Azərbaycançılıq: tarixi
inkişaf mərhələləri və bu günki nəticələri
XIX əsrdən
etibarən Azərbaycanda yeni bir cərəyan yaranmağa
başladı. Mövhumat və cəhalət
içində boğulan xalqı dünyanın mədəni
cəmiyyətlərindən birinə çevirmək
üçün böyük və çox ağır iş
tələb olunurdu. Bu vəzifəni
xalqımızın ziyalıları öz üzərinə
götürdü. Milli-mədəni inkişafın təbliğatçıları
olan Azərbaycan ədəbiyyatı, incəsənəti və
maarifçiliyinin görkəmli nümayəndələri
Mirzə Fətəli Axundov, Nəriman Nərimanov, Cəlil Məmmədquluzadə,
Həsən bəy Zərdabi, Mirzə Ələkbər Sabir,
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev, Nəcəf bəy Vəzirov…
Azərbaycan xalqının elmi, mədəni, sosial cəhətlərdən
inkişafı üçün çalışdılar.
Onlar xalqın nadanlığını,
mövhumatçılığını, tərəqqiyə
mane olan köhnə adətləri tənqid edir, təhsil və
maarifçiliyin inkişafın əsas aparıcı qüvvəsi
olduğunu qeyd edirdilər.
Azərbaycan maarifçilərinin əsas fəaliyyət
istiqamətləri aşağıdakı kimi idi:
- birinci, yeni öyrətmə üsuluna
(üsul-i-cədid) əsaslanan milli məktəblərin
açılması- bu üsul əhali arasında
savadsızlığın aradan götürülməsi,
dünyəvi və milli təhsilin tətbiq edilməsinə
yönəldilmişdi;
- ikinci, dil və əlifba
islahatı uğrunda mübariz- bu mübarizə ərəb əlifbasının
latın əlifbası ilə əvəz edilməsi
ideyasına əsaslanırdı (İlk dəfə bu ideya
19-cu əsrin birinci yarısında Mirzə Fətəli
Axundov tərəfindən irəli
sürülmüşdür). Dil islahatına gəldikdə,
o, canlı xalq dili əsasında Azərbaycan ədəbi
dilinin formalaşmasına yönəldilmişdi. Seyid Əzim
Şirvani, Nəriman Nərimanov, Həsən bəy Zərdabi,
Cəlil Məmmədquluzadə, Sultan Məcid Qənizadə
və başqaları bu ideyanın təsiri altında öz əsərlərini
adi adamların başa düşdüyü dildə
yazmışdılar. Azərbaycan maarifçilərinin cəhdləri
ədəbi Azərbaycan dilinin formalaşması və
inkişafını irəli aparmışdı, millətin mədəni
dirçəlişinə xidmət edirdi;
- üçüncü, milli kitabxanaların və
qiraətxanaların açılması. Azərbaycanda ilk
kütləvi milli qiraətxananı 1894-cü ilin aprel
ayında Nəriman Nərimanov Bakının Qorçakov
küçəsində açmağa nail olub. Qiraətxana təkcə
Zaqafqaziyada deyil, Rusiyada və Şərq ölkələrində
də rəğbətlə qarşılanıb. Kəlküttə,
İstanbul, Sofiya, Qahirə, Tehran, Təbriz və digər
şəhərlərdən qiraətxanaya xeyriyyə yolu ilə
qəzet, jurnal və kitablar göndərilib;
- dördüncü, “Nicat”, “Sara”, “Ədəb
yurdu” və “Cəmiyyəti-Xeyriyyə” kimi xeyriyyə təşkilatlarının
fəaliyyəti. Onlar varlı adamların ianələri
hesabına maliyyələşdirilirdi, milli qəzet və
jurnallara, Avropada təhsil alan azərbaycanlı tələbələrə
də yardımlar edirdilər;
- beşinci, qəzet və jurnalların
buraxılması. Azərbaycan maarifçiliyinin
təmsilçiləri qəzet və jurnalları, milli və
mədəni intibaha aid ideyaların yayılması
üçün təsirli vasitə hesab edirdilər. XX əsrin
əvvəlində “Həyat”, “Yeni həyat”, “Füyuzat”, “İrşad”,
“Tərəqqi” kimi qəzet və jurnallar Azərbaycan
xalqının milli-mədəni şüurunun
inkişafında və təhsilin təbliğində
çox mühüm rol oynamışdır.
