"Bakı komissarları"nın sayının 26 olması ilə bağlı heç bir tarixi sənəd mövcud deyil
Boran Əziz: "Qafqazda bir erməni dövlətinin
yaradılması komissarlara və Stepan Şaumyana həvalə
olunmuşdu"
"26-lar" - Bakı
komissarlarının gündəmə gəlməsi təəssüf
ki, son dövrlərdə yenidən aktuallaşıbdır. Bu
məsələnin yenidən aktuallaşması
"26-lar"ın taleyinin daha dəqiq
araşdırılması və strateji tərəflərinin
üzə çıxarılması baxımından
olsaydı, adam bunu yalnız alqışlayardı. Çox təəssüf
ki, Rusiya mətbuatında xalqımızın qəddar
düşməni Stepan Şaumyanın qızının
hay-küy salması, bir sıra kommunist meyilli şəxslərin
yenidən "26-lar"ın tarixini təhrif etməsi onlara
bir daha müraciət etmək zərurətini yaradıb. Digər
tərəfdən Azərbaycan hökuməti çox
haqlı olaraq son dövrlərdə paytaxtımızda
böyük quruculuq-abadlıq işləri aparır və bu
abadlıq işlərinin bir istiqaməti yer və şəhər
adlarının Azərbaycan xalqına yad olan ünsürlərdən
təmizlənməsidirsə, digər istiqamət parklarda abidələrin
yeniləşdirilməsidir. Bu yöndə də çox
haqlı olaraq Azərbaycan xalqının qatı düşməni
olan "26-lar"a vaxtilə ucaldılmış abidənin
sökülməsi və onun müasirləşməsi millətimizə
daha uyğun olan bir məsələnin yerinə yetirilməsidir.
Bu cəhətdən həmin abidənin təmiri zamanı
"26-lar"ın fəaliyyətinə yenidən nəzər
salmaq zərurəti meydana gəlmişdir. Bu məqsədlə
Bakı Dövlət Universitetinin professoru, tarixçi alim
Boran Əzizin "26 Bakı komissarları"nın fəaliyyətinə
dair mövqeyini öyrəndik. B.Əziz, ilk növbədə,
qeyd etdi ki, "26-lar"ın, və "Bakı
komissarları"nın, ümumiyyətlə, "Bakı
komunası"nın meydana gəlməsi, özlüyünda
Azərbaycan xalqının milli mənafeyinə zidd idi. Təəssüf
olsun ki, bəzi insanlar tarixçilər, politoloqlar, publisistlər
qeyd edirlər ki, guya əgər "26-lar"ın fəaliyyətində
milli məsələ düzgün həll edilsəydi, onlar
daha uzun müddətə öz fəaliyyətlərini davam
etdirə bilərdilər.
"26-LAR"IN BAŞLICA MƏQSƏDİ AZƏRBAYCANI
RUSİYANIN ƏSAS QUBERNİYALARINDAN BİRİNƏ
ÇEVİRMƏK İDİ
Məsələnin əsas
tərəfi budur ki, bütövlükdə "26 Bakı
xalq komissarları" sovetinin meydana gəlməs,i elə Azərbaycan
xalqının milli mənafeyi ilə daban-dabana ziddiyyət təşkil
edirdi. Ona görə ki, "26-lar"ın başlaca məqsədi
Azərbaycanı Rusiyanın əsas quberniyalarından birinə
çevirmək idi. Onlar hər vasitə ilə Azərbaycanın
müstəqilliyinin əleyhinə çıxırdılar.
Məsələn, "Bakı komunası"nın rəhbərlərindən
olan S.Şaumyan açıq şəkildə bildirirdi ki, siz
Azərbaycanın muxtariyyəti əvəzinə, onun
yalnız xarabazarlıqlarına rast gələ bilərsiniz. Sonralar
da Moskvaya, həm Rusiya xalq komissarları sovetinin sədri
V.Leninə, həm də İ.Stalinə vurduqları
teleqramlarda çox açıq şəkildə bildirirdilər
ki, əgər müsavatçılar Bakıda qalib gəlsələr,
onlar Bakını Azərbaycanın paytaxtına çevirə
bilərlər. Beləliklə də, Azərbaycanın Rusiyadan ayrılması zərurətə çevrilər.
