Azərbaycan mədəniyyətində
modernizm
Modernizmin
Qərbə xas mərkəzçiliyi (sentrizmi)
aşağıdakıları nəzərdə tutur: dünya
ölkələrinə cəlb edilmiş hər bir ölkədə
siyasi, iqtisadi mədəni və texnoloji islahatlar
aparılmalı, sekulyarlaşma (dinin dövlətdən
ayrılması) baş verməli bu islahatlar liberal demokratiya dəyərlərinə əsaslanmalıdır.
Müasir Avropa sivilizasiyası məhz modernizm və modern dövr əsasında formalaşmışdır. Müasir həyatın tərkib hissələri olan elm, sənaye, demokratiya, tərəqqi və cəmiyyətin mövcud olması üçün zəruri olan digər dəyərlərin hamısı, eləcə də Qərb sivilizasiyasına xas olan misilsiz yüksək həyat standartları və digər nailiyyətlər də modernin məhsullarıdır.
Modernizmdən sonrakı mərhələ postmodernizm adlanır. Elmi ədəbiyyatda
bu məsələyədə müxtəlif yanaşmalar
mövcuddur. «Postmodernizm» sözü əslində
ilk dəfə memarlıqda işlədilmişdir, amma tezliklə
başqa sahələrə yayılmış və bu gün
eyni zamanda müəyyən estetik duyum tərzini, mədəni
vəziyyəti, tənqid təcrübəsini, iqtisadi şəraiti
və siyasi davranış üsulunu birlikdə ehtiva edir.
Şübhəsiz ki, burada postmodernizmin maddi və
mənəvi mədəniyyəti əks etdirdiyindən
söhbət gedir. Modernizm elmi, siyasi, mədəni
inkişaflara və sənaye inqilabına böyük ictimai dəyişikliklərə
səbəb olan bir prosesdir. Modernizm
özü də köhnəliyi inkar edir. Postmodernizm
inkarın özünü də inkar edir. Modernizm
Qərbdə XX əsrin əvvəllərində, postmodernizm
isə XX əsrin ikinci yarısında, modernizmin davamı
olaraq meydana çıxmışdır. "Modernizm
indi, yeni başlayan mənasındadır. Postmodernizm
isə «modernizmdən sonra gələn, müasir
sonrası" mənasını verir.
XX əsrin axırlarından başlanan dövr Qərbdə
postmodernizm adlanır. Mədəniyyət çox sürətlə
dəyişən mühitin tələblərinə cavab verməlidir.
Mədəniyyət adətən ləng dəyişir,
lakin o son nəticədə, dəyişən mühitin
çağırışına cavab verir. Sosial-iqtisadi sahədə baş verən dəyişikliklər
fərdin həyat təcrübəsinə təsir edərək
bu yolla fərdi səviyyədə əqidələrin,
mövqelərin və dəyərlərin yenidən
formalaşmasına kömək edir. Mədəniyyətlər
birdən-birə dəyişmir. Yetkinliyə
çatarkən insanlar adətən necə olmasından
asılı olmayaraq dünyaya əvvəldən
qazanılmış münasibəti saxlayırlar. Beləliklə, mühitdə baş verən əhəmiyyətli
dəyişikliklər adətən daha çox şəxsi təşəkül
illərində yaranan yeni şəraitdə yaşayan nəsillərə
təsir edir.
Postmodernist situasiya özünün və
başqalarının mədəni dəyərlərini
görmək və onlara malik olmağın yeni təcrübəsini
irəli sürür, müxtəlif mədəniyyətlərin
inteqrasiyasını stimullaşdırır, dünyaya bir
bütöv baxışın yaradılmasına kömək
edir, ümumbəşər mədəniyyətinin
formalaşmasına imkan yaradır.
Postmodernistlər Qərbi ittiham etmir, modernizm ilə
tradisionalizmi bir-birinə qarşı qoymur və universal
ümumbəşəri dəyərlərin mövcudluğunu
təkidlə sübut etməyə çalışırlar.
Iki
növ postmodernizm olduğu göstərilir: konstruktiv və
dekonstruktiv postmodernizm. Konstruktiv postmodernizm
analitik fəlsəfənin irəli sürdüyü dil
oyunları konsepsiyasıi lə sıx varislik əlaqəsindədir.
Dekonstruktiv postmodernizm fransız poststruktralizminin
varisidir.
