Dünya miqyasında məşhur
olan Fikrət Əmirov
Azərbaycan klassik musiqi sənətinin
görkəmli nümayəndəsi Fikrət Əmirov ötən
əsrin istedadlı bəstəkarı olaraq dərin
dramatizmli əsərlər yaradaraq, milli mədəniyyətimizə
yeni nəfəs əlavə etmişdir
Azərbaycan klassik musiqi sənətinin görkəmli nümayəndəsi Fikrət Əmirov ötən əsrin istedadlı bəstəkarı olaraq dərin dramatizmli əsərlər yaradaraq, milli mədəniyyətimizə yeni nəfəs əlavə etmişdir. Dünyaca məşhur olan sənətkar irsi hər zaman diqqətdədir və tədqiq olunur. Fikrət Əmirov irsinin tədqiqatçısı net-nəşrləri və səsyazmaları şöbəsinin müdiri, əməkdar mədəniyyət işçisi Tamilla Məmmədova onun yaradıcılıq ştrixlərindəki əsas keyfiyyətləri xarakterizə etdi:
- Zəmanəmizin məşhur bəstəkarı Fikrət Əmirovun bəstəkarlıq sahəsindəki yaradıcılığı, ictimai-siyasi fəaliyyəti geniş və rəngarəngdir. Fikrət Əmirovun yaradıcılığı çoxmillətli keçmiş ittifaqın hər yerində, dünyanın bir sıra xarici AHŞ, Fransa, Meksika, Belçika, İngiltərə, Almaniya, Bolrıstan, Çexoslovakiya, Polşa, Rumıniya, Türkiyə, Mərakeş, İran, İsveç, İraq, Misir, Suriya və başqa ölkələrdə geniş tanınmış, böyük dinləyici kütləsinin məhəbbət və hörmətini qazanmışdır.
Musiqi mədəniyyətinin görkəmli xadimləri arasında layiqli yer tutan məşhur sənətkarımız Fikrət Əmirovun yaradıcılığı geniş, bədii maraq dairəsi çoxcəhətlidir. Musiqidə elə bir janr yoxdur ki, bəstəkar ona müraciət etməsin. Əmirov operanın, baletlərin, simfoniyaların, simfonik muğamların, simfonik poemaların, süitaların, kapriççionun, fortopiano üçün konsertlərin, musiqili komediyaların, mahnı və romansların müəllifidir.
Xəlqilik, incəsənətimizin nəcib ənənələrinə əsaslanan vətəndaşlıq pafosu və humanizm ruhu, incə lirizm, səmimilik və emosionallıq onun musiqisinin gözəl xüsusiyyətidir.
Fikrət Əmirov musiqisinin böyük şöhrət tapmasının əsas səbəblərindən biri onun dərin milli zəminə bağlılığıdır. Milli musiqi mədəniyyətinin ilk mənbələrinə yaxınlıq və folklor musiqisinin ülvi surətdə klassik formalara sintezi Fikrət Əmirovu Üzeyir Hacıbəyov ənənələrinin bilavasitə davamçısı kimi səciyyələndirməyə imkan verir. O, Ü.Hacıbəyovun ənənələrini davam etdirməklə, ölkəmizin musiqi mədəniyyətinin inkişafında böyük rol oynamışdır.
Fikrət Əmirov xalqın musiqi dilini, musiqi təfəkkürünü elə dəqiqliklə dərk edirdi ki, onlar bəstəkarın öz üslubunun, musiqi dilinin elementlərinə çevrilirdi. Janrından asılı olmayaraq, Fikrət Əmirovun əsərlərində melodiyanın böyük rolu da onun musiqisinin ən mühüm üslub xüsusiyyəti lirikanın üslünlüyü ilə bağlıdır. Təsadüfi deyil ki, XX əsrin dahi bəstəkarı D.Şostakoviç yazmışdır: “Fikrət Əmirov musiqisinin canı melodiyadadır”.
Fikrət Əmirovu həm simfonik orkestr üçün musiqi, həm də səhnə musiqisi cəlb edirdi. Onun səhnə musiqisi sahəsində ilk örnəkləri “Ürəkçalanlar” və “Gözün aydın” operettaları bəstəkarın lirik əhvali-ruhiyyəsinin düşkünlüyünün, istedadının parlaq melodik təbiətini göstərirdi. Eni zamanda, bu operattalar Fikrət Əmirovun parlaq və geniş musiqi xarakteristikalarına meyilli olduğunu da nümayiş etdirirdi.
