Milli və bəşəri dəyərləri
birləşdirən ideologiya
Azərbaycançılıq
Azərbaycanı özünə
vətən sayan bütün xalqların, özünü azərbaycanlı
sayan bütün insanların etnik, dini və sosial
hüquqlarının bərabərliyi
ideyasına söykənir
Azərbaycan tarixən müxtəlif millətlərin, fərqli
din mənsublarının
dinc yanaşı yaşadığı, milli
və dini tolerantlığın bərqərar
olduğu ölkə olub. Burada hər
bir xalqın və dinin nümayəndələri
sülh və mehribanlıq şəraitində
yaşayıblar. Bu tarixi ənənə bu torpaqlarda böyük və zəngin mədəniyyətin
yaranmasına, vahid dəyərlərin formalaşmasına
səbəb olub. Azərbaycanda yaşayan bütün insanlar belə görüb, belə tərbiyə olunub, belə yaşayıb. Məhz buna göər də, bu gün
Azərbaycan öz multikultural cəmiyyət sistemi, vahid ümumi dili, ümumi mədəniyyəti,
ümumi mənəvi-psixoloji
dəyərləri ilə
dünyaya nümunədir.
Azərbaycançılıq
ideologiyasının mahiyyəti
Azərbaycan xalqının adət-ənənələrini,
milli-mənəvi dəyərlərini
birləşdirən baxışlar
sistemi kimi azərbaycançılıq ideyası
ictimai-siyasi proseslərə,
konstitusiya sisteminə,
xüsusilə dövlət
quruculuğuna öz müsbət təsirini göstərir.
Azərbaycançılıq
ideyası Azərbaycanın
müstəqilliyini qorumaq,
onun demokratik inkişafını təmin
etməklə bərabər,
təfriqəçilik və
şovinizmə qarşı
ən güclü ideologiyadır. Bu ideyanın məqsədi çoxmillətli Azərbaycan
xalqının birləşməsi
və demokratik yolla inkişaf etməsinə zəmin yaradan dəyərlər sistemini formalaşdırmaqdır.
Azərbaycançılıq ideyasının kökündə
millətçilik yox,
vətəndaşlıq dəyəri
dayanır. Çünki
"xalq" anlayışı
həm mənəvi, həm sosial cəhətdən həmişə
"millət"dən yüksək
dayanır. Əgər
millət sözü konkret bir etnik
qrupa aiddirsə,
xalq müxtəlif etnik qrupların ümumi dəyərlər,
ümumi mədəniyyət
ətrafında birləşdiyi
daha yüksək bir cəmiyyət formasıdır.
Çoxmillətli Azərbaycan xalqını
birləşdirən Azərbaycançılıq
demokratik inkişafa, müstəqil hüquqi və sosial dövlətin qurulmasına
xidmət edir. Bu gün dünyada
inkişaf etmiş dövlətlər vətəndaş
dövlətləridir. Misal
üçün Amerika,
Rusiya, Britaniya, Almaniya, Çin, İtaliya, Kanada kimi inkişaf etmiş güclü ölkələrdə vətəndaş
statusu, etnik, dini, siyasi, sosial,
mədəni statuslardan
yüksəkdə durur.
Azərbaycançılıq
ideologiyasının ilk
liderləri
Azərbaycançılıq
ideoloji konsepsiyasının
təşəkkülündə şəxsiyyətlərin, liderlərin
mühüm rolu danılmazdır. Azərbaycan
tarixində də zaman-zaman böyük liderlər olmuş və xalq onların
ətrafında birləşərək
öz Vətəni uğrunda, ümumi mənafelər naminə mübarizə aparmışlar.
Tariximizdə belə şəxsiyyətlərdən Babək, Şah İsmayıl kimi böyük liderlərimizi
nümunə göstərmək
olar.
XX əsrdə isə Nərimanov, Topçubaşov, Rəsulzadə,
Xoyski kimi Azərbaycançılıq məfkurəsinə
sahib dövlət rəhbərləri və
milli liderlər olmuşdur. Bu şəxsiyyətlərdən hər biri öz
imkanları və dövrün şərtləri
çərçivəsində Azərbaycan dövləti
və xalqı üçün çalışmışlar.
Lakin bir çox hallarda geosiyasi reallıqların düzgün qavranılmaması,
strateji proqramın, həmçinin yaxşı
komandanın olmaması
onlara son məqsədə nail olmağa imkan verməmişdir.
