Azərbaycançılıq ideologiyasının əsasları

Azərbaycançılıq ideologiyasının köklərini, təkamül mərhələlərini kifayət qədər sistemli bir şəkildə nəzərdən keçirərək belə bir düzgün nəticəyə gəlmək olar ki, azərbaycançılıq ideologiyası XIX əsrin sonu XX əsrin əvvəllərində ideologiyaya çevrilsə , XX əsr boyu mürəkkəb bir təkamül yolu keçmişdir. Azərbaycan mütəfəkkirləri həmin ideologiyanın təkmilləşməsi, Azərbaycan cəmiyyətinin şüurunda möhkəm yer tutması üçün sadəcə çalışmamış, zəngin tarixi olan bir mücadilə vermişlər.

Azərbaycançılıq ideologiyasının müasir ictimai, o cümlədən ədəbi-estetik təfəkkürdəki mövqeyi göstərir ki, müasir dövrdə azərbaycançılıq ideologiyasıartıq müasir elmin nailiyyətlərinə əsaslanaraq, özünün elmi-nəzəri əsaslarını da təklif edir”.

Məlum olduğu kimi, milli ideyalar təkcə tarixi kateqoriya deyil, həm müasirdir, daimidir gələcək nəsillərin sərvətidir. Milli şüur anlayışına gəldikdə isə onun başlıca əlamətlərini aşağıdakı kimi səciyyələndirmək olar:

1. Milli mədəniyyət

2. Milli etik - əxlaqi normalar

3. İctimai birlik həmrəylik

4. Dövlətçilik onun atributlarına ehtiram

5. Vətənpərvərlik

6. Milli - mənəvi dəyərlərin bəşəri dəyərlərlə qovuşdurulması

Milli şüurun formalaşması üçün müstəqil dövlətçilik amili mühüm vacib şərtdir. Milli şüur kimi formalaşan azərbaycançılıq anlayışı barədəki başlıca fikir mülahizələr məhz respublikamızda müstəqil dövlətçiliyin bərqərar olunduğu dövrdən sonra meydana gəlmişdir. Ancaq azərbaycançılıq anlayışı barədə əvvəllər müəyyən fikir mülahizələr irəli sürülmüşdür. Azərbaycançılıq ideyaları isə bilavasitə Azərbaycan cəmiyyətinin yarandığı dövrlərlə səsləşir. Bu o deməkdir ki, milli düşüncə formasmdakı azərbaycançılıq ideyaları zaman - zaman yaranmışdır. Müstəqil dövlətçilik mərhələsində isə bu ideyalar yetkin səviyyəyə çataraq milli şüura çevrilir.

Milli azərbaycançılıq şüurunun yetkinləşməsi mərhələlərinin araşdırılması, təhlil olunması, onun daxili məzmununun öyrənilməsi, aydınlaşdırılması milli ideologiyanın mənimsənilməsi baxımından mühüm əhəmiyyət kəsb edir. Ümummilli liderimiz Heydər Əliyev azərbaycançılıq anlayışını məzmun baxımından çox yüksək qiymətləndirir. Heydər Əliyev göstərir ki, “Azərbaycan dövlətinin milli ideologiyasının özəyini, əsasını təşkil edən azərbaycançılıqdır. Dövlətçilik, milli - mənəvi dəyərlər, ümumbəşəri dəyərlər - bunlar hamısı azərbaycançılıq anlayışının tərkib hissələridir”.

Göründüyü kimi, burada azərbaycançılıq milli dövlətçilik ideologiyasının özəyi, təməli, əsası kimi qiymətləndirilir. Eyni zamanda, dövlətçilik, milli dəyərlər, ümumibəşəri dəyərlər kimi qlobal məsələlər azərbaycançılığm tərkib hissələri kimi verilir.

Azərbaycançılıq anlayışı qlobal məsələləri əhatə etdiyi üçün əlbəttə ki, sosioloqlar, politoloqlar, tədqiqatçılar, xüsusən ideyaca müxtəlif baxışlara malik olan şəxslər onu ayn - ayrı prizmalardan şərh edə bilərlər. Lakin nəzərə aldıqda ki, azərbaycançılıq ictimai təfəkkürlə, ictimai şüurla, milli - mənəvi dəyərlərlə ən əsası müstəqil dövlətçiliklə bağlı bir anlayışdır, onda bu anlayışın şəhr olunmasında ən düzgün istiqamət kimi Heydər Əliyev konsepsiyasına əsaslanılmalıdır.

Azərbaycançılıq anlayışı milli ideya anlayışı ilə dövlətçiliklə bağlı olduğu üçündür ki, ona müxtəlif siyasi baxışlara malik olanlar müxtəlif istiqamətlərdən yanaşmağa meyl göstərirlər. Bəzən isə məsələ o dərəcədə dolaşdırılır ki, əslində, “azərbaycançılıqanlayışının olması barədə konkret fikir yaratmaq mümkün olmur. Hətta, “Azərbaycançılıq nədir?” sualına hərə bir cür, hər kəs özü başa düşdüyü kimi cavab verir. Ramiz Mehdiyevin bu mənada M.Karpoviçdən gətirdiyi sitat tamamilə yerinə düşür. Politoloq M.Karpoviçə görə, “Rusiya ideyası» anlayışının demək olduğu müəllifin özünə qaranlıqdır. Ancaq müəllifin göstərdiyinə görə rus ideyalarının mövcudluğu inkar edilmir. Bunların məcmusu qarşılıqlı təsiri rus ideyaları tarixinin məğzini təşkil edir”. Nəzərə aldıqda ki, M.Karpoviçin bu fikirləri sovet dövrünə aiddir, onda ona haqq qazandırmaq olar ki, həmin dövrdəmilli ideyaanlayışı barədə açıq bir fikir söyləmək imkanları yox idi. Müasir dövrdəmilli ideya «azərbaycançılıq» anlayışlarının bir - birindən fərqli təqdim olunması müxtəlif siyasi baxışların mövcudluğu ilə bağlıdır. Ancaq bu barədə qədər çox yazılsa, qədər daha artıq tədqiqat aparılsa məsələyə bir o qədər aydınlıq gətirmək mümükün olacaqdır.

Müasir dövrdə azərbaycançılıq anlayışının doğru düzgün başa düşülməsində mövcud olan əsas çətinliklərdən biri onun türkçülük anlayışı ilə qarışdırılmasmdan ibarətdir.

Nizaməddin Şəmsizadəyə görəAzərbaycan ideologiyası üç təməl üzərində bərqarar olur: türkçülük, islamçılıq azərbaycançılıq. Bu üç təməl tarixi vəhdətdə olub, xalq bu vəhdəti həyat tərzində, düşüncəsində, arzusunda, nəğməsində, bayatısında - bir sözlə, ictimai bədii təfəkküründə qoruyub saxlayıb, qırılmağa, ayrılmağa qoymayıb. Türkçülük Azərbaycan xalqının milli idealı - məfkurəsidir. Onun əsasında, öz soy kökünə, əslinə bütün dünya türklərinə məhəbbət dayanır”. N.Şəmsizadə həmçinin, azərbaycançılığı özündə türkçülük, islamçılıq Qərb dəyərlərini birləşdirən bir ideologiya adlandırır.

Vahid Ömərov f.ü.f.d. dos.

Səs.- 2020.- 22 iyul.- S. 15.