Fəlsəfi
postmodernizm hermenevtikadan başlamış Frankfurt məktəbinin
tənqidi nəzəriyyəsi və analitik fəlsəfəyə
qədər bir sıra fəlsəfi cərəyanlardan kənarda
mövcud ola bilməz. Postmodernizmin
əlaqədə olduğu həmin cərəyanlar romantizm və
klassizmdən başlayaraq kubofutorizm və postimpressionizmi əhatə
edir.
Ümumdünya mədəniyyəti əslində
bütün dünya xalqlarının mədəni
inkişafının yekunu, onların yaratdığı ideya
və dəyərlərin məcmusudur. Lakin bəzi şovinist və
ya kosmopolit, avropasentrist baxışlar da mövcuddur ki, onlar
öz dillərini, dinlərini və mədəniyyətlərini
başqa xalqlara qəbul etdirməyə, dünyanın
bütün "qeyri-sivil" hissəsini öz
sivilizasiyanı birləşdirməyə
çalışırlar… XX əsrin 50-60-cı illərində
Qərb nəzəriyyəçiləri dünyanın qalan
hissəsinə belə bir konseptual sxem təklif etdilər:
birincisi, pan-Avropa dünyasının inkişafı Avropa
inqilablarının, yəni demokratik həyatın dəyər
və ənənələrinin kökünün kəsilməsinin
nəticəsidir, ikincisi, demokratiyanın ən ali etalonu Qərb
cəmiyyəti və ona xas olan təsisatlardır,deməli, üçüncüsü, Qərbə
aid olmayan ölkələrdə cəmiyyətin demokratiklik dərəcəsi
onların Qərb modelinə nə dərəcədə
yaxınlaşmasının səviyyəsi ilə
ölçülür. .
Şübhəsiz ki, antimodernistlərin fikrincə, istər
modernizm, postmodernizm, neomodernizm, vesternləşmə, mədəni
qloballaşma bir qayda olaraq avropasentrizmə xidmət edir. Avropa öz
sivilizasiyasını roman-german mədəniyyətini
qabaqcıl, mütərəqqi ümumdünya mədəniyyəti
kimi təqdim edir. Bu isə birtərəfli
yanaşmadır. Bəziləri Qərbin
sivilizasiya parametrinə uyğun gəldiyini, Şərqin isə
bir neçə sivilizasiyanın vəhdətindən ibarət
olduğunu göstərirlər. «Bəşər
tarixinin yaranışından indiyə qədər Qərb
sivilizasiyası istisna olmaqla, hərfi mənada coğrafi termin
ilə adlandırılan heç bir digər sivilizasiyaya rast gəlinməmişdir.
Sivilizasiyaların birinci nəslindən
müasir dövr mərhələsinədək yalnız Qərb
sivilizasiyası bu mənada fərqləndirilmişdir. Çünki ondan başqa nə Şimal, nə Cənub,
nə də Şərq adlı sivilizasiya mövcud deyil.
Doğrudur, elmi ədəbiyyatlarda biz Şərq
mədəniyyəti, bəzən isə hətta Şərq
sivilizasiyası anlayışlarına rast gəlirik. Amma sırf sivilizasiya parametrləri üzrə Şərq
vahid dəyərləri təmsil edən bir qrup təşkil
etmir, müxtəlif aspektlərdən yanaşdıqda olduqca rəngarəngdir
və yalnız coğrafi məfhum olaraq vahid kriteriya üzrə
təsnifləşdirildikdə düzgün səciyyə
daşıyır. Asiya ilə müqayisədə
Avropa bəzi xarakterik xüsusiyyətləri nəzərə
almasaq, vahid dini, birgə mədəni, tarixi xüsusiyyətləri
daşıyan sivilizasiyanı təmsil edir. Asiyaya isə belə bir vahid sivilizasiya (Şərq
sivilizasiyası) kimi yanaşmaq mümkün deyildir. Çünki Şərq bir-birindən köklü
surətdə fərqlənən, müxtəlif maddi və mənəvi
dəyərləri bölüşən, hətta öz
aralarında harmoniyadan daha çox disharmoniya ilə seçilən
bir neçə sivilizasiyanın vətənidir və onlar
haqqında vahid dəyərlər sisteminin
daşıyıcısı kimi danışmaq
mümkünsüzdür. Əslində
dünya xalqlarının əksəriyyətində Avropa mədəniyyətinə
aludəçilik hökm sürür.
Qərb mədəniyyəti müəyyən mədəni-tarixi
zərurət üzündən Şərq mədəniyyətindən
doğan, bütün Yer üzünün mədəniyyət
sisteminin yaranmasında ortaya çıxmış
boşluğu doldurmaq üçün fəaliyyətdə
olan bir dünyagörüşü, mədəniyyət
sistemidir.
