Şuşa Bəyannaməsi: yeni müttəfiqlik
formatına yol açan tarixi sənəd
Azərbaycanla Türkiyə arasındakı münasibətlərin
dünyada analoqu yoxdur. Siyasi liderlər dəfələrlə bu
faktı təsdiq ediblər. İkinci
Qarabağ müharibəsindən sonra iki qardaş ölkənin
münasibətlərinin inkişaf xarakteri və dinamikası
göstərir ki, yeni tarixi şəraitdə onlar daha dərin
və əhatəli əlaqələr səviyyəsinə
keçməkdə qətiyyətlidirlər. Bu
baxımdan Azərbaycan-Türkiyə dostluğunun,
qardaşlığının və birliyinin yeni təsdiqi
sayılan müttəfiqlik münasibətlərinə dair Şuşa Bəyannaməsi hər iki ölkə
ilə yanaşı, region və dünya üçün də
son dərəcə böyük əhəmiyyət kəsb
edir. İndi ekspertlər həmin sənədi
müxtəlif bucaq altında analiz etməyə
çalışırlar. Meydana çox
maraqlı tezislər çıxır. Biz bu yazıda Şuşa Bəyannaməsini geosiyasi, siyasi, təhlükəsizlik
və geoiqtisadi kontekstlərdə analiz etməyə
çalışacağıq. Təbii ki, bu sənəd
hələ uzun müddət təhlil ediləcək. Onun strateji özəllikləri tədqiq olunacaq.
Hesab edirik ki, bu istiqamətdə tutarlı və
elmi əsaslı araşdırmalara ciddi ehtiyac yaranıb.
Siyasi-hüquqi
bazaya əsaslanan "yol xəritəsi": dövrün tələbləri
kontekstində
Azərbaycan
ilə Türkiyə arasında 2021-ci il
iyunun 15-də Şuşa şəhərində imzalanan Bəyannamə
artıq tarixi sənəd kimi qiymətləndirilir. Bəyannamədə iki müstəqil türk
dövləti arasında qarşılıqlı münasibətlərin
inkişaf etdirilməsinin siyasi-hüquqi çərçivəsi
və konseptual istiqamətləri dəqiq müəyyənləşdirilib.
Sənəddə bir çox önəmli məsələlər
öz əksini tapıb. Beynəlxalq müstəvidə
birgə əməkdaşlıq, siyasi münasibətlər,
iqtisadi-ticarət əlaqələri, mədəniyyət, təhsil,
idman, gənclər siyasəti, həmçinin enerji təhlükəsizliyi,
Cənub Qaz Dəhlizinin Türkiyə, Azərbaycan və
Avropa üçün önəmi qeyd olunur. Ekspertlər
şübhə etmirlər ki, Şuşa
Bəyannaməsi iki qardaş ölkənin münasibətlərinin
qarşılıqlı faydalı əməkdaşlıq
prinsipi üzrə və beynəlxalq hüquq normalarına tam
uyğun inkişaf etdirilməsinə xidmət edəcək. Bəyannamə tarixə əsaslanır və
möhkəm təməllərə malikdir. Burada Türkiyə və Azərbaycanın
böyük liderləri, öndərləri Mustafa Kamal
Atatürkün və Heydər Əliyevin kəlamları
öz əksini tapıb. Bütövlükdə
sənədin tarixiliyini təmin edən məqamlardan biri məhz
münasibətlərin hüquqi zəmində qurulması və
inkişaf etdirilməsi ilə əlaqəlidir.
Ekspertlər hələlik məsələnin bu aspekti
üzərində nədənsə geniş dayanmırlar. Lakin əgər
söhbət iki müstəqil dövlətdən gedirsə,
münasibətlərin beynəlxalq hüquq normaları əsasında,
suverenliyi gözləmə şərti ilə inkişaf
etdirilməsi vacib şərtdir. Əks
halda, həm ədalət prinsipi pozulur, həm də gələcək
üçün müəyyən risklər yaranır. Bəyannamənin preambula hissəsində tərəflər
əlaqələrin ümumi prinsiplərini ifadə edən
müddəalara yer veriblər. Onlar
üç aspektdə – tarixi, siyasi və hüquqi olaraq
münasibətlərin siyasi-hüquqi prinsiplərə görə
qurulmasını təsbit edirlər. Sənəddə
ilk olaraq 1921-ci il Qars müqaviləsinə
istinad edilir və çox aydın şəkildə göstərilir
ki, müttəfiqlik münasibətləri haqqında
Şuşa Bəyannaməsi beynəlxalq hüquqa dayanan və
zamanca 100 il bundan öncə böyük dövlətlərin
də iştirakı ilə imzalanan tarixi Qars müqaviləsinə
əsaslanır. Yəni Türkiyə və Azərbaycan
münasibətlərini müasir dövlətlər
üçün vacib olan tarixi-hüquqi təməl üzərində
müstəqil dövlətlər olaraq qururlar.
