Beynəlxalq hüquqa zidd olan
münaqişə
Münaqişəsinin beynəlxalq
hüquqi aspektləri Ermənistanın ölkəmizə
qarşı açıq-aşkar hərbi təcavüzü
beynəlxalq hüquqa ziddir. BMT Təhlükəsizlik
Şurası qarşısında təcavüzkar dövlətin
məsuliyyəti məsələsini qoyur. Təcavüz
anlayışının müddəalarının birində
göstərilən faktın olması kifayət edir ki, Təhlükəsizlik
Şurası təcavüzkara qarşı Nizamnamənin VI-VII
fəsillərinə uyğun olaraq məcburiyyət tədbirləri
görsün. 1989-cu ildə Azərbaycan Respublikasının
Dağlıq Qarabağ bölgəsinin Ermənistana
birləşdirilməsi, yəni qonşu dövlətin ərazisinin
bir hissəsinin ilhaq olunması haqqında qeyri-qanuni qərar qəbul
etmiş və bu qərarın indi də qüvvədə
qalması Ermənistanın ölkəmizə qarşı
dövlət səviyyəsində ərazi iddiasında
olmasına sübutdur. Ermənistan münaqişənin
nizama salınması üçün aparılan
danışıqlarda Dağlıq Qarabağın erməni
icmasının tərəf kimi iştirakının təmin
olunmasını istəyir.
1990-cı
ilin yanvarından Azərbaycana hərbi təcavüz
başlayan Ermənistan döyüş silahları ilə təmin
olunmuş Mİ-8 mülki vertolyotlarından istifadə edərək
Dağlıq Qarabağın şimal sərhədlərinə
yaxın Goranboy rayonunu kəndlərini atəşə tutdu.
Sovet imperiyasında baş
verən ciddi böhrandan ermənilər istifadə etdilər.
- Ermənistan
Dağlıq Qarabağ üzərində nəzarəti ələ
almaq üçun ciddi fəailiyyətə başladı;
- 1991-ci il sentyabrın 2-də
“Dağlıq Qarabağ Respublikası” deyilən qondarma qurum
yaratdılar.
- Dağlıq Qarabağda
15 min nəfərlik erməni silahlı dəstələrindən
ibarət “özünümüdafiə qüvvələri”
yaradıldı.
Azərbaycan buna cavab olaraq
onun muxtariyyətini ləğv edi.
Ermənistan–Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin həlli ölkəmizin
dünyaya inteqrasiyasının və ümumi
inkişafının şərtlərini müəyyənləşdirəcək
əsas faktor kimi çıxış edir. Respublikada həyata keçirilmiş islahatların
uğurlu nəticələri dövlətçiliyin möhkəmləndirilməsinə,
sabitliyin davamlı xarakter almasma, iqtisadi sahədə ciddi
nailiyyətlərə gətirib
çıxarmışdır. İndi Azərbaycanm beynəlxalq
aləmdə böyük nüfuzu var, o, Cənubi Qafqazın ən
mühüm ölkəsi kimi
tanınmaqdadır. Ümummilli lider Heydər Əliyevin hakimiyyətə
gəlişindən sonra ictimai həyatın bütün
sferalarında tərəqqiyə stimul yaradan dəyişikliklərin
baş verməsi Azərbaycanın beynəlxalq nüfuzuna da əhəmiyyətli
dərəcədə təsir göstərmişdir. Bununla belə, əldə olunmuş uğurlarla
yanaşı, hələ həllini gözləyən problemlər
də mövcuddur. İctimai rəydə belə qənaət
formalaşmışdır ki, bu problemlərin həllinə
imkan yaradan iqtisadi və intellektual potensial var və Heydər
Əliyev siyasi kursunun davam etməsi ölkənin gələcək
rifahının ən etibarlı təminatçısıdır.
