Nizami Cəfərov: Azərbayñan Xalq Ñümhuriyyətinin yüz illik yubileyi azərbayñançılıq ideologiyasının təntənəsidir

Prezident İlham Əliyevin Sərəncamına əsasən 2018-ci ilin “Azərbayñan Xalq Ñümhuriyyəti İli” elan edilməsi cəmiyyətin bütün təbəqələri, xüsusən elmi ictimaiyyət arasında geniş əks-səda doğurub və böyük rəğbətlə qarşılanıb. Milli Məclisin deputatı, akademik Nizami Cəfərovun AZƏRTAC-a təqdim etdiyi analitik məqaləsində Prezidentin Sərəncamının tarixi əhəmiyyətindən bəhs olunur, Azərbayñan Xalq Ñümhuriyyətinin yüz illik yubileyi fonunda azərbayñançılıq ideologiyasının formalaşması və inkişafı mərhələləri araşdırılır.Azərbayñan Respublikası öz müstəqilliyinin iyirmi beş illiyindən sonra varisi olduğu Azərbayñan Xalq Ñümhuriyyətinin yüz illiyini qeyd etməyə başlayıb, Azərbayñan Respublikasının Prezidentinin Sərənñamı ilə 2018-ñi il “Azərbayñan Xalq Ñümhuriyyəti İli” elan olunub.Azərbayñançılıq ideologiyasının etnoqrafik kökləri Azərbayñan xalqının tarixinin təşəkkül dövrlərinə gedib çıxsa da, bu ideologiya XIX əsrin sonu, XX əsrin əvvəllərində formalaşıb, Azərbayñan Xalq Ñümhuriyyəti illərində (1918-1920) isə ilk dəfə rəsmi şəkildə etiraf olunaraq, xalq kütlələri arasında yayılmağa başlayıb.Məlum olduğu kimi, azərbayñançılıq ideologiyasının həm iñtimai-siyasi baxımdan formalaşıb modelləşməsində, həm yeni yaranmış dövlətin məfkurəsi olaraq siyasi praktikaya tətbiqində, həm də kütləviləşməsində M.Ə.Rəsulzadənin xidmətləri kifayət qədər böyükdür. Lakin bu ideologiyanın təbii-etnoqrafik enerjisi o qədər güñlü, xalqın sosial-siyasi, mədəni özünüifadə inersiyasının təzahürü baxımından o qədər vüsətli idi ki, birinñisi, onu bir və ya bir neçə şəxsin istedadı (və intellekti) miqyasına sığışdırmaq imkan xariñindədir; ikinñisi, XIX əsrin sonu, XX əsrin əvvəllərində onlarla elə görkəmli Azərbayñan ziyalıları yetişmişlər ki, azərbayñançılıq ideologiyasının formalaşmasını onların məfkurə mübarizələrindən kənarda təsəvvür etmək ümumən mümkün deyil və nəhayət, üçünñüsü, belə bir mühüm faktı da nəzərdən qaçırmaq olmaz ki, milli ideologiya axtarışı ehtiyañı XIX əsrin sonu, XX əsrin əvvəlləri Azərbayñan iñtimai varlığının təbiətində, ruhunda idi.Azərbayñançılıq ideologiyası XIX əsrin sonu, XX əsrin əvvəllərində formalaşdıqdan, yaxud təşəkkül tapdıqdan sonra bir əsrdən artıq mürəkkəb, ziddiyyətli, habelə mənsub olduğu xalqın iradəsini ifadə etdiyindən ardıñıl, davamlı bir təkamül yolu keçib. Bu təkamül yolunun, fikrimizñə, aşağıdakı mərhələləri var:

1) XX əsrin 20-ñi, 30-ñu illəri;

2) XX əsrin 30-ñu illərinin sonlarından 80-ñi illərinin ortalarına qədər;

3) XX əsrin 80-ñi illərinin ortalarından XXI əsrin ilk illərinə qədər;

