İnsan hüquqlarının müdafiəsinin genişləndirilməsi
1961-ci ildə Avropa Şurası vətəndaş və siyasi huquqların iqtisadi və sosial-ictimai hüquqlarla əlaqəsi olduğunu və onlarla birlikdə ümumi prinsiplər toplusunu yaratmalarını nəzərə
alaraq, Avropa Sosial Xartiyasını qəbul etmişdir.
Xartiya və
1988-ci ildə qəbul
olunmuş Əlavə
Protokol dövlət tərəfindən təmin
olunması tələb
olunan bir sıra minimum əsas hüquqlara təminat verir.
Əmək məsələlərində
diskriminasiyaya yol verməmək;
Məcburi əməyin
qadağan olunması;
Həmkarlar ittifaqları
yaratmaq və kollektiv müqavilələr
bağlamaq hüququ;
Layiqli və
normal əmək şəraiti və ədalətli mükafatlandırma
hüququ; kişi və qadınların eyni işlərə görə bərabər əməkhaqqı alması
hüququ;
Məhdud əmək
qabiliyyəti olan insanların əmək fəaliyyətinə inteqrasiyası;
15 yaşına qədər olan uşaqların əməyindən
istifadənin qadağan
olması və 15-18 yaşında olan gənclərin əmək
şəraitinin müdafiə
olunması hüququ;
analığın müdafiəsi;
mühacir işçilərin
bərabər iş şəraiti və əmək haqqına hüquqlarının olması.
Sağlamlığın qorunması, sosial sığorta, tibbi və sosial təminat, sosial xidmətlərin alınması
hüququ;
Uşaq və
gənclərin fiziki və mənəvi zərərin yetirilməsindən
müdafiə olunması
hüququ və həmçinin, uşaq əməyinin istifadəsinin
qadağan olunması;
Ailənin və
onun üzvlərinin hüquqi, sosial və iqtisadi müdafiyənin təmin edilməsi hüququ;
Mühacir işçilər
və onların ailələrinin müdafiə
edilməsi hüququ;
Yaşlı insanların müdafiə
edilməsi huququ.
1996-cı ildə Avropa Sosial Xartiyasının
qəbul olunduğu gündən bu tarixə qədər baş vermiş bütün radikal sosial dəyişiliklərə
əsaslanaraq, Yenidən
Baxılmış Avropa
Sosial Xartiyası qəbul olunmuşdur. Tədricən 1961-ci ildə
qəbul olunmuş Xartiyanı əvəz edərək, Yenidən Baxılmış Avropa Sosial Xartiyası aşağıdakı yeni
sahələrdə hüquq
normalarını təyin
edir:
Qadın və
kişilər arasında
bərabərliyin davamlı
olaraq təmin olunması; Əlillərin
sosial inteqrasiya və şəxsi müxtariyyət hüququ;
Uşaq və
gənclərin sosial,
hüquqi və iqtisadi müdafiə olan huquqlarının qorunması, işdən xaric edilmə zamanı müdafiyə hüququ;
Ləyaqətin tapdalanmaması hüququ;
Ailə məsuliyyətli
işçilərin digərləri
ilə yanaşı bərabər iş şəraiti və imkanlara malik olmaq hüququ;
Yoxsulluq və
sosial təcriddən müdafiə olunma hüququ;
Layiqli yaşayış
yeri əldə etmək hüququ.
Dövlətlər tərəfindən Sosial Hüquqlar üzrə Avropa Komitəsinə Xartiya ilə müəyyən olunmuş hüquq və normalara riayət edilməsi haqqında təqdim olunan hesabatlar, 1991-ci ildə qəbul olunmuş Protokol əsasında yaradılmış
Nəzarət Mexanizminin
əsasını təşkil
edir.
1998-ci ilin iyul ayında qüvvəyə minmiş
əlavə Protokola əsasən, milli hesabatların baxılması
prosedurasına, həmçinin,
kollektiv şikayətlər
sisteminin vəziyyəti
də əlavə edilmişdir ki, bu da QHT-lər,
həmkarlar ittifaqları
və işə götürənlərin təşkilatları
üçün Avropa
Şurasının Sosial
Hüquqlar Komitəsinə
Xartiyanın pozulması
haqdı şikayət
etmək imkanı yaradır.
Avropa Şurasının
insan hüquqlarının
təmin olunması sahəsində apardığı
fəaliyyət son illər ərzində fiziki zorun tətbiqinə
qarşı istiqamətlənmiş
və güclənmişdir.
Zorun tətbiqi, qeyri-insani
və ləyaqəti alçaldıcı münasibət
və ya cəzaya qarşı
1987-ci ildə qəbul
olunmuş Avropa Konvensiyası, Avropa İnsan Hüquqları Konvensiyasının 3 saylı
maddəsində nəzərdə
tutulmuş hərəkətlərin
qadağan olunmasının
praktiki reallaşmasına
yönəlmişdir.
Ziyarət (baş çəkmək)
etmə sistemi əsasında qurulmuş və müxtəlif sahələrdə olan müstəqil ekspertlərdən
ibarət olan komitə Qeyri-insani, qəddar və ləyaqəti alçaldıcı
münasibət və
ya cəzaya qarşı Avropa Komitəsi tərəfindən
həyata keçirilən
xüsusi nəzarət
mexanizmi yaradılmışdır.
