İnsan hüquq və
azadlıqları Azərbaycan reallıqları kontekstində
XXI əsr insan
hüquq və azadlaqlarının müdafiəsi "əsri
hesab" etmək olmaz. Çünki dünyada baş verən
təlatümlü hadisələri, qanlı terror aktları
birbaşa insana və insanlığa qarşı
çevrilmişdir. Bu baxımdan, Ziba Ağayevanın bu fikri
maraq doğurur: "XX əsri fəlsəfədə insan,
onun problemlərinə doğru çevriliş əsri də
adlandırırlar. Məsələ onda deyil ki, XX əsr insan
varlığının təməl sirlərini açan,
"insan əsri" ola bilmədi. Bəlkə hələ
XXI əsrdə də "insan əsri" ola bilməyəcək.
Məsələ ondadır ki, insana varlığın mənəvi
əsaslarına diqqətin vurğulanması, dünyadakı
başlıca problemlərin də, onların həlli vasitəsinin
də insan olduğu dərk edildi, yaxud
başlanğıcı qoyuldu.
Bu problemlərin həllini maddiyatda,
iqtisadiyyatda, texnikada görən baxışlardan tam fərqli
bir mövqe idi. İnsanın da dünyanın da taleyinin mənəviyyat
aləmindən, bilavasitə asılı olduğunun etiraf
edilməsi idi.
Məhz XX əsrin humanist təlimlərinin təkan
verdiyi dalğa, insan probleminin müxtəlif elmlərin təhlil
obyektinə çevrilməsi ilə əks-səda verdi".
Azərbaycan reallığında insan hüquq
və azadlıqlarının müdafiəsi dövlət
siyasətinin tərkib hissəsinə çevrilmişdir. Bu
hüquqlara bütün liberal hüquqlar aid edilir: "Bu hüquqlar mütləqdir və konkret ölkənin
inkişaf səviyyəsindən asılı deyil, yalnız
insan şəxsiyyətinin suverenliyini və onun sərbəst
seçiminə dövlət tərəfindən hörmətli
münasibəti nəzərdə tutur" (A.İ.Solovyov).
Dövlət və cəmiyyət insana müəyyən
rifah - əmək, təhsil, istirahət, sosial yardım
hüquqları təqdim edir. Professor, millət vəkili Hikmət
Babaoğlu bu tipli hüquqların təminatı haqqında
yazmışdır: "Bu halda bu
hüquqların təminatı, bilavasitə dövlətin
sosial-iqtisadi inkişaf səviyyəsindən, siyasi sistemin
demokratikliyindən, hakim dairələrin müvafiq dövlət
siyasətinin real surətdə həyata keçirilməsində
maraqlı olmasından və cəmiyyətin idarəetməsinin
bu xarakterini təmin edə bilən dövlət
qulluqçularının peşəkarlığından
asılıdır. Aydındır ki, insanın
sağlamlığının mühafizəsi hüququnun təmin
edilməsi üçün inkişaf etmiş müalicə
müəssisələri infrastrukturunun, sığorta
kompaniyalarının və müvafiq maddi ehtiyatların
olması zəruridir. Bununla yanaşı, onu da
qeyd etmək lazımdır ki, hətta bu ehtiyüatlar olsa belə,
əgər dövlətdə hakim dairələr bu
hüquqların reallaşmasında maraqlı olmasalar və
yaxud bu istiqamətdə dövlət siyasətinin həyata
keçirilməsi üçün dövlət
qulluqçularının lazımi bacarıqları
yoxdursa, sosial yardımın bu növü formal bəyannamə
olaraq qalar".
Azadlıq, fiziki və texniki şəxsi
toxunulmazlıq insan hüquq və azadlıqlarının əsas
tərkib hissələrindən biridir. Cəmiyyətdə
mövcud olan sosial azadlığın bir forması olan siyasi
azadlıq cəmiyyətin azadlığı ilə müəyyən
olunur.
Hikmət Babaoğlu bir daha yazır: "Siyasi azadlıq xalq hakimiyyətinin həyata
keçirilməsində, dövlətin və cəimiyyətin
idarə olunmasında faktik sosial imkanların
(azadlıqların) məcmusundan ibarətdir. Şəxsiyyətin
siyasi hüquq və azadlıqları vəhdət təşkil
etməklə cəmiyyətin siyasi azadlığının səviyyəsini
səciyələndirir və onların reallaşması
dərəcəsi cəmiyyətin iqtisadi rifah halından,
siyasi rejimindən, siyasi mədəniyyəti və mənəvi
həyatından, digər amillərdən
asılıdır".
