124 yaşlı Azərbaycan
kinosu tarixi yolda
Bir əsrdən artıq tarixi olan Azərbaycan kinosunda xalqın tarixi həqiqətləri, adət-ənənələri, keçmişi və bu günü öz əksini tapır. Bu kinofilmlər bizlərə sirli bir dünyadan söz açır. Vaxtilə qəzet və televiziyada təqdim olunan "Proqram"larda bu gün hansı filmin nümayişi olacaq, deyə həvəslə gözlədiyimiz filmlərin adını oxuyanda sevincimizin həddi-hüdudu olmurdu. "Axırıncı aşırım" və ya "O qızı tapın"… sadaladıqca sonu bitməyən filmlər. Həmin filmlər bizim yaddaşımıza elə çöküb ki, onları nə vaxtsa alt qatdan çıxarmaq mümkün olmayacaq. Bu filmlərin yaradıcı simaları böyük sənət məktəbi keçmiş bir ansambl idi. Bizə tarixi keçmişimizdən Dədə Qorqudumuzdan, Koroğlumuzdan, Babəkimizdən, Mehdi Hüseynzadəmizdən, eləcə də neftimizdən, inkişafımızdan, tarixi şəxsiyyətlərimizdən soraq verir, onlardan söz açırdı. Böyük məktəb idi filmlərimiz. Onun süjetində dayanan əsas xətt insanı düşünməyə, böyük bir yola çıxmaq üçün yol göstərməyə qadir idi. Mehmanlar, Sevdalar, Nəcəflər yetişdirdi filmlərimiz. "Ağ köynəyə ləkə tez düşər" fikrini cəmiyyətə bir mesaj olaraq ötürdü. Bir müəllim tövsiyəsinin, ana öyüdünün nə qədər dəyərli və qiymətli olduğunu göstərdi. Dost seçməyi, vətənə sevgini aşıladı. Mübariz olmağı, düşmənlə üz-üzə duruş gətirməyi tərbiyə etdi. Ağı qaradan seçməkdə kömək oldu. Ötən illərin hər daşından, izindən bizləri xəbərdar edən Azərbaycan kinosu oldu. Bizləri həm güldürən, həm düşündürən, həm də mənəvi sarsıntılar yaşatdıran, kimliyimizi - qəhrəmanlığımızı, igidliyimizi, mübarizliyimizi, vətənpərvərliyimizi təqdim edən Azərbaycan kinosu. Bu filmlərdə ideal şəxsləri, ali dəyərləri görməyimizlə yanaşı, cəmiyyətin neqativ halları ilə də üz-üzə gəlirik. Ziddiyyətli dünyanın ziddiyyət kəsb edən məqamları ilə tanış oluruq. Neçə əsrlik tariximiz vərəqlənir, bu filmlərdə. O filmlərlə böyümüşük, ən yüksək dəyərlərin əxz olunmasında bizlərə təsirsiz ötüşməyib və hər bir filmdən bir iz salınıb dünyamıza. Artıq neçə illərdir ki, bu filmləri ərsəyə gətirən kinematoqrafçıların peşə bayramını qeyd edirik. Azərbaycanın müstəqillik əldə etməsi ilə kino işçilərinin də peşə bayramı 27 avqust tarixində deyil, məhz 2 avqust tarixdə qeyd olunmağa başlanıldı. Ümummilli Lider Heydər Əliyevin Sərəncamı əsasında, 2 Avqust Milli Kino Günü elan olundu.
1898-Cİ
İL AVQUSTUN 2-DƏN BAŞLANAN YOL
Azərbaycan
kinosunun yaranma tarixinə nəzər salsaq görərik ki, Azərbaycan
kino sənətinin tarixi 1898-ci il avqustun
2-dən başlayır. İlk filmlər fotoqraf və nasir
A.M.Mişon tərəfindən çəkilmiş xronika
süjetləri "Bibiheybətdə neft fontanı
yanğını", "Balaxanıda neft fontanı",
"Şəhər bağında xalq gəzintisi",
"Qafqaz rəqsi" və bir bədii kinosüjetdən -
"İlişdin"dən ibarətdir. 1915-ci
ildə Qafqazda Pirone qardaşlarının
açdığı səhmdar cəmiyyətləri tərəfindən
Bakı, Tiflis və İrəvan şəhərlərində
prokat kontorları yaradılmışdır. 1915-ci ildə adıçəkilən cəmiyyət
neft sənayeçilərinin pulu ilə M.Musabəyovun
"Neft və milyonlar səltənətində" romanı
əsasında eyniadlı ilk Azərbaycan bədii filminin
çəkilişinə başladı. Təbiət
mənzərələri Bakıda və ətraf kəndlərdə,
pavilyonla bağlı səhnələr isə, Tiflisdə
çəkilirdi. Filmdə Lütfəli bəy
rolunu H.Ərəblinski oynamışdı. Tarixi materiallar əsasında deyə bilərik ki,
1923-cü ildə Azərbaycan Foto-Kino İdarəsi (AFKİ)
təsis olundu. AFKİ ayrı-ayrı
sahibkarların foto, kinoteatr və prokat kontorların milliləşdirilməsi
və birləşdirilməsi tədbirlərini həyata keçirirdi.