Onlar iddia edirdilər ki,
guya bundan sonra müsavatçılar Azərbaycanda
qeyri-müsəlmanların hamısını
qırardılar. Yəni, bütün bunlar onu göstərir
ki, onlar, ümumiyyətlə, Azərbaycana müxtariyyətin
verilməsinə qarşı çıxırdılar. Halbuki
V.Lenin Azərbaycana muxtariyyət verilməsinə qarşı
çıxsa da, amma 1917-ci ilin dekabrında hətta
S.Şaumyanı Qafqazın fövqəladə komissarı təyin
etmişdilər və Qafqazda bir erməni dövləti
yaradılması ona həvalə olunmuşdur. Ancaq həm
Rusiya xalq komissarları soveti, həm də S.Şaumyan anlayırdı
ki, Azərbaycan milli qüvvələrini məhv etməsə,
Azərbaycanın Rusiyanın daxili quberniyalarından birinə
çevirə bilməzlər. Bu səbəbdən də,
1918-ci ilin mart ayının 30-dan aprel ayının 2-nə qədər
Bakı şəhərində xalqımıza qarşı də
dəhşətli qətliamlar törətdilər və bu qətliamlar
da Azərbaycanın tarixi ədəbiyyatına Mart
Soyqırımı kimi daxil edilib. Onu da qeyd edim ki, 1918-ci ildə
yaranan fövqəladə istintaq komissiyasının qərarı
əsasında müəyyən olundu ki, Azərbaycan
xalqına təkcə Bakı şəhərində deyil,
Bakının quberniyalarında bir tərəfdən Quba,
Xaçmaz, digər tərəfdən Şamaxı, Ağsu,
Göyçay, Lənkəran, Qarabağ və
Naxçıvan ərazilərində də xalqımıza
qarşı soyqırım siyasəti həyata
keçirilmişdir.
FÖVQƏLADƏ İSTİNTAQ KOMİSSİYASININ
GƏLDİYİ NƏTİCƏYƏ GÖRƏ, AZƏRBAYCANDA
MART SOYQIRIMININ GÜNAHKARLARI "BAKI KOMİSSARLARI" OLUB
1918-ci il sentyabrın 7-də
fövqəladə istintaq komissiyasının qərarında
"26-lar"ın hamısının deyil, amma o dövrdə
sentyabr ayına qədər aparılan istintaqda 9 nəfərin
adı bəlli oldu. Yəni, S.Şaumyan, Karzanov, Kaqanov,
Çaparidze, Taftandiyan, Asipyan, Əmirov, Poluxin, Petrov və
digərlərinin günahı olduğu göstərilir. Amma
1920-ci ilin əvvəllərində fövqəladə istintaq
komissiyası həm "26 Bakı komissarları"nın, həm
də digərlərinin Azərbaycan xalqına qarşı soyqırımda
günahı tam sübuta yetirilmişdir. Bunlar onu göstərir
ki, əslində, 1918-ci ilin, xüsusilə, mart-aprel
aylarında "Bakı kommunasının" yaranması və
Azərbaycan xalqına qarşı soyqırım siyasəti həyata
keçirməsi tarixi faktlarla və sənədlərlə
sübut olunmuşdur. Bu sənədlər hələ o
dövrdə FİK tərəfindən yığılıb
sistemləşdirilib və həmin vaxtda Paris Sülh
Konfransında iştirak edən Azərbaycan nümayəndələrinə
göndərilmişdir. Azərbaycan nümayəndələri
də 1918-ci ildə rus bolşeviklərinin və Bakıda
olan erməni daşnaklarının birləşərək Azərbaycan
xalqına qarşı dəhşətli soyqırım siyasəti
həyata keçirmələri həmin sənədlərdə
göstərilmişdir.
