İnsan hüquqlarının
qorunması müasir dövrün fundamental prinsipi
kimi
İnsan hüquq və azadlıqlarına məxsusluq
ayrı-seçkiliyə yol
verilmədən, konkret
şərait və yerli səciyyələr nəzərə alınmaqla,
hər bir fərdə şamil olunmalıdır. Hansısa şəxsi xüsusiyyət
və keyfiyyət, sosial-siyasi və iqtisadi şərait, mədəni, intellektual səviyyə baxımından
fərqlilik, dini və mədəni özünəməxsusluq, iqtisadi
cəhətdən imkanlılıq,
hansısa peşə
və vəzifə sahibliyi, dövləti səlahiyyətlilik haqların
bu və ya digər ölçüdə
çox və ya az tanınması üçün
əsas ola bilməz. İnsan haqları, subyektiv
yanaşmadan irəli gələn bəzi istisna və məhdudiyyətlə tanındıqda,
öz həqiqi mahiyyətini itirir, müəyyən fərdlərin,
bir imtiyazlı qrupun hüquqlarına çevrilir. Fəlsəfə
elmləri doktoru Əbülhəsən Abbasov
yazır: "Bu, insan
haqlarının ümumbəşəri
və universal təyinatına
ziddir. İnsan haqları, insan
mövcudluğunun hüquqi
əsası və təzahürü olmaqdan daha çox, insanın şərəf
və ləyaqətinə
hörmətin, əxlaqi-mənəvi
yanaşmanın ifadəsidir.
Bu haqlara insan
olan, insan məfhumuna məzmun verən bütün varlıqlar sahib olmalıdır.
Əgər hansısa insanın
hüquq və azadlıqları tapdanırsa,
nəzərə alınmırsa,
onlara əsassız məhdudiyyətlər qoyulursa,
deməli, o insanın
şərəf və
ləyaqətinə zərər
yetirilir. İnsan haqlarının
reallaşdırılmasında ədalət, azadlıq və bərabərlik prinsiplərinin rəhbər
tutulması başlıca
tənzimləyici, sosial
tarazlaşdırıcı əhəmiyyətə malikdir.
Bu prinsiplər hüquq və azadlıqları qeyri-müəyyən,
mücərrəd əsaslardan
daha müəyyən,
konkret və tənzim oluna bilən müstəviyə
keçirir. İnsan hüquqları
belə bir tənzimləmə vasitəsilə
daxili dolğunluğunu
və tarazlığını
əldə edir, hər hansı bir səlahiyyət sahibi olan subyektin
qeyri-hüquqi fəaliyyətindən,
dövlətin qanunsuz
müdaxilə və məhdudlaşdırmalarından qorunmuş olur.
İnsan hüquqlarının gözlənilməsi
XX əsrin ikinci yarsından etibarən beynəlxalq həyatın
fundamental prinsipinə çevrilməyə
başlamışdır. Beynəlxalq miqyasda
qəbul edilmiş bəyannamə və konvensiyalarla insan haqları hər bir dövlətin xarici və daxili siyasətinin prioritet məsələsi
qismində təqdim edilir. Beynəlxaq miqyasda müdafiə
mexanizmlərinin yaradılması
insan hüquqlarının
qorunması işində
müstəsna rol oynamaqdadır. Beynəlxalq miqyaslı
hüquqi təcrübələr
ayrı-ayrı dövlətlər
tərəfindən nəzərə
alınır və ölkədaxili fəaliyyətdə
tətbiq edilir. Beləliklə də, dövlətlərin
insan haqlarını, bilavasitə təminat altına alması və müvafiq müdafiə yollarını
təşkil etməsi
insan hüquq və azadlıqlarının
ictimai praktikada inkişafına müsbət
təkan vermiş və verməkdədir.
Qloballaşma prosesinə
qoşulan dövlətlər
ənənəvi əməkdaşlıq
çərçivəsində məhdud qala bilmirlər, dövrün siyasi norma
və dəyərlərini,
mədəniyyətini və
təfəkkür tərzini
də qəbul etməli olurlar".
Bu gün insan haqları, məhz belə bir müstəvidə
öz hüdudlarını
genişləndirir. İnsan hüquqlarının
təmin və müdafiə olunması istiqamətində dövlətlərin
göstərdikləri fəaliyyətin
əhəmiyyəti göz
qabağındadır. Bu gün bir
çox dövlətlər
insan hüquqları ilə əlaqədar, o cümlədən, dini və mədəni müxtəlifliyi nəzərə
almaq şərti ilə daxili qanunvericilikdə mütərəqqi
işlər görməkdədirlər.
İnsan
hüquqları dövlətlərin
konstitusiyası və
qanunları vasitəsilə
təmin olunur, onların müdafiəsi üçün lazımi
strukturlar yaradılır
və beynəlxalq insan hüquqları rejimləri ilə tərəfdaşlıq həyata
keçirilir.
Bütün pozitiv irəliləyişlərə
baxmayaraq, insan haqları beynəlxalq ictimai, humanitar-mədəni
və siyasi problem kimi, bu gün
də öz aktuallığını qoruyur. İnsan huquqları
sahəsində qüsur
və nöqsanların,
neqativ təzahürlərin
ortaya çıxmasına,
əsasən, dövlətin
müxtəlif orqan və strukturlarının,
həmçinin, səlahiyyətli
şəxslərin hərəkətləri
və ya hərəkətsizliyi səbəb
olur. Dövlət hakimiyyətindən qeyri-məhdud istifadə halları, bəzi dövlət məmurlarının
vəzifə və mövqelərindən sui-istifadə
etməsi, ədaləti
təmin etməyə
borclu olan strukturların qeyri-obektiv fəaliyyət göstərməli
və yaxud fəaliyyətsizliyi insan haqlarının qorunmasında
ciddi problemlərin yaranmasına gətirib çıxarır. Bir çox
mütəxəssislərin vurğuladıqları kimi,
bəzən siyasi rejimin özü insan haqları məsələsində ən
böyük ''baş ağrısı"na çevrilir.
