Azərbaycançılıq multikulturalizmə
söykənən ideologiyadır
Multikulturalizm çoxmillətli ölkələrdə
etnik-mədəni müxtəliflik kimi uzun müddətli
tarixi şəraitdə baş verir. Azərbaycanda
tarixən onlarla etnik qrup birgə və
qarşılıqlı inteqrasiya şəraitində azad
yaşayıblar. Ölkəmizdə türklər, ruslar, ləzgilər,
talışlar, tatarlar, tatlar, dağ yəhudiləri, kürdlər,
udinlər, avarlar, saxurlar, buduqlar, ingiloylar, qrızlar, malakanlar
və başqa etnik azlıqlar heç vaxt qarşıdurma
halı baş vermədən öz milli, mədəni,
dini ənənələrini yaşadıb və təbliğ
ediblər.
Müasir dövrdə multikulturalizm ölkəmizin
milli siyasətində mühüm və önəmli bir yer
tutur. Dövlətin siyasətinin əsas prioritetlərindən
olan demokratik prinsiplər multikultural dəyərlərin
inkişafı üçün münbit zəmin yaradıb.
Multikulturalizm hamı tərəfindən
tanınan, müxtəlif mədəniyyətlərə
tolerant münasibətə əsaslanan dinc, yanaşı
yaşama prinsipidir. Azərbaycan üçün fərqli
baxışlara, adətlərə, vərdişlərə
dözümlülük mövqeyi bəsləmək demokratik
dövlət strategiyasıdır. Azərbaycan ümummilli həmrəyliyin
inkişafı üçün əlverişli mühitdir, mənsubiyyətindən
asılı olmayaraq ərazisində məskunlaşan hər
bir vətəndaş Azərbaycanın sərvətidir.
Tarix boyu ölkəmiz tolerantlığın,
dini dözümlülüyün və mədəniyyətlərarası
dialoqun vətəni kimi dünyaya açıq olmuşdur. Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasının 25-ci maddəsinə əsasən
mənşəyindən, irqindən, dinindən və dilindən
asılı olmayaraq hamının hüquq və vəzifələrinə
hörmət təmin edilmişdir. Müstəqilliyin
inkişafı gedişində multikultural dəyərlərin
qorunması sahəsində əsaslı hüquqi baza təşəkkül
tapmışdır ki, bununla da diskriminasiyanın, rasizmin,
ksenofobiyanın, islamafobiyanın və anti-semitizmin təzahürü
yolunda ciddi maneələr yaradılmışdır.
Müasir dövrdə azad və müstəqil
ölkəmiz dünyada tolerantlığın, humanizmin,
multikulturalizmin əsas mərkəzlərindən birinə
çevrilmişdir. Bu baxımdan, ölkəmizdə
multkulturalizmə aid mütəmadi tədbirlər təşkil
olunur, beynəlxalq və regional əhəmiyyətli
konfranslar, seminarlar keçirilir. Bu qəbildən olan tədbirlər
içərisində Bakı Beynəlxalq Humanitar Forumu
xüsusi bir mövqeyə malikdir.
Prezident İlham Əliyevin
yeritdiyi proqressiv daxili və xarici siyasət nəticəsində
Azərbaycan dünya ölkələri arasında
özünün müstəqil siyasəti, sosial-iqtisadi və
mədəni inkişafı ilə xüsusi yer tutur. Şərqin
və Qərbin kəsişmə nöqtəsində yerləşən
ölkəmiz hər iki mədəniyyətin ən
yaxşı dəyərlərinə sahib olmağa
çalışır və bu sahədə müəyyən
uğurlar qazanır.
Müxtəlif mədəniyyətlərin
bir-biri ilə iç-içə yaşaması ilə
xarakterizə olunan multikultural cəmiyyətlərdə mədəniyyətlər
sanki süzgəcdən keçirilir və müsbət
amallara sığınan mədəni dəyərlər
öz varlığını qoruyub saxlaya bilir.
Zamanın humanist və tolerant dəyərləri ilə
uyğunlaşa bilməyən mədəniyyət isə sərfnəzər
edilir.
Mədəniyyətlərin qarışması
zamanı xalqların nümayəndələri müsbət dəyərləri,
üstün cəhətləri qəbul etməklə əksər
hallarda mənfi, zərərli adət və ənənələrdən
qurtulurlar.
