Şuşa - Qafqazın Konservatoriyası
XIX əsrdə Şuşada 95
şair, 22 musiqişünas, 38 xanəndə, 16 rəssam, 5
astronom, 18 memar, 16 həkim və 42-yə yaxın müəllim-mirzə
olmuşdur
Əsrlərin tarixi
dönəmlərində inkişaf edən, Azərbaycanın
dilbər guşəsi olaraq mütəxəssislərin diqqətində
olan Şuşa hər zaman məğlubedilməziyi ilə
yazılı salnamələrdə iz salmışdır. Nə
qədər acınacaqlı olsa da, məğlubedilməz
Şuşa şəhəri siyasi oyunlar zamanı bir hədəfə
çevrildi.
Şuşa şəhərinin
alınması Azərbaycan mədəniyyət və incəsənətinə
bir zərbə oldu. Əsrlər boyu bu diyarda yetişən sənətkarların,
yaranan memarlıq abidələrinin məhvinə,
dağıdılmasına gətirib çıxardı.
Qeyd edək ki,
Şuşa sənətkarlığın yüksək
inkişaf etmiş bir məkanıdır. Memarlıq cəhətdən
Avropa şəhərlərindən geri qalmayan, bütünlüklə
şəhərsalma prinsiplərinə uyğun tikilən
Şuşa inkişaf etmiş bir mərkəz idi. Azərbaycan
memarlıq tarixində Şuşa şəhərsalma prinsiplərinə
görə digər şəhərlərdən fərqlənir.
Yaşının az olmasına baxmayaraq Şuşa abidələr
şəhəridir. Onun ağ şümal daşlarla
döşənmiş küçələri, Azərbaycan
memarlığı formasında tikilən binaları, milli
ornamentlərlə zəngin olan pəncərə şəbəkələri,
Avropa üslubunda çəkilmiş kanalizasiya tunelləri,
ümumiyyətlə, Şuşa qalasının hər bir
daşı canlı tarix və böyük sənət abidəsidir.
Burada inşa edilən Şuşa qalası Qafqazda ticarət mərkəzi
kimi inkişaf etməyə başlamışdı. Şuşa
tacirləri Tiflis, İrəvan, Təbriz, Ərdəbil, Məşəd,
Xorasan, Tehran, Bağdad və s. şəhərlərin tacirləri
ilə ticarət əlaqələrini genişləndirdilər.
Ticarətin
inkişafı ilə əlaqədar olaraq Şuşada elm, ədəbiyyat,
musiqi və s. sahələrdə də geniş irəliləyiş
baş verdi. Heç də təsadüfi deyil ki, XIX əsrdə
Azərbaycan xalqının görkəmli alimlərinin, ədiblərinin
və digər incəsənət xadimlərinin bir qismi
Şuşada anadan olmuş və gənclik illərini burada
keçirmişlər. Yalnız onu göstərmək kifayətdir
ki, XIX əsrdə Şuşada 95 şair, 22
musiqişünas, 38 xanəndə, 16 rəssam, 5 astronom, 18
memar, 16 həkim və 42-yə yaxın müəllim-mirzə
olmuşdur.
Vaxtı ilə
Qafqazın Konservatoriyası sayılan Şuşa Mir Mövsüm
Nəvvabın, Molla Pənah Vaqifin, Xurşud Banu Natəvanın,
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyevin, Nəcəf bəy Vəzirovun,
Qasım bəy Zakirin, Yusif Vəzir Çəmənzəminlinin,
Üzeyir Hacıbəyovun və b. böyük sənətkarların
vətənidir. Görkəmli bəstəkarlar Üzeyir
Hacıbəyov, Fikrət Əmirov, Süleyman Ələsgərov,
Əşrəf Abbasov tanınmış xanəndələrdən
Cabbar Qaryağdıoğlu, professor Bülbül, Keçəçi
Məmməd, Segah İslam, Seyid Şuşinski, Xan
Şuşinski, Əbülfət Əliyev, Sara Qədimova və
bir çox b. Şuşa qalasının yetirmələridir.
