Muğam bəşər mədəniyyətinin
nadir incilərindəndir
Alim Qasımov: "Sənətkar həm
gözəlliyi görməli, həm də
tamaşaçının mənəvi dünyasına sirayət
etməlidir
"Tərcümə edilmədən dünya dövlətlərinin qəbul etdiyi və sevdiyi, beynəlxalq mühitdə dərk olunan musiqi insan hisslərinin təcəssümü, qeyrilərinə ötürülməsi, eləcə də, ali dəyərlərin aşılanmasında bir vasitədir. Bu musiqi insan vücudunun bütövlükdə əksi, səsi, simasıdır, desək, yanılmarıq.
Səsi, sehri ilə sənət məbədi adlı məkanın sakinləri olanların sayı kifayət qədər olsa da, burada ismini həkk etmiş şəxslərin tərcümeyi-halı onların bir fərd olaraq hər birinin keçdiyi yolun keşməkeşli, maraqlı səhiflərlə zəngin fəaliyyətini əks etdirir və orijinal şəkildə təqdim olunan ömür məsafəsində sənətə olan xidmətini işıqlandırır. İllərdən, qərinələrdən boylanan səslərin ahəngində qəm-kədər, sevinc duyulur. Bu səslər yaşanılan zamanın əks-sədası, sorağıdır. Səsinin cazibəsi ilə dünyanı gəzən, irqindən-dinindən asılı olmadan geniş coğrafi məkanda nüfuz qazanan Azərbaycanın ustad sənətkarı, xalq artisti Alim Qasımov zamanın ölçülməyən məsafəsində geniş səs diapazonu, səsinin möcüzəsi, xırdalıqları ilə musiqi aləmimizdə yurd-yuva salan bir xanəndəyə çevrilib. Qeyri-adi ifası vaxt-bivaxt bizlərin ruhuna xoş ovqat gətirir və bizimlə bahəm olur. Bu ismin tərcümeyi-halı səsində, yaradıcılıq yolunda parlaq, obrazlı görünür. Müasir dünyamızın qaynar bir dövründə klassik sənətə yaranan tələbat, mənəvi ehtiyac hər bir zövqlü dinləyicini böyük sənət məktəbinin nümayəndəsi olan Alim Qasımovla təmasda olmağa, onun ruhi dünyasına qovuşmağa vadar edir.
Alim Qasımovun sənət və tale yolu haradan
başlanır? Azərbaycan musiqi sənətində
uğurlu illərini yaşayan Alim Qasımov muğam
dünyasına sənətdə səs, avaz, istedad, gözəllik
kimi meyarlara xüsusi diqqət yetirildiyi zamanda
qovuşmuşdur. Onun səsindəki avaz
Tanrı vergisidir desək, fikrimizdə sözsüz ki,
yanılmarıq. İsminin ətrafında gözəl
ifadələr cəmləşdirən Alim Qasımovla həmsöhbət
olduğumuz zamanda Azərbaycanın professional musiqisinin
görkəmli nümayəndəsi kimi həm milli mədəniyyət
üçün, həm də bütün bəşəriyyətin
mədəniyyəti üçün Azərbaycan
muğamının bədii dəyəri, onun yüksək mənalılığını
ifadə qabiliyyətinə malik olduğu bir daha üzə
çıxmış oldu. Müsahibimiz Alim
Qasımov muğamı Azərbaycan xalqının milli sərvəti
kimi dəyərləndirir. "Azərbaycan
xalqının sərvətidir muğam, bu gün necə
yaşayırsa, gələcəkdə də yaşayacaq, inkişaf edəcəkdir",
- deyir. Dünyaşöhrətli xanəndənin sənət tərcümeyi-halının
hər bir səhifəsini vərəqlədikcə
sənətkarın böyük sənət məhəbbəti,
böyük sevgisi özünün büruzə verir. Alim Qasımova ünvanladığımız sualda
onun sənətə məhəbbətinin mənəvi
dünyasının qidası olduğu özünü
göstərdi.