Multikulturalizm şəraitində
mədəniyyətlərarası dialoq anlayışı da
olduqca mühüm bir əhəmiyyət kəsb etməkdədir.
Çünki mədəniyyət həm cəmiyyətə və
həm də ayrı-ayrı fərdlərə mühüm təsir
göstərə biləcək geniş spektli bir
anlayışdır. Xüsusilə də, keşməkeşli
və mürəkkəb siyasi şəraitdə Şərq-Qərb
mədəniyyətlərinin bir-birinə
qarşılıqlı dailoqu olduqca mühüm bir faktordur.
Müxtəlif və bəzən də bir-birinə əks
olan ideyaları özündə ehtiva edən mədəniyyətlərin
arasındakı dialoq beynəlxalq təhlükəsizlik
faktoruna da ciddi bir təsir göstərir. Bu faktı inkar etmək
olmaz.
Müasir dövrdə dünyada bir sıra
münaqişələr, qarşıdurmalar mövcuddur, və
çox təsüflər olsun ki, bu münaqşələrin
kökündə etnik, dini, irqi və mədəni fərqliliklər
durur. Bu gün dünyada mədəni tarazlığın bərpa
olunması üçün multikluturalizmin, mədəniyyətlərarası
dialoqun rolu olduqca önəmlidir. Məhz bu kimi təqdirəlayiq
amillər vasitəsilə neqativ mahiyyətli tendensiyaların
qarşısını almaq mümkündür.
Çünki, dünya getdikcə qlobal bir kənd
halını almaqdadır. Artıq ayrı irq, din və mədəniyyətlərdən
insanlar eyni məkanda yaşamaqdadır. Bu səbəblə
multikultural həyata uyğunlaşmaq və müxtəlif mədəniyyətlərdən
insanlarla dialoq qurmağımız gözlənilən
prosesdir.
Nəticədə həm mədəniyyətlərarası,
həm də dinlərarası əlaqələr vasitəsi ilə
ortaya çıxacaq yaxınlaşmalar fərqli mədəniyyət
və ənənələrə mənsub insanlar bir-birlərini
rədd və inkar etməkdən daşınıb, bir-birlərini
qəbul etməyə, yanaşmalarına və dini
inanclarına daha uyğun bir mühit
formalaşdırmalarına səbəb olacaq. Bu
cür yanaşmaların ən əhəmiyyətli faydası
tolerantsızlıqdan tolerantlığa, qınamaqdan şəfqətli
olmağa, düşmənçilikdən humanist dostluğa,
rəqabətdən birliyə, kompromisə, ədavətdən
xilas olunmağa və xaosdan nizamlı həyat tərzinə gəlib
çıxmasıdır.
Multikulturalizm prosesi müsbət
yönümlü bir tendensiya olduğu üçün bu
prosesin parlaq gələcəyi də göz önündədir.
Məhz multikulturalizm prosesi vasitəsilə milli
azlıqlara mədəniyyətində ehtiva olunan müsbət
əxlaqi dəyərlər, mənəvi keyfiyyətlər,
özünəməxsusluq, orjinallıq həm öz
varlığını qoruyur və eyni zamanda da, bu mədəniyyətlər
dünyaya tanıdılır. Həmçinin, bu proses vasitəsilə
milli mədəniyyətlər müasir dövrdə bəzən
modernləşmə prosesinə məruz qalır, bəzən
də ona yaxın olan daha mütərəqqi mədəniyyətlərə
doğru istiqamətlənir.
Ümumiyyətlə, multikultural dəyərlər
sisteminin bir sıra üstün xüsusiyyətləri var. Bu
üstün xüsusiyyətlərdən də biri müxtəlif
mədəniyyətləri təmsil edən hər bir fərdin
özünüdərk prosesi ilə bağlıdır.
Multikulturalizm siyasətinin mövcud olduğu ölkələrdə
milli kimlik, milli özünüdərk prosesi də bilavasitə
olaraq baş verir.
Multikulturalizmdə dünyanın dərk
olunması əsas prinsip kimi qəbul olunur. Çoxmillətlilik
və onun yaratdığı çoxmədəniyyətlilik
özlüyündə dünyanın dərk olunmasını
ehtiva edir.