Siyasi və
hüquqi baxımdan müstəsna əhəmiyyəti olan bu
məqam Bəyannamədə belə göstərilir: "Tərəflər
... 9 fevral 1994-cü il tarixində imzalanmış "Azərbaycan
Respublikası və Türkiyə Respublikası arasında
dostluq və hərtərəfli əməkdaşlığın
inkişafı barədə Müqavilə"ni və "Azərbaycan
Respublikası və Türkiyə Respublikası arasında əməkdaşlıq
və qarşılıqlı yardım haqqında
Protokol"u, eləcə də 16 avqust 2010-cu il tarixində
imzalanmış "Azərbaycan Respublikası və
Türkiyə Respublikası arasında strateji tərəfdaşlıq
və qarşılıqlı yardım haqqında Müqavilə"ni
rəhbər tutaraq" milli mənafelər baxımından
siyasi, hərbi və təhlükəsizlik sahələrində
əlaqələndirilmiş fəaliyyətlərin təşviq
edilməsinə xüsusi önəm verirlər. Bu fikir artıq iki ölkənin əlaqələrinin
məzmunu və strategiyasını müəyyən edən
iki sənədin əhəmiyyətini göstərir.
Nəhayət, iki qardaş ölkə
qarşılıqlı münasibətlərin beynəlxalq səviyyədə
mövcud olan şərtlər nəzərə alınmaqla,
onlara tam əməl edilməklə qurulduğunu təsdiq
edirlər. Bu
bağlılıqda Bəyannamədə belə bir müddəa
da vardır: "Tərəflər ... beynəlxalq hüququn
prinsip və normalarına, o cümlədən də Birləşmiş
Millətlər Təşkilatının Nizamnaməsinə
uyğun olaraq qlobal və regional sülh, sabitlik və təhlükəsizliyin
təmin edilməsində birgə səylərin davam etdirilməsinin
vacibliyini" vurğulayar.
Bu üç aspekt sənəddə məzmunca çox
vacib bir müddəada birləşdirilir. Həmin tezis Şuşa
Bəyannaməsində belə ifadə olunub: "Azərbaycan
Respublikası və Türkiyə Respublikası ... müttəfiqlik
münasibətlərinin qurulmasının siyasi və
hüquqi mexanizmlərini müəyyən edirlər". Bu, qlobal əhəmiyyətli və çox dəyərli
bir siyasi-hüquqi seçimdir. Konkret deyilsə,
Azərbaycanla Türkiyə münasibətlərini prinsipial
olaraq siyasi-hüquqi mexanizmlər əsasında qururlar. Bu isə müasir tarixi mərhələdə
dövlətlərarası münasibətlərdə müstəqilliyi,
suverenliyi, insan haqlarını, multikultural dəyərləri
ön plana çıxarmaq deməkdir. Beynəlxalq
münasibətlərdə bütün dünyanın ən
çox ehtiyac duyduğu faktorlar bunlardır.
Beləliklə,
Şuşa Bəyannaməsi tarixi, milli,
regional və qlobal miqyaslı siyasi-hüquqi təmələ
söykənir. Bu, sənədin müasir mərhələdə
geniş istifadə olunan və dövlətlərarası
münasibətləri suverenlik, bərabərhüquqluluq,
qarşılıqlı faydalı əməkdaşlığa
istiqamətlənmiş şərtlər daxilində tənzimləyən
prinsiplər üzərində bərqərar olduğunu
nümayiş etdirir. Həmin tezisin
işığında Şuşa Bəyannaməsinin
konkret müddəalarına nəzər saldıqda iki ölkə
arasında, region ölkələrini əhatə edən və
daha geniş geosiyasi məkanda təsir gücü ola biləcək
çox aktual və maraqlı məqamları görə bilərik.
