Atropatena: zərdüştlük
və xristianlıq kimin tarixi irsidir?
Ermənilərin saxtakar tarixçiləri daim iddia edirlər
ki, guya ermənilər qədimdən Qafqazda məskunlaşıb
və bu torpaqlarda olan qədim mədəniyyət, tarixi abidələr,
dini məbədlər onlara məxsusdur. Halbuki, tarix
elmi bunun tam əksini göstərir. Əvvəlki
yazılarımızda, Albaniyasının tarixi, mədəniyyəti.
Etnik və dini ətrkibi haqda ətraflı məlumat
vermişik. Daha bir qədim dövlətimiz
olan Atropatena ilə bağlı 1-ci yazımızda isə
Atropatenanın qədim tarixi, mədəniyyəti, etnik tərkibi
haqda ümumi məlumat vermişik. Bu
yazıda isə, hazırda adını
daşıdığımız bu qədim dövlətimizdə
həmin dövrdə bərqərar olan zərdüştlüklə
yanaşı, xristian dininin də yayılması və bu dinlərə
mənsub olanların kimlər olduğu haqda məlumat verəcəyik.
Atropatena-Azərbaycan haqda antik tarixçilər nə
yazır?
Atropatena tarixi haqqında Sasani hökmdarı I Şapur
(240-270) tərəfindən Kəbeyi Zərdüştdə
yazılmış kitabədə ən qədim yazılı
hesab olunur.
Yunan və latın dilində olan antik dövr mənbələri
Atropatena, onun əhalisi və sairə ilə bağlı nisbətən
ətraflı məlumat var. O cümlədən Herodot, Miletli
Hekatey, Strabon, Tatsit, Plutarx, Plini və başqalarının əsərlərində
Atropatena haqqında məlumatlara təsadüf edilir.
Atropatena haqqında ilk dəfə ətraflı məlumat
verən Amasiyalı Strabon (e.ə. I əsr– b.e. I əsri) olmuşdur. Strabon
Atropatenanın ərazisi, əhalisi, təsərrüfatı,
sakinlərinin etnik tərkibi, məşğuliyyəti, hərbi
qüdrəti, qoşunları, adət və ənənələri
barədə maraqlı məlumatlar məlumat verib.
Xeyli sayda
İran tarixçisi, tədqiqatçısı və əbədiyyatçısı
da öz əsərlərində Atropatenanın sərhədləri,
faydalı qazıntıları, şəhərləri, tarixi
coğrafiyası, sakinlərinin etnik tərkibi, dili, dini
görüşü, maddi mədəniyyəti, habelə
siyasi tarixi haqqında məlumat veriblər.
Məhəmmədhəsən
xan Marağayi yazır: "Azərbaycan xüsusi müstəqil
şahlığa malik idi. Belə ki,
Böyük İskəndərin dövründən burda
şahlar hökmdarlıq edib və müstəqil olmuşlar.
Azərbaycan şahları eramızın 30-cu
ilinə qədər öz istiqlaliyyətlərini tam şəkildə
saxlaya bilmişlər. Parfiya şahı Azərbaycan
şahının Mark Antoniyə kömək göstərdiyini
bəhanə edərək Azərbaycan ərazisinə
hücum edib qələbə çalmışdır".
Məşhur
İran şərqşünası Səid Nəfisi yazır:
"Parfların dövründə Atropaten ölkəsi bir
müddət daxili müstəqilliyə sahib olmaqla bərabər
parfiyalılardan asılı idi. Beləliklə,
eramızın II əsrinin yarısına qədər öz
istiqlaliyyətini qoruyub saxlaya bilmişdir. Eramızın
II əsrindən etibarən bu ölkə Azərbaykan
adlanıb".
Müəllif
fikrini belə ifadə edir: "Ehtimal ki, eramızın 227-ci
ilndən etibarən bu ərazi Sasanilərin nüfuz dairəsinə
daxil edildikdən sonra İranın Şimal-Qərb hissəsinə
bütövlükdə Azərbaycan adı verilmişdir. Belə ki, ora VI əsrdən Nəsturilərin dini mərkəzi
olmuş və Suriya mənbələrində də bu ərazi
Azərbaycan kimi adlandırılmışdır. Abbasi xəlifələrinin dövründə də
bu əyalət Azərbaycan adlanırdı".
Atropatena-
ilk təktanrılı dinlərdən birinin vətəni
Dünyanın ən qədim təktanrılı dinlərindən
birini təbliğ edən Zərdüşt peyğəmbərin
Urmiya ətrafında yaşadığı və onun müqəddəs
kitabı olan Avestanın da burada bərqərar olduğunu
antik mənbələr təsdiq edir.