Dünya
ölkələrinə səfərə çıxarkən
belə maddi tərəf deyil, mənəvi dünya onu daha
çox cazibədə saxlamışdır:"İlk dəfə
olaraq, pəncərə tək xarici dövlətə səfər
etdiyimiz zaman maddi tərəfi heç zaman düşünməmişik.
Hər zaman mənim üçün sənətin
təqdimi, ifaçılığımın lazımi bir səviyyədə
dinləyicilərə çatdırılması əsas olub.
Gözümü yumaraq, Tanrıdan güc
alıb ilhamla bu nümunəni təqdim etmişəm. Səmimi deyim ki, mənim yerimə başqa bir
ifaçı olsaydı, ilk olaraq, həmin səfərdə əldə
ediləcək maddi tərəfi əsas götürərdi.
Azərbaycandan, dünyanın bir çox
ölkələrində keçirilən konsertlərimdən
əldə etdiyim məbləğdən daha da çox əldə
etmək imkanım var. Amma heç nə düşünmədən
sənətin arxasınca gedib, Azərbaycan milli musiqisinin təbliğinə
layiqli bir şəkildə çalışmışam.
Bu sənətin maddiyyatı az olmuş
olsa da, mənəvi tərəfi böyük bir şərəfdir.
Bu gün Azərbaycan musiqi sənətinə
dövlət tərəfindən, demək olar ki, hərtərəfli
qayğı mövcuddur. Mən xanəndə kimi
Prezidentin Sərəncamı əsasında Prezident Təqaüdünə,
eləcə də, Heydər Əliyev Fondunun Prezidenti, YUNESKO və
İSESKO-nun xoşməramlı səfiri, millət vəkili
Mehriban xanım Əliyevanın təşəbbüsü ilə
xüsusi mükafatla təmin olunuram. Bütün
bunlar bir çox sənətkarlar kimi mənim də maddi
rifahımın yüksəlməsinə səbəbdir.
Yaradıcı şəxs üçün bu, həm
mənəvi, həm də maddi baxımdan böyük bir
köməklikdir".
Azərbaycan
musiqi sənəti tarixində bu günə qədər təsadüf
etmədiyiniz bir cütlük ata ilə qızın duet
ifası ilk dəfə olaraq Alim və Fərqanə
Qasımovların təqdimində baş tutdu. Bu
günə qədər iki bacının, oğul ilə
atanın səhnəni bölüşməsinə təsadüf
edilmişdi. Alim Qasımov ideyanın müəllifi kimi
bunun kökünü belə əlaqələndirdi: "Belə
bir səhnə ortağı olmaq yəqin ki, bizim sənət
taleyimizə, alnımıza yazılmış bir
yazıdır. Bu, hansısa bir elmlə və
yaxud təfəkkürün inkişafı ilə
bağlı olan yenilik deyil, sadəcə olaraq, Fərqanə
xanımla bir ailədə yaşamağımızdan irəli
gəldi. Fərqanənin göz
önündə damla-damla böyüməsi və sonda tərbiyə
aldığı mühitdə onun musiqiçi kimi yetişməsi
ilə nəticələndi. İkimizin bir
səhnəni bölüşməyimiz Tanrının
buyruğu kimi həyatımıza daxil oldu".
Təbii
ki, böyük səhnə həyatı yaşayan Alim
Qasımovun gənc bir xanəndə üçün
keçirdiyi narahatlıq hissləri də az olmayıb,
Yetişdirdiyi bir gəncin səhnə həyatı müəllim
üçün, ilk növbədə səhnədə tərəf-müqabili
olduğu ata üçün böyük məsuliyyətdir
desək, fikrimizdə yanılmarıq. Alim Qasımov Fərqanə
xanımla ifaya başlayana qədər bu halın onu
müşayiət etdiyini deyir:"Elə ki, səhnədə
ilk misralar ifa olunmağa başlayanda, demək olar ki,
ata-övlad münasibətləri arxa plana keçir. Yalnız sənət nümayiş etdirmək
özünü büruzə verir və bu zaman etiraf edim ki, səhnədə
tərəf-müqabil kimi bir-birimizə qarşı
insafsızlıq yaranır".
