"Erməni məsələsi"
Böyük Sovet Ensiklopediyasında necə qeyd olunub?
"Erməni məsələsi"
adlandırılan problemin meydana gəlməsi hansı tarixi
şərtlərdən və proseslərdən doğub?
XIX əsrin axırları - XX əsrin əvvəllərində
“erməni məsələsi”nə bir çox əsərlər
həsr olunub. Tarixçi V. Qurko-Kryajinin 1926-cı ildə nəşr
edilmiş Böyük Sovet Ensiklopediyasında dərc olunan məqaləsi
də bu əsərlər sırasına aiddir. Həmin məqaləni
oxucularımıza təqdim edirik.
I HİSSƏ
"Erməni məsələsi" "Şərq
məsələsi" adlandırılan məsələnin
bir hissəsidir və ona iki nöqteyi-nəzərdən
baxılmalıdır. Zahiri mahiyyət: böyük dövlətlər
Türkiyəni daha asanlıqla istismar etməkdən
ötrü onun mərkəzdənqaçma qüvvələrini
gücləndirməyə, beləliklə, ölkəni zəiflətməyə
çalışırdılar. Daxili mahiyyət:
öz burjuaziyasının rəhbərliyi altında ermənilər
milli müqəddəratın müstəqil təyin edilməsi
uğrunda, elə siyasi-iqtisadi amillər əldə
olunması uğrunda mübarizə aparırdılar ki, bu
amillərin təsiri altında burjuaziya sərbəst
inkişaf edə bilsin.
Erməni məsələsinin zəmini hələ
XVIII əsrdə, Konstantinopolun maliyyə aristokratiyası erməni
millətinə rəhbərlik etməyə başlayanda
yaranmışdı.
Kiçik Asiya Türkiyəsinin hər yerinə
səpələnmiş erməni xalqı öz arasından
çox erkən ticarət burjuaziyası yetişdirmişdi. Həmin
burjuaziya Türkiyənin iqtisadi həyatında böyük
rol oynayırdı- hökumətə, əyalət valilərinə
borc pul verərək mülkiyyət sahibi olurdu və s.
Eyni zamanda o, ruhanilər vasitəsilə erməni
xalqının bütün həyatına rəhbərlik
edirdi. Ruhanilər isə çox böyük təsir
gücünə malik idilər. Konstantinopolu fəth
edəndən (1453) sonra türklərin göstərişi ilə
yaradılmış teokraktik erməni icmasının
başında duran Konstantinopol patriarxı dövründə
Notabllar şurası (maliyyə aristokratiyasının
nümayəndələrindən ibarət) vardı, erməni
xalqının "rəhbəri", əslində, bu,
şura idi.
Türkiyədə erməni
burjuaziyasının inkişafında onun, əsasən,
Suriyada və Livanda, eləcə də Amerikada yaşayan erməni
tacirləri ilə əlaqəsi və xarici kapitalın
axını da məlum rol oynamışdı. Qeyd edilməlidir
ki, erməni sənətkarlarının (əsnafların) bir
sıra silklərə bölünən hədsiz dərəcədə
çoxsaylı sinfi də Türkiyənin kustar sənayesində
yunanlarla birlikdə üstün rol oynayırdı.
Buna görə də tamamilə aydındır
ki, Qərb kapitalizmi Yaxın Şərqə hücuma
keçdikcə, Qərb dövlətləri məhz erməni
burjuaziyasında özlərinə dayaq nöqtələri
axtarmağa can atırdılar. Axı həmin
burjuaziyanın əsarət altında, siyasi cəhətdən
tabelilik vəziyyətində olması onun iqtisadi fəaliyyətinin
inkişafını hədsiz dərəcədə məhdudlaşdırırdı,
bu səbəbdən də o, Türkiyənin natural təsərrüfatının
və daxili qapalılığının
dağıdılmasına yönəldilən hər cür təşəbbüsləri
müdafiə edirdi.
Qərb kapitalı Türkiyənin
hakim sinfi ilə çox sıx bağlı olan iri erməni
maliyyə burjuaziyasından yan keçərək öz məqsədləri
üçün əvvəlcə ruhanilərdən (erməni-katolik
və erməni-protestant icmalarından) istifadə etməyə
cəhd göstərirdi; bu cəhdlər
gözlənilən nəticəni verməyəndə Qərbin
ticarət kapitalı orta ticarət burjuaziyasından
özünün iqtisadi vasitəçisi kimi istifadə etmək
qərarına gəldi: onun köməyi bu burjuaziyanın
güclənməsinə səbəb oldu və milli hərəkatın
inkişafına təkan verdi.