Məhz buna görə də, onun operettalarındakı bir çox mahnılar melodiyasının zənginliyinə, səmimiliyinə və milli zəminə bağlığına görə geniş yayılmış və şöhrət qazanmışdır. Yaradıcılığında mühüm yer tutan simfonik əsərlərdə Fikrət Əmirovun fərdi, özünəməxsus üslubu aydın şəkildə özünü göstərir. Simli orkestr üçün yazılmış “Nizami” simfoniyası Fikrət Əmirovun ən uğurlu əsərlərindən biridir. Nizaminin xatirəsinə həsr edilmiş simfoniya böyük şairin anadan olmasının 800 illiyi münasibətilə yazılmışdır.
Simfoniyada Nizaminin ümumiləşmiş
obrazı yaradılmışdır. Bəstəkar
bu simfoniyadan sonra süitalar, rapsodiyalar, simfonik muğam kimi
yeni formalı əsərlər yazmışdır. 1948-ci ildə
F.Əmirov “Şur” və “Kürd ovşarı” simfonik
muğamlarını yaradır və tezliklə dünyada
şöhrət qazanaraq, Dövlət mükafatına layiq
görülür. F.Əmirovun simfonik
muğamları professional şifahi ənənə
formasını bəstəkar yaradıcılığı
sahəsində həyata keçirmək yolunda mühüm mərhələ
olmuşdur. İki tip musiqi təfəkkürünün xalq
(muğam) ilə Avropa klassik musiqisinin sintezi kimi meydana gələn
simfonik muğamlar, eyni zamanda, milli simfoniyamızı
dünya incəsənətinin geniş meydanına
çıxarmışdır. Dünyanın görkəmli
dirijorlarından olan Leopold Stokovski Boston Filarmoniyası
orkestrinin ifasında “Şur” və “Kürd ovşarı”
muğamlarına dirijorluq etmişdir. Fikrət Əmirovun
adı nəinki ölkəmizdə, hətta xaricdə də
məşhurlaşmışdır. “Şur” simfonik
muğamı Bolqarıstanda Sofiya Dövlət
Filarmoniyasında, Belçikanın, Fransanın, ABŞ-ın
konsert salonlarında ifa olunmuşdur.
Qara Qarayev F.Əmirovun simfonik
muğamları haqqında yazmışdır: “F.Əmirovun
yaradıcılıq işinin məziyyəti ondadır ki, o,
xalq dühasının əsrlərlə yaratdığı
bütün xüsusiyyətləri saxlamaqla bərabər,
muğamlara yeni məzmun verə bilmişdir. Ölməz
musiqi poemaları onun təsvirində yeni şəkildə səslənir.
Əmirov öz vəzifəsini dərindən dərk edərək,
zəngin məzmunlu, xəlqi, orijinal formalı simfonik əsərlər
yaratmışdır”. Fransanın “Disk” musiqi jurnalı
yazırdı: “Şur” muğamında musiqi sənətinin
bütün əsil böyük əsərlərinə xas əzəmət
və həqiqət vardır.
“Sovetskaya muzıka” jurnalında
“Sovet musiqisi Fransa və Belçikada” məqaləsində
yazılmışdır ki, Fikrət Əmirovun “Şur”
simfonik muğamı bu ölkələrdə yüksək
qiymət almışdır. “Nyu-York Tayms” qəzeti də
ABŞ-da Fikrət Əmirovun “Şur” simfonik
muğamının qrammofon valının
buraxılmasını xəbər verir. Bu fakt bir daha Fikrət
Əmirovun simfonik muğamlarının böyük
po-pulyarlığını təsdiq edir.
Ötən əsrin 50-ci illərində
Fikrət Əmirov fortepiano silsiləsini, ərəb
mövzularında fortepiano ilə orkestr üçün
konserti (K.Nəzirova ilə birlikdə), həmçinin,
fortepiano üçün alban mövzularında iki süita
yazmışdır.
Xalq musiqisinə daim istinad edən,
onu müxtəlif forma və janrlarda təcəssüm etdirən
bəstəkar, 1950-ci ildə dördhissəli “Azərbaycan”
simfonik süitasını yazır.
F.Əmirov yaradıcılığına
xas olan bu vətənpərvərlik mövzusu öz ifadəsini
orkestr üçün yazılmış parlaq “Azərbaycan”
kapriççiosu (1961) əsərində
tapmışdır.
Bəstəkarın görkəmli Azərbaycan
dramaturqu Cəfər Cabbarlının eyniadlı pyesi əsasında
yazdığı “Sevil” operası 1950-ci illərin məhsuludur.
“Sevil” operasının
yaranması və tamaşaya qoyulması (1953) Azərbaycan
musiqi həyatında mühüm hadisədir. 1953-cü il
oktyabrın 8-də M.F. Axundov adına Azərbaycan
Dövlət Opera və Balet Teatrında tamaşaya ictimai
baxış keçirildi. Əmirov partitura üzərində
əlavə işlər apardı, dekabrın 25-də
operanın premyerası oldu. 1955-ci mayın 8-də opera yenidən
redaktə edilərək tam işlənilmiş halda
tamaşaya qoyuldu.
