Azərbaycan dünyanın iqtisadi
mərkəzinə çevrilir
Əli Məsimli: “Azərbaycanda 2010-cu ilin dövlət büdcəsinin
yarısı Neft Fondundan daxil olacaq”
Millət vəkili Əli Məsimlinin “Səs” qəzetinə müsahibəsi
- 2010-cu ilin dövlət büdcəsində
nəzərdə tutulan
xərclər 2009-cu ilin
dövlət büdcəsindəki
xərclərdən nə
ilə fərqlənir?
- Büdcə hər bir ölkənin bir illik maliyyə planıdır. Eyni zamanda, büdcəni iqtisadi konstitusiya da adlandırırlar, yəni o, iqtisadiyyatın güzgüsüdür. Başqa ölkələrlə müqayisədə qlobal maliyyə böhranı Azərbaycana az təsir göstərdiyindən, büdcəyə də bunun təsiri çox az müşahidə olunub. Yəni, böhranın iqtisadiyyata göstərdiyi təsir büdcəyə də bir o qədər təsir etməsi ilə öz əksini tapır. 2010-cu ilin dövlət büdcəsi, 2009-cu il hələ başa çatmadığından, onun proqnozları ilə müqayisə olunur. Bu ilin proqnozları ilə müqayisə olunanda aydın olur ki, 2010-cu ilin Azərbaycanın dövlət büdcəsi həm gəlir, həm də xərclərin ayrılması nöqteyi-nəzərindən bu ilkindən az çıxacaq. Ona görə ki, 2009-cu ilin büdcəsində neftin bir barrel qiyməti 70 ABŞ dolları götürülmüşdüsə, 2010-cu ilin büdcəsində isə 45 ABŞ dolları məbləğində götürülüb. Bu baxımdan, həm gəlirlərdə 2 milyard manatdan artıq azalma var, həm də xərclərdə 1 milyarddan artıq azalma müşahidə olunur. Amma ilin axırına gözlənilən rəqəmlərlə müqayisə etdikdə isə, mənzərə bir qədər dəyişir. Məsələn, gələn il Azərbaycanda ümumi daxili məhsulun (ÜDM) 5,6 faiz artımı gözlənilir. Bu, artım 2009-cu ilin proqnozlarında da öz əksini tapdığına görə, bu rəqəm reallığa daha uyğundur. Proqnoz göstəriciləri ilə müqayisədə büdcənin gəlir və xərclərinin 18 faiz aşağı düşdüyü görünür. Ancaq gözlənilən göstəricilərlə müqayisədə 5-7 faiz artım gözlənilir. Bunun fərqini izah etmək lazımdır.
İkinci məqam ondan ibarətdir ki, bir sıra iri layihələr artıq başa çatıb. Ona görə də maliyyə böhranının təsiri ilə bir sıra layihələr məhz gələn il deyil, növbəti illərdə həyata keçirmək olar. Yəni, onları təxirə salmaq mümkündür. Bu səbəbdən də, investisiya xərcləri 30 faiz aşağı düşüb. 2009-cu ilin proqnoz göstəricilərinə görə, büdcənin gəlirlərinin 2 milyard manatdan, xərclərinin isə 1 milyard manatdan çox aşağı düşməsinə baxmayaraq, sosial xarakterli xərclər aşağı düşməyib. Hardasa 5-7 faiz artım var. Büdcənin müsbət cəhəti ondan ibarətdir ki, hökumət böhranın təsiri ilə neftin qiymətinin kəskin aşağı düşməsi nəticəsində büdcənin gəlirlərini və xərclərini artıra bilməsə də, sosial hissəyə toxunmayıb. Yəni, büdcədə bu sahədə ixtisarlara