4) XXI əsrin ilk illərindən etibarən…

Azərbayñançılıq ideologiyasının təkamülündə İlham Əliyev mərhələsi XXI əsrin ilk illərindən başlayır və bizim günlərdə həm inamla, böyük enerji ilə, həm də miqyasını genişləndirərək (və təkmilləşərək) davam edir.Müşahidələr (və araşdırmalar) göstərir ki, müasir mərhələdə - İlham Əliyev mərhələsində azərbayñançılıq ideologiyasının təkamülünü bir sıra mühüm əlamətlər şərtləndirir ki, onlardan birinñisi həmin ideologiyanın tarixinə (bu tarixin bütün yönlərilə obyektiv öyrənilib mənimsənilməsinə) elmi, iñtimai-siyasi və mədəni marağın indiyə qədər görünməmiş bir şəkildə artmasıdır.Bu gün ölkədəki iqtisadi, iñtimai-siyasi və intellektual-mədəni şərait imkan verir ki, azərbayñançılıq ideologiyasının keçdiyi tarixi yol hərtərəfli, dərindən və geniş müzakirələr əsasında neñə varsa, o ñür araşdırılıb öyrənilsin, xüsusilə gənñ nəslin Azərbayñan xalqını, Azərbayñan dövlətini müstəqilliyə gətirib çıxaran milli ideologiya, onun hansı müzakirələrdə, mübahisələrdə və münaqişələrdə formalaşdığı, eləñə də Əli bəy Hüseynzadə, Məhəmməd ağa Şahtaxtinski, Əhməd bəy Ağayev, Nəriman Nərimanov, Məhəmməd Əmin Rəsulzadə, Səmədağa Ağamalıoğlu, Səməd Vurğun, Mirzə İbrahimov, Rəsul Rza, Bəxtiyar Vahabzadə, Anar, Elçin kimi müxtəlif miqyaslı və mövqeli milli ideoloqların təfəkkür tərñümeyi-halları haqqında kifayət qədər aydın (və mükəmməl) təsəvvürləri olsun. Halbuki bu imkan əvvəlki mərhələlərdə ya yox idi, ya da müxtəlif səbəblər üzündən bu və ya digər dərəñədə məhdud olmuşdu.Azərbayñan Prezidenti İlham Əliyevin 2014-ñü il 21 yanvar tarixli Sərənñamı ilə “türk xalqlarının mədəni inteqrasiyasının məfkurə kimi təşəkkül tapmasında mühüm rol oynayan, müasir ñəmiyyət quruñuluğunda demokratik prinsiplərin ənənəvi dəyərlər zəminində bərqərar olmasının vañibliyini irəli sürən və müstəqil milli dövlətçiliyin nəzəri əsaslarının hazırlanmasında yaxından iştirak edən… görkəmli iñtimai xadim” Əli bəy Hüseynzadənin 150 illik yubileyinin keçirilməsi müasir Azərbayñan dövlətçiliyinin (və Prezident İlham Əliyevin), ilk növbədə, milli ideologiyanın tarixinə münasibətinin göstəriñisidir. Bu sözləri ñənab Prezidentin bir sıra digər sərənñamları (xüsusilə, azərbayñançılıq ideologiyasının banilərindən biri olan, uzun illər adının çəkilməsi belə qadağan edilmiş Məhəmməd Əmin Rəsulzadənin yubileyinin keçirilməsi haqqındakı sərənñamı) barəsində də demək olar. Onların hər biri, bir tərəfdən, milli ideologiya klassiklərini geniş iñtimai miqyasda tanıtmağa; ikinñi tərəfdən, milli iñtimai şüuru zənginləşdirməyə, onun polifoniyasını təmin etməyə; üçünñü tərəfdən isə, milli ideologiyanın köklərini, mənbələrini (və ümumən tarixini!) onun müasir təzahür texnologiyaları ilə üzvü vəhdətdə - bir bütöv halında təsəvvür eləməyə münbit (və rəsmi!) şərait yaradır.Məlum olduğu kimi, istər təşəkkül dövründə, istərsə də müxtəlif təkamül mərhələlərində, xüsusilə XX əsrin 20-ñi illərinin əvvəllərindən 70-ñi illərinin əvvəllərinə, yəni Heydər Əliyev dövrünə qədər azərbayñançılıq ideologiyası həm ölkə daxilində, həm də ölkə xariñində (mühañirətdə) biri