FENOMEN
IX yazı
Cəmiyyət
yarandığı gündən mütəfəkkirlər,
filosoflar, tarixçi alimlər tarixdə şəxsiyyətin
rolunu müəyyənləşdirmək
üçün çalışmışlar. Geniş
fikir müxtəlifliyinə rəğmən, ümumi qənaət
belədir ki, güclü şəxsiyyətlər, bir qayda
olaraq, tarixin gedişinə təsir göstərə, bəzən
bu axarı dəyişə, hətta öz şərəfli
ömür yolları ilə bütöv bir tarix yaza
bilirlər.
Şübhəsiz, hər
bir xalqı dünyada tanıdan onun istedadlı alimləri,
mütəfəkkirləri, mədəniyyət xadimləri ilə
yanaşı, əbədiyaşarlıq hüququ qazanmış
tarixi şəxsiyyətlərdir. Siyasət elmi, bəlkə
də, bütün elmlərin hamısından mürəkkəb
olduğu üçün nüfuzlu siyasətçi
bütün elm sahələrinin əsaslarını bilməklə
yanaşı, həm də uzaqgörənliyə,
müdrikliyə, yüksək təşkilatçılıq
qabiliyyətinə, siyasi lider olmaq bacarığına,
güclü intuisiyaya, bütövlükdə fitri istedada
malik olmalıdır. Dahilik səviyyəsinə
çatmış tarixi simalar, əslində, Tanrının
seçilmiş insanlarıdır. Azərbaycan xalqı
da öz tarixində hər dövr üçün
böyük tarixi şəxsiyyətlər yarada
bilmişdir. Xalqımız XX əsrdə - hətta
totalitar sovet rejimində belə Azərbaycanı təkcə
SSRİ məkanında deyil, bütün dünyada
tanıtdıran və dünya xalqları içərisində
özünə layiq yer tutmasına nail olan Heydər Əliyev
kimi böyük bir şəxsiyyət yetişdirmişdir.
Taleyin hökmü ilə
iki dəfə xilaskarlıq missiyasını üzərinə
götürərək hakimiyyətə gələn Heydər
Əliyev hər dəfə Azərbaycanın müqəddəratının
həll olunduğu təhlükəli və mürəkkəb
məqamlarda xalqın köməyinə çatmış,
ona dayaq olmuş, zamanın ağır məngənəsindən
onu xilas etmişdir. Azərbaycan ziyalısını son
yüzilliklərdə ən ciddi bir şəkildə
düşündürən milli dirçəliş problemləri,
bütöv şəkildə Heydər Əliyevin həmin illərdəki
fəaliyyəti ilə strateji dövlət siyasətinə,
elmdən, sosiologiyadan və fəlsəfədən əməli
siyasət müstəvisinə keçmişdir.
Azərbaycanda dövlətçilik
ənənələrinin bərpa edilib zənginləşdirilməsi,
müstəqilliyin möhkəmləndirilməsi, onun əbədi,
dönməz xarakter alması, ölkəmizin dinamik
iqtisadi inkişaf yolu ilə inamla irəliləməsi, beynəlxalq
nüfuzunun sürətlə artması məhz Heydər Əliyevin
titanik fəaliyyəti sayəsində mümkün
olmuşdur.
Ulu öndərin dərin
yaddaşı, dəmir məntiqi, gərgin siyasi vəziyyətlərdən
ustalıqla çıxmaq bacarığı, mürəkkəb
siyasi situasiyalarda qərar vermək qabiliyyəti, uzaqgörənliyi,
intellektual gücü, sabaha inamlı baxışı, sərt
və qayğıkeş rəhbərlik xüsusiyyəti, cəmiyyətin
siyasi, iqtisadi və mənəvi tarazlığını
saxlamaq səriştəsi barədə hələ çox tədqiqatlar
aparılacaq. Onun xalqına şöhrət gətirən
tarixi fəaliyyəti və təcrübəsi
xalqımızın yalnız bu günü üçün
deyil, işıqlı sabahı üçün də
böyük perspektivlər açır, gələcək
üçün böyük nikbinlik yaradırdı. Ümummilli
liderimiz Heydər Əliyev böyük şəxsiyyət
olaraq cəmiyyətin sivil inkişafını hər bir fərdin
maraq və mənafelərinin etibarlı təminatında
görür, bunun üçün bütün zəruri
tədbirləri həyata keçirirdi. Məhz Heydər Əliyevin
gərgin səyləri nəticəsində hüquqi,
demokratik, dünyəvi dövlət quruculuğu yolu ilə irəliləyən
müstəqil respublikamızda vətəndaş cəmiyyətinin
formalaşması, insanların azad, sərbəst
yaşaması, qanunun aliliyinin təmin edilməsi
üçün ən yüksək tələblərə
cavab verən normativ-hüquqi baza yaradılmışdır. Hüquqa
və ədalətə söykənən vətəndaş
cəmiyyətinin əsası qoyulmuş və onun təkmilləşdirilməsi
üçün bütün zəmin
yaradılmışdır.