yol verilməyib, üstəlik, onun göstəricilərinə 5-7 faiz əlavələr edib. Hesab edirəm ki, bu fakt olduqca müsbət məqamdır. Ona görə də, burada bir ehtiyat mənbəyi yaranır. Həmin ehtiyat mənbəyini Milli Məclisdə komitələrin birləşmiş iclasında qeyd etmişəm. Bildirmişəm ki, gələn ilin büdcəsində bir barrel neftin qiyməti 45 ABŞ dolları götürülüb. Yarıciddi-yarızarafat qeyd etdim ki, ötən il büdcəni müzakirə edən zaman dünya bazarında neftin qiyməti kəskin azalaraq, 147 ABŞ dollarından 45 ABŞ dollarına qədər düşmüşdü. Onda əlaqədar təşkilatlar büdcədə neftin bir barrel qiymətini 70 ABŞ dolları məbləğində götürərək, 100 faizlik risq etmişdilər. Həmin vaxt biz büdcədə neftin qiymətinin 50 ABŞ dolları götürülməsini təklif edirdik. Təklifimiz qəbul olunmadı və risqə gedildi. 2009-cu ilin büdcəsində çatışmazlıqların səbəbi onunla əlaqədardır ki, bu ilin birinci yarısında bir barrel neftin qiyməti 52-53 ABŞ dolları arasında olub. 70 dollardan bu məbləği çıxdıqda, ortada qalan hər bir barrel neft üçün 17 dollar fərqin yaranması büdcənin gəlirlərini xeyli dərəcədə aşağı salır. Bu da büdcənin əlavə göstəricilərinə təsir göstərir. Ona görə bildirmişik ki, ötən il neftin qiyməti 45 dollar olduqda 70 dollar, bu il 70 dollardan yuxarı olduğu halda isə 45 dollar götürülüb. Təklif etdim ki, 2010-cu ilin dövlət büdcəsində neftin qiymətini bu ilin birinci yarısında mövcud olan 52-53 dollar məbləği ilə hesablamaq mümkündür.
- Əli müəllim, demək olarmı ki, büdcədə
neftin bir barrel qiymətinin 45 dollar müəyyənləşdirilməsi,
Azərbaycan iqtisadiyyatının neftdən asılı
olduğu haqqında gəzən iddiaları alt-üst etdi?
- Azərbaycanda 2010-cu
ilin dövlət büdcəsinin yarısı Neft Fondundan
daxil olacaq. Bu amillə də büdcənin 64 faizinin neftdən
gələn gəlirlə formalaşması gözlənilir. Diqqətimizi
qeyri-neft sektorunun inkişafına yönəltməliyik. Belə
olan halda, növbəti illərdə daha yaxşı nəticələrə
nail olmaq mümkündür. Bir rəqəmi qeyd etmək istərdim
ki, Azərbaycanda neftin hasilat sənayesində cəmi 70 min nəfər
işləyir. Amma ölkə iqtisadiyyatında,
bütünlüklə, 4 milyon nəfərdən artıq
insan işləyir. Belə çıxır ki, 70 min nəfər
büdcənin 64 faizini, 4 milyon nəfər isə 36 faizini
formalaşdırır. Əlbəttə, biz hamımız Azərbaycan
iqtisadiyyatında qeyri-neft sektorunun neft sektorundan daha
yaxşı inikşaf etməsini istəyirik. İndi
ÜDM-da neftdən kənar sahənin payı 62 faizə
çatıb. Bu fakt məni olduqca sevindirir.
- Bu fakt dövlətin 2010-cu ildə qeyri-neft sektoruna
xüsusi diqqət ayıracağını deməyə əsas
verir?
