Ermənilərin saxta iddiaları və Qarabağın etnik tarixi
“Qarabağ heç
vaxt erməni mədəniyyətinin mərkəzi
olmamışdır. Qarabağ
mədəniyyəti vahid
mərkəz olub, Azərbaycan xalqına məxsusdur” - İ.P.Petruşevski
Ermənilərin özlərini dünyanın
ən qədim xalqı hesab etməsi, Yaxın Şərq və Qafqazda “Böyük Ermənistan” adlı mifik dövlətləri haqda cəfəngiyyatları
tarix elmində heç bir fakta, sənədə, dəlilə söykənməyən
uydurmalardır. Bu uydurmalara
dünyada özlərindən
başqa heç kim inanmır, lakin bu onlara
bu cür utopik saxta tarixi
xəritələr düzəltməyə
mane olmur (saxta "Böyük Ermənistan xəritəsi"-
Azərbaycan Ordusu tərəfindən azad eilmiş ərazilərdə
inzibati idarə binasında aşkar edilib- E.B.) .
Erməni tarixinin
əsaslandığı mənbələr
onlara aid deyil
Bəzi erməni tarixçiləri
bəyan edirlər ki, erməni xalqı 8 min il əvvəl formalaşıb, Ermənistan
dövləti isə
4 min il əvəl yaranıb. Üstəlik, də Qafqaz, İranın şimalı və Türkiyənin şərqi
guya “Böyük Ermənistan” dövlətinin
ərazisi olub. Belə cəfəng iddialar dünya tarix elmində gülüşlə qarşılanır.
Ermənilərin öz tarixləri ilə fəal manipulyasiya etmələri tarix elmində heç nəyi dəyişdirmir. Lakin ermənilər bununla sakitləşmir, ona görə də qonşu xalqların, o cümlədən, Azərbaycan
xalqının tarixini
hər vasitə ilə təhrif etməyə çalışırlar.
Məqsədi Azərbaycan xalqına
ləkə yaxmaq olan belə iftiralar konkret psixi xəstəliyin nəticəsidir. Əlbəttə,
müxtəlif etnik qrupların vahid dövlətdə (məsələn,
Azərbaycanda) sülh
və qardaşlıq
şəraitində, vahid
cəmiyyətdə yaşamasını
başa düşmək
onlar üçün
çətindir. Axı
Ermənistan monoetnik ölkədir və belə hallar onlar üçün qəbuledilən deyil.
Alimlər ermənilərin
belə davranışını
erməni xalqının
bu əraziyə genetik bağlılığının
olmaması ilə izah edirlər. Ermənilərin tarixinə
aid arxeoloji məlumatların azlığı
səbəbindən bu
xalqın etnogenezinin öyrənilməsinin özəyini
linqvistik və antropoloji məlumatlar təşkil edir. Əlbəttə, hər bir xalq kimi,
ermənilərin də
tarixi var. Lakin ermənilərin tarixi kimi qələmə
verilənlər arxeoloji
tədqiqatlara, yaxud qədim abidələrə
əsaslanmır.
Tədqiqatçılara antik və ya
daha erkən dövrlərin elə məxəzləri məlum
deyildir ki, orada ermənilər öz tarixləri haqqında nə isə demiş olsunlar. Qədim erməni şəhər mədəniyyətinin və
ya fundamental tikililərin arxeoloji izləri nə Şərqi Türkiyənin
ərazisində, nə
də axtarışların
xüsusi diqqətlə
aparıldığı müasir
Ermənistanın ərazisində
aşkar edilib.