1918-ci ilin sentyabr
ayında Azərbaycan Milli Hökuməti Qafqaz İslam
Ordusunun köməkliyi ilə Bakını yadelli
işğalçılardan azad etdi. Bakı mərkəzi
diktaturadan - sentrokaspi adlanan diktaturadan azad edildikdən sonra,
burada olan həm eser-menşevik daşnak qüvvələri, həm
də ingilislər tələsik gəmi ilə Bakını tərk
etdilər. O cümlədən də, "Bakı xalq
komissarları" sovetinin üzvləri "Türkmən"
gəmisinə minərək ingilislərin və eserlərin rəhbərliyi
ilə Bakıdan qaçmalı oldular. Amma məsələnin
əsil mahiyyəti ondan ibarət idi ki, onlar qaçarkən əvvəlcə
Krasnovodskda məskunlaşmaq istədilər. Burada olan ingilislərin
rəhbərlik etdiyi Zakaspi mərkəzi Xəzər hökuməti
bolşevikləri həbs etdilər. Bundan sonra komissarları
1918-ci ilin sentyabr ayının 19-dan 20-ə keçən gecə
güllələdilər və bu güllülənmə
haqqında o dövrdə çoxlu materiallar
yazılmışdı. Qeyd edim ki, bu materiallar xarici dövlətlərdə,
həmçinin, Böyük Britaniyada da sonralar üzə
çıxmışdı. Məhz bu adamların 1918-ci ilin
sentyabr ayının 19-dan 20-ə keçən gecə
öldürülməsi, o cümlədən, Moskvada
çıxan son dövr mətbuatlarında, hələ
1928-ci ildə Rafqainzenin yazmış olduğu "Bakı
kommunarları"nın və "Bakı komissarları"nın
həbsi və öldürülməsi adlı əsərində
və digər xarici ölkələrdə çıxan əsərlərdə
də bu hadisə "kommunarların" öldürülməsi
ilə bağlı yazılar dərc edilmişdir.
Onu da bildirim ki,
1990-cı illərdə də bu məsələ yenidən
aktuallaşmışdır. 1990-1991-ci illərdə Azərbaycan
mətbuatında bir daha bununla bağlı o dövrün mətbuat
vasitələrində "Tarix", "7 gün",
"Aydınlıq", "Molodyoj Azərbaycan"a və.s.
qəzetlərdə "26-lar" və onların taleyi ilə
bağlı yenidən bu məsələ indiki kimi
aktuallaşdı. Xüsüsilə də, S.Şaumyanın
"abidəsi"nin götürülməsi ərəfəsində
bu məsələ ilə bağlı onların taleyi
öldürülüb-öldürülməmələri,
harada olmaları ilə bağlı fikirlər ortaya
atıldı.
Əvvəla, qeyd edim
ki, 1920-ci il aprel ayının 27-də Azərbaycan bolşevkilər
tərəfindən işğal olunduqdan sonra qısa müddət
ərzində "Bakı komissarları"nın
öldürülməsi müəyyən olundu. Bundan sonra isə
öldürülmüş adamların cəsədlərinin
gətirilməsi ilə bağlı qərar qəbul edildi və
1920-ci ilin sentyabrında onların öldürülməsinin
ikinci ildönümü münasibətilə tədbirlərdə
"26-lar"ın cəsədləri Bakıya gətirildi. Eyni
zamanda, bir məsələni də vurğulayım ki, "26
Bakı komissarları" sözünün, məfhumunun
özü də kökündən səhv idi. Çünki
"Bakı komissarları"nın sayının 26
olması ilə bağlı heç bir tarixi sənəd
mövcud deyil. Burada ən konkret məqam o zamanlar Bakıda
12-13 komissarın olduğu məlumdur.
AĞCAQUM ÇÖLÜNDƏ ÖLDÜRÜLƏNLƏRİN
DİGƏRİNİN DƏ "KOMİSSARLAR" ADI İLƏ
ADLANDIRILMASI VƏ BUNLARIN, GUYA BAKIDA RƏHBƏR İŞLƏRDƏ
OLMALARI FİKİRLƏRİ DOĞRU DEYİL
Bu tarixi sənədlərdə
Bakıda "26 komissarın" olduğu sübut
olunmayıb. Bir faktı da bildirim ki, burada elə adamlar var ki,
onlar heç də komissar deyildilər. Məsələn,
komissarların sırasında adı hallan T.Əmirov adı
ilə tanınan şəxs, əslində, komissar deyildi. 1918-ci
ilin mart-aprel aylarında Bakı qəzalarında, o cümlədən,
Şamaxı, Quba qəzalarında Azərbaycan xalqına
qarşı soyqırımın həyata keçirilməsində
T.Əmirov yaxından iştirak etmişdi. 1918-ci ilin sentyabr
ayında T.Əmirov öldürüldükdə komissar kimi
qeyd olunmuşdu. Beləliklə də, komissarların
sayının 26 olması da özlüyündə səhvdir.
Digər tərəfdən komissarlara köməklik edən Azərbaycan
xalqının günahsız adamlarının adlarının
komissarlar kimi qeyd olunması da yanlışlığın
bariz nümunəsi idi. Bütövlükdə, 1918-ci ildə
Türkmənistan-Ağcaqum çölünə aparılan
adamların sayı 35 nəfər olmuşdur.