İkinci Qarabağ müharibəsindən sonra
regionda yaranan geosiyasi mənzərənin fonunda bunun tarixi əhəmiyyətini
dərk etmək çox vacibdir. Çünki ekspertlər
Şuşa Bəyannaməsinin tarixiliyindən
bəhs edərkən, strateji aspekti ciddi surətdə nəzərə
almalıdırlar. Şuşa Bəyannaməsi
geniş geosiyasi məkanda sabitliyin, təhlükəsizliyin,
sosial-mədəni və iqtisadi tərəqqinin yeni mərhələyə
keçməsini təmin edə biləcək sənəddir.
Bunlardan başqa, həmin Bəyannamə regional
əməkdaşlığın yeni formatını qlobal səviyyədə
mövcud olan reallıqlara uyğunlaşdırmaq
üçün tarixi bir fürsətdir. Bir
neçə konkret misal üzərində dayanaq.
Müttəfiqliyin
sivil və müasir modeli: Ankara və Bakının qətiyyətli
addımı
Bəyannamənin
preambuladan sonrakı ilk müddəası belədir: "Tərəflər
iki dost və qardaş ölkə arasında strateji səviyyədə
inkişaf edən münasibətlərin durumundan məmnunluq
ifadə edərək siyasi dialoqun bütün səviyyələrdə
davam etdirilməsinin və qarşılıqlı yüksək
səviyyəli səfərlərin əhəmiyyətini qeyd
edirlər". Burada aydın ifadə olunur ki,
Türkiyə-Azərbaycan münasibətləri istisnasız
siyasi dialoqa əsaslanır.
Müasir tarixi mərhələdə dövlətlərarası
münasibətlərdə bu prinsipial məqamın nə dərəcədə
əhəmiyyətli olduğunu mütəxəssislər
çox yaxşı bilirlər. Məsələ ondan
ibarətdir ki, bununla Bakı və Ankara iki qardaş dövlətin
münasibətlərini emosional yaxınlıq üzərində
deyil, beynəlxalq hüquq çərçivəsində
qururlar. Bunun üçün ən
yaxşı və səmərəli vasitə, təbii ki,
dialoqdur. Təsadüfi deyil ki,
dünyanın hər hansı regionunda münaqişə və
ya anlaşılmazlıq baş qaldırdıqda, böyük
dövlətlər dərhal "siyasi dialoq" vurğusu
edirlər. Lakin bu prinsipə əməl edənlər
çox azdır. Hətta böyük
dövlətlər belə əksər hallarda dialoq yerinə
öz maraqlarını, istəklərini güc yolu ilə qəbul
etdirməyi seçirlər.
Bunların fonunda Azərbaycanla Türkiyənin dialoqu
qarşılıqlı münasibətlərin əsas
mexanizmi kimi təqdim etmələri onların beynəlxalq
hüququn və humanizmin prinsipləri əsasında fəaliyyət
göstərdiklərini nümayiş etdirir. Şübhə
yoxdur ki, bu nümunə bütün region üçün
vacibdir və real proseslərin dinamikasına ciddi təsir edəcəkdir.
Digər tərəfdən, iki türk dövlətinin
münasibətlərini siyasi dialoq üzərində
qurmaları Cənubi Qafqazın geosiyasi mənzərəsinə
əməkdaşlıq və təhlükəsizlik aspektlərində
yeni ruh verir. Bu tezisin konkret təzahürləri Bəyannamədə
mövcuddur. Sənəddə açıq vurğulanır:
"Azərbaycan Respublikası və Türkiyə
Respublikası müstəqillik, suverenlik, ərazi
bütövlüyü, beynəlxalq səviyyədə
tanınmış sərhədlərin
toxunulmazlığı, dövlətlərin daxili işlərinə
qarışmamaq prinsiplərini rəhbər tuturlar". Buradan
iki qardaş ölkənin regional münasibətlərdə
vacib hesab etdikləri prinsiplər aydın görünür:
1) Müstəqillik; 2) Suverenlik; 3) Ərazi
bütövlüyü; 4) Beynəlxalq səviyyədə
tanınmış sərhədlərin
toxunulmazlığı; 5) Dövlətlərin daxili işlərinə
qarışmamaq!
Bu punktların Bəyannamədə xüsusi
vurğulanmasına, ən azı, üç aspektdən
baxmaq doğru olardı. Birincisi, onların hər biri BMT-nin
Nizamnaməsinə tam uyğundur. İkincisi,
Türkiyə ilə Azərbaycanın həm öz
aralarında sivil münasibətlər qurma mexanizmidir, həm
də hər iki qardaş dövlətin regional və qlobal
miqyasda yeritdikləri siyasətin real məzmunudur.
