Azərbaycanda demokratiya insanların
hüquq və azadlıqlarının
etibarlı zəmanətçisidir
Məlum olduğu kimi, "demokratiya"nın qədim mənası "xalq hakimiyyəti" deməkdir. Demokratiyanın müasir tərəflərinin hamısı formaca müxtəlif olsa da, məzmun və mahiyyətcə qədim mənasını verir, insanın hüquq və azadlıqlarının təmin olunması ilə sıx əlaqədardır:
- Demokratiya forma və məzmunca xalqın hakimiyyətidir və hakimiyyətlə olan münasibətlərin məğzidir;
- Hakimiyyətin xalq ruhunda formalaşdırılması
prosesidir;
- Bütün siyasi münasibətlərin
formalaşması üçün
universal fenomendir;
- Xalqın özünü siyasi baxımdan dərk etməsidir;
- Xalqın mədəni (yaradıcı
və quruculuq) əzminin əsasıdır;
- Xalqla dövlət arasındakı
münasibətlərin ümumi
əsasını formalaşdıran
meyardır;
- Siyasi təşkilatlanma dəyəridir;
- Normayaradıcı
meyardır;
- Norma tətbiqedici
prosesdir;
- İdarəçilik
və nəzarətçilik
formasıdır;
- Dövlətlə
xalqı bir-birinə bağlayan və mədəni vəhdət
təşkil edən prosesdir;
- Siyasi sistem və mexanizm yaradan vasitədir;
- Siyasi düşüncə, siyasi
və hüquqi status kriteriyasıdır;
- Dövlət-fərd,
fərd-dövlət bağlılığı
və harmonik vəhdət kriteriyasıdır,
fərdin hüquq və siyasət, eləcə də, mədəniyyət kriteriyasıdır-demokratiya
mədəni akt olaraq dövlət və cəmiyyəti, hakimiyyəti yaratmaq və hakimiyyətdə təmsil olunmaq üçün haqlar müəyyən edir.
Demokratiya siyasi qurumların bütün formaları ilə müqayisədə
üstünlüyə malik
olan bir fenomendir. Qərb mədəniyyətçisi
Robert Dahl demokratiyanın, bilavasitə
insan hüquq və azadlıqları ilə bağlı olduğunu göstərir:
"Demokratiya öz vətəndaşları üçün
qeyri-demokratik sistemlərin
vermədiyi və heç vaxt verə bilməyəcəyi
hüquq və azadlıqlara zəmanət
verir. Demokratiya öz vətəndaşları
üçün digər
istənilən siyasi sistemə verə biləcəyindən daha geniş dairədə şəxsi azadlıqları
təmin edir. Demokratiya insanlara öz təməl mənafelərini
müdafiə etmək
imkanı verir. Yalnız demokratik hökumət şəxsiyyətə öz
müqəddəratını təyin etməsi, yəni onun özünün seçdiyi
qanunlar üzrə yaşaması üçün
maksimum şərait yaradır. Yalnız demokratik hökumət
mənəvi məsuliyyətin
üzə çüxması
üçün maksimum
imkanlar açır.
Demokratiya insanın inkişafını
digər istənilən
sistemdən daha çox həvəsləndirir.
Yalnız demokratik hökumət
siyasi bərabərliyin
nisbətən yüksək
səviyyəsini təmin
etməyə qabildir.
Müasir nümayəndəli demokratiyalar bir-biriləri ilə müharibə etmirlər. Demokratik ölkələr qeyri-demokratik blkələrlə
müqayisədə firəvanlığa
daha çox meyillidir. Bütün bu üstünlükləri
nəzərə almaqla,
insanların çoxu
üçün demokratiya
onun alternativi olan istənilən siyasi sistemlə müqayisədə daha münasib variantdır".
Dünyanın demokratik ölkələri
arasında ən önəmli yer tutan Azərbaycan Respublikası insan hüquq və azadlıqlarının müdafiə
olunduğu ən demokratik-hüquqi və azad ölkədir.
Burada Azərbaycanın bütün
vətəndaşları, həqiqi
mənada, hüquq bərabərliyi, etik və dini bərabərlik
şəraitində yaşayırlar. Azərbaycanda
insan hüquq və azadlıqlarının
təmin olunmasının
və demokratik cəmiyyət quruculuğunun
banisi Ulu Öndər Heydər Əliyev demişdir: "Respublikamızda hüquqi dövlət qurulması, demokratik, sivilizasiyalı cəmiyyət yaradılması,
insan azadlığının,
söz, vicdan azadlığının, müasir
plüralizmin təmin
edilməsi, çoxpartiyalı
sistemin bərqərar
olması bizim əvvəldən qəbul
etdiyimiz prinsiplərdir".
Ulu Öndər Heydər Əliyev demokratik cəmiyyətdə
insanların hüquq və azadlıqlarının
pozulmasının qəti
əleyhdarı kimi göstirirdi: "Hər bir fərdin hüququ qorunmalı və təmin olunmalıdır, əgər
insanların hüququ
kütləvi surətdə
pozulursa, hüquqları
tapdalanırsa, bu məsələ daha çox diqqəti cəlb etməməlidir və buna münasibət
də daha üstün xarakter daşımalıdır".
Ulu Öndər Heydər Əliyev Azərbaycanda demokratiyanın
birdən-birə inqilabi
yolla formalaşması
və inkişafının
əleyhinə olub, bu sahədə təkamül yoluna üstünlük verirdi:
"Bəziləri belə
hesab edirlər ki, Azərbaycanda demokratiya Böyük Britaniyada, Fransada, yaxud ABŞ-dakı kimi olsun. Biz
bu səviyyəyə
çatmağa çalışırıq.