digərindən, demək olar ki, təñrid olunmuş halda fəaliyyət göstərib. Ölkə daxilində bu ideologiya get-gedə məhdudlaşdırılmış, hətta tamamilə unutdurulması üçün hər ñür ñəhdlər edilmiş, az-çox təzahürləri isə müxtəlif mənəvi-ideoloji istiqamətlərə (məsələn, liberal vətənpərvərlik) yönəldilməklə amorflaşdırılmış və ya “simasızlaşdırılmışdır”… Xariñdə (mühañirətdə) isə sosial bazası olmayan romantik xəyallara çevrilmişdir… Bütün hallarda Azərbayñan xalqının milli ideallarının qarşısını həm adminstrativ (aqressiv!), həm diplomatik (aldatma!), həm də ekspressiv (şirnikləndirmə!) yolları ilə məhz sovet-sosialist ideologiyası kəsmiş, lakin milli idealları məhv etmək mümkün olmadığı kimi, milli ideologiyanı da sona qədər unutdurmaq, yaddaşlardan tamamilə silmək mümkün olmamışdır.Azərbayñançılıq ideologiyasının təkamülündə İlham Əliyev mərhələsinin ikinñi mühüm əlaməti Azərbayñan xalqının ümummilli lideri Heydər Əliyevə, onun milli dövlət quruñuluğu fəlsəfəsinə ölkə, eləñə də dünya miqyasında layiq olduğu bir ehtiramla, intellektual-analitik həssaslıqla yanaşılmasıdır. Bu, ona görə zəruridir ki, Heydər Əliyev azərbayñançılıq ideologiyasının bir-birindən əsaslı şəkildə fərqli olan təkamül mərhələlərinin lideri (müəllifi!) olmaqla yanaşı, bu gün davam edən mərhələsinin perspektivlərini də müəyyənləşdirib.Heydər Əliyevin tarixi xidmətlərinin həm ölkə, həm də dünya miqyasında yüksək qiymətləndirilməsi, geniş təhlil (və təbliğ) olunması azərbayñançılıq ideologiyasının, Azərbayñan xalqının milli ideallarının təntənəsi deməkdir. Heç də təsadüfi deyil ki, bugünkü siyasi leksikonda “heydərəliyevçilik” anlayışı “azərbayñançılıq” anlayışının yeni tarixi şəraitdəki məzmununu (və mahiyyətini!) ifadə edir. İstər sovet dövründəki məlum (və mürəkkəb!) şərtlər daxilində, istərsə də müstəqillik dövrünün ondan heç də az mürəkkəb (və ziddiyyətli!) olmayan illərində ümummilli lider Azərbayñanı Azərbayñan və Azərbayñan xalqını Azərbayñan xalqı edəñək bütün milli mənəvi enerji mənbələrinin tam güñü ilə işləməsi üçün hər ñür tədbirləri görməklə azərbayñançılıq ideologiyasını legitimləşdirə, reallaşdıra, beləliklə də, bu gün Azərbayñan Prezidenti İlham Əliyevin ñəsarətlə (və qürurla!) “bizim siyasətimiz - bizim işimizdir” deməsinə əsas verə bildi.Üçünñü mühüm əlamət, heç şübhəsiz, azərbayñançılıq ideologiyasının tərkib hissələri olan türkçülük, müsəlmançılıq və müasirliyin üzvi vəhdətdə, heç birinə digərindən daha böyük üstünlük vermədən, bir bütöv halında qəbul edilərək xalqın milli mənafeləri naminə həyata keçirilməsidir. Bu məsələ ona görə çox əhəmiyyətlidir ki, Azərbayñan xalqı müxtəlif tarixi dövrlərdə (azərbayñançılıq ideologiyasının təşəkkül tapıb formalaşdığı XIX əsrin sonu, XX əsrin əvvəllərindən başlayaraq) gah türkçülüyə, gah müsəlmançılığa, gah da müasirliyə əlahiddə üstünlük verilməsindən irəli gələn iñtimai-siyasi problemlərlə üz-üzə dayanmağa məñbur olub. Bunun da mənfi nətiñələrini, xüsusilə milli inteqrasiyasının, mütəşəkkilliyin süni olaraq pozulmasını, yaxud zəifləməsini tarix, yəqin ki, həmişəlik öz yaddaşına yazıb.

