Feministlər nə
istəyir?
2022-ci ildə cəmiyyət hələ də feminizmə
münasibəti və onun məqsədlərini dərk etmək
istəmirlər. Hətta ümumiyyətlə qadın
hüquqlarını dəstəkləyən insanlar belə
çox vaxt feminizmə ehtiyac olmadığına inanırlar
və biz hamımız qalib bərabərlik dünyasında
yaşayırıq deyə ifadələr işlədirlər.
Lakin əslində, hələ də aktual olan qlobal
problemlərin bir dəstəsi gender bərabərsizliyi ilə
bağlıdır. Bir çox ölkələrdə həyatın
keyfiyyəti hələ də cinsdən asılıdır.
Öz həyat yolunu nə qədər seçə
bilərsən? Cəmiyyət və
dövlət hansı əlavə imkanları təmin edir?
Azərbaycanda və digər ölkələrdə
qadınların əsas problemlərinin nə olduğunu
başa düşürük feministlər arasında kişilərə
“nifrət edənlər” əlbəttə var. Lakin feministlərin
əksəriyyəti qadınları tabe vəziyyətə
salan gender bərabərsizliyi sistemi olan partiarxiyaya nifrət
edir. Feministlər patriarxal sistemi məhv etməyə,
o cümlədən kişiləri öz imtiyazlarından məhrum
etməyə çalışırlar, feminizm kişilərlə
deyil, onların imtiyazları ilə müharibədədir.
Əksər
feministləri məişət zorakılığı,
kişilər və qadınlar arasında maaş
bərabərsizliyi və qadınların reproduktiv
hüquqlarının pozulması kimi məsələlər
narahat edir. Ona görə də çətin
ki, hər hansı bir feminist cüzi məsələ
üçün məhkəməyə müraciət etsin,
xüsusən də, məhkəmələrin çox vaxt
qadınları daha ciddi məsələlərdə müdafiə
edə bilməyəcəyini və ya istəmədiyini nəzərə
almalıyıq.
Feminizmin bir çox fərqli qolları var, lakin əksər
feministlər ailə münasibətləri və analıq məsələsində
seçim azadlığını müdafiə edirlər. Qadın istədiyi qədər
uşaq sahibi ola bilməlidir. İstər
qadın, istərsə də kişi
cinsindən asılı olmayaraq sevdiyi insanla ailə
qurmalı, onunla uşaq böyütməlidir. Yaxşı,
atalar üçün valideyn məzuniyyəti ailə daxilində
vəzifələri daha bərabər bölüşdürməyə
imkan verir.
Sosial
işçi, aktivist Sənubər Heydərova SİA-ya
açıqlamasında Feminstik ideologiyanın dünyada
yayılması 19- cu əsrdən sonra daha çox aktivləşdiyini
və müxtəlif dövrlərdə, müxtəlif hərəkatlara
səbəb olduğunu qeyd edir: "Azərbaycanda nə qədər
bu normal qarşılanmasa da, tarixi bir proses kimi mütləq
olmalıydı. Bu hərəkat həmçinin
də insanı öz haqlarına, hüquqlarına
qovuşduran bir hərəkatdır və informasiyanın
artırdığı, fərqli fikirlərin yan aldığı
dövrdə bu proseslər olmalıydı. Feminizm Azərbaycanda daha çox qadınlara
qarşı olunan məişət zorakılığına
qarşı qoyulan mövzu olaraq başladı və hələki
dağınıq bir formada həyata keçirildiyini
müşahidə edirik.