Hansı ki, 1-ci və
2-cü respublikanın dövlət
başçıları olmuş
Rəsulzadə və
Nərimanov kimi şəxsiyyətlər də
Azərbaycançılıq məfkurəsinə sahib olmalarına baxmayaraq, onlar bu ideologiya
vasitəsilə bütün
xalqı birləşdirməyə,
dövlətin müstəqilliyini
qoruyub saxlamağa nail ola bilmədilər.
Azərbaycançılığı
daha güclü və əbədi bərqərar edən lider
1969-cu ildən
başlayaraq respublikaya
rəhbərlik etdiyi
13 il ərzində Heydər Əliyev Azərbaycançılıq ideologiyasının
əsas bazasını
hazırladı. Milli dilin dövlət sənədləşmələrində üstünlük qazanması,
ana dilində təhsil ocaqlarının
və KİV-lərin
sayının artması,
milli kadrların yetişdirilməsi, Azərbaycan
tarixinin, mədəniyyətinin
öyrənilməsi, təbliği
və qorunması, xarici ölkələrdə
yaşayan azərbaycanlılarla
əlaqələrin gücləndirilməsi
işi geniş vüsət aldı. Beləliklə, xalqımızın
milli kimliyini daha yaxşı dərk etməsi üçün ideoloji baza hazırlandı
1991-ci ilin dekabrında Sovet İttifaqı dağıldı
və 1992-ci ildən etibarən Azərbaycan müstəqil dövlət
kimi dünyada yerini tutmağa başladı. Lakin Ermənistanın torpaqlarımıza
təcavüzü nəticəsində
baş verən ağır müharibə
şəraitində ölkəyə
rəhbərlik edən
səriştəsiz şəxslərin
yarıtmaz fəaliyyəti
respublikanı ağr vəziyyətə saldı.
1993-cü ildə xalqın
tələbi ilə hakimiyyətə gələn
Heydər Əliyev qısa müddətdə
problemlərin həllinə
girişdi. İlk işlərdən biri də ölkədə milli birliyin, vətəndaş həmrəyliyini
təmin etmək idi.
Heydər Əliyev hesab
edirdi ki, yalnız Azərbaycançılıq,
respublikada yaşayan bütün millətlərin
nümayəndələrinin bərabərliyi və əməkdaşlığı, həmrəylik, milli-mənəvi
dəyərlərin qorunması,
ümumi tarix və ümumi ünsiyyət dili etnik mənsubiyyətindən
asılı olmayaraq hər bir azərbaycanlıya özünü həqiqi vətəndaş kimi hiss etmək imkanı verəcəkdir.
Bu siyasət özünü doğrultdu
və tezliklə vətəndaş həmrəyliyi
bərpa olundu.
Ümumilli lider
Heydər Əliyev
1993-cü il iyunun 15-də
Azərbaycan parlamentindəki
çıxışında bunu belə ifadə edib: “Azərbaycan ərazisində
olan hər bir vətəndaş milliyyətindən, dinindən,
siyasi mənsubiyyətindən
asılı olmayaraq, eyni hüquqa malik olmalıdır. Əgər biz bunu əməli surətdə həyata keçirə bilsək, Azərbaycan Respublikasında
olan bütün xalqların, bütün millətlərin tam birləşməsini təmin
edə bilərik”. Bu prinsiplər üzərində ümumilli
lider Azərbaycan dövlət siyasətinin
bazasını əks
etdirən Azərbaycançılıq
ideyasının əsaslarını
bəyan etmişdir.
Azərbaycançılıq
coğrafi deyil, sosial-siyasi anlayışdır
Azərbaycançılıq
Azərbaycanın ərazisində
yaşayan xalqın həmrəyliyi ilə məhdudlaşmır. Bu ideologiya davakar millətçiliyi inkar etməklə bərabər,
Azərbaycanın müstəqilliyini
arzulayan, onun güclənməsini istəyən
insanları birləşdirir.
Beləliklə, azərbaycançılıq milli-mənəvi
varlığının ilkin
əlamətlərini, xalqın
kimliyini əks etdirən, mədəni təfəkkürünü birləşdirən
dəyərlər sistemidir.