Ziyalılar, xüsusilə
Moskvadakı və Tiflisdəki ziyalılar hərəkata tərəfdar
çıxdılar. 70-ci illərdə "erməni
liberalizmi"nin mərkəzlərinə çevrilmiş
(Rusiya liberal hərəkatının bilavasitə təsiri
altında) bu şəhərlərdə nəinki ruslar, eləcə
də Türkiyə erməniləri arasında mətbuat
vasitəsilə və şifahi yolla "milli
özünüdərkin oyanması" və hətta
döyüşkən millətçilik təbliğatı
aparılırdı.
Orta erməni burjuaziyasının
özünütəsdiqə doğru ilk addımları, təbiidir
ki, ruhanilərin hökmranlığının məhdudlaşdırılmasına
doğru yönəldildi: o, şəhər sənətkarlarına
arxalanaraq kilsəni, əsas etibarilə Konstantinopol
patriarxatını dünyəviləşdirmək uğrunda
mübarizəyə başladı. Bu
mübarizə müvəffəqiyyətlə nəticələndi:
patriarxatlıqda və kilsə mərkəzlərində
yaradılmış "erməni nümayəndəliyi"
adlı təşkilatda ruhanilər və maliyyə
burjuaziyası ilə yanaşı, orta burjuaziya da yer aldı.
Maliyyə, ədliyyə və maarif işlərinə həmin
nümayəndəlik baxırdı.
Əvvəllər kəndli kütlələri
bu milli hərəkatdan kənarda qalırdı…
Genişlənən antoqonizmin
ikinci səbəbi ondan ibarət idi ki, ermənilərin şəhər
burjuaziyası müsəlman əhalinin geridə qalan kütlələrinə
münasibətdə Türkiyə şəraitində
yırtıcı, əsas etibarilə sələmçi
xarakter daşıyan kapitalın nümayəndəsi kimi
çıxış edirdi.
Beləliklə, sırf iqtisadi zəmində kəskinləşən
Erməni məsələsi "böyük dövlətlərin"-
Rusiyanın və İngiltərənin faciəli müdaxiləsi
nəticəsində daha da mürəkkəbləşdi.
Rusiya ticarət-sənaye kapitalının Qara dənizi, Bosforu
və Dardaneli zəbt etmək səyi "xristianları
müsəlman Türkiyəsinin zülmündən xilas etmək
uğrunda mübarizə" şüarları ilə pərdələnirdi;
milli-siyasi müqəddəratı müstəqil
təyin etmək məqsədi ilə bu şüarlardan
istifadə edəcəyinə ümid bəsləyən erməni
burjuaziyasının əksəriyyəti nəinki Rusiya istiqamətini
götürdü, üstəlik Türkiyədəki ermənilər
arasında həmin istiqamətdə təşviqat
aparmağa başladı.
Bu mövqe Türkiyə hökumətinin
erməni burjuaziyasına münasibətini kəskin şəkildə
dəyişdi, halbuki 1877-ci il müharibəsinədək
hökumət erməni burjuaziyasını nəinki təqib
eləmirdi, əksinə, hətta adlı-sanlı ermənilərin
böyük dövlət vəzifələri tutmalarına şərait yaradırdı. Türkiyə
ilə sülh şərtlərinin müzakirəsi zamanı
Rusiya ermənilərinin Qafqaz canişini böyük knyaz
Mixail Nikolayeviçə məktub göndərməsi və
patriarx Nerses başda olmaqla, Türkiyə ermənilərinin rəsmi
müraciət etməsi, onların Rusiyadan kömək istəməsi
bu münasibətləri daha da kəskinləşdirdi.
Rusiya həmin müraciətdən
istifadə edərək San-Stefaniya ilkin sülh müqaviləsinə
16-cı paraqraf saldı. Bu paraqrafa görə Türkiyə
erməni vilayətlərində dərhal lazımi islahatlar
keçirməli idi, həmin iş görülənədək
rus qoşunları Kiçik Asiya yarımadasında tutduğu
torpaqları öz əllərində saxlamaqda davam edirdilər.
Çar Rusiyasının "özlərini
onun himayədarlığına vermiş ermənilərin
yaşadığı dağlıq ərazilərə
möhkəm qədəm basmaq" cəhdi Yaxın Şərqdəki
əsas rəqibi — İngiltərə tərəfindən qətiyyətlə
dəf edildi. Berlin Konqresində İngiltərə göstərilən
16-cı paraqrafın yeni maddə (Berlin Traktatının 61-ci
maddəsi) ilə əvəz edilməsinə nail oldu. Bu maddə Türkiyə hökumətinin erməni əyalətlərində
lazımi islahatlar keçirməyə borclu olduğunu təsdiq
edirdi, lakin həmin islahatların keçirilməsi üzərində
nəzarəti təklikdə Rusiyaya yox, Berlin Konqresinin
iştirakçısı olan 6 böyük dövlətdən
ibarət "birliyə" verirdi.