Arminlərin yaşadığı Arminiya
ölkəsinin adına
ilk dəfə İran şahı I Daranın (təxminən e.ə. 522-488-ci illər) kitabələrində rast
gəlinir. Müasir İran şəhəri
Həmədanın yaxınlığında
paralel olaraq akkad, qədim fars və elam
dillərində həkk
edilmiş Nəqşi-Rüstəm
və Bisütun kitabələrində qədim
fars sözü Armina və elam sözü Harminuia qədim fars və elam
mətnlərinin o yerlərində
ortaya çıxır ki, akkad
mətnində həmin
yerdə Uraastu, yəni Urartu yazılıb. Şah I Dara təslim edilmiş 25 xalqın adını çəkir
və onun tabeliyində olan torpaqların ölçülərini
göstərir. Bu siyahıda haylar haqqında bir kəlmə də yoxdur, orada yalnız
bugünkü ermənilərə
aidiyyəti olmayan Arminiya coğrafi vilayəti var.
Erməni etnogenezinin
Qafqazda izi yoxdur
Eyni zamanda,
müasir ermənilər
antropoloji yekcinsliklə
seçilmirlər. Bu
da mürəkkəb etnogenez prosesi ilə bağlıdır
(erməni etnosuna daxil olmuş etnik elementlərin müxtəlif miqrasiyaları
nəticəsində). Ermənistan ərazisində
qədim qəbiristanlıqlardan
tapılmış kəllələr
baş göstəricilərinə
görə müasir ermənilərin baş göstəricilərindən kəskin
fərqlənir. Öz
irsi fiziki əlamətlərinə görə
isə ermənilərin
16 antropoloji tipə bölünməsi tədqiqatçılarda
heyrət doğurur: bir xalqda bu qədər
antropoloji fərq ola bilməz. Doğrudan da, bu, yalnız assimilyasiyaya uğramış
və mənşəyi
ilə fərqlənən
xeyli etnik qrupun mövcudluğu nəticəsində mümkün
ola bilər.
Ermənilərin etnogenezini öyrənən
tədqiqatçılar bilirlər
ki, onların tərkibində assimilyasiyaya
uğramış qaraçıların
da müəyyən təbəqəsi vardır.
Ola bilsin, bu səbəbdən ermənilər daimi yaşayış yerinə
bağlı olmayıblar.
Uzun əsrlər boyu
erməni-qriqorian kilsəsi
tərəfindən ermənilərin
tarixinə o qədər
süni, uydurma, əfsanəvi, qondarma məqamlar gətirilib ki, hətta mütəxəssislər də
nəyin həqiqət,
nəyin yalan olmasını çox zaman dəqiq seçə bilmirlər.
Məsələn, erməni alimləri sübut etməyə çalışırlar ki,
onların mənşəyi
Türkiyə və Cənubi Qafqazdır. Onlar iddia edirlər
ki, Urartu qədim erməni dövlətidir. Ancaq elmə məlumdur ki, urartların və Urartu dövlətinin dili hald və biayn
dilləri idi, onlar hurrit dili
ilə birlikdə hurri-urart dilləri ailəsinə mənsubdur.
Onların dili e.ə IX-VI əsrlərə
aid mixi yazılarından məlumdur.
Gördüyümüz kimi,
onun erməni dilinə heç bir aidiyyəti yoxdur.
Tarixi mənbələrə və faktlara əsaslanaraq, qeyd edək ki, hayların
əcdadları muşk
tayfaları kimmerlər
tərəfindən Balkanlardan
qovulduqdan sonra Mesopotamiyaya gəlib çıxıblar və
az sonra o dövrdə tənəzzülə
uğramış Urartu
dövlətinin ərazisində
peyda olublar. Muşklar burada yurd saldıqdan sonra yerli əhaliyə
qatışmışlar. Yunanlar
onlara yerləşdikləri
Arminiya coğrafi ərazisinə uyğun ad verdilər- "erməni".
Qafqaz qədim
və orta əsrlərdə: ermənilər
burada yoxdur
Eramızın I minilliyinə aid müxtəlif mənbələrdə
(yunan, ərəb, fars, Roma mənbələri)
Kürdən cənubdakı
ərazidə yalnız
alban, sak, qarqar, sode və
uti adları ilə məlum olan tayfalar haqqında
məlumat verilir. Qarabağda erkən və orta əsrlərdə
qədim türk tayfaları- Aran, Tərtər, Donqar, Peçenek, Hun, Qoros (Horos), Vərəndə, Tuğ,
qarqarlar, hunlar, qoroslar, peçeneklər,
qıpçaklar və
xəzərlər yaşayırdılar.
