İnteqrasiya,
insan haqları və
milli suverenlik
İndiki
durumu birmənalı qəbul olunmayan, ciddi ehtiyatlanmalar, hətta bəzən gedişatı təşviş və qorxu doğuran müasir
dünyada insanın taleyi, onun hüquq və azadlıqlarının necə, hansı səviyyədə təmin olunması problemləri dövrümüzün
görkəmli mütəfəkkirlərini, elm, siyasət, iqtisadiyyat və mədəniyyət nümayəndələrini, habelə, düşünən adi adamları narahat etməkdədir. Ə.Abbasov yazır: "Bəşəri xarakter almış bu
qayğılanma və həyəcan hissi hal-hazırda davam edən və dərinləşən qlobal böhranla - insan və insanilik böhranı ilə bağlıdır ki, onun da
öz səbəbləri və təzahürləri vardır. Biz deyə
bilərik ki,
yaranmış böhran bəşəriyyətin keşməkeşli təkamülünün,
insan həyatının
tarixən qərarlaşmış
durumunun, xalqların və
millətlərin fəaliyyətinə məxsus səciyyənin, cəmiyyətlərin intellektual-mədəni
və sosial-iqtisadi
inkişafının nəticəsidir. Lakin bu deyim ümumi xarakterlidir, çünki o,
qlobal böhranın səciyyəvi xüsusiyyətlərinə
bir aydınlıq gətirmir.
Belə
olduqda əsas səbəblər
də
üstüörtülü qalır, deməli, çıxış
yollarını aramaqda və
konkret tədbirlər görmək məsələsində də çətinliklər yaranır. Son nəticədə isə
həm milli
suverenlik, həm də insan haqları kimi
fundamental məsələlər
ziyansız ötüşmür.
Qlobal böhran insanın öz yüksək həddinə çatmış özgələşməsində daha qabarıq olaraq təzahür edir. Şəxsin həqiqi, köklü insani keyfiyyətlərdən uzaqlaşması, bioloji
inkişafı ilə sosial inkişafı arasında mövcud olan
uyğunsuzluq, qeyri-müəyyənlik, sürətlə dəyişən həyat şəraitinə adaptasiyanın çətinlikləri, müasir dünyanın
"doğruluğuna" inamın tükənməsi, bəzi hakim dairələrin, milli elitanı təmsil edənlərin sadə adamların
qayğılarına, istək və arzularına biganəliyi, obyektiv ictimai rəyin təhrif olunması və yaxud onun təsirsizliyi, kapitalın, maddi mənfəətin əldə edilməsinin yeganə ölçü meyarı
olması və s. əlamətlər müasir insanın özgələşməsini, sosiuma
yadlaşmasını şiddətləndirməklə yanaşı, onun öz
hüquqlarına olan münasibətində də problemlər yaradır".
Müəllif qeyd edir ki, modernləşmə donunda, müasirləşmə adı altında vüsət alan
barbarlaşma, əslində, bəşəri böhranın başlıca səciyyəsidir. Bu barbarlaşma qədim keçmişə, necə deyərlər, təbii-ibtidai vəhşiliyə qayıdış deyil -
"sivilləşmə"nin bər-bəzəkli kağızına
bükülmüş barbarlıqdır. Burada sadədən mürəkkəbə, ibtidaidən aliyə yox, əksinə gediş var, yəni ali
olandan - aşağıya, insandan - məxluq və şeytana doğru
transformasiya var. Şeytanlaşma yalnız fərdi və ya qrup şəklində olsaydı, bəlkə də, ona toxunmağa dəyməzdı. Əfsuslar ki,
şeytanlaşma kütləviləşir, hətta deyərdim ki, ölkələr, reqionlar, qitələr üzrə tipikləşir; yəni unuversal miqyaslı bir məşum hadisə ayrı-ayrı coğrafi məkanlarda özünəməxsus sima, əndazə, məzmun-forma alır: avropalı
bir cür, asiyalı başqa cür barbarlaşır, xristian
tipikləşmiş öz fəzasında, müsəlman isə öz dünyasında!
