İnsan
hüquqlarına dair müxtəlif yanaşmalar
Insan hüquqları
problemi müstəqil siyasi problem kimi, cəmiyyət
inkişaf etdikcə və cəmiyyət, dövlət və
fərd arasında qarşılıqlı münasibətlər
mürəkkəbləşdikcə,
aktuallaşmışdır. İlk dəfə insan
hüquqları haqqında qısa təsəvvürlər,
qeyd etdiyimiz kimi, e.ə. VI-V əsrlərdə Çin mütəfəkkirləri,
sofistlər, Platon, Aristotel və b. tərəfindən
inkişaf etdirilmiş, təbii hüquqlar nəzəriyyələri
çərçivəsində formalaşmışlar. Onların əsas ideyaları anadan olduğu vaxtdan
adamların bərabərliyinin və onlara insan təbiəti
ilə şərtlənən eyni hüquqların verilməsinin
ədalətli olmasının tanınmasından ibarət
olmuşdur.
Qədim Yunanıstan
filosof sofistləri Algidam, Likofron və başqaları (e.ə.
V əsrin ikinci yarısı) təbii hüquq arqumentindən
qulluğun tənqidi üçün istifadə edirdilər:
"Təbiət insanı qul yaratmayıb". Bu təlimin nümayəndələri təbii
hüquq nəzəriyyəsinə və mifologiyaya arxalanaraq,
müasir insan hüquqları nəzəriyyəsinin banisi kimi
çıxış etmişlər. Sofistlər
təbii hüquq mövqeyindən insanların bərabərliyi
aksiomasını əsaslandırmışlar. Məsələn, sofizmin nümayəndələrindən
biri olan Hippiy adamların təbii bərabərliyinin tərəfdarı
kimi çıxış edirdi. O, hesab edirdi ki,
bütün insanlar qanuna görə deyil, təbiətə
görə qohumdurlar. Sofistlər insan
hüquqlarını əsaslandırmaq üçün mifologiyadan
da istifadə etmişlər. Belə ki,
sofist Promaqor insanın söz azadlığı kimi vacib
hüququnu mif vasitəsilə əsaslandırmış və
Afina demokratiyasını misal göstərərək, hər
bir insanın söz azadlığı hüququnun dövlət
tərəfindən tanınması zərurətini sübut
etmişdir.
Aristotelin
insan hüquqlarının işlənilməsi sahəsində
ideyaları, onun təbii hüquqların dövlət
qanunlarına nisbətən prioritetliyi nəzəriyyəsi
müasir insan hüquqları konsepsiyalarında inkişaf
etdirilmişdir.
Quldarlıq
quruluşunun "polis demokratiyası" insan
hüquqlarının hüceyrələrinin yaranması
üçün şərait
formalaşdırmışdır. Bu isə,
onda ifadə olunmuşdur ki, bərabər siyasi və mülki
hüquqlar yalnız vətəndaş olan azad insanlara
verilmişdir. Solonun Konstitusiyasında (e.ə.
VI əsr) ilk dəfə olaraq demokratiyanın bəzi elementləri
təsbit edilmişdir.
H.Babaoğlu yazır:
"Orta əsrlərdə hüquqi-pozitivist yanaşmanın
tərəfdarları insan hüquqlarının hər
hansı qeyri-dövlət mənşəyini inkar edirdilər.
Onlar dövlətin rasional təbiətindən,
onun dəyişməzliyi və sosial-iqtisadi zəminlərdən
asılı olmasından çıxış edirdilər.
Hüququ (insan hüququnu) qanundan (dövlətin
qanunundan) fərqləndirmir, şəxsiyyətin
hüquqlarının dövlətin hüquqları üzərində
prioritetini görmürdülər. Bu
yanaşmanın nümayəndələrinin fikrincə, vətəndaş
hüquqları məqsədəmüvafiq olduqda və
dövlətin tələbatlarından asılı olaraq, dəyişdirilməli
idi. Bu yanaşmaya görə, dövlət
insana hüquqlar verir, onların həcmi və məzmununu
özü reqlamentləşdirir.
Tarixi təcrübə
göstərir ki, bir çox dövlətlərdə, nəinki
quldarlıq dövründə, hətta orta əsrlərin
ilkin mərhələlərində insanlar bütün
hüquqlardan məhrum idilər. Onlar
subyekt deyil, quldarlararası münasibətlərin obyekti
qismində çıxış edirdilər. Onu qeyd etmək
lazımdır ki, XVIII əsrin humanist ideyalarını qəbul
edən Amerika Respublikasının "təməlçiləri"
üçün belə quldarlığın
saxlanılması, qadınların və kasıbların
siyasi hüquqlarının olmaması təbii idi".