Üçüncüsü, bu prinsiplər hətta Ermənistana
belə əməkdaşlığın perspektivi ilə
bağlı çağırışdır! Bu mənada Şuşa Bəyannaməsi Ermənistan,
İran, Gürcüstan və Rusiya üçün yeni fürsətdir.
Azərbaycan və Türkiyə tərəfdən əməkdaşlıq
yolu tam açıqdır!
Şuşa Bəyannaməsində yuxarıda
vurğulanan əməkdaşlıq üçün konkret
yol da öz əksini tapıb. Sənəddə yazılıb:
"Tərəflər Qafqaz regionunda sabitliyin və təhlükəsizliyin
möhkəmləndirilməsi, bütün iqtisadi və nəqliyyat
əlaqələrinin bərpası, eləcə də region
dövlətləri arasında münasibətlərin
normallaşdırılması və uzunmüddətli
sülhün təmin edilməsi istiqamətində səylərini
davam etdirəcəklər. Bu kontekstdə Azərbaycan
Respublikasının Naxçıvan Muxtar Respublikasının
xüsusi coğrafi vəziyyəti nəzərə
alınacaqdır". Deməli, Ankara və
Bakı hesab edirlər ki, sabitlik, təhlükəsizlik,
iqtisadi və nəqliyyat əlaqələrinin bərpası və
region dövlətləri arasında münasibətlərin
normallaşdırılması uzunmüddətli sülhün təmininə
aparan konkret mexanizmlərdir. Şübhə yoxdur ki,
vurğulanan bu məqamlar tamamilə beynəlxalq hüquq
çərçivəsindədir!
Həmin kontekstdə Bəyannamədə sabitlik və
sülhün konkret əməkdaşlıq formatlarından
qaynaqlanacağını ifadə edən fikirlər olduqca əhəmiyyətlidir. Bu barədə
indi ekspertlər də açıq danışırlar.
Həmin bağlılıqda bir neçə məqamın
üzərində dayanmağı gərəkli
sayırıq.
Əvvəla, Türkiyə Prezidenti Rəcəb Tayyib
Ərdoğan Şuşaya səfəri zamanı bildirib ki,
"Altılı platforma dedik. Bu altılı platformada bildiyiniz
kimi, Rusiya, Türkiyə, Azərbaycan, Ermənistan,
Gürcüstan və İran var. Bu altılı platforma ilə
birlikdə artıq istəyirik ki, bölgə rahatlıqla,
sülh içində yaşanan bir bölgə olsun. Bu addımı atmaq üçün biz
qardaşımla birlikdə hər cür fədakarlığa
hazırıq. Cənab Putin eyni qaydada bu
cür fədakarlığa hazırdır. Bu istiqamətdə atılacaq addımlarla bölgə
bir sülh bölgəsinə çevriləcək".
Lakin, aydındır ki, Azərbaycan və Türkiyənin
altılı əməkdaşlıq formatının
reallaşması üçün regionda ölkələr
arasında əlaqələr bərpa olunmalıdır,
düşmənçilik aradan qaldırılmalıdır və
ünsiyyət davamlı xarakter almalıdır. Bu şərtləri təmin
etmənin geosiyasi, geoiqtisadi və mədəni aspektlərini əhatə
edən, regional imkanları qlobal tələblərlə
uzlaşdıran və ölkələr arasında nəqliyyat-daşınma
imkanlarını təmin edən təklifi də Azərbaycanla
Türkiyə Şuşa Bəyannaməsində
edib. O, indi dünya ekspertlərinin müxtəlif kontekstlərdə
analiz etdiyi və qiymətləndirdiyi Zəngəzur dəhlizidir.
İkincisi,
vurğulanan kontekstdə Bəyannamədə oxuyuruq: "Tərəflər
Azərbaycan və Türkiyəni birləşdirən Azərbaycan
Respublikasının qərb rayonları ilə Azərbaycan
Respublikasının Naxçıvan Muxtar Respublikası
arasında dəhlizin (Zəngəzur dəhlizi)
açılmasının və həmin dəhlizin davamı
kimi Naxçıvan-Qars dəmir yolunun tikintisinin iki ölkə
arasında nəqliyyat-kommunikasiya əlaqələrinin
intensivləşməsinə mühüm töhfə verəcəyini
qeyd edirlər".