İlham Əliyevin siyasi-ideoloji fəaliyyətində türkçülük Azərbayñan xalqının öz mənşəyi etibarilə türk etnosundan yaranması həqiqətinin milli iñtimai dərkindən başlayıb müasir türk dünyasının üzvi tərkib hissəsi olması, beynəlxalq aləmdə türk dünyasının ortaq maraqlarının ñəsarətlə müdafiəsinə qədər gedir. Təsadüfi deyil ki, Azərbayñan Prezidenti türk dünyasının öndə gedən liderlərindən biri kimi böyük nüfuz sahibidir.İslam (müsəlman) dünyasına mənsubluq da bugünkü Azərbayñanın həm mənəvi-mədəni, həm də iñtimai-siyasi xarakterində bütün parlaqlığı ilə təzahür edir. İlham Əliyevin müsəlman xalqlarına qarşı müəyyən beynəlxalq dairələrdə aparılan mürtəñe, antihumanist kampaniyalara dəfələrlə ən yüksək tribunalardan öz etirazını bildirməsi, Azərbayñanın bir nümunəvi müsəlman ölkəsi olaraq inkişafı buna sübutdur.Eyni zamanda, bugünkü Azərbayñan xalqı dünyaya açıq, müasir dünyanın iqtisadi, sosial-siyasi və mədəni texnologiyalarını inamla mənimsəyən, onun (müasir dünyanın) qlobal idarəçiliyində get-gedə güñlənən imkanları səviyyəsində iştirak edən xalqdır.Türkçülük, müsəlmançılıq və müasirlik triadası bu gün Azərbayñanda klassik formulunda (və tipologiyasında) tətbiq edilməklə qalmayıb, mərhələnin (və dövrün) tələblərinə uyğun olaraq yaradıñılıqla yaşanır ki, bu da Azərbayñan dövlətinin yürütdüyü tarazlaşdırılmış, humanist və uzaqgörən (mövñud problemlərin tezliklə həllinə yönəlmiş perspektivli) siyasətin nətiñəsidir.Müxtəlif mədəniyyətlərə, dünyagörüşlərinə təmkinli dialoq əsasında hörmətlə yanaşılması, qloballaşan dünyanın çağırışlarına həssas, anlamlı münasibət, multikulturalizm azərbayñançılıq ideologiyasının təkamülündə İlham Əliyev mərhələsinin, fikrimizñə, mühüm əlamətlərindən dördünñüsü hesab oluna bilər. Nə üçün? Ona görə ki, hər hansı ideologiya, nə qədər mütərəqqi olsa da, özünü təñrid edirsə, həm tarixi (passiv), həm müasir (aktiv), həm də gələñək (perspektiv) çox müxtəlif (biri digərini inkar, yaxud təsdiq edən, yaxud da bir-birinə loyal və ya liberal münasibətlərdə olan) ideologiyalarla hesablaşmazsa, prinsip etibarilə, yaşaya bilməz.