- Əlbəttə,
ÜDM-da qeyri-neft sektorunun payının 62 faizə
çatması, bu sahənin inkişaf etdiyindən xəbər
verir. Qeyri-neft sektorunun vergi ödəyiciləri olan dövlət
müəssisələrinin və özəl sektorun
timsalında büdcəyə nə qədər vergi ödəməsi
məsələsinə də nəzər yetirək. Büdcəyə
ödənilən vergi yuxarıda qeyd olunan 62 faizdən qat-qat
aşağıdır. Deməli, burada xeyli dərəcədə
kölgə iqtisadiyyatının payı var. Bu məsələlər
sərt formada qoyulmalı və kölgə iqtisadiyyatı
leqallaşmalıdır. Digər tərəfindən, əgər
2010-cu ilin dövlət büdcəsinə Neft Fondundan 5 milyard
manat əlavə vəsait cəlb olunacaqsa, müəssisə
və təşkilatların büdcəyə olan borcu bundan
artıqdır. Deməli, müəssisə və təşkilatların
büdcəyə olan borcu yığılarsa, onda Neft Fondundan
büdcəyə ayrılan əlavə 5 milyard manata ehtiyac
olmaz. Beləliklə, Neft Fondunda olan həmin vəsaiti
başqa işə, məsələn, qaçqın və məcburi
köçkün həyatı yaşamağa məcbur olan
insanların həyat şəraitini
yaxışlaşdırılmasına yönəldə bilərik.
İpoteka kreditlərinə 14 milyon yox, 114 milyon manat vəsait
ayıra bilərik. Təbii ki, gənclik Azərbaycanın gələcəyidir.
Onlara büdcədən daha artıq vəsait ayıra bilərik.
Ölkəmizin ictimai-siyasi, sosial və s. sahələrində
önəmli yeri tutan medianın dəstəklənməsi, həmin
sahədə çalışanların həyat səviyyəsinin
yüksəldilməsi, onların mənzillə və s. təmin
edilməsi üçün əlavə vəsait nail
olmalıyıq. Azərbaycan zəngin ölkədir və onun
büdcəsi də zəngin olacaq. Amma bu istiqamətdə dərin
təhlillər aparılmalı, ehtiyatları
aşkarlanmalı və ortaya
çıxardılmalıdır. “Səs” qəzeti yüksək
tribunadır. Sizin qəzetiniz vasitəsilə deyilən
sözü eşitməyən, onsuz da eşitməyəcək.
Güman edirəm ki, mənim sözüm eşidiləcək
və nəzərə alınacaq. Hesab edirəm ki, əlavə
ehtiyatlardan istifadə etmək lazımdır. Bunun bir hissəsi
büdcəyə, digər hissəsi isə müxtəlif
fondlar vasitəsilə əhalinin güzəranının
yaxşılaşdırılmasına xidmət edəcək.
- Təhsil və səhiyyəyə ayrılan vəsait
barədə nə deyə bilərsiniz?
- Təhsilə, elmə,
səhiyyəyə ayrılan vəsaitdən söhbət
gedirsə, orta hesabla 5-7 faiz azalma var. Amma bu faiz göstəricisi
builki proqnoz göstəricilərin səviyyəsində
olmadığına görə, alınan rəqəmlərdə
bir o qədər də fərq yaranmır. İstərdim ki, həmin
sahələrə əvvəlkindən daha artıq vəsait
qoyulsun. Lakin böhran dövründə maksimum
çalışmaq lazımdır ki, dünya
iqtisadiyyatının təlatümlərinin Azərbaycan
iqtisadiyyatına təsirlərini minimuma endirək. Qeyri-müəyyənliklər
zaman-zaman olacaq və yaranan problemlərin
qarşısını almaq üçün əlimizdə vəsait
olmalıdır. Bunları nəzərə almaqla daha
yığcam, ehtiyatlı və israfçılıqdan uzaq hərəkət
etmək lazımdır. Bakı Dövlət Universitetinin 90
illik yubileyində Prezident cənab İlham Əliyev bir ifadə