Bir məqamı da
vurğulayaq ki, həmin dövrdə Türkmənistana
aparılan şəxslər arasında Anastas İvanoviç
Mikoyanın və digər bir neçə nəfərin bu həbsdən
yaxa qurtarması ilə bağlı məlumatlar da vardır. Digər
bir məlumat isə, S.Şaumyanın guya öldürülməməsi
ilə bağlı olan uydurma həqiqətlərdir. Qeyd edim
ki, hələlik, bu, tarixi faktlarla sübut olunmayıb.
Yalnız ayrı-ayrı ehtimallar irəli sürülüb. Amma
S.Şaumyanın, xüsusilə, Hindistanda olması ilə
bağlı söz-söhbət çox geniş yayılıb.
O dövrlərdə tədqiqatçı Nizami Məhərrəmov
xeyli araşdırmadan sonra məlum olmuşdur ki, həqiqətən
də, Hindistanda erməni qəbristanlığı var. Bu erməni
qəbristanlığında isə dəfn olunan adam əslən
Əfqanıstanda yaşayan erməni Mirzə Dudeldir. Xüsusən
də, Əfqanıstandan gələn ermənilar onun qəbrini
ziyarət edirlər. Hətta ona abidə də qoymuşdular. Onu
da qeyd edim ki, şərəfinə abidə qoyulmuş erməninin
adı Səbun olmuşdur və eyni zamanda, Səbun adlı
bir firma da vardır. Bu firmada daş-qaş, dəri məmulatlarından
mallar satırdılar. Məhz bu faktlara əsaslanaraq, demək
olmaz ki, S.Şaumyanın cəsədi komissarlarla birlikdə dəfn
edilib-edilməyib.
STEPAN ŞAUMYANIN CƏSƏDİ "26 BAKI
KOMİSSARLARI" İLƏ DƏFN EDİLİB-EDİLMƏYİB?
Elə bu səbəbdən
də Bakının "Sahil" bağında aparılan təmir
işləri ilə əlaqədar olaraq oradan
çıxarılan insan sümüklərinin kimə məxsus
olmasını dəqiq demək absurddur. Çünki onlar
Ağcaqum çölündə öldürülərkən,
həmin güllələnmədə iştirak edən
adamların da yazdığı xatirələrdən aydın
olur ki, bu insanlar, əslində, o dövrdə iki dəfə,
əvvəlcə 13 nəfər, sonra da təxminən 12-13 nəfərin
öldürülməsi ilə bağlı məlumatlar
mövcuddur. Onu da bildirim ki, həmin şəxslər dəmir
yolu xəttindən təxminən 70-100 addım kənarda dəfn
olunmuşdular. Yəni həmin adamların cəsədləri
uzun müddət orada qalaraq müxtəlif çöl
heyvanları tərəfindən dağıdılması
mümkündür. İki ildən sonra həmin cəsədlər
oradan çıxarılıb aparılmışdır və
o zaman kimin sümüyünün harada olduğu müəyyən
etmək, demək olar ki, mümkün deyildi. Ona görə də,
orada olan sümüklərin hansının S.Şaumyana məxsus
olduğunu da demək qeyri-mümkündür. Təəssüf
ki, uzun müddət sovet hakimiyyəti bu adamların Azərbaycan
xalqına sanki bir "qəhrəman" kimi təqdim
etmişdir. Ümumilikdə isə, 1918-ci ilin mart-aprel
ayında Azərbaycanda 40-50 min əhalinin məhkəməsiz-istintaqsız
öldürülməsinə sərəncam verən bu
adamları, təəssüf ki, Azərbaycan xalqı
özü mühakimə etmək imkanı əldə etmədi.
O dövrdə Azərbaycan hökuməti Bakıya gələndə
onlar artıq Bakıdan qaçdılar. Sonra isə fövqəladə
istintaq komissiyası bu hadisəni bilavasitə şahidlərinin
müşahidəsi əsasında onların günahı
sübuta yetirilmişdi. Amma təəssüf ki, Azərbaycan
xalqının məhkəmə və istintaq yolu ilə verə
biləcəyi cəzanı ingilis və türkmənlər məhkəməsiz
və istintaqsız həyata keçirdilər. Bu baxımdan
da "26-lar"ın öldürülməsi tamamilə
qanunidir.
Tapdıq QURBANLI
Səs.- 2009.- 6 fevral.- S. 10.