Berlin Konqresinin qərarları erməni
burjuaziyasının rəhbər dairələrində milli
erməni dövlətinin yaradılması uğrunda
mübarizədə kömək göstəriləcəyinə
ümid doğurdu, həm də təkcə Rusiya tərəfindən
deyil, bütün böyük dövlətlər tərəfindən.
Bu xam xəyal ermənilərə "dənizdən
dənizədək" (Qara dənizdən Aralıq dənizinədək)
"Böyük Ermənistan" boyun olmuş İngiltərə
diplomatiyası tərəfindən möhkəm
qızışdırılırdı. Lakin istiqamətin dəyişməsi
ermənilərin ancaq onların beynəlxalq vəziyyəti
mənasında tam təcrid edilməsi ilə nəticələndi.
Onlar Rusiyadan özləri imtina etmişdilər.
İngiltərəyə həmin mərhələdə
yalnız o lazım idi ki, Rusiyaya özünün Yaxın
Şərq siyasətində ermənilərdən istifadə
etməyə imkan verməsin. İngiltərənin Türkiyədəki
siyasətində isə bu zaman ermənilər lazım
deyildi: həmin siyasətin növbəti vəzifələrini
Türkiyə ilə gizli müqavilə həll etmişdi.
Müqaviləyə əsasən İngiltərə Türkiyəni
Rusiyadan qorumaq öhdəliyi müqabilində Kipr
adasını aldı…
Böyük dövlətlərdən kömək
almaq üçün ümidini itirən… erməni
burjuaziyası… silahlı mübarizəyə keçdi. Rusiya
Zaqafqaziyasında məskən salan millətçi Qnçak
və Daşnaksütyun partiyaları yaradıldı və
onlar Türkiyəyə təbliğatçılar və təşviqatçılar
göndərdilər, üsyançı dəstələri təşkil
etdilər. Bu dəstələrin
çıxışlarında məqsəd real
döyüş qələbələri deyildi (Türkiyə
hökuməti ilə mübarizədə qalib gəlmək
üçün ermənilərin qüvvəsi
açıq-aydın çatışmırdı). Daha çox böyük dövlətlərin diqqətini
Ermənistan hadisələrinə cəlb etməyə
çalışırdılar ki, onlar müdaxiləyə və
Berlin traktatının 61-ci maddəsində göstərilən
öhdəlikləri yerinə yetirməyə cəlb
olunsunlar, Türkiyə də, Qərbi Avropa dövlətləri
də həmin maddəni eyni dərəcədə
unutmuşdular. Göstərilən partiyaların xaricdəki
komitələri Qərbi Avropada bu istiqamətdə
güclü iş aparırdılar. 1890-cı illərin
axırlarına yaxın Qnçaq meydandan çıxdı və
ermənilərin yeganə rəhbər siyasi təşkilatı
Daşnaksütyun oldu.
Təbiidir ki, üsyan mübarizəsi yerlərdə
vəziyyəti daha da kəskinləşdirdi... Misiri
işğal edəndən sonra ingilislərin Nil vadisinin
işğalını leqallaşdırmaq haqqında Sultan
Əbdülhəmidlə müqavilə bağlamaq niyyəti
boşa çıxan İngiltərə erməniləri
"yadına saldı" və onlardan Sultanı hədələmək
üçün istifadə etməyə cəhd göstərdi….
İngiltərənin ermənilərə
"ani" marağı sönüb getmişdi; üstəlik
o, rus hökumətinin "hər hansı bir dövlət tərəfindən
müstəqil çıxışa yol verməyəcəyini"
bildirən Rusiya ilə bağlı idi. Rusiyaya gəlincə
isə o həmin dövrdə Zaqafqaziyada ruslaşdırma
siyasəti yeridirdi və "Asiyada ermənilərin müstəsna
üstünlüklərə malik olacağı ərazi
yaradılması" ideyasının əleyhinə
çıxış edirdi. Bundan başqa, Bolqarıstan barəsində
niyyəti baş tutmamışdı- Bolqarıstan çar
Rusiyasının köməyi sayəsində azad edilsə də,
onun vassalı olmaq istəmirdi. Bunu görən çar
diplomatiyası knyaz Lobanov-Rostovskinin dili ilə bildirdi ki, o
"digər Bolqarıstan" yaradılmasına yol verməyəcək.
Bağdad yoluna konsessiya almaqla məşğul olan Almaniya isə...
Əbdülhəmidin "cinayətkar rəiyyət" barəsində
yeritdiyi siyasəti bəyəndiyini imperator II Vilhelmin dili ilə
açıq bildirirdi…
Davamı olacaq
V.QURKO -
KRYAJİN
1926-cı ildə
Moskvada "Böyük Sovet Ensiklopediyası" səhmdarlar
cəmiyyətinin buraxdığı Böyük Sovet
Ensiklopediyasından tərcümə edilmişdir.
Səs.-
2020.- 22 dekabr.- S.15.