Bəs görəsən, belə bir məqamda iki
ifaçı arasında həyat ilə harmoniya
yaranırmı? Ruhi dünyada hansı dəyişkənliklər
özünü büruzə verir? Alim Qasımov "Belə
bir məqamda yalnız səhnədə Fərqanə ilə
mənəvi dünyamızın dərin qatlarını
üzə çıxarmaq və bir-birimizə müdaxilə
edərək, yüksək bir səviyyədə sənət
nümayiş etdirməyə
çalışırıq", deyir: "Bu zaman xəyalən
iki göyərçinin pərvazlanıb feyziyab
olmalarını görürük. Bu ağır fəlsəfi
musiqinin lazımi bir səviyyədə dinləyiciyə çatdırılması
üçün məsuliyyəti hiss edirik. Nə
qədər ruhi dünyamızdan ayrılsaq da,
tamaşaçı qarşısında olduğumuzu unutmuruq.
Sənətkar həm gözəlliyi görməli,
həm də tamaşaçının mənəvi
dünyasına sirayət etməlidir".
Bu iki ifaçı
bir-biri ilə səhnədə gözəl tərəf-müqabildirlər.
Səhnəni başqa bir şəxslə
bölüşmək ona elə də asan gəlmir. Onun sözlərinə görə, bu böyük sənətkara
bir qədər çətin olardı. Çünki
insanın daxilində bir qürur, mənəmlik hissi var. Ola
bilər ki, digər bir şəxs olsa həmin bu hisslər
arxa plana keçər və idealında olduğun musiqini təqdim
etmək reallaşa bilməz: "Biz bir-birimizə daha
yüksək məharətə malik olduğumuzu göstərmir,
sırf sənətin gözəlliyinə
çalışırıq. Səhnə yükünün məsuliyyətini
kimin nə qədər daşıması ifaçı kimi bizə yad
olan anlayışlardır. Bu baxımdan,
başqa ifaçı ilə səhnəni bölüşmək
mənim aləmimdə çətindir. Mən
deyərdim ki, səhnə başdan-ayağa böyük bir
yükdür. Hər adam bu səhnəyə
çıxa bilməz". Divanəlik, məcnunluq tələb
edən bir məkanda qərar tutmaq, özünün təsdiqləmək,
əlbəttə ki, çətindir. Vurğun olduğun səhnənin tələblərinə
dava gətirmək uzun illər burada öz çəkini
saxlamaq elə də asan deyildi. Əgər
bu divanəliyi səhnədə göstərə bilməsən,
məcnunluq hissini yaşaya bilməsən o
tamaşaçıya da, həmin günə də,
ifaçıya da heyiflər olsun. Çünki
səhnədə bu ab-havanın yaranması mütləqdir.
Bunu hansısa bir yolla satın almaq mümkün
deyildir. Bu xanəndənin daxili tələbatının
hökmündən ortaya çıxmalıdır.
"Maraqlıdır, bəs görəsən, divanəliyin
kökü haradan qaynaqlanır? Alim müəllim bunu sözlə
ifadə etməyin onun üçün çətin
olduğunu bildirdi: "Bilirsiniz bu divanəlik, ola bilər ki,
belə xanəndə ifa etdiyi zaman yaransın. Yaxud
da elə səhnəyə çıxmazdan öncə səni
əhatə edib, mənəvi dünyanda bir üsyan,
hayqırtı qopara bilsin. Təəssüf
ki, bu mövcud olmayanda ifaçı səhnədə
özünə ölüm arzulaya bilər. Bu sənət məni bu rütbəyə,
şöhrətə gətirib çıxarıb. Mən artıq özümü sənətsiz təsəvvür
edə bilmirəm. Bu halda
yaşadığım duyğunu, hissləri
tamaşaçıya necə çatdıra bilərdim?