Heydər Əliyevin
dövlətçilik konsepsiyası təkcə ondan ibarət
deyil ki, xalq müstəqilliyə qovuşsun, Azərbaycan
müstəqil dövlət imicini qoruyub saxlaya bilsin. Onun siyasi
baxışlarına görə, müstəqillik bu millətə
həm də ona görə lazımdır ki, dövlət
quruculuğu və sosial təşkilatlanma hansısa başqa
bir qüvvənin deyil, xalqın, millətin maraqlarına xidmət
etsin, ümummilli ahəng üstündə köklənsin. Yəni,
bütün daxili potensial - təbii sərvətlərdən
tutmuş intellektual məhsulacan, mədəni-mənəvi dəyərlərə
qədər bütün imkanlar elə səfərbər edilməli
və istiqamətlənməli idi ki, hər bir vətəndaş
ümummilli tərəqqi kontekstində öz şəxsi
maraqlarını da reallaşdıra bilsin.
1997-ci ildə xarici
jurnalistlərlə görüşündə müxbirin
dövlətçilik ənənələrinin yaranması və
hansı göstəricilərlə şərtlənməsi sualını
cavablandıran böyük siyasi xadim cavab vermişdi ki, bu, ilk
növbədə, əhalinin xalqa, xalqın millətə,
sakinlərin vətəndaşlara çevrilməsi istiqamətində
gedən prosesdir.
Milli-mənəvi dəyərlərə
dövlətçilik mövqeyindən qiymət verilməsi
ölkəmizdə azərbaycançılığın
qorunub-saxlanması və inkişaf etdirilməsi
baxımından xüsusi əhəmiyyətə malikdir. Heydər
Əliyev azərbaycançılığın bütün tərkib
hissələrini milli ideologiyamızın strukturlarına daxil
etməklə mənəviyyat və dövlətçiliyin
sintezindən çıxış edirdi. Ona görə azərbaycançılığın
əsas komponentlərindən biri milli dövlətçilik,
digəri isə milli-mənəvi dəyərlərdir. Ən
böyük tövsiyəsi də ondan ibarət idi ki, milli
dövlətçiliyimizin qorunması və sonsuza qədər
yaşaması üçün, ilk növbədə,
ziyalılar milli-mənəvi dəyərlərin keşiyində
durmalı, onu yaşatmalıdırlar.
Heydər Əliyevin
siyasi obrazı Azərbaycan xalqına nəinki yaxşı
tanışdır, həm də ona son dərəcə
doğmadır. Bu obraz Azərbaycan xalqının dövlətçilik
şüurunu, bütöv bir idarəçilik məktəbini,
müasir ictimai-siyasi fikrin ən davamlı keyfiyyətlərini
özündə cəmləşdirir. Bu obraz bizə həm də
ona görə bu qədər doğmadır ki, onda hər
birimizin ən üstün məziyyətləri
toplanmışdır. Heydər Əliyev siyasi obrazının
bəzi mühüm cizgilərinin təhlili, əslində, ən
yeni tariximizin şərəfli bir mərhələsi, dövlət
quruculuğu prosesi, Azərbaycanın dünya arenasına
çıxışı haqqında danışmaq deməkdir.