“Sevil” operası müasir
mövzuda yazılmış ilk milli lirik opera kimi Azərbaycanın
musiqi tarixinə daxil olmuşdur. 1959-cu ildə “Muzıkalnaya
jizn” jurnalı “Sevil” operası haqqında yazırdı: “Fikrət Əmirovun “Sevil” operasını
sovet ittifaqının bir çox şəhərlərinin və
respublikanın teatrlarında tamaşaya qoymaq lazımdır”.
- Çoxcəhətli yaradıcılıq
irsi ilə seçilən bu yaradıcılıqda vokal
janrının da özünə məxsus yeri var.
- Bəli, Fikrət Əmirovun
yaradıcılığında vokal janrı da özünəməxsus
yer tutur. O, mahnı romans yaradıcılığında həmişə
lirikaya üstünlük vermiş, ona xüsusi emosional
dolğunluq gətirmişdir. Bəstəkar üç romans
və müxtəlif janrda 25-dən artıq mahnı
yazmışdır. “Gülüm”, “Gülərəm gülsən”
mahnıları, “Kor” ərəbin mahnısı” yüksək
lirikanın parlaq ifadəsidir. Həmin mahnılar, əslində,
iki janrın mahnı və
romans nümunələrinin birləşdirilməsindən
ibarətdir.
Ötən əsrin 60-cı illərində
Fikrət Əmirov beynəlxalq musiqi konqresində,
simpoziumlarda, konfranslarda, qurultaylarda, plenumlarda iştirak edirdi.
70-ci illərdə Əmirov “Nəsimi”
vokal xoreoqrafik poemasını, simfonik orkestr üçün
“Azərbaycan qravürləri”ni
yazmışdır. Daim yeni ifadə vasitələri
axtarmaq, xalq sənətinin müxtəlif sahələrini
birdişləşdirməyə səy göstərmək nəticəsində
bəstəkar yeni, maraqlı və unikal priyomlar tətbiq
edir. Öz parlaq palitrasında orkestr
ilə vokal səsi birləşdirərək, 1971-ci ildə
“Gülüstan-Bayatı-Şiraz” simfonik
muğamını yaradır.
Məşhur fars poeziyası
klassikləri Sədinin və Hafizin şeirlərindən ilham
alan bəstəkar, bu əsəri ilə yenidən muğama
doğma xalqımızın milli musiqi xəzinəsinə
müraciət etmişdir. “Gülüstan-Bayatı-Şiraz”
simfonik muğamı 1973-cü ildə Moskvada keçirilən
VII Beynəlxalq musiqi konqresində ifa edilmiş və dinləyicilər
tərəfindən rəğbətlə
qarşılanmışdır.
1979-cu ildə Fikrət Əmirov
“Min bir gecə” nağılları əsasında
eyniadlı baletini yaradır. Həmin balet
M.F.Axundov adına Azərbaycan Dövlət Opera və Balet
Teatrının səhnəsində tamaşaya qoyulmuşdur.
80-ci illərin əvvəllərində “Min bir gecə” baletinə
görə bəstəkar Dövlət mükafatına layiq
görülmüşdür.
1982-ci ilin may ayında Fikrət Əmirov
musiqinin inkişafı sahəsində görkəmli xidmətlərinə
görə, Sosialist Əməyi Qəhrəmanı adına
layiq görülmüş, orlen və medallarla təltif edilmişdir.
Hələ gənc
yaşlarından Nizami poeziyasında olan marağı bəstəkarın
yaradıcılığında xüsusi yer tutur. “Nizami”
simfoniyası ilə kifayətlənməyib şairin həyat
və yaradıcılığını əks etdirən
balet üzərindo gərgin işləyir və
ölümündən bir az qabaq 1984-cü ilin yanvarında
“Nizami” baletinin əlyazmasını tamamlayır.
Fikrət Əmirov
yaradıcılığı ulu öndərimiz Heydər Əliyevin
həmişə diqqətində olmuşdur. Bəstəkarın
anadan olmasının 80 illik yubileyi münasibətilə Onun
imzaladığı sərəncam Azrbaycan mədəniyyətinə,
sənətə və sənətkara qayğının, diqqətinin
bariz nümunəsidir. Sərəncamda Fikrət Əmirovun
seçilmiş əsərlərinin beşcildliyinin və bəstəkar
haqqında kitabın nəşr olunması, habelə, həyat
və yaradıcılığına dair sənədli filmin
çəkilişinin təmin olunması qeyd olunur.
Fikrət Əmirovun adını əbədiləşdirmək
üçün Azərbaycan Dövlət Mahnı və Rəqs
Ansamblına, Bakı şəhərindəki küçələrdən
birinə onun adı verilmişdir.
Zümrüd BAYRAMOVA
Səs.-2009.-20 may.-S.10.