Ümumiyyətlə, bu ideologiyanı öyrənənlər
feminizmin təhlükəli olmadığını, əksinə,
cəmiyyəti inkişafa aparan bir ideologiyanın öyrənən
fikirlər sürətlə yayılmaqdadır. Əlbəttə
ki, Azərbaycanda təkcə qadınların yox bütün
genderlərin daha sağlam mühitdə, hüquqi mühitdə
lazımi inkişaf etməlidir. Nə qədər
qaralamağa çalışsalar da, nə qədər pis tərəflərini
üzə çıxarıb desələr də, bu cəmiyyətin
informasiya olmadığından irəli gələn
reaksiyalardır. Cəmiyyət bir şey
bilmirsə onun haqda məlumat yoxdursa, ondan qorxmağa və
inkar etməyə çalışır. Amma
ümumiyyətlə, feminizm heç də bilgisiz
insanların paylaşdığı kimi deyildir. Feminizm
2019-cu ildən bəri hər il müxtəlif
aksiyalarla yadda qalır. Feminist hərəkat daha
çox məişət qurbanları olan qadınların
ölüm statistikasından irəli gəlir. Hər dəfə bu statistika təəssüf ki,
böyüyur. 2019-cu ildən bəri daha
da çoxalmışdır. Bu artım onunla
bağlıdır ki, hər il belə
halların baş verməsi normal qəbul olunurdu. Amma hazırkı dövrdə baş verən proseslərin
müxtəlif aspektlərdən qiymətləndirdiyi halda səhv
bir şey olduğunu başa düşürlər. Bu vaxta kimi məruz qaldıqları məsələlərin,
əslində, zorakılığa öyrənməyə
başlayırlar. Feminist hərəkat son
dönəmlərdə dəfələrlə aksiyalar edib.
Bu, təkcə 8 Marş aksiyası deyil,
müxtəlif məsələlərlə
bağlıdır. Xüsusilə,
qadınların həyat yoldaşlarını incitməsi, digər
ailə üzvləri sıxışdırdıqda feminizm hərəkatı
özünü göstərir.
Bunun nəticəsi
olaraq bir xeyli aktivistlər hansılar ki, onlar bu vaxta kimi öz
problemlərini həll etməyə deyəcək adam tapırlar. Belə hərəkatlar
qadınları güclü, dayanaqlıq göstərir.
Çünki burada arxalana bildiyi, özlərinə
dayaq bildikləri adamları olur. Bunlar həmin
feminst aktivləridir.
Demək olar ki, hər gün cəmiyyət məişət
zorakılıq halları baş verir və həmin aktivistlərə
bunlarla bağlı xəbər verirlər. Baxmayaraq ki, çox az, hətta məhdud maliyyəsi olmur, amma əllərindən
gələn dəstəyi göstərməyə
çalışırlar. Əlbəttə ki,
bunun nəticəsi həm də odur ki, artıq bu vaxta qədər
qadınları iqnor eləyən dövlət orqanları var
idi. Məsələn, onların məişət
zorakılığına dırnaqarası baxıb ailə məsələsidir,
şəxsi məsələdir deyib müdaxilə etməmələri.
Bu işi
cinayət işi kimi görməyən güc strukturları
var. Məişət zorakılığı ilə gələnləri
tendensiya daha çox Bakıda hiss olunur. Amma artıq rayonlara
da yavaş-yavaş tendensiya ilə tanış
olmağa başlayırlar. Feministlərin tələbləri
məhz bu məslələrlə bağlıdır ki, hər
hansısa bir qadın, gender nümayəndəsi və yaxud
LGBT olan şəxs, özlərinin mövcudluğuna və
cinslərinə görə hər hansı bir
zorakılığa məruz qalırlarsa onları qoruyan
güc strukturlarına və yaxud polis organlarına bildirəndə
onlar sözsüz dəstək almalıdırlar. Dövlətimizin konstitusiyasına görə, Azərbaycanda
dinindən, cinsindən, irqindən asılı olmayaraq hər
bir vətəndaşın qorunma haqqı vardır və
feministlər də bunlardan kənar bir şey istəmirlər.
Onların istədiyi şey hamı kimi təhlükəsizliyinin
təmin edilməsidir. Həm evdə, həm
də çöldə heç bir vətəndaş öz
cinsi kimliyinə görə təzyiqlərə məruz
qalmasın.