Bu qənaət yalnız sosial-iqtisadi problemlərə
münasibətdə özünü göstərmir, həm də
Azərbaycanın hər bir vətəndaşını eyni dərəcədə
narahat edən Ermənistan–Azərbaycan, Dağlıq
Qarabağ münaqişəsinə dair cəmiyyətin
ümumi gözləntilərində də açıq-aydın
nəzərə çarpır. Bu münaqişənin tarixi,
müxtəlif inkişaf mərhələləri və həlli
prosesində ortaya çıxan çətinliklər onun nə
qədər mürəkkəb və ziddiyyətli bir xarakter
daşıdığmı açıq-aydın
nümayiş etdirir.
Ermənistan-Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin həlli indi
regionun ən mühüm və prioritet məsələlərindən
birinə çevrilib. Azərbaycan neçə ildir ki, bu
problemin psixoloji və siyasi təsiri altmda yaşayır. Bir
milyondan çox insan qaçqın düşüb, məcburi
köçkünə çevrilib. Amma Qarabağ məsələsinin
ağrılı nəticələri təkcə statistikada
öz əksini tapmır. Bu, yalnız prosesin ümumi və
görünən tərəfləridir. Məsələnin
bir qədər dərinliyinə vardıqda, əslində, Ermənistan-Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin gerçək nəticələri
daha ağır və [7-8] faciəlidir. Bu münaqişə
Azərbaycan xalqı üçün Xocalı faciəsi deməkdir.
Bu münaqişə hamının yaddaşında
Şuşanın işğalı kimi ağrılı bir məğlubiyyətin
acınacaqlı simptomlarını daşıyır. Bu
münaqişənin mahiyyəti torpaqların itirilməsi
faktından daha böyük bir anlayışı özündə
ehtiva edir. Azərbaycan xalqının tarixin sınaqlarından
çıxmış sarsılmaz iradəsi və əzmkarlığı,
müvəqqəti də olsa, məhz bu münaqişə
zamanı sındırıldı və onu bərpa etmək
üçün çox böyük əzab və əziyyətlər
çəkildi. Problemin ziddiyyətli və mürəkkəb
xarakteri həm də ondan irəli gəlir ki, zaman keçdikcə
onun aradan qaldırılmasını müəyyənləşdirən
şərtlərin də mahiyyəti dəyişir. Yeni
dövrün ədalət anlayışma heç bir dəxli
olmayan reallıqları bizi daha çətin və
çıxılmaz vəziyyətlərə sürükləyir.
Bütün
bunlara baxmayaraq, Azərbaycanda Dağlıq Qarabağın
hökmən azad olunacağına inananlar əksəriyyət
təşkil edir. İndi münaqişənin həllı elə
bir mərhələyə gəlib çatıb ki, burada beynəlxalq
ictimaiyyətin mövqeyi kifayət qədər mühüm
rol oynamaq imkanındadır. Ümummilli
lider Heydər Əliyevin 1993-cü ildən sonra bu istiqamətdə
apardığı siyasət məhz dünya ictimaiyyətini
beynəlxalq hüquq normalarının tələb etdiyi ədalət
müstəvisində birləşdirməyə yönəlmişdir.