Belə hallarda, elə həmin mütəxəssislərin
fikrincə, beynəlxalq
humanitar müdaxiləni
məqbul və hətta zəruri saymaq olar.
Müəllif göstərir ki, insan hüquqlarının
daha səmərəli
təmin və müdafiə olunması üçün fərdlərin
və bütövlükdə,
cəmiyyətin bu istiqamətdə maarifləndirilməsi,
onların şüurlu,
məqsədyönlü fəaliyyəti
və təşəbbüskarlığı
zəruridir. Cəmiyyətin daxili imkanlarını,
özünü təşkil
mənbələrini hərəkətə
gətirəcək alternativ
strukturların mövcudluğu
vacibdir. Bu mənada, vətəndaş
cəmiyyətinin qərarlaşması
və inkişafı olduqca əhəmiyyətlidir.
Bütün hallarda, maarifləndirilmə
ümumi ictimai rəyin formalaşması
kontekstində aparılmalıdır.
İnsan
haqları məsələsi
bu və ya digər formada
ictimai maraqla üst-üstə düşür.
Cəmiyyət üzvlərinin mövcud
siyasi sistemin mahiyyəti və hüquqi mexanizmlər, institutlar haqqında müxtəlif baxışları
vardır ki, onlar insan hüquq
və azadlıqlarını
da əhatə edir.
İctimaiyyət hüquqları pozulan
insanlar haqqında müxtəlif kanallar vasitəsilə xəbərdar
olur və bu mövzuda ictimai rəydə müvafiq qənaətlər
formalaşır. Konkret
hüquq pozuntusu qarşısında ictimai
rəy müxtəlif
qənaətlərin ziddiyyəti
və münaqişəsi
zəminində öz
mövcudluğunu hiss etdirir.
İctimai rəyin milli
elitaya, siyasi liderlərə və siyasi qərar qəbuletmə prosesinə
təsiri hesabına hüquqların təmin olunması işində müəyyən müsbət
nəticələr əldə
etmək mümkündür.
Dini, etnik və mədəni
müxtəlifliklərlə səciyyələnən mühitdə
ictimai rəyin dəstəyi ilə insan hüquqlarının
təmin olunduğu məlumdur. İnsan haqları uğrunda mübarizə aparanlar daim konkret mühitdə
formalaşan ictimai rəyin köməyinə
ehtiyac hiss etmiş və ona arxalanmışlar.
Ə.Abbasov yazır:
"İctimai rəy,
bir növ, cəmiyyətin vicdanı
funksiyasını həyata
keçirir. Nə qədər ki,
ictimai rəy və bu əsasda
ictimai iradə zəifləyirsə, bir o
qədər də cəmiyyətdə məsuliyyətsizlik
və vicdansızlıq
artır, qeyri-insani davranışa və həyat tərzinə yol açılır, demokratik institutlar isə, ictimai dəstəkdən məhrum
olaraq, öz mahiyyətini itirirlər.
Demokratik institutların
fəaliyyəti ictimai
rəyin və ictimai iradənin obyektivliyindən və effektivliyindən, bilavasitə
asılıdır. Bu səbəbdən
də, demokratiyaya transformasiya prosesini yaşayan cəmiyyətdə
həmişə ictimai
rəy məsələsi
diqqət mərkəzində
olmalıdır. İctimai
rəy insan haqlarının təmin və müdafiə olunması cəhətdən
nə qədər əhəmiyyətlidirsə, insan
haqları da ictimai rəyin sərbəst formalaşması baxımından,
bir o qədər əhəmiyyətlidir. Sərbəst surətdə formalaşmış
ictimai rəy - obyektiv və sağlam ictimai rəydir. İctimai rəyin sərbəst formalaşması informasiya
mübadiləsinin və
ictimai təşəbbüskarlığın
mövcudluğunu təmin
edən hüquq və azadlıqların həyata keçirilməsi
ilə sıx əlaqədədir. Kütləvi
informasiya vasitələrinin,
ictimai təşkilat və siyasi qurumların normal, demokratik prinsiplər əsasında fəaliyyət
göstərməsi obyektiv
ictimai rəyin, eyni zamanda, yüksək
siyasi mədəniyyətin
formalaşmasında çox
əhəmiyyətlidir. Fikir
və söz azadlığı, məlumat
azadlığı, sərbəst
toplaşmaq hüququ,
seçib-seçilmək hüququ
və digər hüquqlar, bu baxımdan, böyük məna kəsb edir. Hüquqların reallaşması istiqamətində
ictimai rəyin təsir imkanları cəmiyyətin iqtisadi, sosial, siyasi strukturlarından, mənəvi,
dini-mədəni, həyat
səviyyəsindən və
psixoioji amillərdən
də asılıdır".
Demokratik təsisatların yaradılması ilə yanaşı, cəmiyyət
daxilində demokratik normalara, o cümlədən,
insan hüquqlarına
dair idrakın, adekvat təsəvvürlər
sisteminin olması çox əhəmiyyətlidir.
İnsanlar öz mənafeləri və ya ictimai maraqlarla
üst-üstə düşən
məsələlər haqqında
qənaətlərini
ifadə etdikləri zaman siyasi proseslərə
və strukturlara təsir edə, insan hüquqlarının
əxlaqi və siyasi normaya çevrilməsində yardımçı
ola bilərlər.
Vahid ÖMƏROV, fəlsəfə üzrə fəlsəfə
doktoru
Səs.-
2017.-18 aprel.- S.15