Burada qanundan kənar heç bir şey yoxdur. Hal-hazırda
qanunda təkmilləşdirmək olan hissələrlə
bağlı müzakirələr gedir. Məişət
zoraklığı qanun məcəlləsində yer alsın,
ailə məsələsi cinayət işinin
açılmasına maneə olmasın. Polis
bölmələrində də öz işlərini vicdanla
yerinə yetirə bilən polis işçiləri yerləşdirilsin.
Həmçinin, istər məhkəmələrdə,
istər də cinayət işlərin açılmasında
məişət zorakılığa qarşı tədbirləri
layiqincə görə biləcək mütəxəssislər
fəaliyyət göstərsin və bu məsələlərə
də digər cinayət məsələlərə kimi ciddi
yanaşsınlar. Yəni feministlərin tələb
etdiyi məsələlər heç bir qadının, cinsin əzilməsinə
xidmət eləmir, əksinə, hər bir cinsin rahat
özünü ifadə etməsini öz seçimlərini və
rahat yaşaması üçün edilən tələbələrdir.
Bu məsələdə dövlət
orqanlarından kənar şeylər istənilmir, sadəcə,
öz vəzifələrini layiqincə yerinə yetirməlidirlər.
Təəssüflər olsun ki, bir çox orqanlarda öz vəzifəsindən
sui- istifadə edərək
özünü el ağsaqqalı kimi aparmağa cəhd eləyən,
qarşıda güclə barışıq təklifləri
edən, zorakı şəxsi ilə qurbanı üz-üzə
gətirən və onların birgə yaşamasını tələb
edən insanlarla rastlaşırıq. Feminist hərəkatının
əsas səbəblərdən biri odur ki, bu insanlar kim nəyə layiqdirsə özünə aid
yerlərdə otursunlar.
Bəs bunun psixoloji tərəfləri necədir?
Psixoloq
Aidə Sübhan bu barədə fikirlərini bildirib:
"Yeniyetmələrin hansısa mənfi cərəyana
qoşulması onun tərbiyələrində ancaq mənfi təsir
eləyə bilər. Hər bir yeniyetmə istər
qız, istər oğlan olsun çox tərəfli inkişaf
etməyə bacarmalıdır. Bu tip cərəyanlar isə
onları birtərəfli edir, həm mənəvi, həm
emosional inkişafını, hətta emosional zəkasının
belə təkyönümlü inkişafına səbəb
olur ki, bu da onun cəmiyyətdə fərd olaraq yetişməsinin
qarşısını alır. Ümumiyyətlə,
feminizm hər bir qadının düşündüyü bir
özəllikdir. Sadəcə, feminizmi
düzgün dərk etmək, düzgün
aydınlaşdırmaq və əks mövqedə qiymətləndirmək
lazımdır. Mənə elə gəlir
ki, yeniyetmələrin sadəcə, bunun yanaşması,
anlamını tam izah etmək kifayət edər. LGBT qruplar isə son dönəmlər
çoxalmaqdadır.
Yeniyetmələr arasında bir mövqe yaranır,
çünki onlara hər bir şeyi qəbul etdirmək,
hansısa fikirləri onlara aşılamaq çox rahat gəldiyi
üçün bu təbliğat daha çox, sanki onların
üzərindən gedir. Bugünkü gün oğlan kimi görsənməyən
oğlan uşaqları, qız kimi görünmək,
danışmaq istəməyən qızlarımız var. Bu təbliğatlar
məktəbdən, ailədən başlamalıdır.
Təbii ki, qarşısı
alınmalıdır ki, cəmiyyətimiz sağlam olsun, gələcəkdə
də yeni övladların dünyaya gəlməsi
üçün sağlam həyatları olmalıdır.
Trans seksualizm əlbəttə ki, bir xəstəlikdir.