Miletli Hekatey (e.ə. VI-V əsrlər) "Yerin təsviri"
adlı əsərində Atropatena ərazisində yaşayan
tayfalar (xüsusilə, maqlar) haqqında maraqlı məlumatlar
verib. Maqların, zərdüşti kahinləri olduğu və
həm Atropatenada, həm də Albaniyada zərdüştlüyün
hakim din olduğunu antik tarixçilər qeyd edir.
Səid Nəfisi
bu haqda yazır: "Çox ehtimal ki, Sasanilər
dövründə bir neçə ən mühüm atəşgahın
bu əyalətdə olması ilə əlqədar olaraq Azərbaycan
Zərdüştün vətəni kimi
tanınmışdır".
Sasanilər dövründə Azərbaycanın istər
dini mərkəz olması, istərsə də təbii-coğrafi
mövqeyi onun daha da şöhrətlənməsinə səbəb
olmuşdur.
Bu haqda A.Kristensen yazır: "Burada olan atəşgah Ərdəşir
tərəfindən təmir edilərək əsas ziyarətgaha
çevrildi".
Sasani şahlarının tacqoyma mərasimi zamanı
paytaxt Mədaindən Azərbaycanın paytaxtı Qazakaya
piyada gəlmələri də o dövrdə Azərbaycanın
dini mərkəz olmasını sübut edir. Zərdüştlük
dini, Avesta təlimi buradan bütün şərqə
yayıldı. Ərəb Xilafıətinin
bu əraziləri işğalı nəticəsində
islamın yerli əhaliyə zorla qəbul etdirilməsindən
sonra zərdüştülər Hindistana köç etsələr
də, bu gün də qədim Atropatena ərazisində
(müasir İranın şimalında) kiçik zərdüştü
icmaları öz qədim dinlərini qoruyub saxlayır. Azərbaycanın həm şimalında, həm cənubunda
bu dinin məbədləri və ya qalıqları hələ
də qalır. Bakıdakı Atəşgah
məbədi də onlardan biridir.
Atropatenada xristianlıq necə yayıldı?
Adurbadaqanda (Atropatenada) xristianlıq haqqında ilk
yazılı qeyd 420-ci ildə katolikos Yabalahın
dövründə (415-419) çağırılmış
sinodun aktlarında qorunub saxlanıb. Lakin bu faktın
özü xristianlığın burada mövcud olan
çoxdankı ənənələri haqqında ehtimal
yürütmək imkanını verir; belə ki, yeni dinin yayılması
üçün zəmin olmayan yerdə yepiskopluq yarana bilməzdi.
Albaniyada olduğu kimi, Adurbadaqanda da xristian kilsəsi
feodal münasibətlərinin yarandığı dövrdə
meydana çıxıb. Mənbələrdə "ilk Şərq" həvarisi
adlanan Müqəddəs Fomanın artıq eramızın ilk əsrində
midiyalılar və farslar arasında dini təbliğat
aparması haqqında faktlar az deyil. İsanın meracının 2-ci ilində, o,
Hindistana gedərkən, yolüstü parfiyalılar,
midiyalılar, farslar, baktriyalılar, markianlar arasında təbliğat
aparmışdı. Siryani mənbələrinin
yazdığına görə, Gilan əhalisi
xristianlığı həvari Addaydan qəbul etmişdi, Deyləmdə
isə artıq 224-cü ildə yepiskopluq vardı.
Ən əvvəl xristianlıq Suriyada, Kiçik Asiyada
və Yunanıstanda, sonra isə parfiyalılar arasında
yayılmağa başladı. Daha sonra xristian təbliğatı
Persiyaya, Midiyaya, Baktriyaya doğru hərəkət edərək,
Hindistana qədər gedib çatdı.
İsa peyğəmbərin digər şagirdi,
İncilin müəlliflərindən biri hesab edilən həvari
Müqəddəs Matfey Ekbatan (qədim Həmədan), Rey və
Damağanda təbliğat aparmışdı. Ktesifon şəhərində
yepiskop kafedrası öz əhəmiyyətinə görə
o dövrün xristian dünyasında mühüm yer tutur,
onun yepiskopları isə Roma, Antakiya, İsgəndəriyyə
və Karfagen yepiskopları ilə bir səviyyədə
sayılırdı.
Parfiya və Sasani dövlətlərində (o cümlədən
Adurbadaqanda) xristian icmaları təkcə İncil təliminin
yayılması hesabına deyil, bu ərazidə çoxdan bəri
yaşayan xristian-suriyalılara görə yayıldı.
Katolikosun oturduğu Ktesifon şəhərinin yerləşdiyi
Bet Arameye (Qədim Babilistan) imperiyanın əsas vilayəti
idi. Bundan sonra iyerarxiya sırası ilə
arxiyepiskopluqlar gəlirdi. Mənbələr
Ərbil, Həzz, Aşur və Mosul arxiyepiskopuna tabe olanlar
sırasında Azərbaycan yepiskopunun da adını çəkirlər.