Heydər Əliyev siyasi obrazı elə bir fenomenə
çevrilib ki, hər kəs onda öz fikri, əqli, elmi-nəzəri,
habelə, şəxsiyyət kimi formalaşmağa imkan
verən keyfiyyətləri görə bilir. Bu inanc bəşər
övladına xas olan yenilməzlik və ölməzliyin bədii
inikası qədər mifoloji və əfsanəvidir. Bu obraz
70 il sovet müstəmləkə əsarəti altında
yaşamağa məhkum olmuş bir xalqın öz
övladını nəhəng imperiya idarəçiliyinin
zirvəsinə yüksəltməsi kimi unikal
özünütəsdiqin möcüzəsidir. Bu,
azadlıq təşnəsi olan bir xalqın müstəqilliyini
onun üçün faktiki siyasi mövcudluq həddinə
qaldırmış, ona dövlətçilik bəxş
etmiş triumfal bir şəxsiyyətin əfsanəsidir. Heydər
Əliyev obrazının dəyəri ictimai şüurda
bununla məhdudlaşmır, o, Azərbaycanın daha
işıqlı gələcəyinin ən etibarlı təminatı
ucalığında dərk edilir.
İstər sovet
dövründə, istərsə də dövlət müstəqilliyimizin
bərpasından sonra O, misli görünməmiş bir səmimiyyət
və sədaqətlə Azərbaycan xalqını müasir
dünyanın mədəni və demokratik dəyərlərinə
tapınan millətlərin cərgəsinə
qoşulması, dirçəlməsi, tərəqqisi
üçün gecəli-gündüzlü gərgin əmək
sərf etmişdir. Heydər Əliyevi şəxsiyyətinin
üstünlüyü daha iki səciyyəvi əlamətlə
- ideyalılığı və təmənnasızlığı
ilə fərqlənir. Güclü, qüdrətli Azərbaycan
ideyası, dövlətin fasiləsiz inkişafı
konsepsiyası onun həyat kredosu idi.
Tarixi taleyimiz belə gətirib
ki, Azərbaycan uzun illər yadelli
işğalçıların fəsiləsiz
hücumlarına məruz qalmış, ikiyə
bölünmüş, parçalanmış, müstəmləkə
rejiminin ən ağır işgəncələri altında
yaşamağa məcbur edilmişdir. Bütün bunlar
azmış kimi, Sovet İmperiyası illərində
repressiyalar, ruslaşdırma siyasəti, İkinci Dünya
müharibəsinin törətdiyi misli görünməmiş
çətinliklər ölkəmiz üçün kifayət
qədər problemlər yaratmışdı. Doğrudur,
xalqımız bütün mərhumiyyətlərə mətinliklə
sinə gərərək öz varlığını, dilini,
dinini, milli - mənəvi dəyərlərini qoruyub
saxlamağı bacarıb. Lakin bütün bu keyfiyyətləri
ümumdövlət səviyyəsinə qaldıran və onu
daha qlobal kontekstdə reallaşdıran Heydər Əliyev
oldu. Məhz Onun fəaliyyəti nəticəsində Azərbaycan
aqrar ukladın dominantlığı şəraitindən
qüdrətli sənaye respublikasına, intellektual səviyyəsi
bütün müsəlman dünyası və Şərqə
nümunə olan diyara çevrilmişdir.
Heydər Əliyevin təmənnasız
xidmətləri xalqımızın yaddaşına əbədi
həkk olunmuş və tarix Azərbaycan xalqını
müstəqil dövlətçiliyin qurulması zərurəti
ilə üzləşdirəndə, milli-ictimai
yaddaşımızın qısamüddətli silkələnməsi
Heydər Əliyev obrazının siyasi təfəkkürdə
dərhal üzə çıxması ilə nəticələnmişdi.
Bu titanik şəxsiyyət yenə də xalqın və
tarixin çağırışına cavab verərək, Azərbaycanın
idarəçilik sükanı arxasına keçmiş,
qısa müddətdə milli dövlətçilik
doktrinasını irəli sürmüş və onun sürətli
icrasına başlamışdı. Lakin bu proses heç də
rəvan xətt üzrə inkişaf etməyib.
Sovet dövründə
olduğu kimi, dövlət quruculuğunun ilkin mərhələsi
də Azərbaycanın müstəqilliyini istəməyən,
hər vəchlə buna qarşı müqavimət göstərən
daxili və xarici qüvvələrin təzyiqləri ilə
müşayiət olunurdu. Milli maraqlarımız bu ziddiyyətlər
məngənəsindən itkisiz, ağrısız,
qansız-qadasız çıxmağın yollarını
aramağı tələb edirdi. Çünki müstəqillik
uğrunda verdiyimiz qurbanların sayı çox böyük
idi. Bu işin öhdəsindən isə yalnız Azərbaycanın
dövlət müstəqilliyi xəttini fövqəlideya səviyyəsinə
yüksəltmiş tarixi şəxsiyyət gələ bilərdi.