Düzü, bu, çox ağır bir an ola bilərdi".
Alim Qasımov kimi onu şöhrətləndirən,
dünyada tanıtdıran hansı dəyərlərdir? Bir xanəndə kimi bu
sualın cavabını özündən eşitmək
maraqlı olardı: "Mənim daxili keyfiyyətlərimi
şəxsi düşüncəmdən öncə, Tanrı
nizamlamışdır. Nə olubsa mənim niyyətimdə,
bəsirətimdə olub. Onunla mən məşğul
olmamışam. Həyatım boyu
daşıdığım bu nizamı kimsə tənzimləməyib.
Məni elə bil ki, su üzərində gedən bir gəmi kimi axara salan
qüvvə olub. Təbii ki, bu yolda çox
çətinliklər olub. bütün
bunların hamısı, bir daha deyirəm ki, Tanrı qismətidir.
Bundan sonra da yaşayacağım anlar Allahın
buyruğu ilə reallaşacaq".
"Alim
müəllim, maraqlıdır ki, dünyanın müxtəlif
ölkələrinin ən böyük konsert salonlarında, ən
gözəl guşələrində ifa etdiyiniz muğam Azərbaycanın
hansısa bir məkanında təqdim etdiyiniz ifa qədər
alınırmı" sualını belə
cavablandırdı: "Bu, təbii ki, insanın aldığı
enerjidən asılıdır. Orada hansısa
bir maneçilik yoxdursa və istədiyin hala düşə
bilirsənsə, hansı konsert salonu, məkanı olması
ifaçı üçün fərqli deyil. Amma xaricdə çıxış etmək mənim
üçün daha asandır. Azərbaycanda
konsert vermək bir ifaçı kimi mənə çox
çətindir. Bu baxımdan ki,
repertuarıma xüsusi diqqət yetirib, yeni ifalar təqdim etməliyəm".
Alim
müəllim Azərbaycanın müasir musiqi sənəti ilə
bağlı fikrini də dilə gətirdi: "Səhnədə
gözəl musiqi təqdim olunmalıdır. Müasir
dövrümüzdə gənc ifaçılar tələbata
uyğun şəkildə öz sənətlərini kökləyiblər.
Bu baxımdan, mən narazıyam ki, sənətkar
tələbatı deyil, sənətin inkişafını,
yüksəkliyini nəzərdə tutmalıdır. Tələbat ilə sənət tamamilə fərqli
anlayışlardır. Hər bir sənətkara
da sənətkar deyilmir, eləcə də ustada. Hər bir gənc ifaçı sənətin
qapısını ona göstərə biləcək ustaddan dərs
alıb, yetkinləşməlidir. Tanrının
dərgahına qovuşmaq üçün namaz qılıb,
oruc tutmaqla tam dinin qayda-qanunlarına bələd olmaq
mümkün deyil. Bunun üçün də
bir mürid-mürşid lazımdır ki, əlindən tutub
o qapını sənin üçün açsın. Bunu özbaşına açmaq çox çətin
və müşküldür".
Azərbaycan
milli mədəniyyətinin, sənətinin hər zaman
dövlətin diqqəti və qayğısı ilə əhatə
olunduğunu bildirən həmsöhbətimiz bu sahədə
çalışan simalara mükafatların və fəxri
adların verilməsinin bunun bariz nümunəsi olduğunu dilə
gətirdi: "Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin Sərəncamı ilə
elm, mədəniyyət və ədəbiyyat üzrə dövlət mükafatları təqdim
olunur. Mənə elə gəlir ki,
bütün yaradıcı insanlara belə mükafatın təqdimi
şərəfli, qürurlandırıcıdır. Bu sədanı, xəbəri eşitmək, ölkə
Prezidentinin səni təltifi, düşünürəm ki, sənətkar
üçün bundan gözəl heç nə yoxdur. Sənin sənətinə fərdi bir şəkildə
yanaşıb, onun bu şəkildə təqdim edilməsi
şərəfdir. Həqiqətən də,
mənim üçün bu günə qədər
aldığım mükafatların zirvəsində duran məhz
dövlət mükafatıdır. Təbii
ki, bu, bir ifaçı kimi mənim də daha da böyük məsuliyyətlə
sənət fəaliyyətimi davam etdirməyə stimul
verir".