Bu arxiyepiskop katolikosun seçilməsi və təyin
edilməsində iştirak edən arxiyepiskoplar
sırasında idi. Siryani mənbələrin
məlumatına görə, Arran (Albaniya) yepiskopluğu belə
hüquqa malik deyildi.
Mənbələrin
məlumatına görə, Albaniyanın da daxil olduğu
Adurbadaqan kustunun (canişinliyinin) tarixi Azərbaycana aid ərazisində
Şərqi Suriya kilsəsinin aşağıdakı
yepiskopluqları vardı: Partav – V əsrdən, Paytakaran – VI əsrdən,
Adurbadaqan – V əsrdən, Qanzak – V əsrdən, Urmiya – IV əsrdən,
Salmas – XIII əsrdən, Marağa – XIII əsrdən, Təbriz
– XIII əsrdən, Uşnu – XIII əsrdən, Muğan – VIII əsrdən,
IX əsrdən isə mitropoliya.
Azərbaycanda xristianlıq haqda antik mənbələr nə
deyir?
Azərbaycanda
xristianlıq haqqında ən erkən məlumat verən V əsrin
əvvəllərinə dair, yuxarıda adını çəkdiyimiz,
sinod sənədlərində katolikos Mar Yabalaha dini cəhətdən
tabe olan vilayətlər sırasında Arran, Azərbaycan,
İberiya və Ermənistan (Şərqi Anadolu) da vardır.
Mənbələr V-VII əsrlərdə Adurbadaqanda
yepiskopluq etmiş bir neçə kilsə xadiminin
adlarını çəkir. Bunlardan
"Qanzakın və Adurbadaqanın" yepiskopu Osiy (Yelisey)
486-cı ildə patriarx Akak tərəfindən
çağırılmış kilsə məclisində
iştirak etmişdi. Məclisdə qəbul edilmiş
aktı imzalayanlar arasında onun da imzası var: "Mən
Adurbadaqanda olan Qanzakın yepiskopu Osiy, burada yazılanlarla həmrəyliyimi
bildirir, öz imzamı və möhürümü
qoyuram".
Osiydən sonrakı yepiskoplardan İohannın
imzasını katolikos I Mar Abanın (536-552) 544-cü ilə
aid məktublarında görmək olur. O zaman I
Mar Aba Adurbadaqan rustaqlarından olan Peraxravarın
(Burxuvarın) bir kəndində sürgündə idi.
549-550-ci ilin qışında obu kəndi tərk edərək,
I Xosrovun hüzuruna yollanmışdı. Onu Adurbadaqan yepiskopu
İohann müşayiət edirdi. İohanndan sonra Melxisidək
Adurbadaqan yepiskopu olmuşdu. 544-cü ildə Mar İosifin
(552-567) patriarxlığı dövründə
çağırılan sinodun qərarlarını imzalayanlar
arasında onun da adı var.
Adurbadaqan yepiskopu Xenanişo 605-ci ildə
Qriqorinin katolikos seçkisində iştirak etmişdir. Yerli də
olsa, görünür, sonralar yaranmış ənənəyə
görə Urmiya şəhəri ərazisində hələ
apostolların vaxtında xristianlıq meydana gəlmişdi.
Nestori təliminin ardıcılı olan
katolikos I Timofeyin (780-825) cəhdi ilə VIII əsrin lap
sonlarında Muğanda da yepiskopluq təsis edildi. Rahib İliya
yepiskop seçildi. İliyanın cəhdləri ilə
Muğan əhalisi xristianlığı qəbul etdi. Mənbənin
yazdığına görə, "...onlar cah-calallı kilsə
binasının tikintisinə başladılar, sər-sahman
işlərinə Mar İliyanın özü
başçılıq edirdi. O, çoxlarını xaç
suyuna çəkdi, onlar üçün keşiş və
dyakonlar təyin etdi, zəbur surəsini yazdı. Getdikcə
onlar (xristianlar)... çoxaldılar".
Göründüyü kimi, Cənubi Qafqazda və
Şimali İranda, yəni Azərbaycan xalqının min illərdir
yaşadığı ərazilərdəki xrsitianlıq irsi,
İsa məbədləri ermənilərə yox. azərbaycanlılara
məxsusdur. Azərbaycan xalqının ulu babaları
dünyanın ilk xristianlarından olmuşlar. Bu səbəbdən,
Qafqazda, xüsusən də Azərbaycan və Ermənistan ərazisindəki
bütün qədim dini məbədlər, mədəni abidələr
Azərbaycan xalqının tarixi irsi kimi qorunub
saxlanmalıdır.
Elçin Bayramlı
Səs.-
2020.- 3 dekabr.- S.15.