Ötən dövrdə sozügedən istiqamətdə bir
çox mühüm addımlar atılıb – həm
iqtisadi, həm də siyasi mənada. Azərbaycanın
iqtisadi cəhətdən möhkəmlənməsi,
dünyanın qüdrətli dövlətləri ilə
etibarlı tərəfdaşlıq münasibətlərinin
qurulması, ayrı-ayrı beynəlxalq təşkilatlarla
aparılan uğurlu diplomatik iş nəticəsində bu
gün Ermənistanın təcavüzkar olması
faktı rəsmi və ya qeyri-rəsmi şəkildə etiraf
edilməkdədir. Amma bütün bu nailiyyətlər
"ikili standartlar" amilinin aradan qaldırılmasına, hələ
ki, gətirib çıxara bilməyib. Azərbaycan sülhsevər
siyasəti ilə Ermənistanın konstruktiv mövqe
nümayiş etdirməyə heç vəchlə hazır olmadığını
dəfələrlə sübuta yetirib. Bu siyasət davam edir və
davam edəcəkdir. Çünki Azərbaycan
torpaqlarının işğaldan azad edilməsinin şərtlərindən
biri də məhz beynəlxalq ictimaiyyəti münaqişənin
mahiyyəti ilə bağlı obyektiv şəkildə məlumatlandırmaqdan
ibarətdir. Hətta bu gün çox aktual olan müharibə
variantının reallaşacağı təqdirdə belə
bu, Azərbaycana lazımdır. Çünki hərbi əməliyyatlara
başlamazdan əvvəl atılacaq istənilən
addımın ədalətli olduğuna dünyanı
inandırmaq vacibdir. Planetimizin real güc mərkəzlərinin
mövqeyini nəzərə almadan heç bir qəti tədbirə
əl atmaq mümkün deyildir. Nə qədər
ağrılı olsa da, bu, tarixi reallıqdır və onun
diktə etdiyi şərtlərdən kənara çıxmaq
olmaz.
2001-ci ildə Azərbaycan
Respublikasının Milli Məclisində Ermənistan-Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsi ətrafında
ümummilli lider Heydər Əliyevin təşəbbüsü
ilə geniş müzakirələr
aparılmışdır. Həmin müzakirələr
zamanı böyük öndərimiz geniş və məzmunlu
nitq söyləyərək münaqişənin mahiyyəti
barədə ətraflı təsəvvürlərin
formalaşmasına xidmət edən məqamlara
aydınlıq gətirdi: "Nə üçün belə
oldu? Ona görə yox ki, Azərbaycan xalqı ermənilərdən
gücsüzdür. Yox. Bizim çoxəsrlik tariximiz Azərbaycan
xalqının nəyə qadir olduğunu nümayiş
etdirir. Birincisi, ona görə ki, ermənilər, Ermənistan
bu məsələyə uzun müddət hazırlıq
görmüşdür. Amma Azərbaycanda bu məsələ
unudulmuşdu. Həmin o illər unudulmuşdu.
İkincisi, bu münaqişə başlayan zaman, yəni Ermənistanın
torpaq iddiası meydana çıxandan sonra ermənilər
hamısı - həm Ermənistanda, həm də dünyanın
hər yerində yaşayan ermənilər bütün daxili
ziddiyyətləri, münasibətləri unutdular, hamısı
birləşdi. Hamısı “miatsum” ideyası ətrafında
birləşdi və gücünü bir yerə
yığıb bizi bugünkü günə gətirdi.
Onlardan fərqli olaraq, Azərbaycanda bu hadisə başlayan
zaman xalqımız birləşə bilmədi, xalqa rəhbərlik
edən adamlar səbatsızlıq etdi və bir-iki ildən
sonra artıq Dağlıq Qarabağ məsələsi
unuduldu.
Azərbaycanda daxili çəkişmələr,
vuruşmalar, hakimiyyət mübarizəsi başladı. Ona
görə də belə bir vəziyyətdə ermənilər
asanlıqla Azərbaycan torpaqlarını işğal etdilər".
Ermənistan-Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsi Cənubi
Qafqazın həyatında mühüm problem kimi hələ də
öz aktuallığını saxlamaqdadır. Əslində
bu, tamamilə təbiidir. Regionda baş verən
mühüm dəyişikliklər fonunda münaqişə
ocaqlarının söndürülməmiş qalması
ümumi situasiyaya mənfi təsir göstərməklə
yanaşı, həm də burada maraqları olan dövlətlərin
münasibətlərində həlledici faktor rolunu oynayır.