Komitə hökumət
tərəfindən azadlıqdan
məhrum edilmiş insanların saxlanıldığı
yerlərə baş çəkir: həbsxanalar,
yetkinlik yaşına çatmamışlar üçün
koloniyalar, polis məntəqələri, hərbi
kazarmalar, psixiatrik xəstəxanalar və s.
Qeyd olunan
ziyarətlərin əsas
məqsədi dustaqların
hansı vəziyyətdə
saxlanılmasını qiymətləndirmək
və əgər lazımdırsa, bu şəraitlərin yaxşılaşdırılmasını
təklif etməkdir. Bu ziyarətlər iki növə ayrılır ki, onlardan biri müxtəlif
ölkələri ziyarət
etmək məqsədilə
planlı və ya periodik şəkildə
həyata keçirilir;
ikinci isə işgüzar (ad hoc) ziyarətlərdir ki, onlar, əsasən,
təcili hallarda istifadə olunur. 2001-ci ilin əvvəlinə komitə 79 periodik (planlı şəkildə)
və 35 işgüzar
ziyarətlər təşkil
etmişdir ki, bunlardan sonuncusunun sayı getdikcə artır.
Avropa Sosial
Xartiyasının nəzarət
mexanizmi aşağıdakılardan
ibarətdir:
1. Xartiyanın icra olunması haqda hökumətlərin
hesabatları.
2. İctimai tərəfdaş və
QHT-lərin şərhləri.
Sosial Hüquqları
üzrə Avropa Komitəsinin əsas funksiyası:
Milli qanunvericiliyin
və qanunun istifadəsinin Xartiya ilə müəyyən olunmuş öhdəliklərə
cavab verib-verməməsini
təmin edir və lazımi qiymət verir.
Hökumət komitəsinin vəzifəsi:
Avropa Şurasının
Nazirlər Komitəsinin
qərarlarını hazırlayır,
tövsiyələr üçün
baxılması zəruri
olan işləri seçir.
Avropa Şurasının
Nazirlər Komitəsinin
funksiyası:
Hər bir
nəzarət vaxtı
bitdikdə dövlətlərin
qanunvericiliyi və qanunun istifadəsi praktikasının Xartiyaya
uyğun etməsi istiqamətində zəruri
tədbirlər üçün
tövsiyələr və
qərarlar hazırlayır.
Komitə ziyarət
edəcəyi ölkənin
hökumətini əvvəlcədən
öz gəlişi haqda məlumatlandırmalı,
lakin ona səfərin dəqiq vaxtını deməyə
məcbur deyil. Hökumətin göstərilən
tarix və yerin ziyarətinə öz etirazını bildirmək hüququ çox ciddi şəkildə məhduddur
və bu cür etirazlar çox qısa zaman ərzində aradan götürülməlidir.
Komitənin nümayəndələri
öz arzuları əsasında maneəsiz istənilən azadlıqdan
məhrum olma yerlərini (dustaqxanaları)
ziyarət edə bilərlər. Onlar təklikdə məhbuslarla
söhbət etmək
və məlumat verə biləcək hər bir şəxslə
azad danışıqlara
girə bilmək hüququna malikdirlər.
Komitə öz
vəzifələrini həyata
keçirərkən, əməkdaşlıq
və məxfilik prinsiplərinə əsaslanır.
Hər bir səfərin sonunda hazırlanmış hesabat
komitənin maraqlı
olan dövlətlə
azadlıqları məhrum
olmuşlar üçün
münasib şəraitin
yaradılması üçün
zəruri metod və tədbirlərin həyata keçirilməsi
üçün dialoqun
başlanmasını təmin
edir. Maraqlı olan dövlət komitədən həmin hesabatı çap etməyi xahiş edə bilər. Hal-hazırda 70 yaxın hesabat çap olunmuşdur.
Əgər dövlət
komitə ilə əməkdaşlıqdan boyun
qaçırarsa və
ya komitənin tövsiyələrinə diqqət
yetirməzsə, onda komitə istisna halı kimi ictimaiyyət üçün
açıq bəyanat
verə bilər.
Komitə öz fəaliyyəti
haqqında illik hesabat hazırlayır və bu hesabat
Avropa Şurasının
üzv-dövlətləri üçün aşağıda
qeyd olunan məsələlər barədə
öz tövsiyələrindən
ibarətdir: psixiatrik xəstəxanalara məcburi
yerləşdirmə qaydaları;
ölkəyə daxil olma və qalma ilə
əlaqədar olan əsasnaməyə görə
azadlıqdan məhrum
edilmiş əcnəbilərlə
rəftar normaları;
həbsxanaların qədərindən
artıq dolması; dustaqlara tibbi xidmət; azadlıqdan məhrum edilmə və polis məntəqələrində
saxlanılma.
İşgəncələrə qarşı Avropa
Konvensiyasına qoşulmuş
dövlətlərin sayının
artması və bu Konvensiyanın artıq Avropa Şurasının üzvü
olmayan ölkələrin
imzalanması üçün
də artıq təqdim olunması ilə əlaqədar, komitənin fəaliyyət
ərazisi Mərkəzi
və Şərqi Avropaya yayılmasını
nəzərə
alaraq, gələcəkdə
komitə qarşısında
ağır bir məsələnin olmasını
göstərir.
Vahid ÖMƏROV, fəlsəfə üzrə
fəlsəfə doktoru
Səs.-
2017.- 16 may.- S.15