Təsadüfi deyildir
ki, Şuşada doğulub boya-başa çatmış Azərbaycanın
görkəmli ədəbiyyat və incəsənət xadimlərinə
və xanəndələrinə, alim və ziyalılarına
Şuşanın estetikasının böyük təsiri
olmuşdur. Dağ çaylarının qayalardakı əks sədası,
qumru bulaqların şırıltısı, quşların cəh-cəhi
insanı istər-istəməz düşündürür. Şuşanın
məşhur yeddiqat dolamaları, təbii mənzərəli
“Şəkili” bulağı, Şamil bulağı,
Daşaltı dərəsinə gedən cığırlar,
eləcə də füsunkar “Qırxpilləkən” yolu və
s. göstərdiyimiz estetikanı özündə ehtiva edir. Şəfalı
və şəffaf “Turşsu”, “Şır-şır”, “Şəkili”,
“Alçalı”, “Çarıq”, “Saxsı”, “Şəfa”
bulaqları, eləcə də, əsrarəngiz “İsa
bulağı” və qeyriləri Şuşanın dilbər
guşələrinə xüsusi rövnəq verir.
Azərbaycanın zəngin
musiqi sənətinin inkişafına təsir göstərən
və bir çox janr, növün əsasını qoyan,
yenilikçilik meyiıılləri ilə tanınan
simaların el-obası olan Şuşada böyük sənətkarların
tərcümeyi-halı həkk olunub.
XIX əsrdə
Şuşada bir sıra musiqi məclisləri, cəmiyyətləri,
dərnəkləri təşkil olunur. XIX yüzilliyin 80-ci
illərində M.M.Nəvvab məşhur xanəndə
Hacı Hüsü ilə birgə yaratdığı
“Musiqiçilər məclisi”ndə musiqinin estetik problemləri,
ifaçılıq, muğam sənəti müzakirə
olunurdu. Məclisə məşhur xanəndə və sazəndələr
Məşədi Cəmil Əmirov, İslam Abdullayev, Seyid
Şuşinski, Sadıxcan və b. daxil idi. Şuşa vokal sənətinin
görkəmli nümayəndələrindən Xarrat Qulunun tələbəsi
Hacı Hüsü idi. O, muğamları bilən
müsiqişünas və alim olmuş, bir sıra
muğamları təkmilləşdirmiş, yeni
muğamları yaratmışdır. Mirzə Sadıq Əsəd
oğlu (Sadıqcan) XIX yüzilliyin böyük tar ustadı
olmuş, tarı rekonstruksiya etmiş və müasir tarın
yaradıcısı olmuşdur. Məşədi Zeynal, Məşədi
Cəmil Əmirov, Şirin Axundov, Qurban Primov bu məktəbin
davamçılarıdır.
Dünyada bir neçə
şəhər var ki, musiqi onun hər daşına,
qalasına, ab-havasına hopmuşdur. Belə şəhərlərdən
Avstriyanın Vyana, İtaliyanın Neapol, Azərbaycanın da
Qarabağının Şuşa şəhəridir. Hətta
xalq arasında məşhur kəlam var ki, Şuşada
körpələr bələkdə belə muğam
üstündə ağlarlar. Şuşa Qafqazın
konservatoriyası təbirini və təyinini haqlı olaraq
qazanmışdır. Şuşa konservatoriyasının parlaq
nümayəndələri dünyanın bütün qitələrində
Azərbaycan musiqisini ləyaqətlə təmsil edərək
ona şöhrət gətirmişlər.
XX əsrin əvvəllərində
ictimai-siyasi və mədəni yüksəliş şəraitində
Üzeyir Hacıbəyov müasir Azərbaycan professional musiqi
mədəniyyətinin əsasını qoydu və şifahi ənənəli
milli sənətlə bəstəkar
yaradıcılığının sintezini yaratdı. Bu da
Şərq və Qərb mədəniyyətlərinin fəal
qarşılıqlı təsirinə səbəb oldu. 1908-ci
ildə Ü.Hacıbəyov H.Z.Tağıyevin teatrında
qoyduğu “Leyli və Məcnun” operası ilə təkcə
Azərbaycan operasının deyil, bütün müsəlman
Şərqində opera sənətinin əsasını qoydu,
muğam-opera janrının yaradıcısı oldu. Azərbaycan
dinləyicisi üçün yeni janrın
qavranılmasında çətinlik olacağını dərk
edən Ü.Hacıbəyov Füzulinin “Leyli və Məcnun”
poemasına və xalq musiqi janrlarına (muğam, mahnı, rəqs)
müraciət etmiş, dövrün əhval-ruhiyyəsi,
xalqın mənəvi tələbləri ilə səsləşən
səhnə əsəri yaratmışdır. O, Azərbaycanda
musiqili komediya janrının da yaradıcısıdır.