Hüquqi-pozitivist
yanaşmanın tərəfdarlarından fərqli olaraq liberal
nəzəriyyənin nümayəndələri hesab edirdilər
ki, insan üçün müqəddəs olan hüquqlar
dövlətdən asılı olmadan mövcuddur və
hakimiyyət institutu kimi dövlət şəxsiyyətin
hüquqlarına olan təhlükənin
daşıyıcısıdır. Əsas
hüquqlara onlar fərdin sosial-iqtisadi imkanlarına xüsusi əhəmiyyət
vermədən onun siyasi və vətəndaş
hüquqlarını aid edirdilər. Lakin
özünün əsas vəzifəsini insanı dövlət
tərəfindən xarici təcavüzdən qorumaqda görərək,
liberallar hədsiz dərəcədə şəxsiyyəti cəmiyyətdən
və dövlətdən uzaqlaşdırırdılar. Beləliklə də, siyasi sahənin mahiyyəti
aşağı salınır və bu da, İ.Şapironun
fikrincə, şəxsi həyat sahəsinin siyasətdən kənarda
olmasından çıxış edən liberal təsəvvürlərdən
irəli gəlir.
İnsan
hüquqlarının inkişafında qeyd olunan hər iki
yanaşma dövlət və hüquqi
qarşılıqlı münasibətlərinə dair
müasir təcrübədə də mövcuddur. Məsələn,
ABŞ, Fransa, İtaliya, İspaniya konstitusiyalarının əsasını
təbii-hüquqi insan hüquqları konsepsiyası təşkil
edirsə, Avstriya və Almaniyanın konstitusiyalarının əsasında
pozitivist konsepsiya qoyulmuşdur. Təcrübə
belə bir nəticəyə gəlməyə imkan verir ki, əhalisi
milli-psixoloji xüsusiyyətləri sayəsində daha
intizamlı olan dövlətlərdə pozitivist yanaşma
üstünlük təşkil edir.
Beləliklə,
əgər təbii hüquq nəzəriyyəsinə görə
insan hüquq və azadlıqları ayrılmaz,
şüurdan, ilahi iradədən və ya insanın dəyişməz
təbiətindən irəli gəlirsə, pozitivist istiqamət
onlara dövlət tərəfindən müəyyən
olunmuş kateqoriyalar kimi yanaşır.
Müasir
insan hüquqları və azadlıqları konsepsiyaları
çərçivəsində də onların ayrılmaz və
universal xarakteri təsdiq edilir. Ancaq bu
konsepsiyalarda fərd və dövlətin münasibətlərinin
ziddiyyətliliyi qəbul olunsa da, hüquq və
azadlıqların məzmununda qismən dəyişikliklərin
edilməsinə yol verilir. Buna baxmayaraq, hətta
dövlət hüquqları bəzilərini müvəqqəti
dəf etsə də, onları insanın əlindən almaq
iqtidarında deyil. Ona görə də
müasir politoloqlar hüquqların "yuxarıda" hədsiz
cəmləşməsinə, xüsusilə də, hakim elitanın
insana verilən hüquq və azadlıqların həcmi və
xarakterinin müəyyən edilməsi məsələlərində
qrup diktatına qarşı dəlillər gətirirlər.
Lakin bu zaman da hüquqların təminatı və
istifadə olunmasında insan və dövlətin
qarşılıqlı məsuliyyəti xüsusi vurğulanır.
H.Babaoğlu daha sonra
yazır: "Ümumiyyətlə, müasir insan
hüquqları konsepsiyalarında belə hesab olunur ki, indiki
vaxtda fərd və artıq yetkin hüquqi və sosial dövlətdə
siyasi hüquqlar özünün əvvəlki prioritetliyini
itirirlər. Bu hüquqlar ikinci dərəcəli
hüquqlara çevrilir və vətəndaşların
bütün hüquqlar spekrini, onların
reallaşdırılması formalarını dərk etmələri
üçün, müəyyən mənada zəmin olurlar.
İnsan hüquqları və
azadlıqlarının başa düşülməsində
artan fərdiçiliyə daha çox diqqət yetirilir.
Tədricən belə bir ideya təsdiq edilir ki,
insan özü hüquq və azadlıqlarının
reallaşması formalarını müəyyən etməkdə
azaddır. Dövlət isə yalnız fərdi
təşəbbüslərin dəstəklənməsi,
şəxsiyyətin inkişafı üçün daha əlverişli
şəraitin yaradılması vasitəsidir".
A.Tokvil özünün
"Amerikada demokratiya" kitabında belə bir sual qoyur:
hüquqlar ideyasını dərk etməkdə adamlara necə
kömək etmək olar? Bu suala cavab olaraq o, yazır ki,
yalnız bir üsul var: hamıya bəzi hüquqlardan istifadə
etmək imkanı vermək lazımdır: "Amerikada sadə
adamlar siyasi hüquqların yüksək
anlayışını dərk edirlər, çünki onlara
bü hüquqlar verilmişdir. Onlar
başqalarının hüquqlarına toxunmurlar,
çünki istəmirlər ki, özlərinin
hüquqları pozulsun".