Azərbaycan Respublikası seçmək və
seçilmək hüququ sahəsində qanunvericiliyin təkmilləşdirilməsi
sahəsində islahatlar həyata keçirmişdir. Əli Həsənov
göstərir: "2016-cı ildə konstitusiyaya əlavə
və dəyişikliklər edildi:
* 23 maddəyə dəyişiklik, 6 maddə əlavə
edildi;
* insan hüquq və azadlıqlarının
qorunmasına təminat verən əsaslar təkmilləşdirildi;
* səmərəli və çevik dövlət
idarəçiliyi mexanizmi formalaşdırıldı;
* icra hakimiyyəti və icra intizamı möhkəmləndirildi;
* iqtisadi idarəetmə mexanizmi təkmilləşdirildi;
* qanunvericilik hakimiyyətinin fəaliyyətilə
bağlı yeni tələblər müəyyən edildi;
* dövlətin təhlükəsizliyinə, cəmiyyətin
sabitliyinə əlavə təminat yaradıldı.
Bundan başqa konstitusiyada:
* Prezidentliyə namizədlər
üçün yaş senzi (35 yaş) aradan
qaldırıldı;
*
Prezidentlik müddəti 7 il müəyyən
edildi".
Əli Həsənov
yazır: "Belə bir dəyişiklik xalqın idarəsi
ilə seçilmiş dövlət başçısına
qarşıya qoyduğu proqram və məqsədləri vaxt
baxımından uğurla reallaşdırmaq imkanı verir,
ikinci bir tərəfdən isə, ölkəni mütəmadi
olaraq, seçkilər keçirmək yükündən azad
edir. Hazırda dünyanın bir çox ölkəsində
prezidentin səlahiyyət müddəti 6 və ya 7 il müəyyən olunmuşdur və bu da
normal qarşılanır. Belə bir dəyişikliyi,
həm də Azərbaycanın yerləşdiyi coğrafiyada cərəyan
edən ziddiyyətli və mürəkkəb proseslər, eyni
zamanda, qlobal təhdidlər diktə edir".
Eyni
zamanda, konstitusiyaya 98-ci maddənin əlavə edilməsi nəzərdə
tutuldu: "Azərbaycan Respublikası Milli Məclisinin eyni
çağırışı bir il ərzində iki dəfə
Azərbaycan Respublikasının Nazirlər Kabinetinə
etimadsızlıq göstərdikdə və ya Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin təqdimatına əsasən, Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiya Məhkəməsinin, Azərbaycan
Respublikası Ali Məhkəməsinin və Azərbaycan
Respublikası Mərkəzi Bankı İdarə Heyətinin
kollegial fəaliyyəti üçün zəruri olan sayda
onlara üzvlüyə namizədləri iki dəfə təqdim
edildikdən sonra, qanunla müəyyən edilmiş müddətdə
təyin etmədikdə, habelə, bu, konstitusiyanın
94-cü və 95-ci maddələrində, 96-cı maddəsinin
II, III, IV və V hissələrində, 97-ci maddəsində
göstərilən vəzifələrini aradan
qaldırıla bilməyən səbəblər üzündən
icra etmədikdə, Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
Azərbaycan Respublikasının Milli Məclisini
buraxır".
Əli Həsənov
yazır: "Konstitusiyaya yeni 98-ci maddənin əlavə edilməsi
parlamentin nəzəri cəhətdən iflic vəziyyətə
düşməsinin mümkünlüyü ilə
bağlıdır. Bu təhlükə tək
parlament üçün yox, hər bir kollegial orqan
üçün mümkündür. Belə
olduğu halda, Azərbaycan Respublikasının Prezidenti Azərbaycan
dövlətinin başçısı kimi, Azərbaycan
dövlətinin normal fəaliyyətini təmin etməlidir.
Əli Həsənov
yazır: "Konstitusiyanın 103-cü maddəsinə təklif
edilən əlavəyə görə, Azərbaycanda
vitse-prezidentlik institutunun yaradılması nəzərdə
tutulur (3). Vitse-prezidentlik institutu çevik və
səmərəli idarəçiliyin təmin edilməsi
üçün əlverişli mexanizm kimi beynəlxalq təcrübədə
də özünü doğrultmuşdur. Vitse-prezident
vəzifələrinin təsis edilməsi Azərbaycanda
prezident üsul-idarəsinin təkmilləşdirilməsini,
onun müasir çağırışlara
adekvatlığını, fors-major vəziyyətlərdə
dövlət idarəçiliyi mexanizminin optimal
funksionallığını təmin etmək məqsədindən
irəli gəlir, iqtisadi islahatların dairəsinin genişləndirilməsinə
və onların sürətləndirilməsinə xidmət
edir. Həmçinin, yeni institutun
formalaşdırılması, ilə Azərbaycan Prezidentinin səlahiyyətlərinin
icra mexanizmi dəqiqləşir".