Sosial məişət mövzulu musiqi komediyalarında bəstəkar
xalq mahnıları və rəqs musiqisinə əsaslanmışdır.
Onun “Arşın mal alan” musiqili komediyası, xüsusilə,
geniş şöhrət qazanmışdır. Əsər
ingilis, alman, Çin, ərəb, fars, polyak, Ukrayna, belorus,
gürcü və s. (70 yaxın) dillərə tərcümə
edilmiş, Moskva, İstanbul, Nyu-York, Paris, London, Tehran, Qahirə,
Pekin, Berlin, Varşava, Sofiya, Budapeşt, Buxarest və s. yerlərdə,
120 teatrın səhnəsində tamaşaya qoyulmuş, dəfələrlə
ekranlaşdırılmışdır. Hacıbəyovun digər
məşhur operettası “O olmasın, bu olsun” 1919-cu ildə
Yaltada, ikinci dəfə 1956-cı ildə “Azərbaycanfilm”
kinostudiyasında ekranlaşdırılmışdır.
Üzeyir Hacıbəyov
monumental xalq qəhrəmanlıq epopeyası olan “Koroğlu”nu
yaratdı. Yüksək sənətkarlığı və əsil
mənada novatorluğu ilə fərqlənən bu operada,
milli ruh və psixoloji dərinlik öz əksini
tapmışdır. Ü.Hacıbəyov “Koroğlu”
operasında milli musiqinin janr, kompozisiya, məqam-intonasiya əsası
ilə klassik opera sənətinin musiqi ifadə vasitələrinin
bəstəkar xüsusiyyətlərinin üzvi vəhdətinə
nail olmuş, milli opera sənətinin şah əsərini
yaratmışdır. “Koroğlu” operasında xalqın
obrazını əks etdirən monumental xalq səhnələri,
əsas qəhrəmanların çoxcəhətli xasiyyətnamələri
üzvi şəkildə əsərin dramturji xəttinə
hörülmüşdür. Koroğlu obrazını bu rolun
klassik ifaçısı Bülbül yaratmışdır.
O, bu rolu 400 dəfədən artıq ifa etmişdir.
Şuşa sənət
məktəbinin layiqli yetirmələrindən olan
musiqiçilərin hər bir uğurlu əsərləri
müəllifi olaraq geniş miqyasda tanınmışdılar.
Fikrət Əmirova “Nəsimi haqqında dastan” (Azərbaycan
SSR Dövlət mükafatı, 1974), “Min bir gecə” (SSRİ
Dövlət mükafatı, 1980) baletləri geniş
şöhrət qazandırır.
Azərbaycan bəstəkarlarının
simfonik və kamera musiqisi xaricdə geniş ifa edilməyə
başlamışdır. Fikrət Əmirovun “Şur” və
“Kürd ovşarı”, Niyazinin “Rast” simfonik muğamları,
Üzeyir Hacıbəyovun simfonik əsərləri bir
sıra ölkələrdə səslənmiş və
yüksək qiymətləndirilmişdir. Azərbaycan
muğam ifaçılıq və el sənəti ənənələrinin
qorunub saxlanılması və inkişafında xanənədələrdən
Xan Şuşuinski, Sara Qədimova, Zülfi Adıgözəlov,
Qurban Pirimov və b.-nın xidməti xüsusi qeyd
olunmalıdır. Ötən əsrin 80-ci illərində
onların bir qisminin əsərləri Avropa, Amerika, Asiya şəhərlərində
uğurla ifa edilmişdir. Azərbaycan ifaçıları bu
gün də bu ənənəni davam etdirirlər. Musiqi sənətimiz
Şuşasız illərini yaşasa da sənətimiz daim
inkişafdadır. Bu gün Şuşanın azad olunacaq
günü səbirsizliklə gözləyirik. Bu diyar bizim sənət
yaddaşımızdır.
Qarabağ - Şuşa
həqiqətlərini beynəlxalq ictimaiyyətə daha səylə
çatdırmaq, bu doğma şəhərin düşmən
tapdağından tezliklə azad edilməsinə nail olmaq
borcumuzdur.
Nəzakət
Səs.- 2009.- 8 may.- S.
16.