NAXÇIVAN SƏNƏT MƏBƏDİNİN AZƏRBAYCAN TEATR MÜHİTİNDƏKİ MÖVQEYİ

 

“Naxçıvan teatrı köklü, əsaslı bir teatrdır. Yaxın Şərqin ən  qocaman  sənət  ocaqlarından  biri olan  Naxçıvan teatrı  böyük bir yaradıcılıq yolu keçmişdir. Teatr bu ənənəni bu gün də qoruyub  saxlayır”.

 

HEYDƏR ƏLİYEV

 

Dəfələrlə ifadə olunmuş fikir və düşüncələrə yeni baxış gətirməklə, təkrarçılığa yol vermədən oxucularımız üçün maraqlı olacağını düşünərək Naxçıvan sənəd məbədinin Azərbaycan teatr mühitindəki mövqeyini işıqlandırmağa çalışacağıq.

XIX əsrdə Azərbaycanın hər yerində olduğu kimi, Naxçıvan da iqtisadi, siyasi və mədəni həyatda baş vermiş ciddi  dəyişikliklər nəticəsində yeni inkişaf mərhələsinə daxil oldu. Bu dövrdə Avropa ilə Şərq arasında gedən ticarətdə Naxçıvanın vasitəçilik rolu oynaması, bir çox nümayəndələrinin Rusiya və Avropanın şəhərlərini gəzmələri, orada təhsil almaları, onların əhali arasında apardıqları söhbətlər xalqın dirçəlişinə, maarif və mədəniyyətin inkişafına öz təsirini göstərirdi.

Naxçıvan teatrının yaranması o zaman Naxçıvanda maarif-məktəb, mədəniyyətin inkişafı, qabaqcıl ziyalı kadrların yetişməsi ilə sıx surətdə bağlı idi. Belə bir zamanda naxçıvanlı mütərəqqi gənclər bir yerə toplaşaraq teatr tamaşaları göstərməyə başladılar. Həmin dövrdə E.Sultanov və C.Məmmədquluzadə Naxçıvanda teatrın yaradılmasının əsas təşkilatçıları idi. Naxçıvanda teatrın əsasının qoyulması ilk peşəkar Azərbaycan teatrının yaradılmasının 10 illiyinə təsadüf edir. M.F.Axundovun xalq həyatını bütün canlılığı və təbiiliyi ilə göstərən, illərin sınağından çıxmış ölməz komediyaları həm Azərbaycan teatrlarının, həm də realist aktyor sənətinin formalaşmasında, yetkinləşməsində son dərəcə böyük əhəmiyyətə malik olmuşdur.

Aparılan tədqiqatlar aydınlığı ilə sübut edir ki, o dövrdə Naxçıvanda fəaliyyət göstərən “Naxçıvan müsəlman incəsənəti və dram cəmiyyəti”nin nümayəndələri 1883-cü ilin may ayının 15-də Hacı Nəcəf Zeynalovun evində M.F.Axundovun “Müsyö Jordan və Dərviş Məstəli şah” əsərinin tamaşası ilə Naxçıvan teatrının təmələni qoyurlar. M.F.Axundovun bu ölməz komediyasının tamaşaya qoyulmasında Eynəli bəy Sultanov və Cəlil Məmmədquluzadə ilə yanaşı Mirzə Sadıq Qulubəyov, Əbülqasım Sultanov, Mirzə Cəlil Mirzəyev (Şürbi), Paşa ağa Sultanov və başqa ziyalılar fədakarlıq göstərirdilər. Bu tamaşadan ruhlanan ziyalılar bir-birinin ardınca M.Fətəlinin “Lənkəran xanının vəziri”, “Xırs quldurbasan”, “Hajı Qara”, E.Sultanovun “Tatarka” əsərlərini də tamaşaçılara göstərirlər. Məmmədtağı Sidqinin rejissorluğu ilə 1889-cu ildə N.Vəzirovun “Ev tərbiyəsinin bir şəkli” pyesi göstərilir. Yeri gəlmişkən, qeyd etmək lazımdır ki, N.Vəzirovun “Müsibəti-Fəxrəddin”, “Pəhləvanani-zəmanə”, “Sonrakı peşmançılıq fayda verməz”, “Daldan atılan daş topuğa dəyər”, “Yağışdan çıxdıq, yağmura düşdük” pyesləri də Naxçıvan teatrının repertuarından düşməyən əsərlərdəndir. Bu teatrda Ə.Haqverdiyevin pyeslərinə də həmişə geniş meydan verilmişdir. Belə ki, “Bəxtsiz cavan”, “Dağılan tifaq”, “Pəri cadu” pyesləri Naxçıvan teatrına uğur gətirmişdir.