AFKİ sonralar "Azdövlətkino" (1926-1930), "Azərkino"
(1930-1933), "Azfilm" (1933), "Azdövlətsənayesi"
(1934), "Azərfilm" (1935-1940), "Bakı
kinostudiyası" (1941-1959) kimi adlar
daşımışdır, 1961-ci ildən isə
C.Cabbarlı adına "Azərbaycanfilm" kinostudiyası
adlanır. XX əsrin 20-ci illərində
Bakıda yerli operatorlar və xarici kino şirkətlərinin
nümayəndələri tərəfindən şəhərin
həyatından və neft mədənlərindən bəhs
edən kinoxronikalar və sənədli filmlər çəkilirdi.
20-ci illərdə Azərbaycan kinosunda tarixi-sənədli
filmlərlə yanaşı, tamaşaçıları gənc
respublikanın təsərrüfat və mədəni həyatındakı
nailiyyətləri ilə tanış edən
"Azərbaycan ekranı" kinojurnalı buraxılmağa
başlandı.
İKİNCİ
DÜNA MÜHARİBƏSİNDƏ AZƏRBAYCAN KİNOSU
Beləliklə, Azərbaycan kinosu inkişaf
dövrünü yaşayırdı. Zamanın tələbi
əsas meyar idi. İkinci Dünya
müharibəsi başlananda
kinematoqrafçılarımız tarixi zamanı ön
sıralarda yaşadılar. İkinci
Dünya müharibəsi illərində Azərbaycan sənədli
kinosunun bir qrup rejissorları və operatorları cəbhə
xəttinə gedərək, əsgərlərin qəhrəmanlığını
lentə çəkirdilər. Həmin
materiallar xüsusi buraxılışlar kimi əsgərlərə
göstərilmək üçün müxtəlif cəbhələrə
göndərildi. Bu dövrdə Azərbaycan
xalqının arxa cəbhədəki əməyini əks
etdirən kinojurnallar və kinooçerklər də
yaradıldı. "Vətən
uğrunda", "Qayğı", "Məktuba
cavab", "Qardaş köməyi" kimi gözəl
nümunələr yer aldı. 1944-cü
ildə "Bakı kinostudiyası" Moskva Sənədli
Filmlər Studiyası ilə birgə Xəzər dənizçilərinin
qəhrəmanlığından bəhs edən "Xəzərilər"
tammetrajlı sənədli filmini çəkdi. 1945-ci ildə Azərbaycanda sovet hakimiyyətinin
qurulmasının 25 illiyi ilə əlaqədar rejissor
H.Seyidzadə "Əbədi odlar diyarı" tammetrajlı
sənədli filmini yaratdı. Beləliklə,
bir-birinin ardınca Azərbaycan həyatını əks etdirən
filmlər istehsal olunmağa başlanıldı. Həmin
illərində qəhrəman döyüşçülər
Kamal Qasımov və Bəxtiyar Kərimova həsr olunmuş
"Vətən oğlu" və "Bəxtiyar"
kinonovellaları, M.F.Axundovun həyat və fəaliyyətinə
dair "Səbuhi" vahid süjet xətti ilə
bağlı üç kinonovelladan ibarət "Bir ailə",
müharibə dövründə dənizçilərin
göstərdikləri igidliklərə həsr olunmuş
"Sualtı qayıq T-9" bədii filmləri çəkildi.
Çox keçmədi ki, Azərbaycanın
müharibə dövründə qəhrəmanlıq göstərdiyi
oğulların obrazı filmlərimizdə yer aldı. Cəsur partizan Mehdi Hüseynzadəyə həsr
edilmiş "Uzaq sahillərdə" filmi isə Azərbaycanın,
eləcə də, keçmiş sovet kinosunun nailiyyətlərindən
oldu.