Söz
yox ki, bu barbarlaşma-şeytanlaşma
qaçaqaçında bütün artan-azalan fərqlərə baxmayaraq,
çarpazlaşan, üst-üstə düşən elementlər və cəhətlər də var. Ən ümumi olan isə odur ki, rus da, azərbaycanlı da, fransız və ingilis də barbarlıq dəryasına modernləşmə və sivilləşmə bayrağı altında
baş vururlar. Dərinlərə getdikcə
də bəşəriyyətin onsuz da kövrək durumunu xaosa və üfunətə qərq
edirlər.
Artıq elə bil ki, Qurandakı "Özünüzü
şeytanlardan qoruyun" xəbərdarlığı da "ali
varlıq"lara çatmır. Bu yerdə
böyük rus mütəfəkkiri Nikolay Berdyayevin
"Müasir dünyada insan taleyi" adlı əsərində
verdiyi və
açıqladığı "bestializm" ifadəsi yadıma
düşür. Bizim dilə mənaca
tərcüməsi
şeytançılıq, yaxud "şeytanizm" deməkdir. Filosof
yazır: "Allaha məqbul insanlığa, həqiqi ali bəşəriliyə doğru gedənlər azdır,
şeytançılığa, fövqəlvəhşiliyə doğru gedənlər isə çoxdur... Şeytanizm
cilalanmış sivilizasiyanın daxilindəki barbarlıqdır. Bu, tamamilə
köhnə natural,
sağlam barbarlıq deyil. Burada
barbarlıq instinktlərinin
atavizmi sivilizasiyada sınır və
ona görə də patoloji xarakterə malikdir. O,
varlığın başqa ierarxik pilləsinə aid, öz bəraəti və təyinatı olan heyvanlar aləmində mövcud deyil. Heyvan şeytanlaşmış insandan qat-qat yüksəkdə durur".
Bir
çox tanınmış tədqiqatçıların qeyd etdiyi
kimi, insan hüquqlarının qorunmasında insanın
özünə məxsus daxili resursları heç də az rol
oynamır. Dərin
özgələşməyə uğramış, sosial apatiyaya
qapılmış insanda isə
daxili resurslar zəiflədiyindən, onlara arxalanmaq
mümkün olmur. Daxili resursların
tükənməsi, ümumiyyətlə, həyat
uğrunda mübarizənin
sonu deməkdir.
Bəzi
mütəxəssislərin fikrincə, bir çox hallarda
özünə
sui-qəsd, məhz bu zəmində baş verir.
Ə.Abbasovun fikrincə, müasir dünyanın mövcudluq forması olan
qloballaşma prosesini insan hüquqları ideyasının
reallaşması baxımından iki (müsbət və mənfi) aspektlərdən qiymətləndirmək mümkündür. Bir tərəfdən,
qloballaşma demokratiyanın universal dəyər kimi
yayılmasına və
qərarlaşmasına
şərait və imkan yaradır.
Deməli,
insan hüquq və
azadlıqlarının da təminatlanmasında
öz müsbət
təsirini göstərir. Mobil informasiya-kommunikasiya əlaqələri bu mənada
xüsusi əhəmiyyət daşıyır.
Eyni zamanda, qloballaşma, bir çox mütəxəssislərin qeyd etdiyi kimi, dünyada ədalətsizliyi,
qeyri-tarazlığı, kasıb və varlı dövlətlər arasında qütbləşməni artırmaqla həm sosial-iqtisadi, həm də geosiyasi
nizamsızlığa səbəb olmuşdur ki, bu da yuxarıda vurğuladığım
insan və insanilik böhranını daha da dərinləşdirmişdir. Bura insanların fəaliyyət məqsədləri və nəticələri, fərdi və ictimai maraqları, təbii və süni həyat tərzləri arasındakı kəskinləşən ziddiyyətləri, ümumbəşəri və etno-milli, irsi-tarixi dəyərlər nisbətində ortaya çıxan
qarşıdurmaları, təbiət-insan münasibətlərindəki disharmoniyanı, identikliyin
itirilməsi təhlükəsindən yaranan lokal və irimiqyaslı təhdidləri, mədəniyyətlərin homogenləşməsinə, antimilli xarakter almasına yönəlmiş cəhdləri və onlara qarşı güclənən fəallaşmanı daxil etmək düzgün olardı.