Qərb mədəniyyəti müəyyən mədəni-tarixi
zərurət üzündən Şərq mədəniyyətindən
doğan, bütün Yer üzünün mədəniyyət
sisteminin yaranmasında ortaya çıxmış
boşluğu doldurmaq üçün fəaliyyətdə
olan bir dünyagörüşü, mədəniyyət
sistemidir.
Təsadüfi deyildir ki, bütün dinlər məhz
ilk dəfə Şərqdə yaranmışdır. Şərqlilər
daha təbii yolla, uzun əsrlər boyu öz mədəniyyətlərini
formalaşdırırdılar. Şərq
mədəniyyəti təbiətə daha yaxındır.
Şərq musiqisində, rəssamlığında,
ədəbiyyatında, elmində, ayinlərində, adət ənənələrində
təbiətdən əxz olunma, təbiətdən bəhrələnmə
daha güclüdür. Şərq mədəniyyətinin
mahiyyəti, əsas prinsipləri ahəng, harmoniya qanunları
ilə formalaşır. Şərq mədəniyyətində
günəş amili, günəş enerjisi daha
güclüdür.
Şərqlə Qərbin sintezindən ibarət olan Azərbaycan
mədəniyyəti ahəng harmoniya qanunlarına əsaslanır,
mədəni potensialını qoruyur, milli və ümumbəşəri
dəyərlər əsasında qarşılıqlı bəhrələnmək
üçün fəaliyyət göstərir.
Azərbaycan olduqca unikal bir mədəniyyətə
malikdir. Bu torpaqda uzun əsrlər boyu dünyanın ən
aparıcı mədəniyyət sistemlərinin təbii,
tarixi inteqrasiyası baş vermişdir. Bu torpaqda atəşpərəstlik,
türk, Iran, Qafqaz, yəhudi, xristian, islam,
Şərq, Qərb, slavyan, sosializm və s. kimi müasir
dünya sivilizasiyasını formalaşdıran mədəniyyətlər
çulğalaşmış, dünyanın inkişafı
üçün görk olan mədəniyyət, inkişaf
modelləri yaratmışdır. Bizim bu qədər
möhtəşəm bir mədəni sərvətimiz
vardır. Amma təəssüf ki, öz
ziyalılarımız bu sərvəti lazımi qədər
qiymətləndirə bilmirlər. Ölkəmizdə
qloballaşma həyata keçirən qüvvələr də
bu sərvəti lazımınca görə bilmirlər. Bu sərvətin qüdrətinin nədə olduğunu
həmin qüvvələrə bu günkü Azərbaycan
ziyalısı deməlidir.
Qərb mədəniyyəti, hətta bəzi hallarda
ümumdünya mədəniyyətini əxz edən bəzi
dünya xalqları heç də ahəngdar inkişaf edə
bilməmişdir. Bəziləri isə dünya mədəniyyətini
əxz etməklə yanaşı öz milli xüsusiyyətlərini
də qoruyub saxlamışdır.
Dünyada mədəniyyəti və mənəviyyatı
puç etmədən inkişaf etməyin
mümkünlüyü kimi Asiya fenomeni yarandı. Bu hadisə məxsusi
identiklik (mahiyyət) əsasında modernləşmə kimi
qiymətləndirilməyə başlandı. Yaponlar birinci olaraq aşkar etdilər ki,
kollektivçilik təsisatları və normaları Qərb
nümunəsindən fərqli modernləşməni təmin
etməyə qadirdir. Cənub-Şərqi
Asiyanın (o cümlədən, sosialist Çininin və
sosialist Vyetnamın təcrübəsi), Yaxın Şərq
ölkələrinin təcrübəsi göstərdi ki, Qərb
texnologiyalarından istifadə etməklə yanaşı
milli-mədəni bənzərsizlik deyilən dəyərlərin
hamısını – siyasi nənə və normaları, mənəvi
adətləri və əxlaqi qoruyub saxlamaq
mümkündür.
Hakimiyyətin
təşkilinin optimal modeli və siyasi sistem çərçivəsində
məsuliyyət; qrupp mənafelərinin fərdi mənafelərdən
üstünlüyü; dövlətin üzvi şəkildə
qavranılması – bu halda dövlət cəmiyyətin əsas
mənafelərinin başlıca qarantı kimi
çıxış edir; ümumi mənafelərə xidmət
etməyin siyasi rəqabətdən üstün tutulması; rəislə
onun tabeliyində olanın; idarə edənlə idarə edilənlərin
qarşılıqlı məsuliyyəti» kimi başa
düşülən ailə – "bazar iqtisadiyyatlı siyasi
konservatizmin üzvi-etalist variantını" birləşdirən
konsepsiya bundan ibarətdir.