İDEYA
DƏRİNLİYİ İLƏ FƏRQLƏNƏN
FİLMLƏR MEYDANA GƏLDİ
Sovet
dövründə yaşadığımız illərə nəzər
salsaq görərik ki, 1970-80-ci illərdə Dahi Öndər
Heydər Əliyevin Azərbaycana rəhbərlik etdiyi
dövrdə kino sənətinin inkişafına, həmin sahədə
çalışanlara qayğı və hörmətlə
yanaşaraq kino sənəti xadimlərindən məhəbbətini
əsirgəmədi. XX əsrin 60-70-ci illəri
kinematoqrafiyaya gənclərin böyük bir qrupunun gəlməsi
ilə əlamətdar olmuşdur. Onların
orta və yaşlı nəslə mənsub xadimlərlə əməkdaşlığı
Azərbaycan kinosunun peşəkar səviyyəsinin yüksəlməsinə,
milli özünəməxsusluq, ideya dərinliyi ilə fərqlənən
filmlərin meydana gəlməsinə səbəb olmuşdur.
Məsələn, "Bir cənub şəhərində"
filminin mərkəzində yeniliklə köhnəliyin
mübarizəsi və insanın köhnəlmiş adətlərin
əsarətindən xilas olması prosesi durur. Bu
dövrün filmlərində mənəvi-əxlaqi problemlər,
müasir həyata müxtəlif baxışlar, insan xarakterlərinin
təhlili, gənc nəslin formalaşması və s.
mövzular başlıca yer tutur: "Uşaqlığın
son gecəsi", "Gün keçdi", "Baş
müsahibə", "Var olun, qızlar", "Həyat
bizi sınayır", "Xoşbəxtlik
qayğıları" və s. filmləri göstərmək
olar. 1970-ci ildən "Azərbaycanfilm"
kinostudiyasında "Mozalan" satirik kinojurnalının
istehsalına başlanılmışdır. Kinojurnalda cəmiyyətin antipodları, gündəlik
həyatda və təsərrüfatda rast gəlinən
qüsur və nöqsanlar tənqid atəşinə tutulur.
KİNEMATOQRAFİYADA
AÇILAN YENİ SƏHİFƏ
Azərbaycan müstəqillik əldə etdikdən sonra
yeni baxışlar, yeni quruluş cəmiyyət
qarşısında keyfiyyətcə yeni məqsəd və vəzifələr
qoymuşdur. Azərbaycanda milli ideologiyanın və cəmiyyətin
yeni inkişaf modellərinin qurulması əsas amillər idi.
Azərbaycan xalqının Ümummilli Lideri Heydər
Əliyevin hakimiyyətə qayıdışı ilə Azərbaycan
kinematoqrafiyasının inkişafında yeni bir dövrün
başlanğıcı oldu. Ulu Öndər
incəsənət növləri arasında kinonu çox
yüksək qiymətləndirmiş, Azərbaycan
kinematoqrafiya xadimlərinin xalqımızın keçmiş
və müasir həyatından onlarca yüksək keyfiyyətli
ekran əsərləri yaratdıqlarını
çıxışlarında xüsusi
vurğulamışdır.
Azərbaycanda milli ideologiyanın və cəmiyyətin
yeni inkişaf modellərinin qurulması və digər bu kimi
sosial problemlər humanitar elmlərin öncül tədqiqat
istiqamətlərinə çevrilmişdir. 1990-cı ildən
sonra Azərbaycan kinosunda çəkilən filmlərin
sayı əvvəlki illərə nisbətən
azalmışdır. Bununla belə, Azərbaycan
kinematoqrafçıları böyük əhəmiyyətli,
həyati mövzulara müraciət edərək, estetik tələblərə
cavab verə biləcək filmlər çəkmişlər.
Belə ki, "Yarasa" və "Özgə
vaxtı" filmləri o illərin ən mükəmməl
filmləri sırasındadır.