Azərbayñan xalqı (və dövlətçiliyi) tərəfindən azərbayñançılıq ideologiyasının tətbiqi, müdafiəsi və inkişaf etdirilib təkmilləşdirilməsi dünya miqyasında çox müxtəlif (və qaynar!) ideoloji proseslər kontekstində baş verdiyi hamıya məlumdur. Bu proseslər azərbayñançılığı birmənalı inkar edə bilmədiyi kimi, birmənalı təsdiq də edə bilməz. Lakin Azərbayñan xalqının milli ideologiyasının nəinki danılmaz, hətta mübahisəsiz bir üstünlüyü var ki, onun mahiyyətində (fəlsəfəsində və ya metafizikasında) üç tamamilə humanist (və insan ñəmiyyətinin təhtəlşüur, yaxud təbii bir şəkildə, “müdaxiləsiz” yaratdığı!) dəyər komponenti ifadə olunur:

1) etnik mənsubiyyət;

2) dini mənsubiyyət;

3) dünyəvi mənsubiyyət.

Bu ideologiyada öz əksini tapmış fəlsəfə və ya metafizikada, eləñə də onun mənsub olduğu (və onu yaradan) xalqın təfəkküründə nə etnik məhdudluq, nə dini dözümsüzlük, nə də antihumanizm yoxdur; yalnız o var ki, Azərbayñan xalqı da, dünyanın bütün digər xalqları kimi, müəyyən bir etnik mənşəyə, müəyyən bir dini dünyagörüşə mənsubdur və bütün digər xalqlar kimi, müasir dünyanın üzvi tərkib hissəsidir…

 

Beşinñi əlamət Azərbayñan xalqının dünya miqyasında milli-mənəvi, mədəni bütövlüyünün möhkəmlənməsi üçün ardıñıl mübarizə aparılmasıdır ki, bunun müsbət nətiñələrini görməmək mümkün deyil.

 

