Qarabağdakı qədim Alban məbədlərimizə
sahib çıxmalıyıq
Erməni
işğalından azad olunan qədim xristian kilsələri
Alban Apostol Kilsəsinə verilməli- tarixi ədalət bərpa
olunmalıdır
I YAZI
Tarix elminə məlum olduğu kimi, Qarabağ
bölgəsi bizim eradan əvvəl IV əsrdən bizim eranin
VIII əsrinədək Qafqaz Albaniyasının tərkib hissəsi
olub. Albaniyada erkən orta əsrdə (IV əsrdə)
xristianlıq dini qəbul edildikdən sonra Azərbaycanın
tarixi torpaqları olan Qarabağ ərazisində IV-VII əsrlər
tikinti mədəniyyətini səciyyələndirən
xristian arxitekturası tipində, memarlıq üslubunda tikililər-
alban xristian dini abidələri yaradılıb. Sonralar
Yaxın Şərqdən bu ərazilərə
köçmüş qriqoriyan erməni tayfaları bölgədə
islamın yayılması kimi tarixi fürsətdən istifadə
edərək əraizidəki alban xristian məbədlərini
ələ keçirməyə çalışıb və
sonda buna nail olub.
Albaniyada etnik qruplar, onların dili və mədəniyyəti
Albaniya müasir Azərbaycan, hazırkı Ermənistan
və Gürcüstanın bir hissəsi, həmçinin
Dağıstan bölgəsinin cənub ərazilərində
mövcud olmuş tarixi dövlətdir. Eramızdan əvvəl
təqribən IV-III əsrlərdə formalaşıb,
eramızın VIII əsrində Ərəb xilafəti tərəfindən
işğal edilib. Paytaxtı əvvəlcə Qəbələ,
sonra isə Bərdə şəhərləri olub.
Eramızın IV əsrində xristian dinini rəsmi dövlət
dini elan edən Alban dövləti mövcudluğunun sonuna qədər
bu və ya digər dərəcədə xristian
ideologiyasının təsir dairəsində olub.
Görkəmli qafqazşünas tarixçi
Yevgeni Krupnov yazırdı: "Albaniya tarixinin öyrənilməsi
işində heç bir məhdudiyyət və məcburiyyət
olmamalıdır. Albaniya tarixini müxtəlif ölkələrin
tarixçiləri öyrənirlər. Lakin bir şey də məlumdur:
Qafqaz Albaniyasının tarixi və taleyi ilə hamıdan
çox azərbaycanlılar məşğul
olmalıdırlar. Bu sahədə onlar dünya elmi
qarşısında məsuliyyət daşıyırlar,
dünya elminə borcludurlar".
Qaynaqlarda Albaniyada yaşayan xalq və tayfalar
sırasında utilər, qarqarlar, sovdelər, kaspilər,
maqlar, sisaklar, mardlar, amardlar, ariaklar, anariaklar, amazonkalar, qellər
və leqlərin adları çəkilir. Bu tayfaların ən
qədimləri Qafqaz və türk dillərində
danışan avtoxton etnoslar olublar.
Eramızın ilk əsrlərindən
başlayaraq Sasani şahlarının göstərişi ilə
Albaniyaya bir sıra irandilli tayfalar
köçürülmüşdür, III-IV əsrlərdən
başlayaraq isə şimaldan, Dərbənd keçidindən
yeni türk tayfalarının, o cümlədən hunların,
subarların, xəzərlərin, barsillərin və s.
Qafqaz Albaniyasına axını başlamışdır.
Ərəblərin gəlişinə qədər Albaniya əhalisi
3 hissədən- qafqazdilli, türkdilli və irandilli əhalidən
ibarət idi.
Mütəxəssislər qeyd edirlər ki,
"Alban" adını türkdilli tayfalarla bağlamaq daha
uyğun variantdır. Çünki hazırda alban adlı
türkdilli azsaylı xalq var və hazırda Qazaxıstanda
yaşayırlar. Son dövrlərdə aparılan sanballı
elmi tədqiqatlar nəticəsində Qafqaz albanlarının
türk mənşəli və türkdilli tayfa olması birmənalı
şəkildə sübut edilib.
Qarabağ ərazisində
ayrı-ayrı dövrlərdə müxtəlif dinlər
biri digərini əvəz etmişsə və müxtəlif
xalqalr köç etmişsə də, öz tarixi-etnik
torpağına bağlı olan yerli xalq adət-ənənəsini,
mədəniyyətini, milli xüsusiyyətini qoruyub
saxlayıb. Bu regionun aborigen əhalisi gəlmə
ermənilərdən fərqli olaraq, mənşə, dil və
mədəniyyət etibarı ilə min illərlə
Böyük Qafqaz dağları ilə Araz çayı
arasında yaşamış türk mənşəli və
Qafqaz dil qrupuna mənsub olan etnik qruplardan ibarət olub.