Bütövlükdə,
tədqiqatlar göstərir ki, insan hüquqlarının
formalaşması və inkişafı uzunmüddətli tarixə
malik olmaqla, bu və ya digər ölkəyə məxsus olan
doktrinalar və ənənələrin mübarizəsi ilə
müşayət olunmuşdur. İnsan
hüquqları ideyasının özü qədim köklərə
malik olsa da, yalnız demokratiya, azadlıq, ədalət və
formal bərabərlik prinsipləri əsasında əsl məna
kəsb etmişdir. Məhz bu əsaslarda
vacib əlamətlərindən biri insan hüquqlarının
aliliyi olan demokratik - hüquqi dövlətin formalaşması
mümkün olmuşdur.
H.Babaoğlu qeyd edir ki,
aparılan təhlillər əsasında müasir dövrdə
insan hüquqları və azadlıqları
konsepsiyasının əsas ideyaları kimi
aşağıdakıları qeyd etmək olar:
- dövlət
və şəxsiyyətin qarşılıqlı məsuliyyəti;
- şəxsiyyətin
sosial müdafiəsi (sosial-iqtisadi hüquqların təsbit
edilməsi və təminatı;
- əmək,
istirahət, mənzil, pensiya təminatı hüquqları və
s.) hüquq və vəzifələrin
vəhdəti;
- insan
hüquq və azadlıqlarının bütün növlərinin
bir-birini tamamlaması, qarşılıqlı əlaqədə
və bərabər dəyərli olması;
- şəxsiyyətin ayrılmaz rifahları və dəyərlərinin, onun hüquq və azadlıqlarının hərtərəfli hüquqi müdafiəsi.
İndiki mərhələdə bütün siyasətin və təcrübənin cəsarətlə insana yönəlməsi ideyası əsas istiqamət kimi çıxış edir. İnsan, onun tələbatları və maraqları, iqtisadiyyatda, sosial-siyasi və mənəvi inkişafda şəxsiyyət başlanğıcının formalaşdırılması həm nəzəriyyədə, həm də təcrübədə fərdi və kollektiv hüquqların izah və təfsir edilməsində aparıcı prinsiplər olmalıdır. Şəxsiyyətin hüquq və azadlıqları konsepsiyası təsərrüfat münasibətlərində yeni prinsiplərin təsdiq olunması, sosial-siyasi və hüquqi təsisatların demokratikləşdirilməsi prinsiplərinin dərinləşməsi, cəmiyyətdə özünüidarəetmə və özünütənzimləmənin genişləndirilməsi, siyasi və hüquqi mədəniyyətin yüksəldilməsi perspektivləri nəzərə alınmaqla inkişaf etdirilməlidir.
Qeyd etmək lazımdır ki, bu gün insan hüquqları konsepsiyası əvvəllərə nisbətən daha universal əhəmiyyət kəsb edir. Onun rasionallaşdırılmış Qərb mədəniyyəti ilə əlaqəsi tanınsa da, təkcə bu mədəniyyətlə məhdudlaşmır. Demokratiya "qlobal layihə" kimi özünə insan hüquqlarının qeyri-Qərb, o cümlədən, müsəlman və buddist mədəni mühitlərdə formalaşmış anlayışını da daxil edir. Belə ki, Z.Sardar qeyd edir ki, birincisi, insan hüquqlarının buddist və hinduist anlayışları ondan çıxış edir ki, insan hüquqları təkcə fərdin hüquqları demək deyil. İkincisi, bu hüquqlara aid olan münasibətlərə allahlar da istisna olmamaqla, universin kosmik obrazına daxil olan bütün canlı və cansız varlıqlar cəlb olunub. Odur ki, insan hüquqlarının onların hamısına aidiyyəti vardır. Üçüncüsü, insan hüquqları təkcə hüquqlar deyil, həm də vəzifələrdir; hüquqlar və azadlıqlar qarşılıqlı asılıdırlar. Bəşəriyyət mövcudluğunu davam etdirmək "hüququna" təkcə ona görə malikdir ki, o, dünyanı qoruyub- saxlamaq borcunu yerinə yetirir. Dördüncüsü, insan hüquqları mütləq deyil, onlara nisbilik xasdır. Onlar özlərinin qarşılıqlı münasibətləri ilə müəyyən olunmuş varlıqlar arasında qarşılıqlı münasibətlərdir.
Vahid ÖMƏROV fəlsəfə üzrə fəlsəfə
doktoru
Səs.-
2016.- 15 sentyabr.- S.15