Bu xalqımızın tarixində keyfiyyətcə yeni
bir missiya idi.
Siyasi liderin obrazı
mütləq milli əxlaq və mental xüsusiyyətləri
ifadə etməlidir. Əks təqdirdə onun vasitəsilə
ictimai şüura effektiv və güclü təsir göstərmək
olmaz. Heydər Əliyevin bu kontekstdə üstün cəhətlərindən
biri Azərbaycan xalqının mental xüsusiyyətlərinə,
psixologiyasına yeni dövrdə yaranmış boşluqdan
istifadə edərək siyasi mübarizə meydanına
atılmış cılız siyasətbazlarla müqayisə
edilməyəcək dərəcədə yaxşı bələd
olması idi. Heydər Əliyev xalqına xidmətdə əxlaq
qaydalarını daim əsas tutmuş və bu da onun siyasi
inandırıcılıq potensialını daha da
artırmışdır.
Bütün bunlar Heydər
Əliyevin Azərbaycanın dövlət müstəqilliyinin
əldə edilməsində və bu istiqamətdə cərəyan
edən proseslərin önündə getdiyini birmənalı
olaraq təsdiqləyir. Lakin o da məlumdur ki, dövlət
müstəqilliyinin elan edilməsi ilə heç də
problemlər həll olunmur. 1991-ci ildə Azərbaycan
özünün dövlət müstəqilliyini elan etsə
də, bu, əslində, formal xarakter daşıyırdı. Ayaz
Mütəllibov öz kölə xislətinə sadiq
qalaraq ölkəni Moskvadan verilən direktivlərlə idarə
edirdi. Azərbaycan dövlətçiliyinə qarşı ən
real təhlükə isə AXC-Müsavat hakimiyyəti
dövündə yarandı. Əbülfəz Elçibəy
iqtidarının səriştəsizliyindən sui-istifadə
edən xarici dövlətlər, hər vəchlə Azərbaycanı
hərbi-siyasi platsdarma çevirməyə cəhd göstərir
və çalışırdılar ki, ölkədə
dövlət idarəçiliyi onların sifarişləri əsasında
həyata keçirilsin. 1993-cü ildə baş qaldıran bu
tendensiya Azərbaycan dövlətçiliyini sarsıtmaqda
idi. Lakin Heydər Əliyev Azərbaycan dövlətçiliyini
səriştəsiz AXC-Müsavat hakimiyyəti ilə Surət
Hüseynov qaragüruhu arasında gedən amansız
mübarizələrin tapdağı altından xilas edə
bildi.
1993-cü ildə Heydər
Əliyevin hakimiyyətə gəlişi ilə Azərbaycan cəmiyyətində
dövlətçilik ideyalarının təbliği
fundamental mahiyyət kəsb etməyə başladı. Eyni
zamanda, 1994-cü ilin oktyabr, 1995-ci ilin mart hadisələrində
Heydər Əliyev Azərbaycan dövlətçiliyini faciələrdən
və iflasdan xilas etdi. Bu dövrün əsas xüsusiyyəti
həm də ondan ibarətdir ki, Heydər Əliyev siyasi
sabitliyi təmin etməklə demokratik dövlət modeli
konsepsiyasını həyata keçirməyə
başladı. Həmin illərdə onun Azərbaycan dövlətçiliyi
uğrunda apardığı fəal mübarizə daha
çox maraq və heyranlıq doğurur. Bu mübarizəni
ölkədə siyasi sabitliyi təmin edilməsi və Azərbaycan
dövlətçiliyinə qarşı çıxan anarxist
qüvvələrin məhvi kimi dəyərləndirmək
olar.