Albaniyada xristianlığın
müsəlmanlıqla əvəz olunduğu zaman
Qarabağın dağlıq ərazisində yaşayan və
xristianlıq dini ideologiyasına etiqad etməkdə davam edən
avtoxton albanların xristian olmasından istifadə edərək,
oraya XIX əsrdən etibarən çoxlu erməni ailəsi
köçürülüb. Onlar yerli xristian albanları
qriqoryanlaşdıraraq, assimilyasiya etmiş, hayklar
adlandırmış, ərazini isə “hayk ölkəsinin bir
hissəsi” kimi qələmə vermişlər.
Qafqaz Albaniyasının memarlıq abidələrini
tədqiq etmiş alimlər bu abidələrin bir çox
xarakterik xüsusiyyətlərinə və memarlıq planlaşdırma
üslublarına görə erməni dini memarlıq abidələrindən
fərqləndiyini bildirib. Həmin abidələr bütün
tarixi sübutlara görə, Azərbaycan xalqının mədəni
irsinə aiddir.
Albaniyada xristianlıq dini necə yayıldı
və ermənilər bundan necə istifadə etdi?
Qafqaz Albaniyasında xristianlıq
eramızın 54-57-ci illərində apostol Müqəddəs
Yeliseyin təbliğ fəaliyyətindən sonra
yayılmağa başlayıb. Bu səbəbdən Alban kilsəsi
apostol kilsəsi adlandırılır. Qafqazda, eləcə də
bütün xristian dünyasında olan qədim xristian kilsələrindən
biri də alban kilsəsidir.
Albaniya, xristian icmalarının IV əsrdən
xeyli əvvəl, xristianlıq dövlət dini olmamış
yarandığı ölkələr sırasındadır.
Alban ənənəsinə görə, eramızın ilk əsrlərinin
başlanğıcında Yerusəlimdən, Suriyadan ilk
xristian missionerləri, həvariləri (apostolları) və həvarilərin
şagirdləri Albaniyaya gəlmiş, ilk xristian icmaları
yaranmışdı.
Xristianlığın Albaniyaya nüfuz etməsi,
burada erkən xristian icmasının yaranması, həm həvari
Müqəddəs Varfolomeyin, həm də həvari Müqəddəs
Faddeyin adları ilə bağlıdır.
VIII əsrdən etibarən Azərbaycanın
Şimal hissəsi ərəblərin və İslamın təsir
dairəsinə düşdü. Lakin Albaniya əhalisinin xeyli
hissəsi hakim sülalənin nümayəndələri
Mihranilərlə birlikdə dövlət dini elan edilmiş
xristianlığa etiqad edirdilər.
Alban kilsəsinin təqib olunmasında,
onun sərbəstlik və müstəqillik hüququnun
pozulmasında Erməni Qriqorian kilsəsi xüsusi rol
oynayırdı. Alban kilsəsini öz nüfuzuna tabe etmək
istəyən erməni katolikosları məqsədlərinə
çatmaq üçün, Sasanilər dövründə
olduğu kimi, ərəb hökmranlığı
dövründə də Xilafətin hərbi qüvvələrinin
köməyinə əl atırdılar.
Cənubi Qafqazda özlərinə arxa axtaran
Əməvilər ermənilər və albanlar
arasındakı təfriqəçilikdən bacarıqla
istifadə edərək, alban kilsəsinin erməni kilsəsinə
tabe olunması üçün şərait yaradırdılar.
Erməni katolikosu İlya xəlifə Əbd
ül-Malikə məktubunda qeyd olunurdu ki, erməni kilsəsi
Alban ruhanilərini tutduqları mövqelərdən
sıxışdırıb çıxarmış və
ölkədə ərəblərin əlləri çatmayan
dağlıq yerlərdə yaşayan albanları möhkəm
qriqoryanlaşdırmağa başlamışdı.
Erməni ruhaniləri Arran kilsəsinin
nüfuzunu yerli əhali arasında tədricən heçə
çıxarmış və ərəb hakimlərinin əli
ilə albanların bütün ədəbi abidələrini
dağıdıb Alban mədəniyyətini, heç olmazsa,
azacıq xatırlada biləcək hər şeyi məhv
etmişlər. Bütün bu işlər, əvvəlcə
Xilafətin köməyi ilə, sonralar isə digər
istilaçıların icazəsi və köməyi ilə
görülmüşdür. Qriqoryan kilsə xadimləri Arran
ədəbi abidələrini məhv edərkən, əvvəlcə
bu abidələri qrabara çevirirdilər.