Sadəcə, dünyada hal-hazırda təbliğatlar bu
istiqamətdə gedir ki, bizdə hər şey tam
normaldır, dünya bizi olduğu kimi qəbul etsin, hər kəs
bizə normal yanaşsın, amma biz deyə bilmərik ki, bu
funksiya tam fizioloji baxımdan normal bir insana məxsus bir
hissdirmi? Həmçinin danışıqda da,
düşüncədə də, emosiyada da böyük fərqlərin
olduğunu görürük. Erkən
yaşlardan müdaxilə etməyib xəstəlik halında
inkişaf edirlərsə, artıq cəmiyyətin mənfi
yanaşmalarını dəyişərək onları
reablitasiya etmək lazımdır.
Azərbaycanda ilk dəfə yaradılan “qadinkimi.com”
adlanan feministlərin saytın yaradıcısı,
yazıçı və feminist Aysel Əlizadə “Dünya
feminizmi qadın-kişi hüququnu bərabərləşdirmək
üçün böyük mübarizələrdən
keçir deyə qeyd edir. Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyəti dövründə qadınlarımıza
seçki hüququ verilib. Cümhuriyyət
qurucuları qadınların təhsil alması, ictimai həyatda
öndə olması üçün bacardıqlarını
ediblər.
Təəssüf ki, Azərbaycanda çoxları feminizmi qadınların hüquqları və kişilərin əleyhinə olan mübarizə kimi qəbul edirlər. Lakin bu anlayış doğru deyil. Feminizm bərabərlik və qadınlarla kişilər arasında bərabər hüquqlar uğrunda mübarizədir. Yəni, bu qadınlar tərəfindən cəmiyyət qarşısında kişilərlə eyni hüquqlar almaq üçün irəli sürülmüş haqlı tələbdir. Əvvəllər feministlər haqqında səhv düşüncəyə malik insanlarla tez-tez mübahisə edirdim. Lakin son zamanlar, sadəcə, onlar Vikipediya-dan link göndərirəm ki, özləri oxuyub hər şeyi başa düşsünlər. Lakin nə qədər başa salsaq da, çoxları bunu başa düşmək istəmirlər. Bu hərəkatın mahiyyətini başa düşmək üçün insanlar sadəcə feminizm barədə daha çox oxumalıdırlar. Dünyada artıq feminizmin dördüncü dalğası keçib, Azərbaycanda isə hələ də üçüncü dalğadayıq. Ölkədə kişilər və qadınlar üçün bərabər hüquq və imkanların dövlət zəmanətinə dair qanun mövcud olsa da, əksəriyyət bunu başa düşmür və etiraf etmək istəmir. Təəssüf ki, hər bir qız uşaqlıqdan müxtəlif stereotiplərlə qarşılaşır.
Feminist fəlsəfəsinin meydana gəlməsi tarixən qadınlara qarşı ictimai-siyasi ədalətsizliyin olmasından qaynaqlanıb. Bunun bir hərəkat kimi tarixinə nəzər salsaq, başlanğıcını qadının təhsil haqqının müdafiəsi, daha sonra isə seçim və digər hüququnun da tələb edilməsi kimi görürük. 19-cu əsrdə isə feminist hərəkatı daha da şaxələndi və bütün qitələri bürüdü. Ümumiyyətlə, feminizm hərəkatı müxtəlif dövrlərdə müxtəlif məzmunlarda ortaya çıxıb. İlkin dövrlərində qadınların ən kiçik hüquqlarını bərpa etmək üçün meydana çıxan hərəkat daha sonra 20-ci əsrdə ənənəvi həqiqət və dəyərlərin, anlayış və tezislərin hamısının kişilər tərəfindən irəli sürüldüyü və bunların kişi üstünlüyünə xidmət etdikləri üçün rədd edilməsinin zəruri olduğunu müdafiə elədi, feminizm idrak nəzəriyyəsinə transformasiya olmuşdur.
Havar Şəfiyeva
Səs.- 2022.- 11 avqust.- S.14.