Bu dəyərləri
cəmləşdirən dil,
ərazi, vətəndaşlıq,
adət-ənənə və
ideoloji birlik Azərbaycançılıq ideologiyasının
əhatə dairəsini
sərhədsiz edir. Azərbaycandan kənarda yaşayan
soydaşlarımızla yanaşı,
milliyyətindən asılı
olmayaraq Azərbaycanın
müstəqilliyini, birliyini
və hüquqi, demokratik dövlət kimi inkişafını arzulayan hər bir kəs azərbaycançılıq
ideologiyasının daşıyıcısıdır.
Bu cəhətdən,
Azərbaycançılıq coğrafi anlayış deyil, daha çox
siyasi anlayışdır.
Ümummilli lider
Heydər Əliyev
2001-ci il noyabrın
9-da Dünya azərbaycanlılarının
I qurultayında dövlətin
siyasətini səciyyələndirərkən
onun prioritet istiqamətini nəzərə
çatdırmışdı: "Müstəqil Azərbaycan
dövlətinin əsas
ideyası azərbaycançılıqdır.
Hər bir azərbaycanlı öz milli mənsubiyyətinə
görə qürur hissi keçirməlidir və biz azərbaycançılığı
- Azərbaycanın dilini,
mədəniyyətini, milli-mənəvi
dəyərlərini, adət-ənənələrini
yaşatmalıyıq".
Bu gün azərbaycançılıq
milli həyatın ahəngdarlığının, konfessiyaların dinc yanaşı yaşamasının,
ölkədə yaşayan
bütün etnosların
qardaşcasına qarşılıqlı
əlaqəsi və təsirinin çoxəsrlik
ənənəsi, onların
ümumi taleyi və gələcək müstəqil Azərbaycanın
bütövlüyü, inkişafı
və fıravanlığı
uğrunda birgə mübarizəsinin ümumi
tarixi təcrübəsidir.
Azərbaycançılıq özündə “vətəndaşlıq”,
“vətənpərvərlik”, “loyallıq”, habelə cəmiyyət və dövlət qarşısında
vətəndaşın məsuliyyətini
birləşdirir.
Azərbaycançılıq
ideologiyası qloballaşma
dövründə
Müasir dövrdə
qloballaşmanın mənəvi
dəyərlərə və
milli mədəniyyətə
təsiri getdikcə güclənir. Qloballaşan
dünyada millətçilik
hissi daha çox vətəndaşlıq,
loyallıq və tolerantlıq hissləri ilə əvəz olunur. Müasir dövrdə milli ideologiya ilə ümumbəşəri dəyərlərin
ahənginə nail olmaq, qloballaşma prosesinə öz milli-mənəvi irsi ilə qoşulmaq hər bir xalq
üçün çox
vacibdir. Azərbaycançılıq
ideyası bu çağırışlara cavab
verir, milli mənsubluğun müdafiəsi
ilə yanaşı, ümumbəşəri dəyərləri
də özündə
ehtiva edir.
Bu cəhətdən
Azərbaycançılıq ölkəmizin dünya birliyinə inteqrasiyasının
ideya əsasını
təşkil edir. Çünki bu, mütərəqqi dünya
dəyərlərini (tolerantlıq,
multikulturallıq) özündə
birləşdirən ideologiya
kimi qəbul olunur.
Prezident İlham
Əliyevin öz çıxışlarında dəfələrlə
qeyd etdiyi kimi, "bu gün Azərbaycanın əsas prioritetlərindən
biri milli adət-ənənələrimizin təmin olunması şərtilə dünya
birliyinə inteqrasiya etməsidir. Bu inteqrasiyada Azərbaycanın
öz yerini tapması, eyni zamanda, milli eyniyyətini qoruyub saxlaması müstəsna
əhəmiyyət kəsb
edir. Biz müxtəlif dövrlərdə
başqa-başqa dövlətlərin
tərkibində yaşamışıq.
Amma öz milli xüsusiyyətlərimizi
itirməmişik. Nəyin
hesabına? Onun hesabına ki, öz ana dilimizi,
mədəniyyətimizi saxlaya
bilmişik, ədəbiyyatımız
inkişaf edib, milli ənənələrimiz
qorunub saxlanılıbdır.
Budur, hər bir xalqın milli identifikasiyasını
şərtləndirən əsas
məsələlər”.
(Davamı
olacaq)
Elçin Bayramlı
Səs.-
2020.-23 noyabr.- S.15.