Ekspertlərin əksəriyyəti Zəngəzur dəhlizini
Türkiyə və Azərbaycanın "geosiyasi
çıxış qapısı" kimi siyasi-iqtisadi
dividendlər aspektində qiymətləndirməyə
çalışırlar. Bu, təbii ki,
doğrudur və iki qardaş ölkənin ona haqqı
vardır. Lakin məsələnin başqa
tərəfi siyasi, geosiyasi və tranzitor – nəqliyyatda vasitəçiliyi
təmin edən ölkə-oyunçular kimi Azərbaycanla
Türkiyənin üzərinə böyük məsuliyyət
götürmələri ilə əlaqəlidir.
Son 300 ildə regionun geosiyasi dinamikasına nəzər
salsaq, ortada nə qədər maneənin və fərqli təbiətli
problemlərin olduğunu görərik. Şübhə
yoxdur ki, destruktiv güclər həmin faktorlardan əməkdaşlığın
əleyhinə istifadə etməyə
çalışacaqlar. Məsələn, qanunsuz ticarətə
baş vurarlar, terror təhdidi ola bilər,
Çindən gələn yüklərə qarşı təxribatlar
istisna deyil və s.
Bütün bunlardan sığortalanmanın qarantları
Türkiyə, Rusiya və Azərbaycandır. Deməli, bu
üç ölkə Zəngəzur dəhlizinin təhlükəsiz
fəaliyyətini təmin etməlidirlər. Geosiyasi və siyasi kontekstdə bu, Türkiyə və
Rusiya ilə yanaşı, Azərbaycanın da regional güc
kimi aparıcı mövqeyə
çıxdığını göstərir.
Şuşa Bəyannaməsi isə bu reallığı rəsmi
olaraq bütün dünyanın qəbul edə biləcəyi
statusda təsdiq və təsbit edir!
Belə
çıxır ki, Zəngəzur dəhlizi sadəcə nəqliyyat
marşrutu olmayıb, həm də geosiyasi, siyasi, coğrafi və
hüquqi fakt kimi Azərbaycanın müstəqil dövlət
olaraq yüksəldiyi və hər kəs tərəfindən
qəbul edilən geosiyasi statusunun rəsmi təsdiqidir!
Üçüncüsü,
Şuşa Bəyannaməsində Cənub
Qaz Dəhlizinin adının ayrıca vurğulanması vacib
geosiyasi, geoiqtisadi və təhlükəsizlik məqamıdır.
Sənəddə konkret yazılır: "Tərəflər
regionun və Avropanın enerji təhlükəsizliyinə
töhfə verən, təbii qaz mənbə və marşrut
saxələndirilməsini təmin edən strateji Cənub Qaz
Dəhlizinin həyata keçirilməsində Türkiyə və
Azərbaycanın qabaqcıl rolunu vurğulayırlar. Tərəflər Cənub Qaz Dəhlizinin səmərəli
şəkildə istifadə olunmasına və daha da
inkişaf etdirilməsinə yönəlmiş səyləri əlaqələndirilmiş
şəkildə davam etdirəcəklər. Tərəflər, həmçinin qlobal enerji
sektorundakı prosesləri nəzərə alaraq regionun enerji
təchizatı təhlükəsizliyinin gücləndirilməsi
üçün elektrik sahəsində də regional əməkdaşlığa
töhfə verəcək səylərin artırılaraq
davam etdirilməsi üzrə niyyətlərini ifadə edirlər".
Cənub
Qaz Dəhlizi layihəsi Şuşa Bəyannaməsi
çərçivəsində dördüncü faktorla –
Transxəzər Beynəlxalq Nəqliyyat Marşrutu və ya
Orta Dəhlizin rəqabət qabiliyyətinin
artırılması ilə tam səsləşir. Sənəddə vurğulanır ki, "Tərəflər
iki ölkənin ərazisindən keçən Şərq-Qərb/Orta
beynəlxalq nəqliyyat dəhlizinin rəqabət qabiliyyətinin
artırılması məqsədilə
qarşılıqlı əməkdaşlığı
möhkəmləndirəcəklər. Azərbaycan
və Türkiyə intellektual nəqliyyat sistemləri
texnologiyalarından istifadə etməklə beynəlxalq nəqliyyat
dəhlizlərinin Azərbaycan-Türkiyə hissələrində
tranzit-nəqliyyat potensialını daha da inkişaf etdirəcəklər".