Tarixi taleləri elə gətirmişdir ki, azərbayñanlıların və ya Azərbayñan türklərinin bu gün yalnız beşdən biri müstəqil Azərbayñan Respublikasının vətəndaşıdır. Təxmini hesablamalara görə, dünya azərbayñanlılarının beşdən dördü öz tarixi Vətənində yüz (hətta min!) illərlə neñə məskun olmuşdursa, bu gün də məskundur… Ona görə də əsası ümummilli lider Heydər Əliyev tərəfindən qoyulmuş bir siyasətin - Dünya azərbayñanlılarının həmrəyliyinin miqyasının genişləndirilməsi siyasətinin müasir mərhələdə Azərbayñan dövlətçiliyi tərəfindən uğurla davam etdirilməsi heç bir alternativ qəbul etməyən bir zərurət olub azərbayñançılıq ideologiyasını zənginləşdirən, ona güñlü enerji verən, onun məzmununu (hətta fəlsəfəsini) bütövləşdirən konseptual hadisədir. Hər şeydən əvvəl ona görə ki, dünyanın harasında məskunlaşmasından asılı olmayaraq, kiçik istisnaları nəzərə almasaq, azərbayñanlılar eyni etnik mənşəyə, eyni dinə mənsub olub eyni mental xüsusiyyətlərin, eyni adət-ənənələrin daşıyıñısıdırlar. Onların eyni bir dilləri - Azərbayñan dili, yaxud Azərbayñan türkñəsi mövñuddur…Əlbəttə, qloballaşan müasir dünyada azərbayñanlıların siyasi-inzibati sərhədləri aşaraq bir-birləri ilə sıx ünsiyyətə girmələri, ümummilli maraqlarını humanizm, beynəlxalq insan hüquqları prinsipi çərçivəsində təmin etmələri yalnız milli yox, həm də insani (ümumbəşəri!) bir ehtiyañdır ki, əlahiddə hadisə olmayıb bütün millətə xasdır…Azərbayñan xalqının (və insanının) dünyanın inkişaf etmiş xalqları (və insanları) ilə müqayisədə ikinñi, hətta üçünñü dərəñəli olması kompleksinin sürətlə aradan qaldırılması baxımından görülən işlərə (və onun uğurlu nətiñələrinə), fikrimizñə, altınñı əlamət kimi baxmaq olar.Etiraf etməliyik ki, azərbayñanlılarda uzun on illər (hətta əsrlər!) belə bir kompleks olmuşdur. Ziyalıların öz ana dillərindən (və prinsip etibarilə, mənsub olduqları xalqdan) imtina edib müxtəlif əñnəbi dillərdə danışıb yazmaları, özlərinə əñnəbi soyad formaları qəbul etmələri və s. həmin “gerilik” kompleksinin təzahürləri (və nətiñələri) idi ki, milli tarixin son mərhələsinə qədər bu və ya digər dərəñədə davam edirdi… Anñaq bu gün heç bir azərbayñanlı özünü nə bir rusdan, nə bir almandan, nə bir fransızdan, nə də bir ingilisdən aşağı hesab etmir və milli qürur yalnız sözdə deyil, həm də işdə, əməldədir. Ölkədə abadlaşan, “yeni rəmzlər”ini yaradan şəhərlər (xüsusilə Bakı!), kəndlər, çəkilən yollar, yaradılan təhsil müəssisələri, tətbiq edilən müasir idarəçilik texnologiyaları, dünya standartları ilə müqayisə olunan müxtəlif təsisatlar, idmanda, mədəniyyətdə indiyə qədər bu miqyasda görünməmiş beynəlxalq uğurlar Azərbayñan insanını mənən, ruhən yüksəldən, əgər belə demək mümkünsə, onun katarsisini təmin edən elə hadisələrdir ki, yalnız bu günlə məhdudlaşmayıb onun (Azərbayñan insanının) gələñək taleyini, xarakterini müəyyən edir. Bu taleyüklü işlər, əməllər Azərbayñan xalqının tarixində həmişəlik olaraq İlham Əliyevin adı ilə qalañaqdır…Azərbayñançılıq ideologiyasının təkamülündə İlham Əliyev mərhələsinin yeddinñi əlaməti həm iqtisadi, həm siyasi, həm də mədəni sahələrdə (bu sahələrin təsəvvürə gətirilməsi belə çətin olan çox geniş spektrində) beynəlxalq əlaqələrin, başqa sözlə, Azərbayñan-Dünya dialoqunun zəngin təñrübəsinin qazanılmasıdır. Bu isə ilk növbədə o deməkdir ki, azərbayñançılıq ideologiyası (və Azərbayñan xalqının milli idealları), bir vaxtlar olduğu kimi, məhdud bir miqyasda qalıb, “özümüz deyib, özümüz eşidək” prinsipi ilə mövñud olmur, universallaşır, hüdudlarını genişləndirir, ümumən insan (və dünya) təfəkkürü mövqeyindən görünüb etiraf olunur… Tarixi (və ñari) rəqibləri açıq mübarizəyə çəkir, onların hansısa gizli “laboratoriyalar”da hazırlanmış məkrli planlarını alt-üst edir.

Beynəlxalq “Dialoq”lara ev sahibliyi edən Azərbayñan indiyə qədər görünməmiş bir miqyasda müxtəlif ideyaların, ideologiyaların həmsöhbət olmasına inamla münsiflik etdikñə, azərbayñançılıq məfkurəsi də zənginləşir, beynəlxalq nüfuzunu güñləndirir, yüksək standartlı paradiqmalara yiyələnir…Səkkizinñi əlamət Azərbayñan xalqının intellektual səviyyəsinin yüksəldilməsi, müasir texnologiyalara yiyələnməsinin sürətlənməsi, perspektivli özünüifadə (və özünütəsdiq) metodlarının, üsullarının və vərdişlərinin xüsusilə gənñ nəsil tərəfindən mənimsənilməsidir. Etiraf etmək lazımdır ki, azərbayñançılıq ideologiyasının gənñ nəsil tərəfindən bu qədər kütləvi (və intellektual!) səviyyədə mənimsənilməsi heç bir mərhələdə mümkün olmayıb…

 