Naxçıvan teatrı fəaliyyəti dövründə ağır və çətin sınaqlardan şərəflə çıxmışdır. Bu gün biz Rza Təhmasib, Rza İsfəndiyarlı, Səməd Mövləvi, Nəsən Səfərli, Heydər Muradov, Əli Xəlilov, Heydər Məmmədov, Muxtar Nəsirov, Böyükxan Naxçıvanlı, İsa Musayev, Əyyub Haqverdiyev, İbrahim Həmzəyev, Firuzə xanım Əlixanova və digərlərini nəcib əməllərinə görə ehtramla xatırlayırıq. Naxçıvan teatrının inkişaf yoluna nəzər salanda gözlərimiz önündə ilk növbədə, böyük maarifçi Cəlil Məmmədquluzadənin portreti dayanır. Mirzə Cəlil Naxçıvan teatrının banilərindən biridir. Onun həmişəyaşar pyesləri, “Ölülər”, “Anamın kitabı”, “Dəli yığıncağı” tragikomediyaları, “Çay dəstgahı” mənzum əsəri Naxçıvan teatrının ən qiymətli tamaşalarından olmuşdur və bu gün də uğurla tamaşaya qoyulur. Yeri gəlmişkən, qeyd etmək lazımdır ki, “Çay dəstgahı” mənzum pyesi 1890-cı ildə Naxçıvan teatrında tamaşaya qoyulmuşdur. Bu tarixi məlumatdan göründüyü kimi, ilk mənzum əsərin Azərbaycanda tamaşaya qoyulması Naxçıvan teatrı ilə bağlıdır deməyə haqqımız çatır.

Bir məsələni də qeyd etmək lazımdır ki, o dövrdə çar senzurası nəinki Naxçıvanda, hətta Azərbaycanda milli məktəblərin təsisinə, ana dilinin tədrisinə, milli dildə qəzet və jurnalların nəşrinə, teatr tamaşalarının göstərilməsinə hər vasitə ilə qadağa qoyurdu. Naxçıvanda da göstərilən müvəffəqiyyətli tamaşalardan narahat olan çar çinovnikləri hər vasitə ilə tamaşaların göstərilməsinə mane olurdular. Lakin bütün maneələrə, qadağalara baxmayaraq, zaman öz işini görür, Naxçıvan ədəbi-mədəni mühiti durmadan öz axarına düşür, açıqfikirli ziyalılar dilimizi, tarix və ədəbiyyatımızı geniş təbliğ edir, yeni üsullu məktəblər təsis edir, tamaşaların göstərilməsini davam etdirirdilər. Məktəbi yaşada bilmək və yoxsul uşaqları məktəbə cəlb etmək üçün həmin ziyalılar göstərdikləri tamaşalardan əldə olunan məbləği məktəbin xeyrinə sərf edirdilər. O dövrdə məktəbi teatrsız, teatrı da məktəbsiz təsəvvür etmək mümkün deyildi.

Rza Təhmasib Naxçıvan səhnəsinə qız və qadınların cəlb edilməsinə xüsusi əhəmiyyət verirdi. Hələ dini xürafatın Naxçıvanda fironluq etdiyi bir dövrdə, 1917-ci ilin noyabr ayının 12-də Rəşid bəy Əfəndiyevin təşəbbüsü, Rza Təhmasibin fəal iştirakı ilə Ü.Hacıbəyovun “Arşın mal alan” musiqili komediyası tamaşaya qoyulur. Tamaşada iştirak edən ifaçıların hamısı qız və qadınlar idi. Bu hadisə Azərbaycanın teatr tarixində ən unudulmayan səhifələrdən birini təşkil edir. Məhz bu tamaşadan sonra naxçıvanlı qız və qadınların teatra gəlişi xeyli dərəcədə artır.

Azərbaycan qadınlarının keçdiyi şərəfli inkişaf yolundan bəhs edən Azərbaycan Respublkasının Prezidenti cənab İlham Əliyev “8 Mart Beynəlxalq qadınlar günü” münasibəti ilə Azərbaycan qadınlarına təbrikində demişdir: “Qədim zamanlardan bəri vətənə və torpağa sədaqəti ilə seçilən qadınlarımız milli məfkurəyə sadiq qalaraq, bu gün də suveren Azərbaycan Respublikasının güclənməsi naminə töhfələr verirlər. Onlara xas olan işgüzarlıq, müdriklik, yüksək daxili mədəniyyət və xalqımızın yüzillər boyu təşəkkül tapmış zəngin milli-mənəvi sərvətlərinə sədaqət müasir Azərbaycan qadınının ictimai həyatımızda mövqeyini və simasını müəyyən edir”.

 

 

ƏLİ QƏHRƏMANOV,

AMEA Naxçıvan bölməsinin

əməkdaşı, sənətşünaslıq namizədi

 

Səs.- 2009.- 16 aprel.- S. 10.