyən müstəqil
Azərbaycan Respublikasının
Konstitusiyasında bütün
vətəndaşların, o cümlədən, ölkəmizdə
milli azlıqların və azsaylı xalqların hüquq və azadlıqlarına dövlət təminatı
verilir. Həmin konstitusiya müddəalarına
müvafiq olaraq, Azərbaycanda milli azlıqların qorunması
sahəsində dövlətin
siyasi kursu aşağıdakı istiqamətlərdə
aparılır:
- dövlət suverenliyi, milli dövlətçilik və
ərazi bütövlüyü
prinsipinə dönmədən
əməl olunması;
- Azərbaycan Respublikasında
yaşayan bütün
milli azlıqların hüquq və azadlıqlarının, insan
haqlarının qorunması,
onların dil və mədəniyyətinin
inkişafına dövlət
yardımının və
qayğısının təmin
edilməsi;
- milli azlıqların
qorunması sahəsində
Azərbaycan Konstitusiyasının
tələblərinə, eyni
zamanda, beynəlxalq saziş və müqavilələrə uyğun
olaraq siyasi kursun ardıcıl həyata keçirilməsi;
- beynəlxalq standartlara uyğun milli qanunvericilik bazasının yaradılması;
- Azərbaycanın unikal tarixi sərvəti olan etnik rəngarəngliyin qorunub-saxlanması, nümunəvi birgəyaşayış qaydalarının, tarixi dostluq və qonşuluq ənənələrinin dirçəldilərək Azərbaycan cəmiyyətinin prioritet yaşayış prinsiplərinə çevrilməsi;
- Azərbaycançılıq, vətənçilik ideyalarının cəmiyyətdə tam bərqərar edilməsi üçün hüquqi-ideoloji, mənəvi-psixoloji bazanın daha da möhkəmləndirilməsi;
- milli-dini mənsubiyyətindən asılı olmayaraq, bütün vətəndaşların hüquq bərabərliyinin təmin edilməsi, diskriminasiyaya, milli-irqi ayrı-seçkiliyə, dini dözümsüzlüyə yol verilməməsi.
Azərbaycançılıq ideologiyasının ölkəmizdə gerçəkləşməsində müstəsna xidməti olmuş Ulu Öndər Heydər Əliyev Azərbaycanın ölkəmizdə yaşayan hər bir millətin doğma vətəni olduğunu göstərməklə, "azərbaycanlı" məfhumun da onların hamısını birləşdirdiyini xüsusi diqqətə çatdırırdı: "Azərbaycanlı" məfhumu çox genişdir. Ərazimizdə yaşayan azərbaycanlı da, ləzgi də, avar da, kürd də, talış da, udi də, kumıx da, başqaları da - bütünlükdə hamısı azərbaycanlıdır. Bu "azərbəycanlı" sözü bizi həmişə birləşdirir".
Vahid Ömərov, fəlsəfə üzrə fəlsəfə
doktoru
Səs.-
2016.- 13 oktyabr.- S.15