İ.P.Petruşevski göstərir ki, erməni
kilsəsi Albaniyada "ölkəni erməniləşdirmək
aləti olmuşdur. Onun bu rolu VIII əsrin
başlanğıcından etibarən xüsusilə nəzərə
çarpır, yəni o zamandan sonrakı erməni
monofızit katolikosu Yegi xalkedonçuluq edən Alban katolikosu
Nersesi (Bakuru) ərəb xəlifəsinin köməyi ilə
devirmişdi və Albaniyada ruhanilər və knyazların bir
hissəsinin, Alban kilsəsinin erməni kilsəsindən
müstəqilliyini qorumaq cəhdini əks etdirən
xalkedonçuluq (pravoslav, yunanpərəst, gürcüpərəst)
hərəkatı ermənipərəst monofızitlər tərəfındən
yatırılmışdır".
Qarabağdakı alban kilsə və
monastrları Alban Apostol Kilsəsinə
qaytarılmalıdır
Albaniya ərazisində yaşayan
yerli tayfalar IV əsrdə xristianlığı qəbul
etmişdi, sonralar ərazidə islam dini yayılanda onların
bir hissəsi xristianlıqda qaldı. Lakin Qafqazda köklü
tarixləri olmayan ermənilər bu ərazilərə
köçməyə başladıqdan sonra burada süni
şəkildə öz tarixlərinin izlərini yaratmaq məqsədi
ilə Alban abidələrini mənimsəmək, milli mənsubiyyətini
dəyişmək yolunu tutublar. Ən çox mənimsənilməyə
məruz qalan abidələr isə xristianlıq dövrü
abidələridir. Bu da ondan irəli gəlir ki,
bu tipli abidələr üzərindəki xristian dininin rəmz
və simvolları, eləcə də daş və divar rəsmləri
içərisindəki buna bənzər rəsm nümunələrini
əsas götürərək bunları erməniləşdirməyə
çalışırlar.
Azərbaycanın xristianlıq dövrü abidələrinin
ermənilər tərəfindən mənimsənilməsi
faktlarını gürcü tarixçisi A.
Çavçavadze "Ermənilər və qan ağlayan
daşlar" əsərində dolğun şəkildə əks
etdirmişdi. O yazır: "Ermənilər aborigen
albanları süni şəkildə qriqoryanlaşdıraraq
vaxtilə sığındıqları Azərbaycan
torpaqlarını "Hay ölkəsi"- Şərqi Ermənistan
adlandırırlar".
Lakin tədqiqatçılar göstərir ki,
hətta xristianlıq dövrü abidələri belə nə
erməni dininə (qriqoryanlıq), nə də erməni mədəniyyətinə
və mənşəyinə uyğun gəlir. Belə ki, Azərbaycan
ərazilərindəki Alban-xristian abidələrinin
tarixi-arxeoloji və memarlıq baxımından tədqiqi
xristianlığın bir çox xüsusiyyətlərini
aydınlaşdırmağa kömək edir.
Xristianlıq dövrü alban
abidələrinin ermənilər tərəfindən mənimsənilməsinin
bir səbəbi də, islamın yayıldığı ərazilərdə
yerli ərəb hakimlərinin qədim alban, hətta zərdüşti
məbədlərinin xristian azlıqlara, o cümlədən
ermənilərə verilməsidir.
Daha bir səbəb isə 1836-cı ildə
Alban Apostol kilsəsinin ləğv edilərək Erməni
Qriqoryan kilsəsinə tabe edilməsidir. Rusiya
çarlarının Qafqazdakı siyasəti, ermənilərə
verdikləri xüsusi əhəmiyyət nəticəsində
Alban kilsələrinin mərkəzi əsassız olaraq ermənilərin
qriqoryan kilsəsinə verildi. Bununla da Alban dini rəhbərliyi
Eçmiədzinə köçürüldü.
Bütün bu çətinliklər və
ağır mübarizə şəraitinə rəğmən
Alban Həvari Kilsəsi öz varlığını
1836-cı ilə kimi qoruya bilmişdir. Lakin 1836-cı ildə
Rusiya tərəfindən erməni Qriqorian kilsəsinin
tabeçiliyinə verilərək fəaliyyəti tam
dayandırılmışdır. Bununla belə, 2003 -cü ildə
Dini Qurumlarla İş üzrə Dövlət Komitəsində
Alban Həvari Kilsəsi yenidən qeydiyyata alınaraq fəaliyyətini
bərpa etmişdir. Artıq Qarabağda azad olunmuş alban
kilsələrini bu Kilsənin tabeçiliyinə verilməsi
vacibdir.
Elçin Bayramlı
Səs.-
2020.- 21 noyabr.- S.15.