Məhz ümumdünya ideya və dəyərlərinin təsiri
ilə Azərbaycan mədəniyyətində öz ənənələri
əsasında modernləşmə baş verir. Əsrlər
boyu Azərbaycanda formalaşan milli psixoloji mentaliteti
bütün xalqların mədəniyyətlərinə
tolerant münasibət yaranmışdır. Azərbaycan
xalqının tarixi yaddaşında üç dinin – zərdüştilik,
xristianlıq və islam dinlərinin
olması faktı da istər ölkə daxilində, istərsə
də beynəlxalq səviyyədə
tarazlaşdırılmış mədəniyyətlərarası
kommunikasiyalar qurulması üçün mühüm amildir.
Deməli, Azərbaycanın ümumdünya mədəniyyətilə
qarşılıqlı əlaqəsində onun çoxmillətli,
çoxdilli, çoxdinli ölkə olması, mədəni
müxtəlifliyə və mədəni paradiqmanın
plüralizminə malik olması əsas cəhətlərdən
sayılır.
Azərbaycan mədəniyyətinin modernləşməsinə
təsir edən dünya mədəniyyətinin dəyərləri
milli mədəniyyətlərə xas olan və hər bir
insanın mənəvi tərəqqisinə, sosial və mədəni
həyatın harmonikləşdirilməsinə, cəmiyyətin
sabit inkişafına şərait yaradan dəyərlərin
cövhəridir. Bu mədəniyyət
süni şəkildə yaradılmamışdır; o,
dünyanın sosial-siyasi vəhdəti sayəsində,
planetimizdə bəşəriyyətin zaman və məkan
baxımından pərakəndə düşməsi problemini
aradan qaldıran kommunikativ əlaqələrin intensivləşməsi
meylləri sayəsində təbii şəkildə
formalaşan mədəniyyətdir.
Azərbaycan mədəniyyətinin modernləşməsinə
təsir edən ümumdünya mədəni irsi – postmodernist
mədəniyyət ənənəvi və müasir mədəniyyətlərə
xas olan cəhətləri özündə birləşdirir.
Ümumdünya
mədəniyyətin coğrafi baxımdan pərakəndəliyinə
baxmayaraq üç əsas tipii fərqləndirilir:
· Şərq
və ya Cənub mədəniyyəti;
· Qərb
və ya Şimal mədəniyyəti;
·
Sivilizasiyalararası məkan və ya Avrasiya məkanı. Burada ənənəvi və modernist mədəniyyətə
xas olan cizgilər birləşir.
Avrasiyaçılığın (bəzən ona
neoavrasiyaçılıq da deyirlər) etnomədəni və
sosio-mədəni əsasını müxtəlif xalqların
çoxəsrlik qarşılıqlı əlaqəsi və
birgə həyat fəaliyyəti təşkil edir. Artıq
dünyada avrasiyaçılığın ümumi mədəniyyəti,
mentaliteti formalaşmışdır. Avrasiya
məkanı tarixən ənənəvi və liberal
sivilizasiyalar arasında qərar tutmuşdur, daha dəqiq deyilsə
bu sivilizasiyaların əsas xüsusiyyətlərini
özündə əks etdirir.
Bu amil Avrasiyanın özəl statusunu və keyfiyyətini
şərtləndirmişdir. Burada türkdilli, slavyan, uqro-fin və
s. xalqlar vahid sivill məkan daxilində yaşayır. Bu vahid sistem bütövlük, tarixi taleyin
ümumiliyi, inteqrasiya və dialoq proseslərinin təməli,
prinsipi kimi dəyər kəsb edir.
Bu
yazı Azərbaycan Respublikası Prezidenti yanında Kütləvi
İnformasiya Vasitələrinin İnkişafına Dövlət
Dəstəyi Fondunun maliyyə dəstəyi ilə
"İnsan hüquq və azadlıqlarının müdafiəsi,
vətəndaşların hüquqi, siyasi mədəniyyət
səviyyəsinin yüksəldilməsi, sosial və siyasi fəallığının
artırılması" istiqaməti çərçivəsində
hazırlanıb
Vahid Ömərov
Səs.- 2020.- 15
may.- S.15.