Müasir dövrdə baş verən
qloballaşma prosesinin yaratdığı mürəkkəb və
ziddiyyətli bir dövrdə milli mədəniyyətlərin
assimilyasiya olunması, məhv edilməsi problemi ilə
üz-üzədir. Belə bir mürəkkəb şəraitdə
milli mədəniyyətlərin məhv olmaqdan qorunması
faktı məhz multikulturalizm şəraitində reallaşa
bilər. Qloballaşma və modernləşmə kimi proseslər
milli mədəniyyətlər düzgün inteqrasiya
olunması yönündə böyük əngəl törədir.
Qeyd edək ki, multikulturalizm prosesinin əsas qayəsi
də, məhz bu olmalıdır ki, milli mədəniyyətlər
assimilyasiya prosesinə məruz qalmasın. Bu baxımdan da,
milli mədəniyyətlər assimlasiya olunmadan inteqrasiya
olunmalıdır. Multikulturalizm etnomilli dəyərləri
ümumdövlət və ümummilli dəyərlərlə
vəhdətini təmin edə bilən model olmalıdır.
Multikulturalizm mənəvi cəhətdən tərəqqi
etmiş, böyük mənəvi kamillik yolu keçmiş cəmiyyətlərə
xas olan bir xüsusiyyətdir. Bu baxımdan, multikulturalizm
prosesi qədim tarixə malikdir. Multikulturalizm prosesində mədəni-dini
müxtəlifliklər, müxtəlif milli və dini cəmiyyətlər
arasında olan ziddiyyətlər qarşılıqlı
anlaşma yolu ilə həll olunur. Ksenofobiya, islamofobiya, irqi,
dini və etnik ayrı-seçkilik, antisemitizm kimi mənfi
xüsusiyyətlərə qarşı məhz multikulturalizmlə
silahlanmaq olduqca vacib bir nüansdır.
Göründüyü kimi, multikulturalizmin əsas
mahiyyətində etnik və dini zəmində baş verən
dialoq, düzgün inteqrasiya prosesi durur. Bu baxımdan da,
multikulturalizmin əsas qayəsi sülh, humanizm, tolerantlıq
şəraitində birgəyaşayış durur.
Multikulturalizmin əsas qayəsində müxtəlif dinə
sitayiş edənlərin, müxtəlif dildə
danışanların qaşılıqlı dialoqudur.
Ümumiyyətlə, polietnik və
polikonfessional cəmiyyətlərdə multikulturalizm universal dəyərlər
sistemi prinsipi kimi mühüm əhəmiyyət kəsb edir.
Bu baxımdan da, polietnik və polikonfessional mahiyyətə
malik olan ölkəmizdə universal dəyərlər sistemi
prinsipi aparıcı bir xüsusiyyət kəsb edir.
Hazırda Azərbaycan Respublikasının ərazisində
müxtəlif etnoslar, müxtəlif dinin nümayəndələri
bir-biri ilə sülh və qarşılıqlı əməkdaşlıq
şəkilində yaşayırlar.
Müasir dövrdə qloballaşma prosesindən
kənarda qalmaq qeyri-mümkündür. Qloballaşma prosesi ilə
milli dövlətçilik, milli-mənəvi dəyərlər
prosesi arasında ziddiyyət də mövcuddur. Milli
özünüdərk, milli ləyaqət siyasi qloballaşmanın
əsas problemidir. İnteqrasiya prosesinin qaçılmaz
olduğu bir zamanda milli-mənəvi əxlaqi və tərbiyəvi
dəyərlərimizin qorunmasına qayğı və maraq
daha da artmışdır. Çünki qloballaşmanın
ziddiyyətli gedişatından doğan bu zərurət
cəmiyyət həyatının bütün sahələrini
əhatə etmişdir.
Azərbaycanda multikulturalizm bu gün öz
milli-mənəvi qaynaqlarından qidalanaraq möhtəşəm
bir dövrünü yaşayır. Hər bir
milli azlıqların iqtisadi-sosial sahələrlə
yanaşı, onun milli mədəniyyətinin də hər
vasitə ilə inkişaf etdirilməsini, bu mədəniyyətin
özünəməxsusluğunun qorunub saxlanmasını,
xalq ənənələrinin, mərasim və adətlərinin,
mənəvi dəyərlərinin dirçəldilməsini
və eyni zamanda, xarici ölkələrlə mədəni əməkdaşlığı
genişləndirməklə bədii və
qarşılıqlı yaradıcılıq əlaqələrinin
bir daha möhkəmləndirilməsini tələb edir.
Altay
Səs.- 2020.- 10
dekabr.- S.15.