Qanunvericilik hakimiyyətinin fəaliyyəti ilə
bağlı nəzərdə tutulan yeni tələblər
insan hüquqlarının təminatına bərabər
imkanlar yaradılması prinsipi əsasında yanaşmanı
ehtiva edir. Məsələn, yaş senzinin aradan
qaldırılması ilə seçkidə iştirak etmək
hüququ olan şəxslərə həm də seçilmək
hüququ verilir. Bundan başqa, yüksək
dövlət postlarına təyinata və eləcə də,
seçkili orqanlarda təmsilçiliyə yaş məhdudiyyəti
aradan qaldırılır. Avropa
Şurasının Venesiya Komissiyasının qənaətinə
əsasən, yalnız spesifik yüksək vəzifələr
üçün yaş tələbi müəyyən edilə
bilər və bu tələbin 25 yaşdan aşağı
olmaması tövsiyə olunur. Azərbaycan
qanunvericiliyində yüksək vəzifələr
üçün ali təhsil və s. tələblər
nəzərdə tutulur və bu halda 18-20 yaşlarında olan
vətəndaşların həmin vəzifələrə
seçilmək və ya təyin olunmaq imkanları məhdudlaşır.
Əli Həsənov
fikirlərinə yekun vuraraq yazır: "Bütün bunlar
konstitusiyanın səmərəli fəaliyyət göstərən
əsas hüquqi sənəd olması barədə fikri təsdiqləməyə
imkan verir. Aydındır ki, ölkəmizdə hüquqi
dövlət ideallarının tam bərqərar olunması
üçün hələ çox iş görülməlidir.
Həmçinin, nəzərə
alınmalıdır ki, bu gün çoxəsrlik demokratiya təcrübəsinə
malik, inkişaf etmiş dövlətlər də həmin dəyərləri
əldə etmək üçün uzun və mürəkkəb
inkişaf yolu keçmişlər. Bu mənada,
konstitusiyanın işlək mexanizm kimi fəaliyyət
göstərməsi üçün görülən işlər
bundan sonra da səylə davam etdirilməlidir. Bu gün qarşıda duran əsas vəzifələrdən
biri isə cəmiyyətin həyatını konstitusiyanın
tələblərinə uyğun qurmaq və onun tətbiqini,
xüsusilə də, ölkə ərazisində birbaşa
hüquqi qüvvəsini təmin etməkdən ibarətdir.
Bu məsələdə ölkədə
hüquq qaydasının yaradılmasına məsul olan
dövlət orqanları ilə yanaşı, vətəndaş
cəmiyyəti və hər bir ölkə vətəndaşı
da yaxından iştirak etməlidir. Çünki
ölkə əhalisinin fəal dəstəyi olmadan
konstitusiyanın daha səmərəli fəaliyyəti
mümkün deyildir.
Müəllifin fikrincə, bu gün ölkəmizdə
Heydər Əliyev siyasi məktəbinin layiqli
davamçısı ölkə Prezidenti İlham Əliyev
dövlətçilik kursunu uğurla davam etdirir. Ölkədə
cəmiyyət və dövlət həyatının
bütün sahələrini əhatə edən islahatlar
aparılır və hakimiyyətin bütün qolları bu
prosesdə fəal iştirak edir. Bütün
bunlar, həmçinin, milli səviyyədə
formalaşmış əlverişli ictimai, siyasi, hüquqi və
iqtisadi mühit gənc Azərbaycan dövlətinin parlaq gələcəyinə
olan inamı daha da artırır.
Bu
gün, doğrudan da, hər bir azərbaycanlının fəxrlə
öyünə biləcəyi ali qanunu -
konstitusiyası var. Fikrimizcə, konstitusiyaya hörmət, ilk
növbədə, onu öyrənməkdən, peşəsindən
və fəaliyyət sahəsindən asılı olmayaraq, hər
bir ölkə vətəndaşı tərəfindən
gündəlik həyatda tətbiq etməkdən ibarətdir.
Konstitusiya müasir dövlətçiliyimizdə öz
funksiyasını yerinə yetirərək, ictimai proseslərin
siyasi-hüquqi kontekstdə tənzimlənməsini təmin
edir. Azərbaycan
Respublikasında, məhz ictimai-siyasi münasibətlərin
qaydaya salınması, sosial-hüquqi sferada müvafiq islahatlar
proqramının həyata keçirilməsi, konstitusion
münasibətlərin sabit inkişaf dinamikası ölkədə
uğurla irəli getməkdədir.
VAHİD
ÖMƏROV,
fəlsəfə
üzrə fəlsəfə dok
Səs.-
2017.- 9 iyun.- S.15