işlətdi ki, Azərbaycanda artıq keçid dövrü
başa çatıb. Dövlət başçısı
öz çıxışı ilə dövlət məmurlarının
üzərinə böyük bir məsuliyyət qoydu. Artıq
bəhanə gətirməyin yeri qalmır. Azərbaycan
planlı iqtisadiyyatdan bazar iqtisadiyyatına keçərkən
siyasi, iqtisadi, sosial sistemdə, eyni zamanda, institutasional sahədə
keyfiyyət dəyişiklikləri baş verdi. Beynəlxalq təşkilatların
hesablamalarına görə, ölkəmiz bazar münasibətlərinə
keçəndə, burada adambaşına 3040 dollar ÜDM
düşürdü. İndi artıq Azərbaycanda
adambaşına düşən ÜDM 5000 dollara
yaxındır. Deməli, indi ölkəmiz bazar
iqtisadiyyatına keçiddən qabaqkı ən yüksək
göstəricini üstələmişik. Hazırkı mərhələdə
aşağı təbəqənin keçid dövründən
əvvəl əldə etdiyi gəliri özünə
qaytarmalıyıq. Azərbaycanın dövlət büdcəsinin
müxtəlif sahələrə yönümlülüyü
məsələsini kənara çəkməklə, o, təhlükəsizlik
və insan inkişafı büdcəsi olmalıdır. Ona
görə də, mən təklif etdim ki, büdcədə
insan inkişafını özündə əks etdirən, təhsil,
elm, səhiyyə və təhlükəsizlik məsələləri
tədricən prioritet elan etmək lazımdır. Məsələn,
müdafiə xərclərini 12 faizə çatdırmaq
lazımdır. Bu da gələn ilin büdcəsi ilə
götürsək, 1,2 milyard manat yox, 1,4 milyard manat olur. Təhlükəsizlik
məsələsinə gəldikdə isə, həm milli, həm
iqtisadi, həm də ərzaq təhlükəsizliyini nəzərdə
tuturam. Hesab edirəm ki, tədricən kənd təsərrüfatına
yarım milyard və torpaqların şorlaşması,
erroziyaya uğraması ilə bağlı sahələrə
isə onun yarısı qədər vəsait ayırmaq
lazımdır. Hətta bunun ətrafında aqrar bank yaratmaq
olar ki, dövlət oraya güclü vəsait ayıra bilər.
Bunun əsasında yaxşı kredit mexanizmi yaratmaqla kənd
təsərrüfatında indiki 2-4 faiz artımdan 8-12 faiz
artıma nail olmaq olar. Beləliklə, ölkəmiz Cənub-Şərqi
Asiyanın diqtə edən ölkəsi səviyyəsində
güclü inkişafa nail ola bilər. Bu, Azərbaycanda
informasiya texnologiyaları sahəsi, keçmiş SSRİ
ölkələri ilə müqayisədə çox
uğurla inkişaf edir. Bunun daha müntəzəm tərəqqisinə
nail olmaqla neftdən gələn gəlirin azaldığı
halda belə, bu sahədən əldə olunan gəliri
artıra bilərik.
İnsan inkişafı
məsələsinə gəldikdə isə, büdcədə
əmək haqqına ayrılan vəsait 21 faizdir. Təklif
etdim ki, bu rəqəm tədricən artırılaraq 33 faizə
çatdırılmalıdır. Təhsilə ayrılan vəsait
ÜDM-in 6 faizini, səhiyyəyə ayrılan vəsait 5
faizini, elmə ayrılan vəsait isə 2 faizini təşkil
edir. Belə olan halda, Azərbaycan maksimum 7-8 ildən sonra
hamının qibtə edəcəyi şəkildə sürətlə
inkişaf etməyə başlayacaq.
- Əli müəllim, bəzi mətbua orqanların
yazdıqlarına görə, bu istiqamətdə xərclər
müəyyən qədər azaldılıb. Bunu nəzərə
alaraq, müdafiəyə ayrılan xərclər barədə
nə deyə bilərsiniz?