Bəşəriyyət, bəzi mütəxəssislərin və antiqlobalist mövqeli şəxslərin fikrincə, artıq ciddi surətdə özünüməhv təhlükəsi ilə üzləşmişdir. Qloballaşan
dünya sərvətlərin istehsalı ilə istehlakı arasındakı
uyğunsuzluğu, qeyri-rasional, ədalətsiz bölgü və mənimsəmə səbəbindən yaranan böyük
itkiləri və əyintiləri
aradan qaldırmağa qadir olmamış, əksinə,
bu təzadları
daha da şiddətləndirmişdir. Ə.Abbasov daha sonra
yazır: "Bir çox ölkələrin iqtisadi və sosial problemləri həll olunmamış
qalmış, təhlükəli dərəcədə mürəkkəbləşmişdir. Kəmiyyət və keyfiyyət cəhətdən
maddi sərvətlərin artmasına və təkmilləşməsinə baxmayaraq,
qloballaşan dünyada ölkələr, xalqlar və insanlar
arasındakı münasibətlərdə gərginlik,
qarşıdurma güclənmiş,
harmonik, stabil inkişafın dayaqları xeyli zəifləmişdir. "Soyuq müharibə"
qurtarsa da, beynəlxalq
münasibətlərə dair yeni "davranış məcəlləsi"
ortaya qoyulmamış və
bu səbəbdən də,
universal dəyər olan insan
hüquqları sahəsində qlobal miqyaslı
problemlər
yaranmışdır. Son onilliklərdə qəbul
edilmiş beynəlxalq
sənədlərin ortada olmasına baxmayaraq, insan
hüquqları məsələsinə
ikili standartlar, təmənnalı münasibət özünü
göstərməkdədir. İnsan
haqları ilə
bağlı bir sıra mühüm məsələlərə gəldikdə,
ABŞ və Avropa
İttifaqı ölkələri özləri üçün
rəva bilmədiklərini başqaları
üçün məqbul
sayırlar. Beləliklə də, faktiki olaraq, dünyada
tüğyan edən
haqsızlıqlara, ədalətsizliklərə dəstək vermiş olurlar.
İnsanların haqqı, bir qayda olaraq, iqtisadi,
geosiyasi və hətta şəxsi maraqlara qurban
verilir".
Müasir dövrdə qloballaşma "yeni reallıq" kimi
özünü göstərir. Özünümüdafiə
instinktinə malik hər bir cəmiyyət bu "yeni
reallığın" tələbləri və
xüsusiyyətləri ilə hesablaşmalı
olur. Bu fikir əksər müəlliflər tərəfindən
vurğulanır. Vəziyyətin səciyyəsi bundadır ki, hər bir dövlət qloballaşma və lokal, məhəlli proseslərin
ahəngdar sintezini təmin etməyə qadir olan inkişaf modelini işləyib-hazırlamağa
məcburdur. Söhbət
hər bir ölkənin özünün
transformasiyasının qloballaşma modelini müəyyənləşdirməsindən gedir. Vaxtilə, 7 sentyabr 2001-ci ildə, Nyu-York şəhərində Minilliyin Zirvə Görüşündə Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti Heydər Əliyev öz çıxışında demişdir:
"Dünyanın inkişafının indiki mərhələsinin başlıca meyili
qloballaşmadır. Bu mürəkkəb,
heç də birmənalı olmayan
prosesin perspektivləri
bizim hamımızı düşündürür. Qloballaşma dövlətlərin sabit
inkişafının, bütövlüyünün və idarəetmə sistemlərinin stabilliyinin təmin olunmasına,
iqtisadi münasibətlərdə ayrı-seçkiliyin aradan
qaldırılmasına, xalqların rifah halının yüksəldilməsinə kömək etməlidir". Həmin zirvə toplantısında Heydər Əliyev bu mühüm
fikirləri də vurğulamağı vacib bilmişdir: "Beynəlxalq hüququn prinsipləri və normalarının aliliyi, dəyişikliklərin təkamül xarakteri, tərəfdaşlıq və daha çox inkişaf
etmiş dövlətlərin daha az inkişaf etmiş dövlətlərə köməyi, qarşılıqlı
etimad və ümumbəşəri dəyərlərə sədaqətlə yanaşı, milli fərqlərin də qəbul olunması bu prosesin müəyyənedici istiqamətləri olmalıdır. Demokratik inkişafın gücü onun rəngarəngliyidir".
Vahid ÖMƏROV,
fəlsəfə üzrə fəlsəfə doktoru
Səs.- 2017.- 6 aprel.- S.15