Təsadüfi deyil
ki, Heydər Əliyev anarxist qüvvələrin zərərsizləşdirilməsindən
sonra siyasi, hüquqi, iqtisadi, sosial sahədə demokratik
islahatlar proqramını həyata keçirilməsinə
start verdi. Heydər Əliyevin Azərbaycan dövlətçiliyi
qarşısında başlıca xidmətləri sırasında
dövlət müstəqilliyinin qorunub saxlanması və
inkişaf etdirilməsi istiqamətində görülən əsas
işlərdən biri kimi dövlət quruculuğunun
hüquqi bazasının yaradılması idi. 1995-ci ildə qəbul
olunmuş Konstitusiya Azərbaycan Respublikasının dövlət
quruculuğunun əsaslarını qoydu. Azərbaycan demokratik,
hüquqi, dünyəvi dövlət kimi, ilk dəfə olaraq
insan hüquqlarının prioritetliyini və hakimiyyət
bölgüsünü özünün gələcək
inkişaf yolu kimi seçdi. Heydər Əliyevin birbaşa təşəbbüsü
ilə hazırlanmış və ümumxalq səsverməsi
nəticəsində qəbul olunmuş bu sənəd müstəqil
Azərbaycanın Konstitusiyası kimi tarixə yazıldı.
1995-ci ildə müstəqil
Azərbaycanın ilk parlamentinə keçirilən
seçkilər isə dövlət müstəqilliyinin
möhkəmləndirilməsi prosesinin hüquqi
bazasının yaradılmasına daha geniş imkanlar
yaratdı. Və bu hadisə dövlət müstəqilliyinin
prioritet istiqamətlərini müəyyənləşdirmək
və həyata keçirmək yolunda əsas istinad mənbəyi
rolunu oynadı. Bununla da Azərbaycanın dünya dövlətləri
sırasında özünəlayiq yer tutması, beynəlxalq
münasibətlərin subyektinə çevrilməsi istiqamətində
fəaliyyətin əsasları qoyuldu.
Heydər Əliyev siyasi
kursu bütün istiqamətlərdə Azərbaycanın
dövlət müstəqilliyinin qorunub saxlanması, möhkəmləndirilməsi
və inkişaf etdirilməsi prinsiplərinə söykənir.
Hüquqi dövlət quruculuğu, ölkənin iqtisadi və
sosial inkişafı, Azərbaycanda mülki cəmiyyətin
formalaşması, milli təhlükəsizlik və xarici siyasət
problemlərinin həlli, milli-mənəvi inkişaf sahəsində
görülən işlər, bütünlüklə,
müstəqillik amilinin praktiki baxımdan bərqərar
olmasına yönəlmişdi. Bu baxımdan, Heydər Əliyev
tərəfindən müstəqil Azərbaycanın uğurlu
neft strategiyasının hazırlanaraq həyata keçirilməsi
xüsusi əhəmiyyət kəsb edir.
Azərbaycanın neft
strategiyasının əsas prinsipləri ölkənin malik
olduğu təbii sərvətlərdən Azərbaycan
xalqının rifahı naminə daha uğurlu şəkildə
istifadə etməyə əsaslanır və bu
strategiyanın həyata keçirilməsi iqtisadi maraqlarla
yanaşı, milli təhlükəsizlik maraqlarının təmin
olunmasına söykənir. Heydər Əliyevin həyata
keçirdiyi uğurlu neft strategiyası təkcə dövlətin
iqtisadi maraqlarının realizə olunmasına deyil, dövlət
müstəqilliyinin qorunub saxlanmasına yönəldilmiş
siyasi xəttin yürüdülməsinə, buna uyğun
situasiyanın formalaşdırılmasına xidmət edir. Məhz
bu strategiya nəticəsində Azərbaycan dünyanın
siyasi xəritəsində öz geostrateji mövqeyini möhkəmləndirə
bilmiş və zaman-zaman qlobal məkanda gedən proseslərin
istiqamətverici subyektinə çevrilməyə nail
olmuşdur. Yeni dünya düzənində güc mərkəzləri
arasında gedən mübarizənin mahiyyətinə uyğun
strategiya müəyyənləşdirməyə nail olmuş
Heydər Əliyev son nəticədə Azərbaycanın
hegemon supergüclərdən asılı vəziyyətə
düşməsinin qarşısını nəinki ala
bilmiş, eyni zamanda Azərbaycanın bu subyektlər
arasında mübarizənin xarakterini müəyyənləşdirməyə,
dövlət statusu qazanmasına nail olmuşdur.
T.Nəsirli
Səs.- 2009.- 9 may.- S. 3.