Beləliklə, ədəbiyyat və maarifçilik təmsilçilərinin
səylərinə görə Azərbaycanda müasir təhsil
və mədəni hərəkat öz tarixi vəzifəsini
yerinə yetirdi. Nəticə etibarilə Azərbaycan
xalqı öz mədəniyyətini və elmi
potensialını dərk etməyə başladı.
Azərbaycançılıq
ideologiyasının ən görkəmli nümayəndələri
və təbliğatçıları Nəriman Nərimanov,
Məmməd Əmin Rəsulzadə Azərbaycan
xalqının yaşadığı ərazilərdə
müasir, inkişaf meyilli, elm və mədəniyyətə
üstünlük verən respublika formasının
yaranmasını arzulayırdılar.
1918-ci illərdə AXC dövründə mürəkkəb
siyasi hadisələr- ermənilərin etnik soyqırım cəhdləri,
ölkə ərazisində müxətlif dövlətlərin
hərbi hakimiyyətlərinin yaranması, Qafqaz uğrunda
böyük dövlətlərin mübarizəsi tam müstəqil
respublikanın yaranmasına və elm-mədəni inkişaf
proseslərini həyata keçirməyə imkan vermədi.
1920-ci ilin aprelində sosialist inqilabından sonra
yaranmış Azərbaycan Sovet Respublikası dövründə
təhsil, maarif, elm, mədəni inkişaf üçün
imkanlar artdı. Bu dövrdə Azərbaycanda yaşayan
çoxsaylı xalqların vahid mədəniyyət, elm təhsil,
dil, yaşam tərzi inteqrasiyası prosesi getdi və nəticədə
bütöv Azərbaycan xalqı formalaşdı.
Sovet
dövrü ərzində Azərbaycan xalqının milli mədəni
dəyərləri həm qədim mədəniyyətin elmi tədqiqi
və ədəbiyyatda, kinoda, teatrda, incəsənətdə
təbliği, həm müasir sosial mühnasibətləriin
yaranması, həm də elmi-mədəni sahələrdə
sürətli irəliləyiş baş verdi.
Elmlər Akademiyası, müxtəlif ali təhsil müəssisələri,
kütləvi orta təhsil ocaqları, teatrlar, Folklor
İnstitutu, Ədəbiyyat İnstitutu, Kinostudiya
yaradıldı, mətbuat, radio və televiziyanın
inkişafı müxtəlif etnik qruplardan ibarət olan
xalqın vahid dili və ümumi mədəniyyətinin
formalaşmasına gətririb çıxardı.
Azərbaycan ziyalılarının əksəriyyəti
Sovet hökumətinin milli siyasətini dəstəkləyirdi. Onlar
yaranmış əlverişli şəraitdən milli dilin, təhsilin,
mədəniyyətin, ədəbiyyat və incəsənətin
inkişafı üçün istifadə edirdilər. Buna görə də, XX əsrdə çox nəhəng
elmi, mədəni institutlar, çoxsaylı mətbuat vasitələri,
milli kino, milli ədbiyyat, radio və televiziya yarandı.
Sovet İttifaqı federativ dövlət, xalqların
öz müqəddəratını təyinetmə pirinsipləri
əsasında qurulmuşdu. İttifaqın əsas
qanunları, sosial-iqtisadi sistemi eyni olsa da, müttəfiq
respublikalarda milli mədəniyyətin, milli dilin, əlifbanın
dövlət səviyyəsində qorunması və tətbiqi
imkanı var idi.
Sovet milli siyasətinin əsas məsələlərindən
biri bütün milli regionların siyasi, iqtisadi, ictimai və mədəni
sahələrində islahatların həyata keçirilməsi
idi. Geridə
qalmış milli regionlar öz ictimai-iqtisadi, siyasi və mədəni
inkişafında bu islahatlarla əsl tərəqqiyə nail
oldular. Bu islahatlar bir tərəfdən
regionlarda Sovet hakimiyyətini möhkəmləndirmiş, digər
tərəfdən xalqların milli mədəniyyətinin
inkişafına kömək etmişdi.