- Müdafiəyə
ayrılan xərclər azaldılmayıb və bu sahəyə
ayrılan xərclər eyni səviyyədə
saxlanılıb. Belə bir tendensiya yoxdur. Öncə, qeyd
etdiyim kimi, əgər təhlükəsizlik və insan
inkişafı büdcəsinə keçiriksə, onda
müdafiə xərclərini 1,2 milyard dollardan 1,4 milyard
dollara çatdırmaq məqsədəuyğun olar. Ölkəmizin
ətrafında gedən oyunlar, geopolitik vəziyyətin getdikcə
dəyişməsi, keçən ilin avqustunda Cənubi
Qafqazda baş verən hadisələrdən sonra regionda yaranan
gərginlik, eləcə də, son zamanlar Dağlıq
Qarabağ münaqişəsi ətrafında aparılan
danışıqlar və s. amillər hərbi xərclərimizi
lazımı səviyyədə saxlamağı zəruri edir.
- Ölkəmizdə iqtisadiyyata qoyulan investisiyanın
80 faizi özəl sektorun payına düşür. Bu
faktı dövlətimizin özəl sektora diqqət və
qayğısının təzahürü hesab etmək olar?
- Əvvəllər Azərbaycana
gələn investisiyaların 80 faizi xarici investorların
payına düşürdü və onun böyük hissəsi
neft sektoruna qoyulurdu. Qalan 20 faiz isə daxili investisiyanın
payına düşürdü. İndi göstəricilər
dəyişib. Ölkəmizə qoyulacaq investisiyaların 80
faizindən çoxunu daxili, 18 faizdən çoxunu xarici
investisiyalar təşkil edəcək. Bu vəsaitin də
xeyli hissəsi dövlət büdcəsi vasitəsilə
bölüşür. Körpülərin və yolların
çəkilməsi, infrastruktur layihələrinin həyata
keçirilməsində özəl sektora sifarişlər
verirlər. Bununla da özəl sektorun inkişafına
çox ciddi təkan verilir.
Hesab edirəm ki, bu
istiqamətdə görülən işlər Azərbaycanda
keçmiş SSRİ-yə daxil olan ölkələrin əksəriyyəti
ilə müqayisədə qibtəediləcək infrastrukturun
yaranmasına gətirib çıxarır. Məsələn,
Qəbələnin, Yevlağın, Zaqatalanın timsalında
Avropa şəhərlərini görürük. Bu, ürəkaçan
mənzərədir. Mən arzu edərdim ki, Nazirlər
Kabineti Şəkinin sosial-iqtisadi inkişafı,
abadlaşdırılması üzrə müvafiq proqram
hazırlasın. Şəkinin də müxtəlif sahələrdə
yüksək inkişafı istiqamətində işlər
görülsün. Burada fəaliyyət göstərən
İpək Kombinatında 1600 nəfər
çalışır ki, bu da 5 minə qədər
insanın oradan evinə çörək aparması deməkdir.
Kombinata xammalın böyük hissəsi xaricdən gətirilir.
Əgər həmin xammala böyük vergi qoyulursa, yerdə
qalan xammal kombinatın tələbatının 5 faizini ödəmir.
Düşünürəm ki, xammalın daha ucuz
alınmasına imkan yaratmaqla, kombinatın inkişafına
şərait yaradılmalıdır. Təsəvvür edin,
bu müəssisənin dayanması Şəkidə
işsizliyin yaranmasına gətirib çıxaracaq. İstərdim
ki, bunun üçün Şəki İpək
Kombinatının vəziyyətinin
yaxşılaşdırılması istiqamətində tədbirlər
görülsün. Bu da, 2009-2013-cü illəri əhatə
edən “Regionların Sosial-İqtisadi İnkişafı
Dövlət Proqramı”nın tərkib hissəsi kimi Şəkini
həmin regionun mərkəzinə çevirər. Beləliklə,
onun bir ucu Ağdaş, digəri isə Balakənə qədər
uzanar ki, artıq Bakıya gəlməyə ehtiyac olmaz. İnsanlar
öz məhsullarını Şəki bazarlarında satar və
qazancları özlərinə qalar.
KÜBRA ƏLİYARLI
Səs.- 2009.- 14 noyabr.- S. 10.