Demokratiyanı bir-iki gündə
əldə etmək mümkün deyil. Demokratiya insanların şüurunda
dəyişiklik deməkdir.
Bu dəyişiklik heç bir inqilabla olmur, təkamül yolu ilə tədricən gedir".
Azərbaycanda demokratiyanın,
bütövlüklə, ictimai-siyasi
tərəqqi kontekstində
həyata keçirilməsi
zərurətini dönə-dönə
qeyd edən Heydər Əliyev bir dəfə xarici "məsləhətçilərə"
"demokratiya alma deyil ki, onu
bazardan almaq olsun" - dedi. Lakin həqiqətən, demokratiyanı bazardan almaq istəyənlər də var. Bu gün onu xaricdən idxal etmək istəyənlər, inkişaf
etmiş ölkələrdəki
hazır demokratiya modellərini (bir çox "xarici müəllimlərimiz" onu
hədiyyə etməyə
də hazırdırlar;
əslində, bu modellərin bizə nəyin bahasına satıldığını ancaq
dərindən düşünənlər
dərk edə bilərlər) Azərbaycana
köçürmək istəyənlər
də, Azərbaycanda
"dibçək demokratiyası"
yaratmağa çalışanlar
da az deyil.
AMEA-nın müxbir üzvü C.Xəlilov yazır: "Ulu Öndər Heydər Əliyev, məhz ona görə
yaradıcı dövlət
başçısıdır ki, O, hətta ən mükəmməl demokratiya modellərinin belə qondarma transplantasiyasını inkar
edərək, Azərbaycanın
milli mentalitetinə və dövlətçilik
ənənələrinə söykənən canlı
demokratik rejim qurmaq yolu seçmişdir.
Demokratikləşmə prosesi ilə
yanaşı, siyasi şüurun və siyasi mübarizə mədəniyyətinin də
paralel surətdə inkişafı lazımdır.
Birinci ikincini qabaqladıqca, siyasi şüurluluq siyasi aktivlikdən geri qaldıqda, anarxiya meyilləri əsl demokratiya meyillərini üstələyir.
Son illərdə dövlət
quruculuğunda demokratik
prinsiplərin tədricən
təmin olunması ilə yanaşı, ölkədə siyasi biliklərin və siyasi mədəniyyətin
inkişafı istiqamətində
çox ardıcıl
və məqsədyönlü
iş aparılır".
Azərbaycanda demokratik cəmiyyət quruculuğu kontekstində
vətəndaş hüquq
və azadlıqlarının
müharibə əsasında
Azərbaycan dövləti
bu sahədə müəyyən istiqamətlərdə
mübarizələr həyata
keçirilir. Millət vəkili, siyasi elmlər doktoru, professor Hikmət Babaoğlu Azərbaycan dövlətinin həyata keçirdiyi siyasətin aşağıdakı istiqamətlərini
göstərir: "Ölkədə
insan hüquq və azadlıqlarının
müdafiəsi və
təmin edilməsinin
konstitusion əsaslarının
və normativ-hüquqi
bazasının beynəlxlq
standartlara müaviq olaraq yaradılması, Azərbaycan Respublikasının
bu sahədə beynəlxalq konvensiya və sazişlərə qoşulması;
- insan-vətəndaş
hüquq və azadlıqlarının təmin
edilməsi sahəsində
dövlətin normayaradıcı
və təşkilati
fəaliyyətinin vəhdətinin
təmin edilməsi;
- insan
hüquqlarının müdafiəsi
sahəsində milli mexanizmləri əhatə
edən dövlət proqramlarının işlənilməsi
və onların həyata keçirilməsinin
təmin edilməsi;
- ölkədə
aparılan siyasi, hüquqi, iqtisadi və sosial islahatların insan-vətəndaş
hüquq və azadlıqlarının müdafiəsi
və təmin olunmasına yönəlməsi;
- insan-vətəndaş
hüquq və azadlıqlarının təmin
edilməsi sahəsində
icraedici, qanunverici və məhkəmə hakimiyyətlərinin fəaliyyətinin
istiqamətləndirilməsi və əlaqələndirilməsi,
bu sahədə beynəlxalq təşkilatlar
qarşısında götürülmüş
öhdəliklərin yerinə
yetirilməsinin təmin
edilməsi;
- insan-vətəndaş
hüquqlarının müdafiəsi
və təmin edilməsi sahəsində
qeyri-hökumət təşkilatları
və ictimai birliklər şəbəkəsinin
formalaşdırılması və fəaliyyəti üçün əlverişli
şəraitin yaradılması;
- vətəndaşların
öz hüquq və vəziyələrinin
başa düşməsinə
kömək etmək məqsədilə hüquqi
maarifləndirmə proqramlarının
həyata keçirilməsi
və s.".
Beləliklə, əsası Ulu Öndər Heydər Əliyev tərəfindən
qoyulan insan hüquq və azadlıqlarının demokratik
cəmiyyət şəraitində
müdafiə olunma siyasəti Onun layiqli siyasi varisi Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
Cənab İlham Əliyev tərəfindən
uğurla davam etdirilir. Ölkəmizdə yaradılmış siyasi sabitlik şəraitində İlham
Əliyevin prezidentliyi
dövründə demokratiyanın
yüksək vüsətlə
inkişafı, o cümlədən,
insan hüquq və azadlıqlarının
təmin olunması istiqamətində mühüm
işlər görülmüşdür
ki, bu da
Azərbaycan Respublikasının
beynəlxalq aləmdə
imicinin artmasına səbəb olmuşdur.
Vahid Ömərov,
fəlsəfə üzrə fəlsəfə doktoru
Səs.-
2017.- 20 iyun.- S.13.