Qara Qarayevin musiqi düşüncələri
Dünya
klassikasının ən nadir inciləri sırasında yer
alan Azərbaycan milli musiqi sənəti, müasir
dövrümüzdə geniş bir miqyasda təqdim olunaraq, ən
nüfuzlu məkanlarda səsləndirilir. Bu musiqinin parlaq,
orijinal bir şəkildə müxtəlif ölkələrə,
xalqlara təqdiminin arxasında bu sənətin nəfis
nümunələrini yaratmış sənətkarlar
dayanır. O sənətkarlar ki, dünya musiqisində
orijinallığı ilə nəfis əsərlərini təqdim
edə bilmiş və illərin sınağından keçən
əsərləri milli zəmində dünyaya çıxara
bilmişdir. Dünyaya yol açan Azərbaycan musiqisinin tarixi
yüzillikləri əhatə etmiş olsa da, bir həqiqəti
etiraf edək ki, XXI əsrdə bu musiqi professional tərzdə
dünya musiqiçilərinin diqqətinə
çatdırılır. Sənət tariximizin Sultan Hacıbəyov,
Rauf Hacıyev, Zülfüqar Hacıbəyli, Səid Rüstəmov,
Fikrət Əmirov kimi bəstəkarların sırasında
Qara Qarayevin rolu və mövqeyi müstəsnadır.
Akademik səviyyədə
yazıb-yaradan Qara Qarayev klassik musiqi janrının, demək
olar ki, hər növündə nəhəng musiqi nömrələri
yaratmış və onun geniş həcmli əsərləri
dünya səhnələrində çox böyük müvəffəqiyyətlə
ifa edilmiş, oynanılmışdır. Bu gün, yanvarın
6-sı Azərbaycan klassik sənətinə yeni rəng,
çalar, baxış və nəfəs gətirən Qara
Qarayevin doğum günüdür. Böyük bəstəkarın
sənət qalareyasında yer almış hər bir nümunə,
onun yaradıcılıq irsi ilə bağlı təəssüratların
yaranmasına səbəb olur. Zamanla üz-üzə dayanan və
musiqinin ahəngində zamanın yükünü, rəng
çalarlarını ifadə etməyi bacaran Qara Qarayev
böyük sənətkarlardan dərs aldığından, təbii
ki, belə bir nəfis nümunələrin müəllifinə
çevrilməli idi. XX əsr Azərbaycan balet
janrının, simfonik və kamera əsərlərinin və
digər nümunələrin bəstəkarına çevrilən
Qara Qarayev, bir ömrün cığırında neçə-neçə
ömürlər yaşayacaq həyatını yaşadı.
Onun "Leyli və Məcnun" simfonik poeması,
"İldırımlı yollarla", "Yeddi gözəl"
baletləri, "Don Kixot" simfonik qravürləri, skripka ilə
simfonik orkestr üçün konserti və digər əsərləri
yaradıcılığında mühüm rol oynayır. Bu və
ya digər əsərlərində onun fəlsəfi dünyagörüşü,
həyatla bağlı düşüncələri
özünü büruzə verir.
Qeyd edim ki, Qara Qarayev hələ
Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasında tələbə
olarkən, akademik səviyyədə olan əsərlər
yaratmağa başlamışdı. Burada ali təhsilə yiyələnən
Qara Qarayev musiqi təhsilini artırmaq məqsədilə
P.Çaykoski adına Moskva Dövlət Konservatoriyasına
daxil olur və Cövdət Hacıyevlə birlikdə
"Ayna" operasını bəstələyir. Bu uğurlu
müştərək fəaliyyətin nəticəsi olaraq hər
iki bəstəkarın yaradıcılıq məhsulu olan
"Vətən" operası yaradılır.
1947-ci ildə Nizami Gəncəvinin
anadan olmasının 800 illik yubileyi ilə əlaqədar Qara
Qarayev "Leyli və Məcnun" simfonik poemasını
yazır. Əsər ilk dəfə olaraq şairin yubiley gecəsinin
açılış mərasimində səsləndirilir. Çox
keçmir ki, simfonik poema dünya ölkələrinə yol
açır. Poema Çexoslovakiyada, ABŞ-da, Rumıniyada bu
və ya digər ölkələrin konsert salonlarında səsləndirilir.
Bu əsərdən ruh alan bəstəkar, 1949-cu ildə
"Yeddi gözəl" simfonik süitasını yazır.
Əsərin ilk tamaşası 1953-cü ildə Leninqrad
Malı Dövlət Opera və Balet Teatrının səhnəsində
uğurla oynanılır. On il ardıcıl olaraq balet Qahirə
tamaşaçılarına təqdim edilir. Bəstəkara
böyük şöhrət qazandıran əsərlər
sırasında "İldırımlı yollarla" baletini
xüsusi qeyd etmək lazımdır. Cənubi Afrika
yazıçısı Piter Abrahamsın eyniadlı romanı əsasında
yazılmış baletin əks-sədası illər ötsə
də, səngiməmişdir. Qara Qarayev
yaradıcılığındakı millilik, xəlqilik onun əsərlərinin
belə bir səviyyədə ifasına şöhrət
qazanmasına səbəb olmuşdur.
İstedadlı bəstəkar
Azərbaycan muğam və aşıq sənəti
yaradıcılığından bəhrələnərək
əsərlərində onların melodiyasına söykənmiş,
müəyyən yerlərdə bu detallardan istifadə
etmişdir. Belə ki, onun üçüncü simfoniyası
"Segah" muğamının intonasiyası ilə bitir. Digər
əsəri - "Yeddi gözəl" baleti isə
"Cahargah" muğamının intonasiyası üzərində
qurulmuşdur.
Qara Qarayevin Azərbaycan
muğamlarından yetərincə istifadə etməsi, onun
akademik səviyyədə əsərlər yazmasında
müəyyən dərəcədə rol oynamış və
illər ötdükcə daha möhtəşəm tərzdə
qarşılanmışdır. Qara Qarayev İran, Türkiyə,
İspaniya, Almaniya, Afrika xalqları ədəbiyyatı və
dramaturgiyası ilə bağlı əsərlər də
yaratmışdır. Onun üçün bu və ya digər
xalqın ədəbiyyatı əsasında əsərlər
yaratmaq yaradıcılığında orijinal üsluba yiyələnmək
demək idi.
Qara Qarayev bəstəkarlıq
fəaliyyəti ilə yanaşı, pedaqoq kimi də
çalışmış, uzun illər Üzeyir Hacıbəyov
adına Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasına müəllimlik
etmişdir. Onun məktəbinin yetirmələri olan Rauf
Hacıyev, Arif Məlikov, Vasif Adıgözəlov, Xəyyam
Mirzəzadə, Tofiq Bakıxanov, Musa Mirzəyev, Fərəc
Qarayev, Emin Sabitoğlu, Sevda İbrahimova və onlarla belə bəstəkarlar
Qara Qarayev ənənəsini davam etdirərək, Azərbaycan
bəstəkarlıq sənətində öz
repertuarlarını nümayiş etdirə bilmişlər. Bu
gün də onların əsərləri böyük təntənə
ilə qarşılanır. Qara Qarayev sənət
böyüklüyü, yaratdığı əsərlərlə,
eləcə də, yetişdirdiyi sənətkarlarla
ölçülür və xatırlanır.
Nəzakət
Səs.- 2009.- 6 fevral.- S. 12.