Bunların heç biri ermənilərə aid deyil.
2-ci minilliyin əvvəllərində də
qədim Azərbaycan dövləti olan Albaniyanın 3 əsas bölgəsindən birinin-
Arranın (Qarabağın
yerləşdiyi Kür-Araz
arası ərazidə)
əhalisi türklərdən
ibarət olduğu mənbələrdə öz
əksini tapmışdır.
XIII əsrin məxəzi
olan “Əcaib əd-dünya”da məlumat
verilir ki, “Türklər Arranda əsas etnik qrup idi. Arranda
100.000 türk süvarisi
var idi”.
1727-ci ildə Dağlıq Qarabağın
5 mahalına mənsub
kəndlərin tərtib
olunmuş siyahısı
erməni yalanlarını
sübuta yetirən olduqca tutarlı dəlildir. Talış və ya Gülüstan,
Xaçın, Çiləbörd,
Vərəndə və
Dizaq mahallarında yerləşən 196 kənddən
ermənicə izah oluna bilən yalnız 2 kənd adı var:- Arçazor və Noraşen. Bütün bunlar bir daha
sübut edir ki, ermənilər Qarabağa çox-çox
sonralar gəlmiş və xristian albanlarla qaynayıb qarışmışlar.
Qarabağ əhalisinin
maddi təsərrüfat,
mədəniyyəti, inam
və etiqadlarına aid zəngin etnoqrafik məlumatları təhlil edib, tarixi mənbələrə
istinad edən İ.P.Petruşevski yazırdı:
“Qarabağ heç vaxt erməni mədəniyyətinin mərkəzi
olmamışdır. Qarabağ
mədəniyyəti vahid
mərkəz olub, Azərbaycan xalqına məxsusdur”
İran tarixçisi
Məhəmməd Hafizzadə
də fars dilində 2001-ci ildə Təbrizdə nəşr
etdirdiyi “Qarabağ” adlı əsərində
Qarabağ xanlığına
ayrıca bölmə
həsr etmişdir. Müəllif qeyd edir ki, “Qarabağ
mahalı tayfaları mənşə etibarilə
albanlar olmuşlar… Albaniyanın əhalisi heç vaxt erməni ola bilməzdi və bu ərazi Ermənistan
da sayıla bilməzdi...”.
Abbasqulu Ağa Bakıxanov
"Gülüstani-İrəm" əsərində Pənah
xanın və İbrahimxəlil xanın
hakimiyyətləri illərində
Qarabağ xanlığının
əhalisinin 90 faizinə
qədərini islamı
qəbul etmiş Azərbaycan türkləri,
9 faizə qədərini
xristianlığı qəbul
edən albanlar və 1 faizə qədərini isə azsaylı xalqlar təşkil etmələri öz əksini tapmışdır.
Göründüyü kimi, 2 əsr əvvələ kimi, Qarabağda erməni yoxdur. Burada erməni mədəniyyətinə,
dilinə, tarixinə,
memarlığına aid
heç nə yoxdur. Ərazi qədim Alban torqpaqlarıdır. Albanların
da kim olduğu
dünya tarix elminə dəqiq məlumdur. Müxtəlif
tayfalardan ibarət olan bu xalq
burada qədim mədəniyyətin və
dövlətçiliyin yaradıcısıdır.
Bu tayfa və xalqların arasında ermənilərin
də olduğunu dünyanın hemç bir tarixçisi, tarixi sənədi qeyd etmir.
(Ardı
olacaq)
Elçin Bayramlı
Səs.- 2020.- 6 noyabr.- S.-15