Mədəni sahə adamların daxili aləmi, tarixi ənənələri,
milli və mənəvi dəyərləri ilə sıx
bağlıdır. Buna görə də, onlar hər nə qədər
əsas ideologiya olan beynəlmiləlçiliyi təbliğ
etsələr də, öz əsərlərində milli ruhu,
milli psxologiyanı, milli mədəniyyəti əsas ehkam kimi
götürürdülər. Lakin bu, elmi,
mədəni ictimaiyyəti, həmçinin xalqları millətçilik
səviyyəsinə endirmirdi. Bəşəri
dəyərlərlə milli dəyərlər
uyğunlaşdırılmış formada qorunurdu. Bu sahədə ən yaxşı nümunələrdən
biri də Azərbaycan idi. O dövrdə Bakı beynəlmiləl
şəhər kimi tanınmış, Azərbaycan
multikultural respublika kimi zəngin mədəniyyətini qoruyub
saxlamış və inkişaf etdirmişdi.
Sovet İttifaqı dağıldıqdan və Azərbaycan
müstəqil dövlət kimi fəaliyyətə
başladıqdan sonra xarici dairələrin dəstəyi ilə
respublikada millətçilik, seperatçılıq prosesləri
başladı.
Azərbaycanda yaşayan bəzi etnik qrupları
qızışdırmaq, milli, dini, məzhəb fərqlərini
qabartmaq üçün müxtəlif layihələrə Qərbdən
böyük dəstək verilirdi.
Ermənistanın təcavüzü və Qarabağ
işğal etməsi şəraitində ağır
müharibəyə cəlb olunan Azərbaycan
üçün bu son dərəcə təhlükəli
idi. Çevrilişlə dövlət başına gəlmiş
mövcud hakimiyyət nə daxili siyasəti, nə də
xarici siyasəti düzgün apara bilmədi. Nəticədə ölkə parçalanma
halına gəldi.
1993-cü ildə xalqın tələbi ilə
ümumilli lider Heydər Əliyev hakimiyyətə gəldikdən
sonra bu məsələlər qaydasına salındı. Azərbaycançılıq
ideologiyasının bazasına söykənən daxili siyasət,
həmçinin, qonşu ölkələrdə, böyük
dövlətlərlə normal əməkdaşlıq siyasəti
həyata keçirildi.
Azərbaycan xalqı Heydər Əliyevin rəhbərliyi
ilə öz vahid mədəniyyəti, milli-mənəvi dəyərləri
üzərində öz dövlətini formalaşmağa
başladı.
Tezliklə, ölkədə ictimai-siyasi sabitlik
təmin olundu, iqtiadi inkişaf və sosial rifah artmağa
başladı. Azərbaycan müasir
dünyada öz milli mədəniyyəti, mənəvi dəyərləri
əsasında bəşəri dəyərləri qəbul
etməklə inkişaf etməyə başladı.
Heydər
Əliyevdən sonra isə Azərbaycançılıq
ideologiyasının davamçısı İlham Əlyev bu
siyasəti davam etdirdi və bu gün siyasi nüfuzunu getdikcə
artıran, iqtisadi inkişafını sürətlə davam
etdirən Azərbaycan sosial-mədəni cəhətdən
inkişaf etmiş bir cəmiyyət, güclü bir dövlət
kimi dünyada öz yerini tutub. Məhz belə
bir vahid milli birlik, belə bir güclü dövlət sistemi
işğal edilmiş torpaqlarımızın azad edilməsini,
Qarabağın azad edilməsini təmin etdi.
Prezident İlham Əliyevin rəhbərliyi ilə Azərbaycan
özünün milli-mənəvi dəyərləri üzərində
dünyada öz nüfuzunu artırır və gələcək
nəsillərə güclü, inkişaf etmiş, müasir
bir dövlət miras qoyur. Özü də təkcə
bu respublikanın sərhədlərinə sığacaq bir
dövləti deyil, həm də dünya azərbaycanlılarının
çoğrafi, milli, mədəni cəhətdən ümumi
birliyini özündə birləşdirəcək bir strateji
və konseptual ideyanı. Belə bir baza-
Azərbaycançılıq ideologiyası üzərində
xalqımızın böyük və qüdrətli Azərbaycanı
yenidən bərqərar edəcəyi gün uzaqda deyil.
Elçin Bayramlı
Səs.- 2020.- 19 dekabr.- S-15