Məsələ artıq
bir neçə ildir regional müstəvidən
çıxaraq beynəlxalq əhəmiyyət kəsb etməyə
başlayıb. Amma hələ də prosesə
real təsir imkanlarına malik qüvvələr (söhbət
həm nüfuzlu beynəlxalq təşkilatlardan, həm də
ayrı-ayrı dövlətlərdən gedir) problemin birdəfəlik
həllinə nail olmaq üçün konkret təzyiq
mexanizmlərindən istifadə etmək istəmirlər.
Əlbəttə, burada müxtəlif faktorların təsirini
nəzərə almaq vacibdir, amma istənilən halda
münaqişə həll edilməlidir və bunun yalnız
bir yolu var: beynəlxalq hüquq normaları.
Yuxarıda
sadaladığımız faktlar münaqişənin Azərbaycanın
milli mənafelərini təmin edən prinsiplər əsasında
həllinə istiqamətlənmiş konseptual fəaliyyət
prosesinin ayrı-ayrı detallarıdır. 1993-cü ildə
Heydər Əliyevin hakimiyyətə gəlişindən sonra
Azərbaycanda çox şey dəyişib, o cümlədən Ermənistanın təcavüzkarlıq
aktının aradan qaldırılması sahəsində də.
AXC-Müsavat iqtidarı dövründə yerləşdiyi
coğrafi regionda belə öz iradəsini nümayiş etdirmək
imkanına malik olmayan Azərbaycan Heydər Əliyevin hakimiyyəti
dövründə dünyanın ən qüdrətli
dövlətlərinin strateji tərəfdaşına
çevrilib.
Ötən
illər ərzində ölkəmiz Avropa Şurası kimi
mötəbər bir təşkilatda tamhüquqlu üzv
statusu ilə təmsil olunmaq imkanı qazandı və
Qarabağ probleminin səbəb və nəticələri
haqqında dünya ictimai rəyində obyektiv təsəvvür
toplusu formalaşdırmaq üçün bu tribunadan maksimum səmərəli
istifadə edə bildi. Bu da bir cəbhədir və indi tərəddüdsüz
söyləməyə əsasımız var ki, bu cəbhədəki
döyüşlərdə Ermənistan Azərbaycana məğlub
olub.
1994-cü ildə regionun
iqtisadi perspektivini müəyyənləşdirən
"Əsrin müqaviləsi" imzalandı və 2002-ci ildə
bir çoxlarının əfsanə
adlandırdığı Bakı-Tbilisi-Ceyhanın təməl
daşı qoyuldu. Ermənistan dünyanın ən qüdrətli
dövlətlərinin iştirak etdiyi bu layihədən kənarda
qalıb və deməli, daha bir döyüşü uduzub.
Azərbaycan Türkiyə
və Gürcüstanla üçtərəfli
qarşılıqlı təhlükəsizlik paktı
imzalayıb və Ermənistanı faktiki olaraq üç
strateji müttəfiqin əhatəsində yaşamaq
gerçəkliyi ilə üz-üzə qoyub. Ermənistan bu
cəbhədə də tək qalıb.
ABŞ Azərbaycana tətbiq
etdiyi 907-ci düzəlişin qüvvəsinin
dayandırılması müddətini uzadır. Əvəzində
Ermənistanı terrorizmi dəstəkləyən, insan alveri
ilə məşğul olan ölkələr sırasında
göstərir. ABŞ Dövlət Departamentinin hesabatında
Dağlıq Qarabağ Azərbaycanın ayrılmaz tərkib
hissəsi kimi göstərilir və Ermənistan tərəfindən
işğal olunduğu qeyd edilir. Ermənistana ayrılan maliyyə
yardımlarının həcmi ilbəil azaldılır.
Prezident Corc Buş çıxışlarında Azərbaycan
torpaqlarının işğal edilməsi faktından
narahatlığını bildirir. Bu da Azərbaycanın qələbəsidir.