Müstəqillik
illərində çəkilən filmlər sırasında
maraq doğuran Azərbaycanın Ümummilli Liderinin geniş və
hərtərəfli fəaliyyətindən bəhs edən
film N.Səfərovun ssenarisi əsasında operator
O.Şıxəliyevin çəkdiyi "Hamıya nümunə
olan ömür yolu" filmidir. Bu əsərdə
Ulu Öndər Heydər Əliyevin 1990-cı ildən
sonrakı fəaliyyəti öz yığcam ekran ifadəsini
tapmışdır. Ssenarist və
kinorejissor Vaqif Mustafayevin Ümummilli Lider Heydər Əliyevin
fəaliyyətindən bəhs edən silsilə filmləri
diqqəti cəlb edir. Xüsusən, onun
çəkdiyi "Həqiqət anı" filmi
tamaşaçıların marağına səbəb
olmuşdur. Bundan başqa, Vaqif Mustafayev Azərbaycan
xalqının Ümummilli Lideri Heydər Əliyevin həyat və
fəaliyyətinə həsr olunmuş çoxseriyalı
"Heydər Əliyev" filmini çəkib. Onlardan
"Əsl məhəbbət haqqında" film böyük
uğur qazanıb. Bu film Moskvada keçirilən
4-cü Avrasiya Teleforumunda əsas mükafata və xüsusi
mükafata layiq görülüb. "Bir
həsədin tarixi" filmi 2002-ci ildə Yekaterinburqda
keçirilən sənədli filmlər festivalında əsas
mükafatlardan birini, Moskvada keçirilən 5-ci Avrasiya
Teleforumunda "Qran-Pri" mükafatına layiq
görülüb. Bu filmlər müxtəlif
ölkələrdə böyük uğurla nümayiş
etdirilib.
Qarabağ müharibəsinə həsr olunmuş filmlərimiz
də maraq doğurur. Son illərin hadisələri də ekran həllini
tapmış və beynəlxalq müsabiqələrdə yer
almışdır. "Arxada qalmış gələcək",
"Atılmamış güllələr", "Biz
qayıdacağıq", "Canavar balası, "Dolu",
"Girov", "Xoca", "Xüsusi təyinatlı
İbad", "Qarabağa gəzinti",
"Laçın dəhlizi", "Vandalizm",
"Mübarizə" və s. filmlərdə
xalqımızın mübarizəsi, Qarabağ uğrunda gedən
döyüşlər öz əksini tapmışdır.
AZƏRBAYCAN KİNEMATOQRAFÇILARI ZƏFƏR TARİXİMİZİ YARATMALIDIRLAR: MÜKƏMMƏL SSENARİ VƏ REJİSSOR YOZUMU
Bu gün Vətən müharibəsində qəhrəmanlıq göstərmiş oğulların keçdiyi döyüş yolu, müharibə haqqında sənədli, bədii filmlər çəkilməlidir. Zəfərimiz, qələbəyə gedən yol filmlərdə yaşanmalıdır. Bədii filmlərin yaranması zəruridir. Bu filmlərdə bir xalqın tarixi öz əksini tapmalıdır. Böyük bir auditoriya üçün əhəmiyyət kəsb edə biləcək filmlərin istehsalına ehtiyac duyulur. "Biz", "Şuşa, sən azadsan!", "Fulya", "Görünməyən qəhrəmanlar" kimi sənədli filmlər artıq hazırdır. Sənədli-salnamə janrında "Görünməyən qəhrəmanlar" adlı film çəkilib. Müxtəlif qoşun növlərinin qəhrəman zabit və əsgər heyətinin 44 günlük Vətən müharibəsi müddətində keçdiyi şərəfli və müzəffər döyüş yolundan bəhs edən bu salnaməyə "27 Sentyabr", "Hərbi Hava Qüvvələri", "Hərbi Dəniz Qüvvələri", "Artilleriya" və s. daxildir. "Həyat, deyəsən, gözəldir – Fəryad 2", "Müharibə uşaqları", "Köşk" kimi filmlər də çəkilib və bəzilərinin də çəkilişləri davam edir. Əlbəttə ki, bizim qələbəni, oradan şəhid olmuş oğulların həyatı daha mükəmməl bir şəkildə ekranlara gətirilməlidir. Müharibənin qaynar nöqtələrində olan və hadisələri gözü ilə görənlər ən mükəmməl ssenariləri yaza, rejissor yozumu verə bilərlər. Azərbaycan kinematoqrafçılarından tamaşaçılar mükəmməl filmləri gözləyirlər.
Xüsusi olaraq vurğulayaq ki, Azərbaycan kino sənətinə dövlət tərəfindən böyük diqqət və qayğı göstərilir. Kino sənəti sahəsində uzunmüddətli səmərəli fəaliyyətlərinə görə, kino xadimlərinə Prezidentin fərdi təqaüdləri, fəxri adlar və mükafatlar verilib. Azərbaycan kinematoqrafçıları bundan sonra da xalqımızın tarixi, keçdiyi yol ilə bağlı hadisələri ekranlaşdırıb, həyat həqiqətlərini kinosevərlərə təqdim edəcəklər.
Zümrüd BAYRAMOVA
Səs.- 2022.- 2 avqust.- S.10.