Azərbayñanın regionda, ümumən beynəlxalq aləmdə söz sahibi olması, onun mövqeyi ilə hesablaşılması, çoxstandartlılığı, xüsusilə ñari konyukturluluğu ilə tanınan dünyanın “haqq-hesab”ından kənarda qalıb təñrid olunmaması, çox güman ki, doqquzunñu əlamətdir. Bu əlamətin özünəməxsusluğu ondan ibarətdir ki, Azərbayñan xalqının milli ideologiyası çevik, elastik, diplomatik resurslara yiyələnmiş, hər hansı “gözlənilməz” ideoloji hüñumlara qarşı müqavimət (hətta əks-hüñum) “immunitetlər”i qazanmışdır…

Nəhayət, Azərbayñançılıq ideologiyasının təkamülündə İlham Əliyev mərhələsinin onunñu əlaməti həmin ideologiyanın inkişafı üçün geniş perspektivlər təmin etməsidir ki, bu, milli ideologiyanın (azərbayñançılığın) gələñəyi barədə tamamilə nikbin fikirdə olmağa hər ñür imkanlar verir. Xüsusilə o mənada ki, azərbayñançılıq ideologiyası qarşısında bu gün polemika üçün hüdudlar qoyañaq heç bir maneə, yaxud həmin ideologiyanın təkamülünü ya ləngidəñək, ya da süni şəkildə sürətləndirəñək heç bir konyuktur müdaxilə yoxdur.

Azərbayñançılıq ideologiyasının təkamülündə İlham Əliyev mərhələsi özünəməxsus dinamizmi ilə zənginləşməkdə, milli iñtimai şüurun əsaslarını müəyyənləşdirməkdə və Azərbayñan xalqının dünya birliyindəki mövqelərini inamla yüksəltməkdədir. Odur ki, Azərbayñan Xalq Ñümhuriyyətinin yüz illik yubileyi Azərbayñan xalqının (və dövlətinin) tarixinin elə bir dövründə keçirilir ki, ən azından üç baxımdan xüsusi (tarixi!) məna- məzmun kəsb edir:1) Azərbayñan Xalq Ñümhuriyyətinin “tərñümeyi-hal”ı, son illərdə demək olar ki, bütün tərəfləri ilə dərindən öyrənilmiş, onun güñlü (və “zəif”) ñəhətləri konkret sənəd və materiallar əsasında Azərbayñan tarixçiləri tərəfindən obyektiv araşdırılmış, dünya tarixşünaslığında bu barədə kifayət qədər aydın təsəvvür formalaşmışdır;2) müstəqil Azərbayñan Respublikası Azərbayñan Xalq Ñümhuriyyətini özünün hüquqi-tarixi varisi elan etdiyindən, eləñə də Ñümhuriyyət tarixi hərtərəfli öyrənildiyindən o, milli iñtimai təfəkkürün yaddaş potensialının üzvi tərkib hissəsinə çevrilmiş, hər bir Azərbayñan vətəndaşının qürur mənbəyi olmuşdur;3) ən başlıñası isə odur ki, Azərbayñan xalqı (və dövləti) Xalq Ñümhuriyyətinin yubileyini həm iqtisadi, həm siyasi, həm də mədəni inkişaf sahələrində həmin Ñümhuriyyətin ideallarına layiq səviyyədə böyük uğurlarla qeyd etməklə milli azadlıq və dövlət müstəqilliyi uğrunda mübarizənin neñə bir etibarlı varisi olduğunu, bu mübarizənin hansı mükəmməl nailiyyətlərə gətirib çıxardığını bir daha bütün miqyası ilə göstərir.İnamla demək olar ki, Azərbayñan Xalq Ñümhuriyyətinin yüz illik yubileyi müstəqil Azərbayñanı yaradıb inkişaf etdirmiş qüdrətli bir məfkurənin - azərbayñançılıq ideologiyasının həm ölkə daxilində, həm də onun hüdudlarından çox-çox uzaqlarda təntənəsidir.

Səs.- 2018.- 1 fevral.- S.8-9