Azərbaycan iqtisadi
göstəricilərinə görə postsovet məkanında
ən qüdrətli ölkələrdən birinə
çevrilməkdədir. Ermənistan isə xarici borcların
müqabilində dövlət əhəmiyyətli müəssisələrini
girov qoymaq məcburiyyətində qalıb. Azərbaycan
ictimai-siyasi sabitlik, demokratiyanın inkişafı və daxili
təhlükəsizlik baxımından Cənubi Qafqazın ən
etibarlı ölkəsinə çevrilib. Ermənistanda isə
terror siyasi həyatın adi atributudur.
Elə buna görə də
tam əminliklə söyləmək olar ki, sülh
danışıqlarının davam etdirilməsi və
uğurla nəticələnməsi bəlkə də Azərbaycandan
çox Ermənistana lazımdır. Bu, həm ölkənin
daxili ictimai-siyasi vəziyyəti, həm də regionun
mühüm dəyişikliklər astanasında olması
faktı ilə əlaqədardır. Azərbaycanın
Bakı-Tbilisi-Ceyhanla öz neftini dünya bazarlarına
çıxarmağa başlaması yeni iqtisadi yüksəliş
və yeni siyasi situasiya deməkdir. Bu proses, şübhəsiz
ki, Ermənistanın xeyrinə deyil - nə iqtisadi, nə də
siyasi baxımdan.
Azərbaycanın
iqtisadi potensialını günü-gündən
artırması təcavüzkar tərəfi
danışıqlar prosesində daha uğursuz vəziyyətə
salır. Üstəlik, ölkənin özünün daxilində
mövcud olan problemləri də nəzərə alsaq,
Yerevanın durumunu təsəvvür etmək çətin
deyil.
Bütün bu amillər
Azərbaycanın danışıqlarda öz şərtlərini
diktə etmək imkanlarını artırır. Münaqişənin ədalətli həllinə
nail olmaq üçün hər gün əvvəlkindən
daha əlverişli şərait yaranır və
görünür elə buna görə də prezident
İlham Əliyev öz çıxışlarında Azərbaycanın
tələsmədiyini dəfələrlə
vurğulayıb. Andiçmə mərasimindəki
nitqində cənab prezident demişdir: "Ermənistan-Azərbaycan,
Dağlıq Qarabağ münaqişəsi ölkəmiz
üçün ən ağır problemdir. Uzun illərdir ki,
biz atəşkəs rejimində yaşayırıq. Təəssüflər
olsun ki, bu məsələ ilə bilavasitə məşğul
olan ATƏT-in Minsk qrupunun fəaliyyəti hələlik
heç bir nəticə vermir. Biz hələ də ümidlərimizi
itirmirik. Hələ də ümid edirik ki, həmsədrlər
bu məsələ ilə daha ciddi şəkildə, məsuliyyətlə
məşğul olacaqlar. Bu məsələ öz həllini
tapmalıdır. Bu problem yalnız bir neçə prinsip, beynəlxalq
hüquq normaları əsasında həll oluna bilər: Azərbaycanın
torpaqları işğaldan azad olunmalıdır, bir milyon
qaçqın və köçkün öz doğma
yurdlarına qayıtmalıdır, ölkəmizin ərazi
bütövlüyü bərpa edilməlidir. Azərbaycan
heç vaxt bu vəziyyətlə, torpaqlarının
işğal altında qalması ilə
barışmayacaqdır. Hamı bilməlidir ki, sülh tərəfdaşı
olmağımıza baxmayaraq, müharibənin yenidən
başlanmamasını və bu məsələnin sülh
yolu ilə həllini istəməyimizə baxmayaraq, bizim səbrimiz
də tükənməz deyildir. Azərbaycan öz doğma
torpaqlarını nəyin bahasına olursaolsun, azad edəcəkdir".
Vahid Ömərov, f.ü.f.d. dosent
Səs .- 2020
.- 17 iyul .- S.15.