Məqsəd
aydın və konkret qoyulub: Azərbaycanla Türkiyə Zəngəzur
dəhlizi də daxil olmaqla müasir texnologiyalarla təmin
edilmiş tranzit-nəqliyyat
infrastrukturuformalaşdırırlar ki, bundan istisnasız olaraq
regionun hər bir dövləti faydalana biləcək. Eyni zamanda, həmin infrastruktur qlobal infrastruktura tam
inteqrasiya olacaq. Etiraf etmək
lazımdır ki, bu, tarixi bir layihədir.
Bu kimi məqsədlərə
çatmaq üçün Ankara və Bakı Şuşa
Bəyannaməsində müxtəlif istiqamətlərdə
atacaqları addımları da dəqiq göstərirlər. Onların sırasında beynəlxalq təşkilatlarla
sıx işbirliyini, ortaq fəaliyyəti də nəzərdə
tutan punkt vardır. Bunu beşinci faktor kimi
qəbul etmək olar.
Bəyannamədə
yazılıb: "Tərəflər aktual xarakter kəsb edən,
qarşılıqlı maraq doğuran beynəlxalq məsələlər
üzrə həmrəylik və qarşılıqlı dəstək
nümayiş etdirərək yaxın və ya üst-üstə
düşən mövqedən çıxış etməklə
ikitərəfli əməkdaşlığı dərinləşdirəcəklər
və Birləşmiş Millətlər Təşkilatı,
ATƏT, Avropa Şurası, Türkdilli Dövlətlərin
Əməkdaşlıq Şurası, İslam Əməkdaşlıq
Təşkilatı daxil olmaqla beynəlxalq və regional təşkilatlar
çərçivəsində bir-birinə
qarşılıqlı dəstək göstərəcəklər".
Aydın görünür ki, Bəyannamədə
iki qardaş dövlətin diplomatik imkanlarına geniş yer verilib.
Bu, onların strateji proqramları istisnasız
olaraq sivil üsullarla reallaşdırmaq niyyətlərini
ortaya qoyur.
Vurğulanan məsələnin başqa bir aspekti
altıncı faktorla – təhlükəsizliyin təmini ilə
əlaqəlidir. Bununla bağlı sənəddə qeyd olunur: "Tərəflərdən
hər hansı birinin fikrincə, onun müstəqilliyinə,
suverenliyinə, ərazi bütövlüyünə, beynəlxalq
səviyyədə tanınmış sərhədlərinin
toxunulmazlığına və ya təhlükəsizliyinə
qarşı üçüncü dövlət və ya
dövlətlər tərəfindən təhdid və ya təcavüz
edildiyi təqdirdə, Tərəflər birgə məsləhətləşmələr
aparacaq və bu təhdid və ya təcavüzün aradan
qaldırılması məqsədilə BMT Nizamnaməsinin məqsəd
və prinsiplərinə müvafiq təşəbbüs həyata
keçirəcək, bir-birinə BMT Nizamnaməsinə
uyğun zəruri yardım göstərəcəklər. Bu yardımın həcmi və forması təxirə
salınmadan keçirilən müzakirələr yolu ilə
müəyyən edilərək birgə tədbirlər
görülməsi üçün müdafiə
ehtiyaclarının ödənilməsinə qərar veriləcək
və Silahlı Qüvvələrin güc və idarəetmə
strukturlarının əlaqələndirilmiş fəaliyyəti
təşkil olunacaqdır".
Biz Şuşa Bəyannaməsinin ayrı-ayrı
müddəalarını məqsədli şəkildə
bir-biri ilə sıx məntiqi bağlılıqda təqdim
etməyə çalışdıq. Çünki geosiyasi,
siyasi və tarixi aspektlərdə Şuşa
Bəyannaməsi iki müstəqil dövlətin müttəfiqlik
münasibətlərini qurmaq fəlsəfəsi ilə
regional və qlobal əməkdaşlığın
inkişafı fəlsəfəsinin sıx əlaqəsi nəzərə
alınmaqla hazırlanıb. Ümid edirik ki, zaman bu tezisin
doğruluğunu təcrübədə sübut edəcək!
Kamal Adıgözəlov
Səs.- 2021.- 3 avqust.- S.8-9.