O,
müasir dövrümüzdə Azərbaycan muğamına ayrılan
diqqət və qayğıdan danışarkən, qeyd etdi ki,
Azərbaycan muğam sənətinin XXI əsrdə yeni bir mərhələsini
yaşaması məhz Mehriban xanım Əliyevanın
qayğısı və layihələri əsasında
gerçəkləşdi: "Belə bir sənət
nümunəsinin muğam janrının dünyanın ən
nadir əsərləri sırasına daxil edilməsi və
xarici dövlətlərdə muğam konsertlərinin təqdimi
Onun fəaliyyətinin nəticəsidir. 2003-cü
ildə YUNESKO kimi nüfuzlu beynəlxalq təsisat Azərbaycan
muğamını "bəşəriyyətin şifahi və
qeyri-maddi irsinin şah əsərlərindən biri" elan
etmişdir. Bu,
Heydər Əliyev Fondunun milli-mənəvi dəyərlərimizin
qorunması və Azərbaycan mədəniyyətinin
dünyada geniş təbliği ilə bağlı
gördüyü işlər sırasındadır. Bu istiqamətdə Heydər Əliyev Fondu layihələrini
uğurla həyata keçirir. Heydər
Əliyev Fondunun milli-mənəvi dəyərlərimizin
qorunması və dünyada geniş təbliği ilə
bağlı reallaşdırdığı möhtəşəm
layihələr sırasında xüsusi əhəmiyyəti
olan Muğam Mərkəzinin inşasını da qeyd etməliyik.
Heydər Əliyev Fondunun prezidenti, YUNESKO və
İSESKO-nun xoşməramlı səfiri, Milli Məclisin
deputatı Mehriban xanım Əliyevanın təşəbbüsü
ilə həyata keçirilmişdir".
Bütün
görülən işlər xalqımızın qədim mədəni
irsinin ölməz nümunəsi, Azərbaycan musiqisinin zəngin
fəlsəfi təməl üzərində təşəkkül
tapmasında əvəzsiz rol oynayan muğama, möhtəşəm
abidə ucaldılması istiqamətindədir. Azərbaycan muğamının bəşər mədəniyyətinin
nadir inciləri ilə bir sırada YUNESKO-nun Dünya İrs
Siyahısına daxil edilməsi isə, bütövlükdə
onun nə dərəcədə bənzərsiz sənət
növü olduğunu bir daha təsdiqləyir.
Qeyd edək ki, Alim müəllim bu günlərdə Portuqaliyadan səfərdən qayıdıb. Səfər təəssüratlarını bizimlə bölüşən xanəndə bildirdi ki, orada olduğu zaman ustad dərsləri verib. Həmin müddədə Portuqaliyanın konsert salonlarında 2 dəfə konsert proqramları ilə çıxış edən böyük sənətkar 1200-1500 nəfər tamaşaçının iştirak etdiyi böyük konsert salonunda qızı Fərqanə xanımla səhnəni bölüşərək, Azərbaycan muğamlarını oxuyub. Xanəndə hazırda əhəmiyyətli bir layihə ilə bağlı Amerikanın məşhur rəqs qrupundan təklif alıb. Layihəyə əsasən, həftə ərzində 2-3 dəfə bu məkanda Leyli və Məcnun rollarını Fərqanə xanımla ifa edəcək. Bu da bizim milli operaya olan münasibətin yüksək təzahürüdür.
Zümrüd BAYRAMOVA
Səs.-
2016.- 27 yanvar.- S.5